Niet willen praten, fase?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boordevol, 31 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Mijn zoontje begon op tijd met praten en praat gewoon goed. Sinds kort weigert hij soms te praten. Dan gaat ie dus alleen 'hmm' of emt zijn handje op tafel slaan als ie mij wil roepen. Of komt me aantikken en dan aanwijzen wat hij wil. Ik vind het echt vervelend omdat ik soms dan zou moeten lopen raden wat hij wil. Dat weiger ik dus en ik vraag me ar hoe ik hier dus het beste mee kan omgaan. Want als ik zeg praat want ik begrijp je niet wordt het gigantisch huilen en driftbui maar nog steeds weigert hij dan te praten. Of moet ik er gewoon in mee gaan en stopt het vanzelf? Dit is trouwens niet de hele dag door en nie telke dag.

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik denk een fase!!!ze maken nu enorme taal sprong en soms is het vermoeiend vr hen. mijn zoon toont nu ook verlegenheid met praten bij vreemden. en dit, tja heel lief:hij wil in oor fluisteren!is schattig n paar keer. maar een hele conversatie fluisterend in de oren soms de hele middag is ook niet zo leuk...pfff.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Misschien dat het praten niet zo goed lukt als hij graag zou willen op dat moment..
    Dat hij de woorden niet kan vinden en daarom weigert?

Geen idee wat de manier is om daarmee om te gaan.
    Maar als dat het is.... Dan wordt het als het goed is vanzelf weer beter.

Maar is het niet bijna tijd voor de volgende cb-afspraak?
    Die hebben vast wel een idee van wat het is als het vaak voorkomt :)

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje na psz doet soms ook raar met praten. omdat in zijn klas wel meerdere niet pratenden peuters zitten. misschien de broer die nog niet kan praten hft invloed op je zoon?

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Nee ik zelf denk dat hij op het idee is gebracht door zijn broertje. Die kan nog niet praten (14mnd) en ze kijken beide veel van elkaar af. Ik vind het vooral moeilijk als hij het doet als we bijvoorbeeld op visite zijn. Het komt zo raar over. Hij kan heel goed en heel veel rpaten wat hij voor 90% van de tijd dus ook doet. Maar misschien heeft ie dan gewoon geen zin ofzo. Als ik echt niet antwoord dan zegt ie bijvoorbeeld 'brood' met een gek stemmetje terwijl hij normaal gesproken zou zeggen mama mag ik een broodje met hagelslag bijvoorbeeld. En als ie zo doet lijkt het alsof ie het ineens vergeten is en begint ie weer honderuiteen te praten. Maar heb indd in augustus weer een afspraak. Zal dan eens voorleggen. Hij is wel zo verlegen dat hij niet tegen een vreemde zal praten maar als hij bijvoorbeeld mee is voor een afspraak v zijn broertje dan praat ie gewoon de hele tijd tegen me. Tot er iets tegen hem gezegd wordt dan is ie weer stil. Maar dan speelt ie geen stommetje, dan is ie echt verlegen.

Haha belize, schattig. Hij had laatst het woordje geheim geleerd. Dus ineens was alles een geheim en daarna ging ie het stiekem fluisteren naar papa toe haha

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Zie deze reactie nu pas haha. Heb indd het vermoeden dat eht door zijn broertje komt. Maar hij doet het nu ook als ie alleen is zonder broertje bijv. Of bij oma en opa.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja dat komt dus omdat hij die soort aandacht wilt! kijk, je hebt volwassene vrouwen die hun stem kleiner maken en als n klein meisje praten(made in USA vaak,hihihi).ik zou dan niet dwingen om normaal te praten; dus niet corrigeren. n knuffel geven maar niet de brood d hij wil. zo snapt hij dat het op deze manier niet zo geweldig soepel communiceert.

8. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    Ik merk het hier ook bij onze oudste dochter, ze is wel wat jonger dan jouw zoontje, maar praat behoorljk goed. Ze heeft ook van die momenten, vaak onder het eten, dat ze met haar handen gaat wapperen, en zit te 'hmmmm-en' . Dit doet zusje nl. ook als ze meer wil eten:)
    Het is echt kopie-gedrag. Als ik zeg dat ze gewoon kan zeggen wat ze wil, gaat ze ook nog eens nep huilen, omdat zusje dit ook nog al eens kan doen als ik niet in een keer begrijp wat ze wil (zusje heeft behoorlijk sterk willetje).
    Ik blijf gewoon zeggen dat zij allang kan praten en dat zusje dit nog niet kan en dat het voor mama veel makkelijker zou zijn als zusje ook kon praten, want dan zou ik haar net zo goed begrijpen als haar oudere zus.
    Zoiets dus...
    Af en toe laat ik haar gewoon even 'baby spelen' , vindt ze leuk en dan pak ik haar in een omslagdoek, ga ik met haar wiegen etc. Ze wil dan waarschijnlijk gewoon even dicht bij me zijn en speciale aandacht.
    Ik sanp het ook wel hoor...
    Kleine zus moet nog bij alles geholpen worden, dus krijgt veel aandacht en als oudere zus kan dat wel eens wringen natuurlijk:)

Deel Deze Pagina