Wanneer naar de huisarts bij overtijd?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door lafarina, 8 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lafarina

lafarina Actief lid

31 okt 2014
    427
    0
    16
    Zuid-Holland
    Hallo lieve mensen,

Graag zou ik jullie mening willen over het volgende:
    7 November gestopt met de nuvaring, direct daarna een cyclus van 29 dagen, veel ontpilklachten gehad die ronde. De tweede ronde geen ontpilklachten meer en alles prima, op dag 27 ongesteld flink heftig en veel stolsels op dag 1, daarna minder heftig. Tijdens deze tweede ronde heb ik ovu testen gehad en de eisprong zat op dag 17. De derde ronde is nu en ik heb dit keer geen ovutesten gebruikt. Vorige ronde voelde ik mijn eisprong duidelijk, nu had ik alleen in de nacht van de 17e op de 18e dag van cyclus wat steken, dus vermoedelijk weer rond die dag de eisprong.

Nu is het zo dat ik op dag 34 van mijn cyclus zit, niet ongesteld ben nog, al 11 dagen elke dag zeurende buikpijn heb en sinds drie dagen met vlagen misselijk ben. Ik heb zwangerschap testen gedaan op dag 30, 32 en vandaag op dag 34, allemaal hartstikke negatief.
    Nu denk ik als oorzaken als volgt:
    1. zwanger, late tester
    2. zwanger, laat ei gehad
    3. niet zwanger, geen eisprong gehad (ontpillen nog ?)
    4. niet zwanger, lange cyclus/laat ei gehad, wordt nog ongesteld snel

Mijn vraag aan jullie is, wanneer ga je naar de huisarts voor een eventuele bloedtest om na te gaan of je toch zwanger bent? Of moet j gewoon wachten tot je weer een keer ongesteld bent?
    Ik hoop dat hier dames met deze zelfde ervaringen zijn die mij advies kunnen geven, alvast bedankt!

2. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    In principe gewoon wachten tot je menstruatie begint, 34 dagen is niet eens zo heel lang, dit was mijn standaard cyclus voordat ik zwanger raakte en soms zelfs langer of sloeg ik zelfs een maand over. Maar ik snap dat je er zelf heel onzeker van word, dus je kunt de dokter bellen om te vragen of je een afspraak kan maken voor een bloedtest. Niet iedere dokter wil dit zomaar doen trouwens. Of je kijkt het nog een weekje aan, wat je zelf wilt.

3. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

27 dec 2014
    1.462
    187
    63
    NULL
    NULL
    Ik was volgens mijn berekeningen afgelopen cyclus al 3 dagen overtijd. Ik had de dokter gebeld en die zei dat als ik over een week nog geen menstruatie had nog maar eens zou moeten testen. Niks over kom maar langs. Dus dat is denk ik wel afhankelijk van je huisarts of dat het zin heeft om te gaan. Zeker als je nog maar zo kort van de nuvaring af bent. Ik zou de dokter gewoon bellen en kijken wat hij/zij zegt. Al zal je denk ik niet gelijk een bloedtest krijgen als je zelf negatief hebt getest.

4. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ik zou pas naar de huisarts gaan als ik een maand of 2 over sla...
    niet na een paar dagen al?
    je ei is vast wat later, dan is er niets geks aan. over een week dus weer testen anders :)

5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.259
    1.165
    113
    Huisarts kan niet zo veel in deze omstandigheden.

Als je wel zwanger bent, dan wordt binnenkort de test vanzelf positief. Bij mijn middelste had ik pas op cyclusdag 40 (10 dagen na mijn NOD) een positief test in handen. Langer dan 2 weken overtijd en nog geen positieve zwangerschapstest, dan wordt kans op zwangerschap erg klein.

Dan blijft 'een ontregelde cyclus' over en daar doet een huisarts meestal pas wat aan als je al 3 mnd geen menstruatie hebt gehad. En dat ingrijpen is dan weer met hormonen, die ook niet noodzakelijk een geweldige invloed hebben op je lijf.

Ik zou voorlopig nog even afwachten. Al weet ik uit ervaring hoe zenuwslopend dat kan zijn als je wel van alles voelt in je lijf ;).

6. lafarina

lafarina Actief lid

31 okt 2014
    427
    0
    16
    Zuid-Holland
    Bedankt iedereen voor de snelle reacties! Daar heb ik zeker wat aan.

Het was inderdaad niet de bedoeling met een paar dagen overtijd al naar de dokter te gaan ;) ik dacht meer aan na een week even bellen. Puur omdat ik voor de nuvaring altijd regelmatig was en na het stoppen ging het dus ook best prima. Ik wacht het inderdaad nog even af en bel dan na een week wel even voor advies, (uiteraard eerst weer een test na een week). Het is inderdaad wat jullie zeggen, niet iedere huisarts is hetzelfde en niet iedereen zal een bloedtest willen doen. Maar hey... als het mijn onrust wegneemt misschien wel ;)

7. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

8 jun 2011
    3.405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    Je bent nog maar heel kort gestopt. Daar kan t ook mee te maken hebbe. Jr lichaam moet t weer overnemen zeg maar

8. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

De nuvaring is ook iets hormonaals, net als de pil.
    Dat het 2 maanden goed is gegaan betekend niet dat het de 3e maand ook goed gaat ;)
    Het is nog steeds een soort van ontpillen.

Verder weet je pas zeker of je een eisprong hebt gehad als je hebt getemperatuurd. Zelfs met een ovulatietest weet je het niet zeker.
    Zou niet vertrouwen op een paar steekjes.
    Die steekjes zijn niet de eisprong zelf maar het groeien van de follikel.

Verder heeft het geen zin om naar de ha te gaan voor een bloedtest als je testen ook wit zijn.
    Die moet je overigens zelf betalen en is vele malen duurder dan een paar testen van de kruidvat.
    Bloedtesten doen ze bijna niet.

Het enige wat je kan doen is afwachten helaas.
    Cyclus van 34 dagen is ook helemaal niet gek lang.

9. lafarina

lafarina Actief lid

31 okt 2014
    427
    0
    16
    Zuid-Holland
    @Bjanc: klopt, dat was inderdaad oorzaak nr.3 die ik zelf had bedacht, dat ik nog aan het 'ontringen' ben inderdaad, zou goed kunnen.

@Beeb87: Klopt, ik weet hoe de nuvaring werkt ;) en ik ben me inderdaad bewust van de mogelijkheid dat het 'ontringen' kan zijn, zie optie 3 die ik als oorzaak van de overtijd noemde ;) ik wilde alleen even advies over ga je naar de huisarts of wacht je gewoon af tot je weer eens ongesteld gaat worden.
    De steekjes heb ik ook afgedaan als 'mogelijk eisprong', als in als er eentje geweest is dan heb ik enkel op die dag wat gevoeld. Bij de tweede ronde heb ik het wel degelijk gevoeld, duidelijk ook autsj... maar toen ook ovulatie testen gebruikt. Werken mijn inziens prima, want de pijn kwam overeen met de dag dat ik een knaller op die test had. Ik ben benieuwd naar waarom je denkt dat ze niet goed werken? Wat is de reden daarvoor?
    Verder heb ik zoiets van.... ach we zien wel wanneer ik zwanger ben, ik ga niet meer ovu testen gebruiken, en dus ook niet tempen. Alleen die onzekerheid van waar sta ik nu in deze situatie is een beetje vervelend ;)

Bedankt voor de reacties weer. Het is dag 36 nu en ik wacht het maar geduldig af. We zien wel hoever het komt. Hier mag in ieder geval een slotje op!

10. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Een ovulatietest laat een LH-piek zien.
    Een LH-piek betekend niet automatisch dat een eitje dan ook springt.
    In 9 van de 10 gevallen gebeurd dat binnen 24-48 uur maar er zijn ook gevallen bekend dat mensen een LH-piek krijgen maar alsnog geen eisprong.
    Zijn ook mensen die hebben 2x in een cyclus zo'n piek en dat het eitje pas bij de 2e piek springt.
    Geen garanties dus ;)

En een bloedtest is niks duidelijker dan een gewone zwangerschapstest. Het kost alleen veel meer geld.
    Als er geen hcg in je urine zit ben je niet zwanger en zal het ook niet in je bloed zitten.
    Wat wel kan is dat je te vroeg bent geweest met testen en dat je een lichte verhoging hebt in je bloed wat nog niet te meten is met urine.
    Daarom word aangeraden om de zoveel dagen een keer te testen.
    9 van de 10 huisartsen zullen je hetzelfde zeggen en zeggen dat je moet afwachten omdat je niet weet wanneer je eisprong is geweest.

11. lafarina

lafarina Actief lid

31 okt 2014
    427
    0
    16
    Zuid-Holland
    Oke dat wist ik niet van de ovulatietesten, dank je voor de verheldering.

Ja ik ga maar braaf wachten ^^

12. lafarina

lafarina Actief lid

31 okt 2014
    427
    0
    16
    Zuid-Holland
    Ik wil even laten weten dat ik uiteindelijk op dag 45 wel naar de dokter ben geweest en HCG heb mogen prikken, er kwam uit niet zwanger.
    Echter door erge buikpijn, vage afscheiding, verhoging afwisselend met koorts en gevoeligheid op de eierstokken wel nader onderzoek gedaan. Zowel inwendig onderzoek, als een swabje als bloedprikken op ontsteking en alsnog een keer op HCG.

Ik vertel dit voor de dames die ook twijfelen wel of niet naar je huisarts te gaan. Zodra je klachten hebt en niet ongesteld wordt zou ik gewoon gaan op het moment dat het voor jou niet meer goed uit te houden is. Ook al heb je geen klachten, vragen om advies kun je sowieso, en sommige artsen, (zoals de mijne), stellen zelf dan al voor een bloedtest te doen.
    Laat ik het zo zeggen, ik ben blij dat ik ben gegaan :) maar dat is vooral omdat ik me echt beroerd voel momenteel. Ik ben in afwachting van de uitslagen, hopelijk valt het allemaal wel mee ;) Ik ben overigens nog niet ongesteld en kom morgen aan op dag 52 alweer...

13. Esmeralda218

Esmeralda218 Actief lid

19 feb 2015
    132
    0
    0
    Krimpen aan de lek
    Erg fijn om jouw topic te lezen. Ik heb ook al meer dan een week klachten waardoor ik me erg beroerd voel en zit nu op mijn 4e dag na mijn NOD. Na 2 negatieve testen en geen menstruatie te zien. Twijfelde ik ook heel erg of ik naar de dokter moest gaan of niet aangezien mijn man het wel vind dat ik moest en ik eigenlijk nog een paar daagjes af wilde wachten. Heb ik besloten toch morgen nog even als ik niet ongesteld ben naar de dokter te gaan voor mijn eigen gemoedsrust. Dan weet ik waar ik aan toe ben.

Heel veel succes en hoop dat alle de uitslagen gewoon goed zijn en dat er niks heel geks aan de hand is

14. lafarina

lafarina Actief lid

31 okt 2014
    427
    0
    16
    Zuid-Holland
    @Esmaralda: Ik zou zelf denk ik wel minimaal 1 tot 2 weken wachten, je kan bijvoorbeeld altijd een laat ei hebben gehad of laat testen. Wil je echter gerustgesteld worden kun je natuurlijk altijd gaan. Ikzelf heb zo'n 20 dagen gewacht voor ik ben gegaan. Als je al ruime tijd overtijd bent EN klachten hebt maar negatief test zou ik sowieso zeker gaan naar de huisarts, niet afwachten tot je weer ongesteld wordt. Succes!

Mijn bloeduitslag is goed, dus geen ontstekingen. Kweek hoor ik a.s. dinsdag. Momenteel nog erg veel steken en buikpijn en niet ongesteld nog, zucht....

Deel Deze Pagina