Zijn er mensen die geen sinterklaas vieren?

Discussie in 'De lounge' gestart door laravelk, 4 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ecl

ecl Niet meer actief

Ik vindt dat iedereen het zelf moet weten!
    Ook denk ik dat je het verdriet best kan beperken of zelfs verkomen als je goed met je kind praat.

Wij gaan aan sinterklaas doen, maar wel beperkt. Ik vindt kerst een leukere en warmere feestdag, dus zullen we daar meer aandacht aan besteden.
    Maar het is wel echt te schattig als je kindje probeert, bij haar/zijn schoentje met wortel, een sinterklaas liedje te zingen. En ze de volgende ochtend wakker worden en met grote ogen naar hun schoen, met kleinigheidje, kijken.
    Of die blik, zodra er op de deur geklopt wordt.
    haha echt TE schattig

2. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    En waar zou dit dan zijn? ;)

Nee ik vind echt dat je als ouder van een in Nederland wonend en schoolgaand kind de verplichting naar je kind toe hebt om het iets van dit feest mee te geven.

Of je moet het leuk vinden dat je kind de enige in de klas/straat/club is die geen kadootje heeft gekregen?

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    +1.

Het is natuurlijk zo commercieel als dat je het zelf maakt. Het idee en verhaal achter Sinterklaas is eigenlijk hartstikke mooi (en absoluut niet commercieel).

Ik vind dat als er in de omgeving van je kinderen Sinterklaas wordt gevierd (wat toch bijna overal in Nederland wel het geval is) dat je het eigenlijk niet kunt maken om het helemaal niet te vieren. Natuurlijk hoef je niet zo ver te gaan als andere ouders, maar het is toch helemaal niet erg om je kindje 1 of 2x zijn schoen te laten zetten en op pakjesavond een paar kleine cadeautjes in een jutenzak te stoppen? (Indien dit financieel haalbaar is natuurlijk!)

4. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Je kan ieder feest groots aanpakken of gewoon wat soberder.wij vieren Sinterklaas meer omdat we voor het eerst na tien jaar in Nederland zijn.kerst wordt elders groter gevierd.ik vind Sinterklaas erg leuk echt Hollands!maar niet met zoveel cadeaus...

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

ik weet nog niet hoe het hier gaat zijn.
    ik wil hem niks wijsmaken, ik wil het wel vieren maar ik wil hem niet wijsmaken dat sinterklaas met pieten door de schoorsteen komen en hier cadeaus leggen en weet ik veel wat nog allemaal,...

ik zal hem denk ik nooit letterlijk vertellen dat de sint, de kerstman, paashaas, jezus of god bestaan
    wil hij ergens in geloven zal ik hem niet tegenhouden maar ik zal nooit zeggen dat hij daar of daar in moet geloven terwijl ik er zelf nooit in heb geloofd

ik zal sinterklaas wel vieren maar meer op een manier van "met sinterklaas krijg je cadeautjes enz,..." en niet van "de sint komt cadeautjes brengen"
    stel hij geloofd in de sint omdat het op tv komt, op school is,...dan laat ik hem ook lekker maar als hij aan me zou vragen of de sint bestaat dan denk ik dat ik zou uitleggen hoe het is ontstaan en dan maak ik er een leuk verhaaltje van maar wel de waarheid, of hij dan 2 of 6 jaar is dat maakt me niet uit

en ook al geloofd hij niet in de sint, hij zal wel cadeautjes krijgen op de dag dat sinterklaas gevierd word, ik ben 27 en ik krijg nog steeds lekkers op 6 december van mn oma ;)

dit is wel hoe ik NU denk, over 2 jaar denk ik er misschien helemaal anders over

6. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

ondanks dat wij ook gelovig zijn doen wij wel mee met sinterklaas (niet met kerst). ik vind sinterklaas meer een kinderfeest en niets met religie te maken. wij wisten al op jongen leeftijd dat de sint niet bestond maar zijn het toch blijven doen voor de gezelligheid en we vinden het heel leuk met suprise's enzo.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter gaat dus naar een Islamitische school, daar doen ze niet aan Sinterklaas.

En hoe leg jij dan bijv uit dat Klaasje een nieuwe fiets en spelcomputer krijgt en Pietje alleen een bal oid.

8. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Volgens mij heeft mijn moeder dat zelfs nog nooit aan ons uit hoeven te leggen.
    Dat was gewoon zo, dan had pietje dat op zijn verlanglijstje gezet of er heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel klusjes voor gedaan voor mama.

Nu hadden wij al een schurfthekel aan alleen de afwas, dus daar twijfelde we ook niet over :p

9. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Geen sinterklaas, geen kerst...niets aan de hand hoor. Ik, als kind, vierde thuis geen van beide en op school wel. Zag verder het probleem niet. De rest van het land bepaalt toch niet wat ik thuis wel of niet doe? In alle gevallen kan ik mijn kind altijd uitleggen waarom en als het kind niet anders is gewend, dan is er meestal geen probleem....tegen de tijd dat het een probleem zou worden dan 'bestaat' ie alweer niet meer :p

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Daarom denk ik ook dat dat helemaal geen groot punt hoeft te zijn in de opvoeding van een kind.. 'Zij vieren dat, wij niet en hebben andere feesten' punt.

11. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Uhm niet want kinderen van die leeftijd die kennen nog geen prijzen en bedragen en weten echt niet dat de spelcomputer veel duurder is als die bal waar hij zo,super blij mee is en denkt alleen ooh dat is ook leuk. Tegen de tijd dat ze op prijskaartjes gaan kijken gelven ze meestal niet meer en weten dus wel dat papa en mama dat niet kunnen betalen.

Wij doen echt wel aan sint super leuk toch, verheug me er nu alweer op, Quinten vond het vorig jaar geweldig.

12. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Precies

13. Tuurlijk kan je het ook klein vieren maar je kan er toch ook voor kiezen om het niet te vieren.. ik heb niks met sinterklaas en nooit gehad, vroeger ook niet.. kijk het vieren op school en kijken naar optocht etc als hij dat graag wilt ga ik het niet verbieden hoor, heb daar allemaal geen problemen mee, zo bedoel ik het allemaal niet. Ik ga er alleen geen overdreven aandacht aan besteden.

Verder denk ik zo dat kindjes die geen cadeau hebben gekregen van 'de sint' niet allemaal sip in de klas gaan zitten, meneer heeft genoeg speelgoed en in de toekomst ook wel. Ik hoef hem niet overdreven te verwennen.

En ik weet niet wat sprookjes hiermee te maken hebben?? Aangezien het mij niet gaat om 'liegen' oid. Ik zeg niet dat de sint niet bestaat, alleen dat de cadeau's vanuit papa en mama komen.

14. misschien niet op de leeftijd van 4 of 5, maar daarna weten ze echt wel het verschil hoor.
    toevallig heeft mijn oudste er lang in geloofd ;), en bij haar in de klas zitten veel kinderen die heel veel kregen.

Ik heb daar niet aan meegedaan, 1 x per week een klein kadootje in dr schoen, en een andere keer een mandarijntje of een chocoladefiguurtje, maar op een gegeven moment zei ze echt wel, waarom krijgen die andere wel iedere dag een echt kadootje en ik niet, tja wat zeg je dan???

Ik heb gewoon tegen haar gezegd, dat die kinderen niet tevreden zijn met een klein kadootje, en dat hun papa en mama zelf kadootjes erbij kopen, en dat ik dat niet deed.

Maar goed die fase is gelukkig voorbij, ze gelooft niet meer, mkaar ze houd het voor dr zus nog wel goed geheim gelukkig.

Niks zo leuk als zo,n kindersnoetje te zien, bij het zien van een gevuld kinderschoentje :D

15. xmelisx

xmelisx Bekend lid

28 jul 2011
    584
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ben het hier mee eens.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Er aan mee moet doen vind ik toch wel een grap eigenlijk, moet je dan ook meedoen aan koninginnedag bijv?

17. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Okeoke, ik sta heel alleen met mijn menin.
    Maar inderdaad als ik een verkleedde pop zie, en ze vraagt hoe dat zit, dan leg ik uit dat daar iemand in zit.
    Dat kabouters bestaan in je hoofd en dromen, maar niet in het bos. Dat sinterklaas een leuk feest is, een groot 'iedereen doet alsof feest'. En ze gelooft heilig.. Als ze hem ziet.

Zeggen dat je je kinderen tekort doet als je geen sint viert vind ik gewoon ehm raar? Als je je kinderen opvoedt in liefde en warmte, doe je je kinderen niet snel te kort.
    Je kunt het raar vinden en er een andere mening over hebben, prima. Maar je doet kind echt niet te kort.

Mijn kind heeft overigens genoeg fantasie en beleeft hele avonturen als ze speelt. Alleen heeft zij de wetenschap dat de sint niet echt door onze nietbestaande schoorsteen komt.
    Hoe die zak voor de deur komt? Tja, dat vertellen we niet ;)

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een verplichting? Dat meen.. dan wil ik ook graag dat als verplichting wordt opgenomen dat iedereen weet wat het suikerfeest is.

En over je tweede alinea (stukje tekst): lees nou even wat ik schrijf... soms zit er geen enkel kind in de klas wat Sinterklaas viert... Nee, niet in elk gehucht in Nederland nee maar hier 10 km zijn hele wijken waar geen Sinterklaas gevierd wordt maar wel Ramadan! Moet iedereen lekker zelf weten. (dat is sociale context...)

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dit is trouwens (zolang het niet binnen dezelfde viering (gezin / familie) is, maar zelden een probleem :D

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ach, voor je kinderen is het wel leuk.. de vrijmarkt ;)

Deel Deze Pagina