Zijn er hier ook niet gelovigen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Anabella, 3 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Aangezien ik zelf niet-gelovig ben zie ik ook totaal geen reden waarom ik m'n kindjes zou moeten laten dopen.
    M'n vriend is btw wel katholiek, maar als hij dat niet was zou ik al helemaal geen reden zien. Ik heb begrepen dat je kinderen zich ook nog kunnen laten dopen als ze volwassen zijn? Dan laat je ze zelf de keus.

Oh ja en over dat communie doen, dat geldt natuurlijk alleen als je kinderen naar een katholieke school gaan. Daarbij denk ik dat er tegenwoordige veel kindertjes op zo'n school zitten die niet gedoopt zijn omdat men vaak de kwaliteit van zo'n school gewoon beter vindt dan een openbare school en ze niet per se om het geloof op die school zitten.

2. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Hoi Vera,

Ik (ben wel christen) snap niet zo goed waarom je twijfelt of je je kindje wel of niet laat dopen. Als je nergens in gelooft, waarom zou je dat willen?

En als je kindje later zelf wel gaat geloven dan kan ze er zelf voor kiezen om zich te laten dopen. Dat hoef jij toch niet voor haar te doen?

Groetjes, Lilith

3. Micha

Micha Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.231
    0
    0
    Woerden
    Ik ga het net zo doen als mijn ouders, wij zijn niet gedoopt met de reden dat wij ( mijn zus en ik ) als we ouder zijn zelf kunnen kiezen wat wij gaan doen, mijn zus is nu wel gelovig en heeft geloofsbeleidenis gedaan ( ik weet niet of ik het goed heb geschreven)
    Wel zou ik persoonlijk mijn kind naar een gelovige school doen, zodat ze niet wereld vreemd zijn in het geloof.
    Zelf ook op een gelovige school gezeten en ik vind het prettig dat ik er toch het een en ander vanaf weet.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Dan kun je ze het beste naar een vrijeschool doen. Daar krijgen ze alle geloven geleerd.

Dus niet alleen dat geloof van waar het kind op school zit.

5. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    ik werk op een christelijke middelbare school. ook daar leren ze over alle geloven ;)

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Dat is nieuw voor mij natasja.

Vroeger werd dat niet gedaan.

Toch een goede vooruitgang dus, :p

7. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    hihihi zeker!
    hele boekwerken aan stencils zie ik soms voorbij komen over vanalles en nog wat.

8. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Idd, het is fijn voor de ontwikkeling om wat mee te krijgen van de verschillende geloven, voor mij hoort het bij de afdeling fictieve boeken en sprookjes. Er zitten hele mooie verhalen bij.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Ja dat kan ik me voorstellen annabella.

Het zijn ook sprookjes en verhalen, want zeker weten of het ooit echt heeft plaatsgevonden kan niemand.

Daarom moet je er in "geloven"

Net als sinterklaas zeg maar, :p

10. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Hahaha mooie vergelijking :) maar zoiets idd.

11. Miekie

Miekie Fanatiek lid

30 aug 2005
    3.163
    0
    0
    Friesland
    Hier ook een niet-gelovige.
    Idd ieder zn eigen en elkaar waarderen en respecteren.

12. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Tja gelovig... groot woord.
    Ik geloof niet in EEN god, allah e.d.
    We zijn afgelopen jaar getrouwd en we hebben een viering in de kerk gehad, mijn man wilde dit erg graag en ik wilde graag muziek bij ons trouwen en daar was de kerk een mooie plek voor.
    Maar gelovig nee niet echt.
    We doen al zo lang als we bij elkaar zijn aan sex.... tja en dat mag van het gloof niet ;)
    Ik ga alleen met trouwerijen en begravenissen naar de kerk, heb geen bijbel in huis ofzo.
    Heb wel op een katholieke basisschool gezeten maar er was ook niet veel meer keuze in het dorp, mn ouders zijn ook niet echt gelovig dus tja.

Verder geen problemen met mensen die wel geloven ieder zijn ding. Heb wel een hekel aan mensen die zich verschuilen achter zijn/haar geloof extremisten enz.
    Of anderen veroordelen die niet gelovig zijn, of mensen die gelovigen veroordelen omdat ze dat zelf niet zijn.
    Ik geloof in iedereen in zijn/haar waarde laten, beetje resprect voor elkaar en dan heb je geen god/allah enz nodig.

13. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Niet laten dopen. Want ik vind sowieso als je laat dopen je kindje niks meer heeft te kiezen, dan is een geloof "opgedrongen"

En het probleem van iedereen in de klas doet communie is op te lossen door voor een openbare basisschool te kiezen.

14. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    tegenwoordig doen niet veel kinderen hun communie meer hoor.
    In ons dorp doet mss 1/3 van de kids hun communie. En wij zijn een katholieke school. Ik heb er 5 jaar groep 4 gedaan en ieder jaar werden het er minder.
    W.b.t het meedoen met het project. Bij ons deed gewoon heel de klas het communie project mee. Dat zijn ongeveer 7 lessen waaronder een bezoek ana de kerk en een bezoek aan de bakker. De andere lessen gaan vooral over de waarden en normen van het katholieke geloof. Naast die 7 lessen zijn er 7 bijeenkomsten buitenschool die echt op de bijbelverhalen ingaan.

Maar goed dat terzijde.

Ik geloof wel dat er meer is na de dood. Niet perse in een hemel of in reincarnatie maar er moet iets meer zijn. Wat? Dat zie ik tegen die tijd wel.
    Ik geloof meer in mijn eigen gevoel en in toevalligheden.
    Vroeger hing ik tekeningen op zijn kop aan het plafond van mijn kamer zodat mijn oma ze kon zien haha. Denk dus wel dat er daar boven iets is, maar om het nu ene hemel te noemen, nee.

15. Mariska75

Mariska75 Bekend lid

1 aug 2006
    555
    0
    0
    Deventer
    Ik ben atheist.
    Mijn ouders en opa's en oma's waren ook niet-gelovig, dus heb van huis uit ook niets meegekregen. Ik heb vroeger wel op een christelijke school gezeten, want die was op loopafstand. Daar moest ik wel in de bijbel lezen, dus toch nog iets meegekregen.
    Er is teveel ellende in de wereld en bijna allemaal doordat mensen die geloven het andere geloof niet respecteren. Daarom kun je volgens mij beter niet geloven.

Ik zou mijn kind niet laten dopen. Mijn zoontje is ook niet gedoopt.

Laat iedereen in zijn waarde. Ik heb ook een hekel aan mensen die geloven en het mij willen opdringen. Daar ben ik niet van gediend.

16. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    wel nu ga ik even stom doen.
    waarom mag dit topic wel en die van de moslims niet.
    iedere keer een moslima een topic opend word er een slot op gedraait en dit mag dan wel weer?

17. Elmo

Elmo Niet meer actief

Dit gaat niet over een bepaald geloof...je krijgt hier ook geen groepjes mee...denk ik.
    Weet het niet maar er is een knop om het te melden aan de mod's. Ze kunnen het je vast verklaren.

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Er is wel een topic over geloof hoor. Alleen niet specifiek voor moslima's. Maar voor alle geloven en spiritualiteit.

Dus iedereen weer happy, :p

19. Niet meer actief

@ veraenroy: Nee natuurlijk niet! Sorry, maar dat vind ik dus raar. Ik geloof zelf niet, dus ga ik mn kind ook niks opdringen....

Wat ik wel doe, is die kleine naar een christelijke basisschool... Maar dit meer omdat ze bij ons 2 opties hebben, een asoschool of deze....
    En met de aso school heb ik dan weer een groter probleem als met de bijbel! Kan het ook gelijk zelf kiezen of het wel gelooft of niet.

Als die kleine bijvoorbeeld naar een kerk wil, zal ik de laatste zijn die het tegenhoudt. Verwacht alleen niet van mij dat ik psalmen ga zingen ! :)

20. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Nou ga ik ook misschien even stom doen. Ik vind namelijk twee dingen jammer die hier gezegd worden.

In de eerste plaats dat er gezegd wordt dat als je je kind laat dopen dat het dan een geloof opgedrongen krijgt... Dat is echt niet zo. Wij laten straks ons kleintje uit overtuiging dopen. En die overtuiging bestaat hieruit dat God zich al vanaf de conceptie van ons kindje zich met hem/haar bemoeit en zegt: je bent mijn kind, ik wil voor je zorgen. Kijk, als ons kind later later besluit dat ie dat niet wil aannemen (geloven dus) dan is dat zijn keus. Maar voorop staat wat God ons kindje wil beloven en niet dat wij hem/haar iets opdringen!

Daarnaast vind ik het jammer dat er gezegd wordt dat veel ellende en oorlog door geloof komt. Vaak wordt dan het geloof misbruikt, voor politieke doeleinden bijvoorbeeld... En je ziet dan ook niet wat voor goede dingen het geloof oplevert. Het zijn nog altijd de gelovigen die het meest aan goede doelen geven zoals laatst weer uit een onderzoek van het SCP bleek. Dus het is niet allemaal zo negatief...

Ik heb zelf trouwens op een gereformeerd vrijgemaakte school gezeten, heel specifiek dus, maar wij kregen (naast de eigen overtuiging) ook heel veel mee over andere gelovigen... Maar dat even terzijde.

Deel Deze Pagina