Zijn er hier ook niet gelovigen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Anabella, 3 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Is dat een onafhankelijk onderzoek? Waar kan ik dat vinden? Lijkt me wel interessant om eens te bekijken.

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Het lijkt me duidelijk dat het voor niet-gelovige mensen anders is dan voor gelovige mensen.
    Jij bent duidelijk gelovig en ik snap ook heel goed dat je dat geloof door wilt geven aan je kindje en hem/haar iig wilt laten dopen.

Maar dit is een topic voor niet-gelovigen waarin een niet-gelovige vraagt of ze haar kinderen moet dopen. Dan vind ik het persoonlijk toch echt een heel ander verhaal.

3. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Tuurlijk ligt het anders als je niet gelovig bent... En ik kan me goed voorstellen dat het als opdringen overkomt maar ik wilde dat toch even rechtzetten.

Vind het trouwens een heel interessant topic.

Bosi, ik stuur je de link wel even in een pb...

4. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Stranger, ik denk dat je niet helemaal goed hebt begrepen wat ik heb geschreven. Want ten eerste ging het over je kind laten kiezen. Ik vind als ik mijn kindje laat dopen het geen keuze meer is. Ten tweede stond opgedrongen tussen aanhalingstekens, omdat ik niet het goede woord kon vinden.

Ik heb helemaal niks tegen mensen die hun kind laten dopen en geloven welk geloof dan ook. Ik heb alle respect daarvoor. Ik zelf heb er alleen niks mee, en zal dat dus ook zeker aan mijn kind meegeven. Maar van vaders kant zal mijn kind straks genoeg meekrijgen over het geloof van die kant van de familie.

Ik hoop dat het nu duidelijk is hoe ik het bedoel.

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    He Sonja, ik heb over de aanhalingstekens heengelezen denk ik... :oops: ... sorry...

6. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Geeft niks!

7. Niet meer actief

En nu ga ik ook weer wat zeggen wat ik waarschijnlijk niet mag, maar goed!

Ik bedoel er echt niks mee dat voorop.

Mijn ouders zijn nederlands hervormd.
    Bij mijn geboorte ben ik de boeken ingegaan als hetzelfde.
    Maar ik ben het niet.

Naar iedere gemeente die ik verhuis weten de locale kerken mij binnen 1 week te vinden!
    Vraag ik of ze me met rust willen laten, doen ze het niet!
    Ze staan aan mn deur, met een collectezakje, voor de eigen kerk. Ze sturen me boekjes, ze BELLEN me zelfs op!

Ik steun ieder jaar heel wat goede doelen.
    Iedere collectebus bij mij aan de voordeur gaat met een tientje weer weg.

Ik heb respect voor mensen die geloven in wat dan ook.

Maar mij is een geloof opgedrongen, ik kan er niks anders van maken. O ja, misschien leuk om erbij te zeggen dat mijn ouders ook niks met hun geloof doen of ooit gedaan hebben...
    Het staat alleen leuk op de geboorteakte en ik heb er 28 jaar later nog last van...

Dit wil ik mijn kind besparen. En als het over 15 jaar christen, satanist, katholiek of moslim wil worden, mag het zich lekker zelf inschrijven bij een kerk of moskee.

8. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Nou Mo666 daar zit je ook niet op te wachten zeg! Als jij toch duidelijk aangeeft dat je daar geen behoefte aan hebt, moet het toch duidelijk zijn!

ben je officieel nog ingeschreven dan? Hoe werkt dat bij de hervormde kerk precies? Bij ons vraag je nl. een briefje aan als je gaat verhuizen en dat lever je dan in je nieuwe kerk weer in. Je eigen verantwoordelijkheid dus. Maar zoals jij het beschrijft klinkt het alsof de kerk het regelt...

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Je bedoelt, Mo666, ;)

10. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    @mo666: je kan je toch laten uitschrijven?

11. Niet meer actief

Weet ik niet hoor!
    Ik weet alleen dat ze me niet met rust laten.
    Heb wel eens gevraagd hoe ik van ze af kon komen, maar toen zei die mevrouw: NIET.

Maar misschien was dat omdat ik daarvoor had gezegd dat ze me met rust moet laten. (heel hard)

Het schijnt dat ik ergens sta ingeschreven, want waar ik ook kom te wonen. ze vinden me zo....

12. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Mo666, Zolang jij je niet uitschrijft bij de Hervormde kerk, (nu PKN) blijven ze aan de deur komen, want jij bent dooplid. Als je er dus helemaal vanaf wilt, zou je dus die kerk op moeten bellen en dan vragen waar je je kunt uitschrijven.

13. Niet meer actief

Maar welke kerk moet ik bellen dan?

Ik denk dat zelfs mijn moeder dat niet weet...

14. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Met zo'n nickname willen ze je natuurlijk bekeren, je schreeuwt erom! :)

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Al die 666 hihihi

16. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Mo, krijg je niet elke keer een soort infoblaadje of andere post, van de kerk? Dat kreeg mijn man namelijk wel, en daar staat wel een adres in waar je je afmelding naartoe kunt sturen. Of ken je anders geen lid van die kerk, waar je het aan kan vragen?

Maar zolang jij je niet afmeld, zullen zij je "lastig" blijven vallen.

17. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Mo666: gewoon een kwestie van even bellen naar de hervormde kerk in je woonplaats. (hervormd was het toch?)

18. Niet meer actief

ja, maar welke kerk is dat dan? Ik zal het idd eens uit gaan zoeken.

Ik krijg een heel boekwerk, met wie er dood is en wie er getrouwd is en wat ze allemaal gaan doen en gedaan hebben....

Maar ik vind het dan ook weer lullig om alle kerken te bellen en te zeggen: 'wat voor geloof heeft uw kerk? O nederlands hervormd, ik wilde me graag bij u uit laten schrijven! (we hebben er iets van 6 in deze gemeente....)

Achteraf misschien wel weer een leuke voor de verjaardagen! hahaha

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.275
    4.508
    113
    Hier nog iemand die niet zo gelovig is.

Mo zoiets wat jij beschrijft heet een kerkblad (ja ik woon in een overwegend gelovige gemeente) meestal staan daar ook wel (ergens) een paar telefoonnummers in van ouderlingen of een e-mail adres van de dominee (of is het nu pastor) in.
    Mijn man is dus wel gelovig opgevoed maar mijn schoonmoeder begon zich steeds meer te ergeren aan de drumsolo's die mijn man weggaf tijdens de dienst (ja ook onder het bidden zat meneer vrolijk te drummen op de kerkbank :) ). Toen hij mij leerde kennen was het trouwens ook snel gedaan met de kerkbezoeken (we hadden leukere dingen te doen)
    Maar toen wij gingen samenwonen (oh wat een zonde :) ) kregen wij dus ook met enige regelmaat een ouderling aan de deur, of ook zo leuk een verjaardagskaart voor mijn man met daarbij meteen een zakje en het verzoek een gift te doen (volgens mij zwemmen die kerkelijke gemeentes in het geld).

Ik ben dus niet gelovig opgevoed en ach de een gelooft en de ander niet geen probleem.
    Totdat ik dus hier kwam wonen.
    Een cliënt wist me te vertellen dat God mij zou straffen omdat wij samenwoonden.
    En toen ik later de diagnose MS kreeg wist een collega mij te vertellen dat dit God's wil was.
    Heb haar toen verteld dat als God echt bestond ik hem mijn wil wel eens op zou leggen zodra ik voor hem sta.
    En op zondag allemaal netjes in het rokje en met het hoedje op naar de kerk, net alsof je geloof in je kleding zit. Komt er straks 1 boven (als er al een boven is) en dan wordt er gezegd 'jij komt er niet in want jij hebt op 10 augustus 1986 een broek aangehad!'

Zo had ik een collega, zo gelovig als maar wat, en ze had een vriend.
    Ze wilden verder met zijn tweeën dus een huisje gekocht en een trouwdatum (dik een jaar verder) gepland. Ondertussen het huisje opknappen en dan inrichten en tot slot trouwen.
    Tijdens de bruiloft (ja zonder muziek want dat mag niet, en ja met een grote bijbel op een cateder) werd er een stukje gedaan en daarin werd ook vermeld dat ze voor het eerst in haar leven een broek had gekocht om in te klussen (oh wat een ondeugd ;) ).
    Achteraf bleek ze op de dag van het huwelijk al 3 maand zwanger te zijn (ohhhhh dat soort klussen). Kijk dat vind ik dan weer een heel klein beetje veel schijnheilig.

Groetjes Anita

20. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ben het wel met je eens hoor, maar dit is toch niks nieuws!

Deel Deze Pagina