Zijn er hier nog meer die met een baby 4 dagen blijven werken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Flamingo, 9 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellen1971

    Hellen1971 VIP lid

    16 dec 2008
    6.069
    1
    36
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik werk ( noodgedwongen) 4 dagen van 9 uur per week. Door de weeks ben ik alleen met de baby. En dat is heel zwaar, kan ik je zeggen. Jij hebt, begrijp ik, wel de hele week een partner om je heen en dat zal het zeker wat makkelijker maken. Je kunt taken verdelen en wat beter organiseren. Als mijn dochtertje lastig is na een lange dag, kan ik niet gaan koken etc. Ik eet dus meestal pas als zij op bed ligt.

    Goede opvang, een goed support systeem is cruciaal. Je moet op mensen kunnen terugvallen en ook af en toe eens hulp kunnen vragen ( had ik -en heb ik soms- nog wel eens moeite mee).

    Maar als dit is wat je wilt, dan ga je er gewoon voor. Als je tegen je zin minder gaat werken, heeft je kindje straks een verveelde en ongelukkig mama. Dat lijkt me ook geen goed plan.
     
  2. Gerritsen

    Gerritsen Niet meer actief

    Voor mijn zoontjes komst werkte ik 38 uur. Na zijn geboorte ben ik naar 20 uur gegaan.
    Hebben een eigen winkel met genoeg personeel. Heb op de dagen dat ik werk 2,5 dag dus alleen op de dinsdag opvang van mijn moeder. De andere 1,5 dag is mijn man thuis.
    Wij zijn één van de weinigen die het zo kunnen regelen en ook nog gewoon samen weekend hebben.

    Mijn vraag is nu: lees dat veel vrouwen zeggen dat ze voor het financiele het gewoon moet. Oke dat kan. Maar dan vraag ik mij af, hoeveel betaal je aan de opvang voor die dagen en wat is het inkomsten voor die dagen? Als je namelijk minder werkt kom je vaak ook in aanmerking voor meerdere toeslagen van de belastingdienst.

    Val niemand aan hoor, maar de opvang is toch ook heel prijzig?
    Werk je dan niet voor de opvang? Begrijp ook dat sommige moeders ook gewoon willen werken voor het sociale en hun eigen capiciteit willen benutigen. Ben ik ook mee eens, maar vaak wil beide niet altijd lukken.

    Hoop dat het een beetje duidelijk is dat ik gewoon geintresseerd ben en niemand voor het hoofd wil stoten, ben gewoon benieuwd.
     
  3. Hellen1971

    Hellen1971 VIP lid

    16 dec 2008
    6.069
    1
    36
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    In mijn geval is het geen keuze: mijn huis staat al 17 maanden te koop en mijn expartner heeft mij laten tekenen voor het feit, dat ik alle lasten alleen zou dragen. De lasten zijn gebaseerd op 2x mijn inkomen. Ik houd dus niets over. Van de belastingdienst krijg ik dus best veel terug, omdat ik heel hoge lasten heb. Uiteindelijk betaal ik iets van 150 euro zelf. Dat weegt niet op tegen het verlies van inkomen als ik minder zou kunnen werken.

    Minder gaan werken zit er voor mij nu niet in en daar baal ik enorm van. Het is dus niet voor luxe, zoals kleding, vakantie en dat soort zaken. Alles gaat naar mijn kleine en het huis. Voor mezelf doe ik hooguit het hoognodige, zoals eens een nieuw truitje in de uitverkoop. De kapper heb ik al eeuwen niet gezien en ik moet eigenlijk al een jaar nieuwe schoenen..maar ja.
     
  4. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Het gaat niet evenredig hoor :) Als je met 1 dag extra bijvoorbeeld 200 euro extra in de maand verdient, ben je echt niet 200 euro extra per maand kwijt aan kinderopvang ;) Dat is echt maar heel minimaal wat je dan extra betaalt, zo'n 10 euro (ik weet het exacte bedrag niet, maar het zal niet veel schelen). Vrouwen die noodgedwongen veel werken, hebben over het algemeen geen al te hoog inkomen. Een dag meer of minder maakt voor de kinderopvangkosten dan vaak niet zoveel uit, maar wel voor je besteedbaar inkomen. Dus het loont over het algemeen wel degelijk.
     
  5. FutureMama81

    FutureMama81 Fanatiek lid

    7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Ik ga van 4 naar 3 dagen. Gelukkig kan dat, want 4 dagen zou ik geloof ik echt niet trekken. Vind 3 eigenlijk al teveel, maar wil wel zekerheid bieden en leuke dingen kunnen blijven doen ;)
     
  6. SanneMart

    SanneMart Fanatiek lid

    26 nov 2005
    1.307
    0
    0
    Ik heb het de eerste 6 maanden na mijn verlof 32 uur gewerkt maar vond het erg zwaar. Mede doordat ik hele lange dagen maak vanwege reistijd. Ik ga om 7 uur weg en kom om half 7 weer thuis. Ik zag mijn zoontje dan maar 1 uurtje per dag :(.
    Dus toen in januari mijn contract afliep en ik een vast contract kreeg aangeboden heb ik dit toch aangekaart. Nu werk ik 28 uur waarvan 4 uur thuis. Dus 3 dagen buiten de deur. Mijn man is ook 1 dag in de week thuis (ouderschapsverlof). Verder haalt en brengt hij onze zoon naar de opvang want dat red ik simpelweg niet. Tis toch teamwork!

    Ik zou het zeker proberen dus. Mocht het uiteindelijk toch teveel zijn kun je altijd nog verder kijken naar iets anders. Succes!
     
  7. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik werk ook 32 uur per week. verdeel over de ene week 3 dagen en de andere week 4 dagen. Daarbij werk ik een avond in de week tot 21.00 u savonds. Tja het is veel en ik krijg ook heel vaak reacties van of het wel lukt en of het niet teveel is :( Ik kan maar 1 ding zeggen als je veel plezier hebt in je werk valt het best wel mee!
    Mijn man is overigens wel 1 dag in de week thuis. maar verder haal en breng ik de kindjes wel meestal naar het KDV omdat hij dan al weg is of nog niet thuis is.
    Wel heb ik toen de 2e is geboren een hulp in huis genomen om 3 uurtjes p/w te komen poetsen. Dat is echt een verademing want aan echt goed poetsen daar kom ik met 2 kids echt niet meer aan toe.;)
    Oja en iemand vroeg naar de kosten van het kdv, nou die wegen echt niet op tegen minder werken. ik betaal voor 2 kids voor ieder100 uur p/mnd ongveer 230 euro netto (dus verrrekend met belastingteruggave) Dat is dus maar iets meer dan een euro per uur. (gelukkig verdien ik met werken wel wat meer :D)
    Oja en ik doe het niet specifiek voor het geld (al zijn we hierdoor wel een bepaalde standaard gewend) maar omdat ik in mijn funciet niet makkelijk minder kan werken en ik eigenlijkook geen andere baan wil omdat deze zo leuk is.
     
  8. Tese

    Tese Niet meer actief

    Jezus wat een eikel zeg!!!! :x
     
  9. Hellen1971

    Hellen1971 VIP lid

    16 dec 2008
    6.069
    1
    36
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ach...ik ben zelf ook niet slim geweest, natuurlijk, door dat te tekenen. Dat deed ik uit schuldgevoel, omdat ik degene was die wilde scheiden. Achtweraf is dat een wijze les geweest. ik zal niet meer uitr schuldgevoel zoiets doen.

    En toen wist ik ook nog niet, dat amper een week of 2 nadat het huis te koop kwam...er ineens crisis zou zijn.
     
  10. Mama van Sepp

    Mama van Sepp Fanatiek lid

    5 feb 2010
    3.399
    0
    0
    Hier nog 1! Ik heb een zoontje van 20 maanden en had al gelijk besloten om 4 dagen te blijven werken ivm mijn leidinggevende functie.. het is best pittig maar het went ook wel snel.. nu ben ik zwanger van de 2e en ben benieuwd hoe het nu gaat.. 2 kinderen en 4 dagen werken misschien iemand daar ervaring mee??
     
  11. Cherrylein

    Cherrylein Fanatiek lid

    14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ik studeer nu nog en mijn vriend werkt 5 dagen, maar als ik straks klaar ben met mijn studie willen we allebei 4 dagen werken. Het zou wel minder kunnen, maar ik doe niet voor niks een opleiding.

    Lekker laten wezen die vooroordelen, mensen hebben altijd wat te zeiken.
     
  12. Cherrylein

    Cherrylein Fanatiek lid

    14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Met Merijn eens, ik heb ook zo vaak gehoord van ''dat verandert wel als je moeder bent'', maar denk over vrijwel alles nog steeds hetzelfde :)
     
  13. xxx1976

    xxx1976 Bekend lid

    14 aug 2006
    594
    0
    16
    Ik heb 2 kinderen van 5,5 en 2,5, en ik werk ook 4 dagen. Het is wel te doen. Maar de afstand tussen huis-werk stelt hier ook niks voor, dus ik ben bijna altijd op tijd thuis. Verder, de kids gaan zo rond 7 uur naar bed, en ik probeer doordeweekse avonden zo veel mogelijk mijn huishouden te doen. Zodat ik vrijdag t/m zondag volledig beschikbaar kan zijn voor de kids. De kinderen komen zeker niets tekort, maar het is meer dat ik mezelf wel eens vergreet.....
     
  14. n4th4li3

    n4th4li3 Fanatiek lid

    15 sep 2007
    1.409
    0
    0
    mijn vriend en ik werken allebei onregelmatig en zijn na de geboorte van de eerste allebei fulltime blijven werken! Met hulp van opa's en oma's was dit makkelijk haalbaar!
    Nu met de tweede op komst ga ik wel minder werken, 3 dagen werken, 3 dagen vrij.
     
  15. zon1980

    zon1980 Bekend lid

    16 dec 2007
    915
    174
    43
    Ik werk ook 4 dagen. het is maar net hoe je het bekijkt. Ik heb ook al regelmatig te horen gekregen dat dit toch best veel is. Ik vind het voor mijn functie wel prettig om niet minder te werken en daarnaast is het financieel ook nodig, was toen ik fulltime werkte (hoofd)kostwinner en nu verdienen manlief en ik ongeveer evenveel. We werken nu allebei 4 dagen. dochter gaat 2 dagen naar kdv, 2 dagen zijn papadag, 2 dagen mamadag en 1 dag met z'n drietjes. Ik vind het prima zo!
    ]
     
  16. Corinne348

    Corinne348 Actief lid

    9 mei 2008
    268
    0
    0
    Ik werk ook 4 dagen, papa werkt 5 dagen.
    2 dagen opvang, 1 dag naar schoonouders, 1 dag papadag, 2 dagen mamadag en zondags met z'n driëen ik vind dit goed geregeld en ben tevreden.

    IK krijg ook veel gezeur, Jeetje wat werk je veel zou je niet minder gaan werken.
    één keer kreeg ik te horen " hou je wel van je kind".

    Kijk het moet financiëel ook haalbaar zijn.
     
  17. Diana7

    Diana7 Lid

    27 nov 2009
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk zelf ook 4 dagen en mijn vriend 5 waarvan 1 in het weekend dus doordeweeks 1 dag vrij. We hebben wel hulp in de huishouding) maar die hadden we al voordat we kinderen hadden. Het is een kwestie van goed plannen en organiseren maar dan is het geen enkel probleem. De 2e is nu onderweg maar denk dat het niet veel uitmaakt 1 of 2. We hebben wel geluk met een heel relaxed meisje maar dat komt ook doordat we zelf zo zijn, straalt toch af op je kinderen.

    Ik heb veel vriendinnen en varierend werken zij tussen de 1,5 dag en 5 dagen per week en allemaal gelukkig met hun keuze en dat is het belangrijkste!;)
     
  18. Anne1985

    Anne1985 Fanatiek lid

    17 okt 2007
    1.363
    6
    38
    Ik werk 32 uur. Onregelmatige diensten. Ik vind het heerlijk. Het zou financieel wel mogelijk zijn om minder te werken maar ik vind het prima te doen. Mijn leven is goed in balans.

    @TS: ook ik krijg vaak te horen dat het niet 'normaal' is om 4 dagen te werken wanneer je een kind hebt. Ik had daar in het begin erg veel moeite mee. Nu heb ik geleerd om te kijken naar mijn gezin. Is iedereen gelukkig? Krijgt iedereen genoeg (voorlopig) niet anders willen.
     
  19. Anne1985

    Anne1985 Fanatiek lid

    17 okt 2007
    1.363
    6
    38

    Dat vind ik juist niet :) Toen ik nog op kantoor werkte vond ik 3 dagen werken heel veel. Ik had het gevoel dat ik mijn dochter 3 hele dagen niet zag. Maar goed, ik vond het werk ook niet leuk en mijn dochter was een stuk jonger. Nu werk ik in de zorg, wisselende diensten, en het voelt soms alsof ik alleen maar thuis ben ;)

    Als ik dagdiensten heb ben ik om 15.00 klaar, heb ik nog lekker een paar uurtjes samen met haar. Als ik avonddiesten heb breng ik haar om 14.00 naar het KDV. 's Morgens dus heerlijk lekker keutelen :) Als ik nachtdiensten draai brengt mijn man haar 's morgens weg en haal ik haar rond 15.00 op. Dan hebben we nog een paar uur!

    Ik zou geen vaste tijden meer willen werken ;)
     
  20. mama2010

    mama2010 Fanatiek lid

    22 sep 2009
    2.409
    0
    0
    P&O
    Overijssel
    Ik heb net gesolliciteerd op een baan waar ik 4 dagen zou moeten werken.

    Maar dit doe ik alleen omdat mijn man dan ook naar 4 dagen kan. Hij gaat dan 5 uur per week ouderschapsverlof opnemen. (ft is bij hun 37 uur per week).

    Nu eerst kijken of ik wordt aangenomen!!

    Als ik 24 uur zou gaan werken, dan blijft mijn man 5 dagen in de week werken.. dus de kids gaan hoe dan ook 3 dagen in de week naar de kinderopvang.
     

Deel Deze Pagina