Op de camping hadden we Russische buren. Op een gegeven moment kwamen ze met iets lekkers aan, piroski (of hoe je het schrijft) Het leek op oliebollen, maar was gemaakt van aardappeldeeg en gevuld met, in dit geval, ei en ui. het was zo lekker, maar ben vergeten naar het recept te vragen. Is hier iemand die het kent, en mij het recept kan geven? namens mijn knorrende maag, alvast bedankt
Lekker he. Ook gevuld met gehakt en ei is het heerlijk. Ik zal het even aan mijn moeder moeten vragen, maar als je googelt op pirozhki vindt je genoeg recepten.
o dankjewel, ik zal ook even googlen, want zo schrijf je het al weer heel anders. zoals ik het schrijf, gewoon zoals je het zegt, kan ik niet vinden wat er op leek. en dan krijg ik ook veel sites int russisch, en mijn tablet wil dat niet vertalen.
Pierogi heet het in het pools. En dan de "Ruskie" variant is met aardappel erin (ook met een soort kwark enzo, heel zacht). Je kunt ze ook kopen (vers en ingevroren) in Poolse winkels. Je hebt ze ook met paddestoelen/groente/vlees etc gevuld. Zelf maken moet je die bepaalde kwark voor hebben die je niet zomaar overal kan kopen.
Ohw, en de ingevroren variant moet je eerst koken en dan bakken (gewoon in de pan met wat boter/olie. De verse zijn al gekookt en hoeven alleen gebakken te worden.
Pierogi is heel makkelijk zelf te maken. Voor het deeg: - 600 gram bloem - 2 eieren - zout - warm water Dit alles mengen tot je een mooie bal hebt. Het moet soepel, maar stevig zijn... Beetje zoals pastadeeg En de vulling, daar kan je helemaal mee los gaan. - kersen - blauwe bessen - aardappel + witte kaas - ei + ui + eventuee champignons - paddestoelen Handig om te gebruiken: pasteivormpjes en een rond uitsteekvormpje. Het deeg gewoon uitrollen tot het een halve cm dik is, dan uitsteken, vullen en met het pasteivormpje tot een mooie pierogi vormen Persoonlijk vind ik die met kaas/aardappel het lekkerst. Omdat 1 lekker gekookt en op dag 2 (restanten) lekker bakken met spekjes en een uitje... Echt heerlijk! Dit is echt mijn favoriete Poolse gerecht sinds ik klein ben
Mijn moeder maakt hele lekkere pirogen gevuld met kool/ei, gehakt of paddestoelen. Als iets je lekker lijkt zal ik haar het recept vragen . Ook zijn er heerlijke Russische zoete broodjes die ik wel eens maak die ook aan te raden zijn . (Zie foto)
het recept is hier boven al gegeven wat je anders ook kan doen is kijken op smulweb heet het geloof ik daar staan ook heel veel recepten op ook russische en poolse gerechten
Maxellera: ja dat klinkt wel lekker. zou je me het recept willen geven? overigens nog steeds niet HET recept gevonden dat ik denk, ja dat is em. wat Linana opschreef ga ik ook zeker proberen. Maar wat mijn "buren" hadden, was echt van aardappelen gemaakt.
Het allerlekkerste zijn de piroshki's van mijn schoonmoeder met als vulling ei en bieslook. Njam njam!