Oh, hoe vaak ik dat ook gehoord heb, inderdaad...! Vreselijk! Ik moet aanstaande dinsdag weer gaan beginnen en ook ik ga 4 dagen per week werken. Hoewel ik totaal geen zin heb om weer aan het werk te gaan, geloof ik niet dat dat anders zou zijn als het minder dagen waren. Als we het geld hadden gehad, was ik gewoon helemaal gestopt met werken, hahaha! Maar als ik dan toch blijf werken dan wil ik er ook wel echt voor gaan, en voor mijn gevoel lukt dat alleen bij minstens 4 dagen per week. Mijn man zou eigenlijk ook 1 dag minder gaan werken, maar das helaas niet gelukt. Hij werkt nu wel 4 om 5, dus de kleine gaat de ene week 3 dagen en de andere week 4 dagen naar het KDV. Voor ons de beste oplossing, dus kan het me ook eigenlijk heel weinig schelen wat anderen daarvan vinden. Zeker nu de kleine 2 keer is wezen wennen op het KDV en het er prima naar zijn zin heeft gehad.
Noem me eigenwijs hoor maar ik vind dat toch gewoon echt vreemd. Je zou haast denken dat mensen maar ontstaan als volwassenen en dat er geen baby's geboren worden, geen kinderen zijn die vooral niet ziek worden en het liefst de werknemer zelf ook een supermens is als je hoort wat werkgevers allemaal wensen van hun "ideale" werknemer. Werkgevers hebben toch ook kinderen (gehad)? Zo vreemd..... Mijn man is ook werkgever en die is wel wat flexibeler gelukkig. Hij begrijpt ook wel wat er nu eenmaal kinderen geboren worden. En hij voegt daad bij woord dus door zelf minder te gaan werken. Overigens werken bijna alle mannen EN vrouwen in zijn bedrijf parttime.
Ik heb ook niet gezegd dat het makkelijk zal zijn... Maar we kunnen naar de maan, zeg ik altijd maar, dus hiervoor moet ook een oplossing zijn. Punt is dat weinig mensen echt de oplossing willen helaas. Vind ik echt zo jammer... Ook zoiets vaags en ik lees het hier ook heel vaak. Altijd oordelen over hoeveel dagen kdv wel of niet acceptabel zijn. Heel subjectief want de moeder die haar kind 3 dagen wegbrengt vindt 3 dagen de max, 0 dagen vindt 1 dag per week al te veel, enz. Iedereen heeft zijn/haar eigen beweegredenen om te kiezen voor welke opvang dan ook voor hoelang dan ook. Oordelen moet je alleen over je eigen situatie wat mij betreft.
Ik denk dat je er zelf het beste oordeel over kunt geven als je daadwerkelijk begonnen bent met werken. Je kunt heel veel plannen hebben (zoals ik toen, voordat mijn zwangerschapsverlof afliep) om 4 of 5 dagen te gaan werken. Ik kwam er al vrij snel achter dat het toch net even tè veel was. Maar wellicht geldt dat voor anderen niet en zweren erbij, ook goed. Ik probeer alleen te zeggen dat je er pas iets over kunt zeggen als je samen met je werk en je kindje je ritme weer langzamerhand terugkrijgt.
Daarbij moet ik trouwens nog even melden dat mijn werkgever 30 km verderop zat en ik er ruim 1 uur over deed om thuis te komen. Dat 4 dagen in de week, wordt je niet vrolijk van. Daarbij werkte ik tot 18:30 uur en ook af en toe in het weekend. Het verschil zit 'm natuurlijk ook in de soort baan die je hebt.
Het hangt er helemaal vanaf wat iemand aankan. Je kan nie tegen een moeder zeggen dat ze het wel of niet aan zal kunnen. Dat is zo persoongebonden, zoals ook wiskunde de een makkelijker afgaat dan de ander. Ik werk 40 uur per week. Prima te doen voor mij!
Bye the way.. mijn zoon is bijna 3 en ben zwanger van de tweede. Ik vind het heeeeeeeeerlijk om te werken..
Ik breek ook nog even in hoor! Beter laat dan nooit zeg maar... Straks blijf ik ook 4 dagen werken als ons kindje er is. Ten eerste omdat het voor ons financieel gewoon beter is en ten tweede omdat ik gewoon graag wil blijven werken! En nu ik thuis zit tijdens mijn verlof merk ik dat helemaal goed! Ik zou er echt niet tegen kunnen om 2 of 3 dagen in de week te werken. Veel te weinig voor mij hoor, geef mij maar lekker 4 dagen werken in de week! Heerlijk, ook nog eens Evelientje-tijd en -bezigheden ipv alleen maar luiers en schone neuzen (niet vervelend bedoeld naar moeders die minder werken hoor, ieder zijn ding!!! Ik ben best jaloers op mensen die het wél kunnen, de hele week lekker moederen). Ik heb er ook nog geen commentaar op gehad dat ik 4 dagen blijf werken, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik heel duidelijk aangeef dat dit voor ons een goede oplossing is en dat ik me er heel fijn bij voel!
Dat is idd wel een verschil...ik werk 4 dagen en ben vaak al om 16.45 thuis dus heb dan nog lekker tijd met Sem, als je tot 18.30 werkt dan kom je thuis als de kleine al op bed ligt, dat zou ik dan wel lastig vinden Ben trouwens de week voor de kerstvakantie weer begonnen met werken, het viel me maandagochtend wel even tegen hoor! Mijn mannetje lag nog te slapen toen ik om half 8 de deur uitging, kon wel janken onderweg naar mijn werk dat ik hem niet eens een kus heb kunnen geven Maar eenmaal weer op mijn werk en gaandeweg de week is het hartstikke goed gegaan, des te blijer dat ik was om weer naar huis te gaan
ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik wel degelijk wat veranderd ben sinds ik kidneren heb, met name na de tweede. ik was altijd een echt carriere type, wilde minimaal 4 dagen werken. maar neig nu toch naar 3... sasha, ik werk veel thuis (1 dag per week vast). maar ik heb dan ook wel een oppas erbij. dus de kinderen zijn wel thuis maar ik hoef ze niet te verzorgen. ik werk af en toe thuis zonder oppas maar dan doe ik echt veel minder. met een baby lukt het nog wel maar een peuter... het ligt er ook aan hoe lang ze nog slapen overdag, en hoe goed ze rustig kunnen spelen terwijl jij werkt.
enne, ik ben ook een uur onderweg, dus vaak pas om 6.30 uur thuis... dat scheelt ook nogal. en ik moet veel reizen naar het buitenland, wat ik vroeger geweldig vond maar nu vooral vermoeiend... dus of minder werken of iets anders zoeken zit toch wel in mijn hoofd wil ik er niet aan onderdoor gaan...
Ik werk nu 36 uur, 4 x 8 en 1 x 4. Dit wil ik in ieder geval wijzigen naar 4 x 9 en dan 1 dag ouderschapsverlof opnemen. Op het moment dat dat op is, kijk ik wel wat op dat moment handig is. Mijn mannetje is door de weeks altijd weg, maar gaat ook 1 dag ouderschapsverlof opnemen. Wij houden dan nog twee dagen over dat het kindje naar een oppas/opvang zou moeten gaan. wij vinden dit goed te doen. Ik ben opgegroeid in de randstad en heb veel heel erg foute voorbeelden gezien van KDV. (baby's lagen daar de hele dag buiten te huilen in een soort van konijnenhok) Wat er voor heeft gezorgd dat ik hier een grote apathie voor ben gaan kweken. Hoe we die twee dagen op gaan lossen weten we dan ook nog niet. Mijn ouders wonen op 160 km afstand en mijn schoonouders werken ook allebei.
Zie mijn andere topic..ik moet dus 5 dagen blijven werken! Wel minder uren maar toch...zijn echt aan het bedenken hoe we dat gaan doen met de kinderopvang.. en..als je 4 dagen wil blijven werken is dat toch je eigen keuze??
Hier ook 4 dagen, manlief werkt 4 om 5. Ze gaat 2 dagen naar het kdv en 1 om 2 dagen naar opa en oma. Ik krijg ook vaak te horen; goh wat veel, 4 dagen terwijl ze tegen mijn man zeggen; wel fijn zeker zo'n papadag. Niemand zegt tegen mij, wel fijn zeker zo'n mamadag!!!
Ik blijf ook 4 dagen werken. Al lang voordat ik zwanger werd, wist ik al dat mijn baas van mening is dat mijn werk niet in drie dagen kan. Eerlijk gezegd moet ik hem daar ook gelijk in geven...24 uur is net te kort. Ik heb zodoende van tevoren geaccepteerd dat het of 32 uur werken is, of op den duur een andere baan zoeken als in de praktijk blijkt dat ik het niet trek. Ik kan er officieel wel tegenin gaan en op mijn strepen gaan staan, maar dat komt de arbeidsrelatie niet ten goede. Overigens heb ik het geluk dat mijn vriend ook een dag minder gaat werken en hoogstwaarschijnlijk nog tegen hetzelfde salaris ook! Wel wil ik mijn baas voorstellen om in de eerste maanden na mijn verlof met 28 uur te starten en dat later -als mijn kindje iets ouder is- weer uit te breiden naar 32. Ons meisje gaat dan na het zwangerschapsverlof twee dagen naar de creche en die overige halve dag willen mijn ouders, die ook maar 15 minuutjes rijden verderop wonen, graag oppassen. Zoals ik er nu tegenover sta, vind ik dat goed te overzien. Ik heb wel al besloten dat als ik het niet trek en het toch te heftig ga vinden, ik op zoek ga naar een baan voor 24 uur per week. Hoe moeilijk ik het ook zal vinden om mijn huidige leuke werk en collega's op te geven. Mijn meisje gaat uiteraard echter voor.
Ik blijf ook 5 dagen werken en ja tuurlijk zal dat in het begin even doorbijten zijn maar ik werk in het onderwijs en heb sowieso elke week een halve dag vrij en ben nooit na half 5 thuis. Kwartiertje met de auto en ik begin regelmatig pas later bijvoorbeeld half 11. Daarnaast zijn wij in het onderwijs gezegend met behoorlijk wat meer vakantie dan gemiddeld dus denk dat ik zelf genoeg zal gaan meemaken en genieten van de kleine aap. Mijn man werkt 4 dagen ook vlak bij huis en is nooit na 5 uur thuis. in de toekomst gaat hij naar 3. De rest is kdv of oma. Nogmaals het zal best doorbijten zijn in het begin maar het gaat ons vast lukken.
Dat was ook mijn reden om 4 dagen te blijven werken, werk ook in het onderwijs en ben nooit laat thuis en veel vakanties maar....had er gister toch wel even de balen van hoor, maandag maar heel kort met Sem kunnen knuffelen en dinsdag was ik door een vergadering later thuis dan normaal en daarnaast doordat ik bv geef moet ik 's morgens om 6.15 mijn bed uit om te kolven, was moe en het brak me wel een beetje op..vooral omdat ik om half 8 de deur uitgaat en Sem dan nog slaapt, die wordt pas rond 8 uur half 9 wakker maar goed, nog 5 weken en dan hebben we weer vakantie
Ja dat bedoel ik dus precies met dat je af en toe een baaldag hebt omdat je voor je gevoel niet genoeg hebt kunnen genieten. Dat zijn de moeilijke dagen. Mh... dan moet jij nog lang doorwerken, ik hoef er nog maar vier geloof ik na deze week en volgende week zijn de 4de jaars afwezig vanwege schoolreis naar oostenrijk en de derde jaars op vakantie. heb maar liefst 2 lesjes en 8 stagebezoekjes. Zucht.... vervelend he werken in het onderwijs.
Ik werk ook 4 dagen, heb 2 kinderen. Manlief ook 4 dagen. De oudste gaat al naar school, de jongste gaat alle 3 dagen naar de gastouder. Ik had wel een beetje negatieve ervaring met de KDV met mijn oudste jongen, de gastoudergezin bevalt wel prima! Groeten, Natalia
ik werk nu 36 uur en wil overgaan op 32 uur(ik probeer het in 3,5 dag te proppen). manlief gaat een paar uur minder werken. Ik ken dat gevoel wel dat je je steeds moet verdedigen maar in deze tijd kan het bijna niet anders. Ik verdien meer dan mijn man, dus het is financieel beter dat ik veel blijf werken(ik krijg zelfs promotie tijdens mijn verlof!!!) Verder is het toch ook aanzien hoe je het ervaart. Nu kun je zoveel zeggen, maar als het er op aankomt kan het heel anders zijn!