Zijn er meer die extra op hypotheek aflossen?

Discussie in 'De lounge' gestart door carpediem2010, 12 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Oh, en over de belastingdienst en wel of niet af mogen lossen:

Als je je hypotheek in Box 1 hebt opgenomen in plaats van in box 3 zit er een limiet aan die berekend wordt d.m.v. een verhouding van 1:10. Dit betekent dat je niet meer mag aflossen dan dat je overgebleven bedrag of te betalen maandlasten 1/10 zijn geworden van het origineel. Anders beschouwt de BD het als verkapt sparen en wordt het naar Box 3 verplaatst waar je boven de vastgestelde voet je vermogensrendementheffing moet gaan betalen, en dat is niet leuk over een hele hypotheek.

Wij laten onze aflossingen altijd nakijken door onze adviseur, of het nog binnen het Box 1 regime past.

2. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Wij hadden een beleggingshypotheek..........zegt genoeg...hebben verlies geleden...maar nu spaar (geloof ik)

Wat is dan het voordeel om extra af te lossen...ik snap echt compleet niets van die hypotheken enz....

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Je moet een spaarhypotheek zien als een potje waar je maandelijks geld in stopt en aan het einde van de rit levert dat precies genoeg op voor de aflossing van je huis. Als je extra aflost (dus meer geld in het potje stopt) heeft het meer tijd om te renderen en tot het eindbedrag te komen. Dat betekent dus dat je gedurende de rest van je hypotheek looptijd minder geld in je 'potje' hoeft te stoppen om op het eindebedrag uit te komen. Dus: door tussentijds aflossen gaan je maandlasten omlaag.

Echter, omdat je niet echt aflost (want dat doe je pas aan het einde van de rit) blijven je rentebetalingen even hoog en heb je dus nog steeds maximaal voordeel van je hypotheekrenteaftrek.

4. koala28

koala28 Niet meer actief

Nee, momenteel niet. Maar als we geld hebbenom extra af te lossen doe ik dit niet direct op de hypothecaire lening maar op de gekoppelde bankspaarrekening. Zo houdt ik mijn maximale hypotheekaftrek en de schuld die ik in mindering mag brengen op ons inkomen wat ons verzamelinkomen weer drukt.

Inderdaad wat Juul75 zegt, let op dat je niet teveel aflost op je hypotheek als je een gekoppelde bankspaarrekening of spaarverzekering hebt waarin je de hoofdsom opbouwt. Dit kan heel nadelig zijn.

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    En het verschil tussen een beleggings- en een spaarhypotheek is dat je bij een spaarhypotheek een gegarandeerd eindresultaat hebt, het is eigenlijk een bankrekening waar je 30 jaar niet bij kunt. Een beleggingshypotheek is de opbrengst afhankelijk van hoe de beurs het doet, en het risico loopt je zelf.

Maar de constructie, met een 'potje' dat pas na 30 jaar uitkeert, is hetzelfde.

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    wij hebben een volledig aflossingsvrije hyppotheek ( kon niet anders toen we het huis kochten kregen we geen spaarhypotheek want mijn man had een paar jaar daarvoor hogdekin=kanker gehad)
    Gelukkig hoefden we niet een hypotheek ter hoogte van het huis en kregen we voor de executatiwaarde van het huis wel een hypotheek.

Wij betalen dus alleen rente en voor ons is het altijd voordelig om zo snel mogelijk af te lossen, maandlasten gaan dan meteen omlaag.

je krijgt dan iets minder terug maar ik heb alles eens helemaal doorgerekend en het was voor ons altijd gunstiger.

Wij hebben altijd een flinke buffer op de spaarrekening en alles wat daar boven komt wordt 1 x per jaar afgelost.

7. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    :D duidelijker!

Nou aflossen van hypotheek zal hem niet worden met dit bedrag......we hadden 50.000 ongeveer al moeten hebben..tis eerder 4000 geworden.....stomme hypotheek....ze hebben van de regering ook een andere aan moeten bieden ivm niet genoeg voorlichting geven..

(hadden we ff geluk mee.......) ;)

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #28 dirksmama, 13 aug 2012
    Laatst bewerkt: 13 aug 2012
    Ik vind het een beetje dom om meer schuld te laten staan vanwege een hogere belastingaftrek. Want als je het over dertig jaar optelt ben je met renteaftrek altijd nog meer geld kwijt dat met aflossen.
    De enigen de baat hebben bij jou hoge hypotheek zijn de banken, de adviseurs en de belastingdienst.

Daarbij, die renteaftrek heeft echt zijn laatste tijd wel gehad, en volgens mij leef je zorgelozer naarmate je minder schulden hebt. En een hypotheek is gewoon een schuld...je woont in een huis dat van de bank is, en niet van jezelf!

Wij kregen 13 jaar geleden ook een beleggingshypotheek aangesmeerd...dat heeft ons heel veel geld gekost. Wij vertrouwen geen adviseurs of banken meer, we maken zelf een excel op basis van wat ze ons vertellen, en proberen eens per jaar af te lossen wat er af te lossen valt.

Geld in spaarproduct stoppen naast hoge hypotheek klinkt leuk, maar als je bank failliet gaat ben je dat spaargeld boven het garantiebedrag kwijt, terwijl je hypotheek blijft staan. Stop je je geld in je huis, dan kunnen banken failliet gaan zoveel ze maar willen, maar je huis is van jou!

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dirk Scheringa is voor ons DE reden om gewoon af te lossen i.p.v. premiestortingete doen.

En houdt er rekening mee, dat niet alleen een beleggingshypotheek maar ook een spaarhypotheek vaak geen bankproduct is, maar een verzekering. (Ieder voor zich even goed uitzoeken hoe dat bij je eigen hypotheek zit.) Bij de bank valt een bepaald bedrag nog onder het garantiestelsel. Bij een verzekering helemaal niks. Nu schijnen de verzekeringsdelen van banken wat minder makkelijk om te vallen dan de banken zelf, maar als het gebeurt heb je dus wel een probleem als er geen andere instelling bereid is om de boel over te nemen. De overheid keert in dat geval helemaal niet uit. Dus; gespaarde deel kwijt, schuld blijft staan. Terwijl afgelost gewoon afgelost is.

Maar goed, wij hebben destijds ook al een hypotheek genomen die we bruto konden betalen. Voor ons is het jammer als de hypotheekrente aftrek wegvalt, want het is een leuk spaarpotje dat eens per jaar uitkeert. Maar we kunnen het wel missen. Wij zijn gewoon niet zo van 'leven op de pof en de overheid moet maa zorgen dat ik niet in de prolemen raak'. Want zo is de crisis natuurlijk wel ontstaan.

10. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Wij doen het ook, wij willen hier zoooo graag weg. Niet omdat het een appartement is maar vanwege de buurt, het gaat hier zo hard achteruit.
    Gelukkig kunnen wij het financieel. We moeten rustig aandoen maar je moet er wat voor over hebben he.

11. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    #31 kiki80, 13 aug 2012
    Laatst bewerkt: 13 aug 2012
    - foutje -

12. carpediem2010

carpediem2010 Fanatiek lid

6 okt 2009
    4.795
    1
    0
    vijfhuizen
    Was vergeten dat ik het topic had geopend haha.
    Leuk om te lezen.
    Wij lossen 900 in de maand extra f.
    We mogen per jaar 21000 aflossen boetevrij.
    Ons maandlasten zijn nu netto na een jaar met 100 euro verlaagd.
    ipv 830 betalen we nu 730 per maand.
    Ik vind het een lekker idee niet zon hoge schuld te hebben.
    En als de kinderen straks groter zijn, en duurder worden, hebben we geen hoge woonlasten meer.

Deel Deze Pagina