Ik ben van 36 uur naar 20 uur gegaan. (En mijn man van 40 naar 32 uur, waarvan 8 uur thuis). Had liever nog minder gewild, maar dat gaat nou eenmaal niet. Jij moet doen waar jij jezelf het beste bij voelt. En als dat bij 32 uur werken ligt, dan ligt dat bij 32 uur werken. Besef je, dat je volgens de meeste CAO's pas twee weken (geloof ik) voor het eind van je verlof definitief hoeft te zeggen wat je wilt gaan doen (hoeveel). Dus als je ineens spijt mocht krijgen, kun je altijd nog terug. Maar ik verwacht dat jij er goed over nagedacht hebt, nou dan is dat toch prima?
Ik ga strakjes ook vier dagen werken ipv vijf. Maar dit is alleen om het even aan te kijken. En daar tegen als er nog een dagje minder kan zou mijn man dit ook wel willen.
Ik ga ook 4 dagen werken als mijn betaald ouderschapsverlof op is en dat zal eind april zijn. Mijn man is twee dagen per week thuis: 1 dag thuis werken en 1 dag vrij. Hij zal dus meer voor de kleine zorgen dan ik. De twee overige dagen gaat ze naar het kdv. Ik zal haar zeker heel erg gaan missen maar ik vind het belangrijk om te werken voor mijn eigen ontwikkeling en daarmee indirect ook die van Mini-Miepie. Wij hebben wel een hulp in de huidhouding, maar die hadden we al. Ik vind het huishouden doen verschrikkelijk en mijn man ook dus dat is zo fijn opgelost en het is nog eens een leuk en lief mens ook! En ik ben het er ook mee eens dat het tijd is voor een grote verandering in de maatschappij wat betreft mannen en zorgtaken. Ik persoonlijk vind het een schande dat anno nu mannen nog steeds zoveel weerstand krijgen als ze minder willen werken om meer voor de kinderen te willen zorgen. Tegelijk zijn er veel mannen die het niet willen, tja.... Ook een gemiste kans in de emacipatie.
Mijn lief werkt één dag thuis maar kan zijn werk heel flexibel indelen dus die dag is ook echt papadag! (en dan werkt hij 's avonds nog een beetje) Parttime werken is in het bedrijf van mijn lief niet geaccepteerd voor zijn functie... (ligt dus niet aan het manzijn) Ach, maar zo werkt het ook. Ik zie hier een vergelijking voorbij komen met het buitenland... ik denk wel dat we ons even moeten realiseren dat in de landen ten zuiden van ons het heel gebruikelijk is wanneer beide ouders FULLTIME werken.
Ik heb het eerste jaar 4 dagen gewerkt, maar toen was mijn man altijd thuis op maandag. Ik wil niet dat mijn dochter meer dan de helft van de week buiten huis moet zijn. Toen mijn man die maandag moest inleveren ben ik 3 dagen gaan werken. Ik zie mijn dochter daardoor veel meer, maar mijn leven is ook veel drukker geworden. Ik doe nu veel meer in en rond het huishouden
Helaas is het nog altijd zo dat meer mannen hogere functies bekleden dan vrouwen, functies waarvan wordt gezegd dat je ze niet parttime kan doen. Wat ik persoonlijk een gebrek aan creativiteit en flexibiliteit vind in ons denken. Waar een "probleem" is, is een oplossing! (overigens lopen vrouwen in dergelijke functies tegen hetzelfde aan hoor, het is dus een universeel probleem)
Ik werk ook 4 dagen. Ben wel teruggegaan naar 7,5 uur per dag ipv 8 uur. Ik vond het te veel heen en weer geren worden. Mijn vriend werkt ook 4 dagen en dan gaat Thijmen 3 dagen naar de creche. Ik moet zeggen dat ik er in mijn omgeving niet veel over hoor. Ik ken ook wel een aantal moeders die 4 of meer dagen werken. Overigens dat het bij mannen niet zou lukken om 4 dagen te gaan werken vind ik echt zo'n onzin. Als ze dat zouden willen zou het echt wel lukken. Het lukt vrouwen op hogere posities toch vaak ook! En ze kunnen altijd nog ouderschapsverlof nemen. hier trouwens niemand om te helpen met het huishouden, behalve mijn vriend dan. Lijkt me wel heel fijn, maar hoe vindt je iemand??????? Nu gebeurt het een beetje halfslachtig.
Ik ben het ermee eens dat bepaalde zogenaamde fulltime functies ook in een duobaan kan worden gestopt en in die zin parttime te doen zijn, maar dat is echt niet zo makkelijk als dat het lijkt. Het zal voor een aantal onder ons dus misschien een oplossing kunnen betekenen maar ik denk niet dat het ooit een norm gaat worden. Leidinggevenden moeten bijvoorbeeld in bepaalde takken nou eenmaal veel bereikbaar zijn en veel toezicht kunnen houden. Je ziet wel steeds vaker dat dergelijke functies in 4 dagen worden gedaan (wat al een vooruitgang is) maar nog minder is inderdaad nog lang niet geaccepteerd en ik begrijp dat wel. Ik zou denk ik zelf als leidinggevende niet eens maar 3 dagen per week willen werken, lijkt me veel te weinig. Ik studeer nog maar ben daarmee wel 4 dagen per week van huis (al haal ik mijn zoontje wel al om half 5 weer op van het KDV). Mijn man werkt 1 dag per week thuis en dat gaat eigenlijk hetzelfde als bij Cygnet, hij kan die uren heel flexibel indelen en werkt dus dan overdags nauwelijks en haalt dat 's avonds of in het weekend in. Mijn zoontje gaat dus 3 dagen naar de opvang. Ik denk dat ik na mijn studie 4 dagen ga werken. Ik wil namelijk graag groeien in mijn baan en denk dit beter te kunnen in een functie van 32 uur per week. Ik heb niet voor niets zo lang gestudeerd om vervolgens een baan te krijgen waar ik nauwelijks in vooruit kom. Zeker omdat ik nog geen werkervaring heb opgedaan en me dus echt nog moet bewijzen binnen het werkveld. Ik krijg trouwens ook wel eens rare blikken als ik vertel dat ik 4 dagen op de universiteit ben. Maar als ze dan horen dat mijn man 1 dag thuis werkt, dan is het vaak opeens wel goed Er is echt een max 3 dagen opvang norm merk ik.
Het maakt mij trouwens absoluut niets uit dat mijn vent fulltime blijft werken en ik 1 dag inlever. Graag zelfs!! Het is zo, hij verdient meer en daar maken we dan ook maar gebruik van Daar gaat het mij helemaal niet om of hij nou wel of niet wil inleveren. Het gaat mij er om dat de instelling van veel nederlandse vrouwen zo anders is als die van mij. Dat je op voorhand al zoveel verwijten krijgt over -3 dagen bij het kinderdagverblijf is veel te veel!!! -Dat je zoveel gaat missen van de ontwikkeling van je baby. -Dat het zonder veel te werken allemaal al druk genoeg is. -Dat het ons alleen maar om het geld gaat -enz enz enz... bla bla bla Voor zoveel vrouwen is het ideaal om gewoon lekker thuis met de kids te zijn, en misschien draai ik straks na de geboorte wel helemaal bij en word ik ook zo'n 'moeder-moeder ' -) Wie weet wat er allemaal kan veranderen na de geboorte???!!!!! Misschien kom ik dan wel op die ontzettende roze wolk waar ik nooit meer af kom haha kan me er nog niets bij voorstellen. Persoonlijk vind ik in mijn directe vriendinnengroep, en tussen de bekenden geen aansluiting met mensen met dezelfde mening!! En daarin voel ik mij dus vaak alleen staan en daardoor voel ik mij 'anders' ofzo... Soms ga ik zelfs twijfelen of ik er wel goed aan doe door al die meningen van 'ervaringsdeskundigen ' die het allemaal zo goed weten. Wij zijn het laatste stel in de vriendengroep die aan kids gaan beginnen. Al die opmerkingen verdedig ik en laat ik vervolgens bezinken en verder trek ik me er niets van aan want we gaat het toch op onze manier doen Ik vind het dus heel fijn hier te lezen dat er veel meer vrouwen, tevreden zijn en goed het vele werken kunnen combineren met het moeder zijn. Super!! Dat gaat mij ook lukken!
Ik heb wel eens van vrouwen gehoord dat hun instelling wel wat is veranderd na de geboorte. Ik dacht voor de geboorte precies zoals jij en dat is eigenlijk weinig veranderd. Toen mijn zoontje net naar de opvang ging, had ik het wel even moeilijk. Dat was wel het punt waarop ik vrouwen die niet willen werken na de bevalling kon begrijpen. Maar al snel verdween dat gevoel en inmiddels ben ik hartstikke blij met de situatie. Overigens heb ik nooit het gevoel gehad veel te missen van de ontwikkeling van mijn zoontje. Daarbij merk ik heel sterk dat zijn welzijn, zijn functioneren en zijn geluk toch echt door zijn ouders wordt beinvloed. Hij heeft zich aan ons gehecht en niet aan iemand anders en hij voelt zich bij ons het veiligst. Hij is tevreden op het KDV, vermaakt zich goed en voelt zich goed bij de leidsters, maar hij is altijd heel enthousiast als we hem komen ophalen. En op de vele momenten dat hij wel thuis is, ontwikkelt ie zich ook hoor Ik heb wel eens gehad dat een leidster bijvoorbeeld eerder had gezien dat hij zijn voetjes vastpakte dan ik, maar dat vond ik helemaal niet zo erg. Vlak daarna liet ie het ook aan mij zien en het overgrote deel van zijn ontwikkeling bemerk ik toch wel als eerste Nee hoor, laat ze maar lullen Al kan ik me voorstellen dat het vervelend is dat je geen 'lotgenoot' hebt hierin. Die heb ik overigens wel gelukkig.
Bijna alle beroepen als het aan de mannen lag, Ik bedoel daarmee militairen als mariniers, zware beroepen die onmogelijk door een vrouw gedaan kunnen worden( tillen et cetera) Kun je zelf toch wel bedenken, Wat me opvalt trouwens is dat sommige erbij zetten dat ze 1 dag thuis werken. Dan blijft het kindje thuis. Maar kun je dan werken? Lijkt mij niet echt productief.
Ik heb tot september 4 dagen in de week gewerkt. Vond het goed te doen, maar mijn man werkt ook 4 dagen in de week. Ondanks zijn mannenberoep ( electromonteur ) kan dat gewoon. Elke vrijdag is papa dag. Nu werk ik de ene week 20, de andere week 28 uur. Prima te doen hoor! Oh toen ik 32 uur werkte, hadden we wel een hulp in de huishouden. Op mijn vrije dagen wilde ik niet gaan poetsen.
Bij mijn man is dat toch echt niet mogelijk. De schema's voor het werk laten dat niet toe. Zo kunnen ze een project niet goed afmaken Zodra ik fulltime ga werken gaat mijn man stoppen. Dat kan niet anders. Kan hij weer de schoolbanken in. ( dat duurt nog wel 5 jaar trouwens, )
Het is bij mijn man wel een voordeel dat hij bij een groot bedrijf werkt. Hij werkt ook veel op projecten, maar dat zijn 1 dag projecten ( storingen ) Wel regelmatig overwerken trouwens. Oh en hij gaat nog 1 dag in de week naar school, onder werktijd ( ideaaaal!! )
Ja dan is het wel makkelijker inderdaad. Groot voordeel. Nee mijn man werkt bij een bedrijf met 50 medewerkers ongeveer. En hij werkt gemiddeld 3 tot 6 maanden aan grote dure schepen. Veel buitenlandse klanten met veel eisen. ( en terecht)
Ha ha, ja hoor gewoon in Friesland. Bij een jachtbedrijf. Mag het hier vast niet noemen in verband met reclame,
Zoals ik al in een eerdere post zei, werkt mijn man 1 dag thuis maar werkt hij op die dag nauwelijks. Hij haalt die uren 's avonds en in het weekend in. Dat zullen veel mensen wel op die manier doen denk ik. Mijn man werkt overigens sowieso 's avonds en in het weekend, of ie nou uren moet inhalen of niet Zijn werk is zijn hobby namelijk
Tja, het blijft inderdaad altijd een eigen keus... ik ga 3 dagen werken en mijn vriend gaat de ene week 5 en de andere week 4 dagen werken, wij hebben wel het geluk dat bij ons alle opa's en oma's op gaan passen en dus niet naar KDV hoeven.... Mijn meetlat is eigenlijk (zolang het financieel natuurlijk allemaal mogelijk is) dat ik meer dagen thuis wil zijn bij de kleine dan dat ik werk... dus 4 om 3 en de ene week gaat hij/zij dus 2 dagen naar oma/opa en andere week 3... we zullen zien hoe dat gaat!