Studeren in de gehandicaptenzorg

Discussie in 'De lounge' gestart door sydneys, 24 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hoi,
    vroeger heb ik gehandicaptenzorg gestudeerd maar wegens omstandigheden heb ik die studie niet afgemaakt. Mijn ex vriend had toen zelfmoord gepleegd, ik was 19 jaar en ik kon er op dat moment niet mee omgaan waardoor ik het niet heb afgemaakt. Tja, ik was jong, ik dacht niet na over mijn toekomst en ben pas laat volwassen geworden.

Nu bijna 10 jaar later heb ik er nog steeds spijt van, ik vind geen werk wat bij me past, of als ik iets leuk vind dan gaat het bedrijf failliet waardoor ik daarna maar een stomme job heb aangenomen, nu weer werkloos ben enz,...

Steeds als ik mensen hoor praten over gehandicaptenzorg ben ik jaloers, als ik gehandicapten zie dan smelt mijn hart.

Ik woon nu in Nederland en hier werkt alles heel anders dan in België, ik vind er ook niet veel over op het internet, of ik vind genoeg maar ik kom er niet aan uit.

Heeft het nog nut om op je 28ste gehandicaptenzorg te gaan studeren? Hoe werkt dat? Weet iemand een school in de omgeving van Maastricht waar je dat als volwassene kan volgen? In België heet dat volwassenonderwijs maar hoe heet dat in Nederland?

Het enige probleem is dat er ook geld moet binnenkomen en dat is mijn grootste probleem en de voortdurende twijfel

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    er word ontzettend bezuinigd op de (gehandicapten) zorg. ik heb tot en jaar of 4 geleden ook in gewerkt en toen werden mijn uren al gehalveerd door de bezuinigingen. als ik nu weer terug de gehandicapten zorg inwil moet ik beginnen met een inval 0-uren contract. dat wil en kan ik fananiceel niet.

misschien een paar grote zorg instellingen benaderen en navragen hoe groot de vraag naar personeel nog is?
    je zou dan een werk en leren opleiding kunnen doen. volg je 1 dag in de week onderwijs op school en rest werk je. je verdient dan dus gewoon je eigen loon, alleen je schooldag word vaak niet(helemaal) betaalt.

en bedenk wel dat je dan dus altijd moet werken, weekenden, feestdagen, nachten, avonden...

en als je bijv om 7 uur s morgens moet beginnen, kan je vriend/man dan voor de kleine zorgen of wegbrengen? vaak is kinderopvang pas later open namelijk... ook handig om bij na te denken;)

3. rums

rums Niet meer actief

Er word inderdaad op bezuinigd. Maar de zorgzwaarte paketten bij ons worden alleen maar verhoogd omdat de pb'ers en de orthopedagoog er bovenop zitten.
    Je kunt de avondschool overwegen en via invalwerk rol je vaak ook wel er in. Wij hebben vaak inval nodig.
    Scholen weet ik niet want kom niet uit die buurt.

4. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    Misschien bbl opleiding wat voor je richting mmz zo heet de opleiding nu.
    Hier in de randstad word de opleiding door verschillende gehandicaptenorganisaties gegeven maar je zou ook de verpleegkundige opleiding doen binnen de gehandicaptenzorg

5. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Je zou een BBL opleiding kunnen volgen, werken en leren tegelijk. SPW: indien je met hoog niveau wil werken, verpleegkunde, vz-ig of helpende: voor als je met laag niveau wil werken. Grote instelling moeten een bepaald percentage van het personeel als BBL'er in dienst hebben. Let wel op dat als je de opleiding wil doen je daarnaast een minimum aantal uur moet werken. Bij ons 24 en dan dus nog een dag school per week en je huiswerk.

Er word veel bezuinigd in de zorg, dus ook gehandicapten zorg, bij ons merk je dat ze het liefst zo laag mogelijk opgeleid personeel aannemen. Want een helpende is natuurlijk goedkoper als een verpleegkundige.

Deel Deze Pagina