Zijn er hier nog meer die met een baby 4 dagen blijven werken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Flamingo, 9 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Ja inderdaad dat lijkt me ook. Ik vroeg het me zo af omdat juist het thuiswerken zo fijn kan zijn voor veel mensen maar dat het waarschijnlijk meer tijd kost dan dat je ook echt iets kunt doen.

2. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Het is ook nooit goed!
    Ik werk 'maar' 2 dagen en krijg regelmatig de vraag of ik niet gek word van het thuis zitten.

Doe waar je jezelf prettig bij voelt, in de ogen van anderen doe je het nooit goed genoeg lijkt wel...

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ken persoonlijk ook maar heel weinig echte mannenberoepen. Nu is het inderdaad zo dat actief militair zijn (wat ook gedaan wordt door vrouwen) het niet mogelijk is parttime te werken. Maar die zgn zware beroepen (ik zeg maar iets: in de bouw ofzo) daar zou je JUIST gemakkelijk parttime moeten kunnen werken.

Het niet parttime kunnen werken zit vaak in beroepen waar geen tijdslimiet voor staat. Ik heb een contract voor 32 uur maar er wordt van mij verwacht dat ik mijn werk gewoon doe. De ene keer heb ik daar misschien 27 uur voor nodig maar er zullen ook weken zijn dat ik tegen de 50 aan zit. Parttime betekent voor mij dat ik me kan beroepen op het feit dat ik (in mijn geval) 1 dag per week niet beschikbaar hoef te zijn (bereikbaar bijvoorbeeld)

Productief thuis? Ja, toch wel. Het is wel even inregelen maar als ik thuis eenmaal aan de bak ben (bijvoorbeeld tijdens slaapjes) dan produceer ik veeeeel meer dan op werk. Ik word namelijk niet gestoord door collega's

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Het zou inderdaad JUIST moeten kunnen.

maar helaas werken de werkgevers echt niet mee. Juist inde zogenaamde mannenberoepen. Ik zeg niet dat het ook daadwerkelijk mannenberoepen zijn maar zo worden ze vaak nog gezien door werkgevers.

Ik denk dat vrouwen te makkelijk denken dat de werkgever maar overal zomaar even akkoord gaat.

Uiteindelijk hebben de werkgevers ( die ik dan heb ondervraagd) nog altijd het liefst "werknemers"die niet naar een ziek kind hoeven en die het liefst 24 uur per dag voor ze klaarstaan.

Helaas de realiteit voor veel mensen.

5. DaisyL

DaisyL Lid

10 mrt 2008
    8
    0
    0
    Toevallig hebben mijn man en ik hetzelfde beroep (we waren collega's, maar hij werkt nu ergens anders), in de financiƫle wereld. Wereld vol mannen. Op mijn management niveau zitten nauwelijks vrouwen.

Wij hebben allebei inmiddels aangegeven dat we een dag minder willen gaan werken, voor mij was dat geen probleem, voor mijn man dus wel! Terwijl hij ook (vrouwelijke) collega's heeft die parttime werken. Werkgevers willen idd het liefst dat je 24 uur per dag klaarstaat!

6. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Wij gaan beiden 4 dagen werken dus hoeft het kindje 3 dagen naar de opvang.

1 dag ook nog korter omdat ik dan eerder vrij ben.

7. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Hoi,

Ik werk ook 4 dagen, althans...maandag moet ik weer beginnen!
    Ik ben dus heel benieuwd hoe ik het ga vinden, aan de ene kant heb ik onwijs veel zin om weer te gaan werken, weer eens wat anders dan alleen maar thuis zijn en moeder zijn maar aan de andere kant...Sem is nu 4,5 maand en begint om te rollen, gericht naar je te lachen, te brabbelen en als ik er dan aan denk dat ik dat moet missen krijg ik nou al buikpijn :S

Ik weet dondersgoed dat als ik op mijn werk zit dat ik het dan onwijs naar mijn zin heb maar het zal wel weer een omschakeling zijn, we moeten allemaal weer een nieuw ritme krijgen ;)

8. Flamingo

Flamingo Bekend lid

9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    ja, en ik kan me het nog voorstellen ook vanuit de postitie van werkgevers gezien.
    Stel dat je zelf een bedrijf hebt. Waar zou je dan voor gaan. Ik zou ook bij bovenstaande werkgevers horen.. Zeg ik hier eerlijk :) ...
    Is misschien kort door de bocht, maar zakelijk gezien geeft het meer zekerheid, en stabiliteit.

9. mixedbeeb

mixedbeeb Actief lid

25 mrt 2009
    356
    0
    0
    Ook hier een mamma die 'veel' blijft werken, 36 uur, ik had graag naar 32 gegaan maar dat is nu geen optie. Wanneer mijn man een andere baan heeft zal ik 32 of 28 uur gaan werken, tenminste dat denk ik nu. Ik ben wel erg blij dat ik mijn werk erg leuk vind al zal het zeker weer wennen zijn. Over drie weken begin ik weer. Zoonlief gaat trouwens 2 dagen naar de creche en 1 dag naar opa en oma. Ik werk onregelmatig dus dat heeft voordelen.
    Wat ik hier boven al eerder las, van een collega hoorde ik ook dat zij raar wordt aangekeken dat haar kinderen 4 dagen naar de creche gaan, zoiets in die trant van.....'ze gaan dan toch niet 4 dagen naar de creche of wel....uh jawel.....ooow nou ja mijn keuze zou het niet zijn blablabla' Iedereen moet doen wat goed voelt daar ben ik van overtuigd, iedereen wil toch het beste voor zijn kinderen!?

10. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Ik werk nu ook tussen 3,5 en 4 dagen in. Zelf werk ik op maandag, woensdag, donderdag en zaterdag (deed zaterdag altijd al). Manlief is gewoon normaal weekend thuis, bij hem op het werk minder werken gaat ook echt niet (heel klein bedrijf). Vind het wel fijn dat ik de dagen lekker gespreid heb, en zaterdags is meestal niet zo heel lang werken, zeker niet in de winter. Ben nu ook elke dag een uur later aan het beginnen omdat het anders niet te halen is. Begin nu om 8 uur ipv 7 uur in de ochtend. Hebben dus ook maar 3 dagen andere opvang nodig en dat vind ik wel fijn, meer had ik ook echt niet gewild.

11. MarielleS

MarielleS Lid

8 okt 2009
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben van plan 4 dagen te blijven werken (in het onderwijs) en mijn vriend gaat 1 dag minder werken, dus ook 4.
    Wel kan ik in het begin nog op woensdag ouderschapsverlof opnemen.

Ik twijfel zelf wel een beetje of ik dat ga redden allemaal.

12. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Het is nooit goed hoor bij mensen ;)

Ik zit lekker thuis om voor mijn zoontje te zorgen en ook ik krijg opmerkingen of ik niet wil werken, of dat zij dat niet zouden kunnen enz.enz.

Maar probeer wel het verschil te zien tussen interesse of een negatieve opmerking.

Zo zou ik er 1 kunnen zijn die aan jou zou vragen hoe het bevalt om 4 dagen te werken en of je het dan niet te druk hebt. En dat is dan niet omdat ik zou vinden dat je teveel werkt, maar dat is pure nieuwschierigheid vanuit mijn kant omdat ik die ervaring niet heb snap je?

13. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

je moet vooral een oplossing zoeken die bij je gezin past, en voor jou werkt.

je merkt overigens wel dat part time werken in Nederland heel erg goed geaccepteerd is. ik woon in engeland en daar is het veel moeilijker. ik ben na de eerste full time blijven werken. wel een dag thuis, maar dat was met ook een nanny in huis.
    nu ben ik vier dagen gaan werken. ik werk gelukkig bij een groot internationaal bedrijf, en het is geen probleem.

wij hadden vroeger altijd het ideaalbeeld dat we allebei 4 dagen zouden werken, zodat de kinderen 3 dagen chreche zouden hebben. helaas werkt mijn man in een business waar dit compleet onbespreekbaar is. hij baalt hier zelf behoorlijk van. maar hij vind zijn werk heel erg leuk, en wil het toch een aantal; jaren blijven doen. het verdient wel goed dus hij hoopt daarmee over een aantal jaar wat meer ruimte te hebben om tijd met de kinderen te besteden als ze wat ouder zijn.

ik zit zelf te twijfelen of ik niet liever 3 dagen zou werken. het nadeel is dat dat lastig is in mijn functie, ik zou wel wat verantwoordelijkheden moeten inleveren, en mijn kansen op promotie verspelen op de korte termijn. het voordeel is wel dat je hier veel langer zwangerschapsverlof hebt (tot een jaar, ik heb 9 maanden genomen) hierdoor is het makkelijker om weer meer te gaan werken, omdat je al zoveel tijd hebt gehad met je kinderen.

ik heb overigens wel een werkster, ik neem die dag per week vrij om bij mijn kinderen te zijn, niet om te poetsen. toen we allebei fulltime werkten hadden we ook al een werkster. en de was probeer ik door de weeks 's avonds te doen, zodat we op mijn virje dag leuke dingen kunnen doen.

14. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

tja, wat echte mannenberoepen zijn? mijn man is olietrader, daar zijn echt bijna geen vrouwen! en erger nog, al die mannen hebben ook allemaal vrouwen die niet werken. dus als er eens een kind ziek is verwachten ze dat de vrouw alles oplost. mijn man probeert altijd uit te leggen dat zijn vrouw ook een carriere heeft (of probeert te hebben....) maar echt snappen doen ze het niet. je verdient toch genoeg dat zij niet hoeft te werken, zeggen ze dan. het is zo'n machocultuur. mijn man zelf is gelukkig niet zo. maar hij heeft er dus wel steeds mee te maken..

dat ik het leuk vind om te werken snappen ze niet. voor het geld doe ik het niet, na het betalen van de creche blijft er niet superveel over, die is hier zo duur. ook een reden trouwens dat veel mensen na de tweede in engeland stoppen met werken. als ik de creche om de hoek zou gebruiken moest ik voor twee kinderen ruim 2200 pond per maand afrekenen! gelukkig heeft mijn werk een eigen creche, die kost de helft. maar nog steeds een hoop geld!

15. Trees

Trees Niet meer actief

#55 Trees, 21 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2009
    Wij hebben ook het plan om allebei 4 dagen te gaan werken en dat betekent drie dagen KDV. Treesman is ambtenaar en bij hem is alles goed geregeld en is het geen probleem voor een man om minder te werken.

Ik zit er wel serieus over na te denken om voor een paar uur per week iemand in te huren voor de schoonmaak. Ik kan me wel helemaal vinden in wat Kaatje schrijft. Als ik thuis ben wil ik er ook voor ons kind zijn en wil ik niet poetsen.

Ik ben wel erg benieuwd hoe het ons gaat bevallen. Ik ben echt dol op mijn werk, maar misschien sla ik wel als een blad aan de boom om als het eenmaal zover is.

16. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

sorry dat ik blijf spammen, maar ik vind het een interessant onderwerp en zat er nog over na te denken...

nog een reden om te blijven werken is dat het ook een investering is in je toekomst. niet alleen omdat je ook voor je pensioen werkt, maar ook je carriere. het ligt er natuurlijk aan wat voor soort baan je hebt in hoeverre dit geldt.
    maar als je het soort baan in waar je veel kunt doorgroeien, als je er een tijdje uitgaat, en maar twee dagen gaan werken komt een beetje op hetzelfde neer, dan staat je carriere wel stil.

het kan dan heel moeilijk zijn dat weer op gang te krijgen als de kinderen naar school zijn. of dit goed is, tja, dat vind ik niet, maar het is in de praktijk wel zo. dat heeft niets met mannen en vrouwen te maken. alleen zitten er vaak meer mannen in management functies. en misschien maken vrouwen in management functies andere keuzes? ik heb er immers wel voor gekozen 4 dagen te gaan werken. en denk over naar 3 te gaan...

en ik heb niet voor niets zo lang gestudeerd, en de eerste jaren daarna zo hard gewerkt. dat geef je dan ook een beetje op. daar twijfel ik dus erg over. ik zou graag een paar jaar niet of weinig werken. ik ben net een paar weken weer aan het werk, en een collega vond dat ik erg veranderd was. ik was vroeger erg ambintieus, en nu heb ik het over minderen of zelf stoppen. wat dat betreft veranderen je prioriteiten toch heel erg.

kortom, ik ben er absolutt nog niet uit wat ik wil en ga doen...

wat ik wel weet is dat het altijd je eigen keuze is, en als je erachter staat dan is het goed! gelukkig hebben we nog altijd wel een keuze

17. Starlady

Starlady Bekend lid

24 sep 2005
    892
    0
    0
    GLD (zuid)
    Hier een fulltime mama (38 uur). Mn man werkt 12 uur verdeeld over dan 5 dan 6 dagen in de week als postbode.

Destijds is het zo gelopen dat ik fulltime werk. Oma past op als papa zn wijk weg brengt in t dorp.

Hoeveel negatieve reacties en een handvol positieve reacties ik heb gekregen. Het is jammer. Een tijdje moeilijk mee gehad, maar het gaat goed zo. Ik heb momenteel nog een jaarcontract maar et mn volgende (vaste) contract wil ik 36 uur gaan werken en dan 1 x in de 2 weken een dag vrij. Savonds en t weekend is zoveel mogelijk voor mij en de vrije dagen natuurlijk ook.

Ik blijf werken omdat het financieel zo uitkomt. Ik verdien veel meer dan wanneer mn man fulltime zou gaan werken, tja ik lever geen 500 euro in om een dag of 2 minder te kunnen gaan werken. Mn man anders werk zoeken moet, ze naar een Kdv zal gaan moeten zodat ik 1 a 2 dagen meer thuis ben.

Het is afwegen allemaal, maar heb gekozen en juist gekozen.

Denk aan jezelf en niet aan de ander. Andere zeggen maar wat en denken niet na. Als jij 4 dagen wilt blijven werken, doe dat! Je bent daardoor echt geen slechte mama!

18. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hier een Bewust Alleenstaande Mama,

Begon met 4 dagen werken sinds de geboorte van mijn dochter. Niks mis mee, ging prima, maar wel pittig. Mijn dochter 2 dagen naar mijn ouders en 2 dagen naar KDV. Ben sinds kort 3,5 dag gaan werken, oppasschema is hetzelfde gebleven zodat mama een middagje voor haarzelf heeft. En schoonmaken doe ik niet want dat doet de hulp ;) Ik heb de helft van mijn leven 40 uur gewerkt en nu vind ik 3,5 dag zat. Maar vind het wel voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Als je denkt 4 of dagen te kunnen werken, gewoon doen.

19. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Daar ben ik blij om. Ik zeg altijd dat ik 4 dagen (32uur) wil blijven werken als er een kleintje mag komen en dan zeggen best een hoop mensen "dat verandert wel als je eenmaal zwanger bent, als de kleine er eenmaal is". Maar dat hoeft dus helemaal niet! Gelukkig..

Ik hoop dat mijn man dan ook een dag voor de kleine zou willen zorgen, niet alleen voor de kleine, maar ook voor mijn man. Ik bedoel als vrouw zou je alles missen als je blijft werken en voor een man is dat geen enkel probleem? :(

20. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Beste dames,

Wat fijn om hier jullie mening te lezen. Zelf ben ik nog niet zo ver in mijn zwangerschap, maar uiteraard denk ik al veel na over hoe ik straks wil werken. Mijn voorkeur gaat ook uit naar 4 dagen, waarvan 1 dag thuis werken.

Zijn er mensen die 1 of meerdere dagen thuis werken? Blijft jullie kindje dan bij jullie thuis of toch naar de opvang?

Vast bedankt!

Deel Deze Pagina