Ik vind het vreselijk dat wij juist geen sinterklaas vieren. Mensen vergeten ons uit te nodigen omdat wij geen kinderen hebben. Ik vond sinterklaas zelf altijd al het leukste feest beter dan kerst.
Ben je even een hele dag niet op ZP, mag je 10 pagina's doorspitten Dat kerst ook commercieel is is absoluut waar, maar met licht en winter en gezellig samenzijn kan ik kerst ook op een minder commerciele manier vieren. Met sinterklaas vind ik dat moeilijker. En dat je in Nederland mee MOET doen vind ik onzin, maar ik vind het wel sneu als mijn zoontje een zakje pepernoten krijgt en de rest van de klas dingen krijgt die niet eens in een schoen passen. De vraag is natuurlijk: wat is de traditie, waaraan doe je mee in Nederland? Pepernoten, het verschil tussen goed en kwaad of is dat het sinterklaasjournaal en het cadeautjesbombardement?
Nee je moet niet meedoen, maar idd zoals al eerder genoemd is het wel heel sneu dat jou zoontje niets krijgt en de rest van de klas wel dingen krijgt en daarover vertellen. Kadotjes bombardement houd ik zelf ook totaal niet van, schoonfamilie helaas wel. Kan je zelf niet een middenweg zoeken die voor jou werkt?? Ik leg bij mij kids juist niet zo de nadruk op het lief zijn geweest want anders geen kadotjes of met de zak mee naar spanje. Het zijn al zulke spannende dagen en dan leg je die extra druk ook nog eens op een kind! Ze krijgen gewoon kadotjes van de sint!
Sinterklaas is ECHT een feest ALLEEN voor de KINDEREN! En daarom is het voor de volwassenen misschien wat minder leuk, maar kinderen vinden het helemaal geweldig, ik denk leuker dan kerst, als ik het me goed herrinner! Gr. Carlien
Wij doen niet aan Sinterklaas, maar we wonen niet in NL, en mijn vriend is Engelsman, dus heeft er (behalve de pepernoten) niet veel mee. Als we in Nederland hadden gewoond zou ik (in ieder geval totdat mijn zoontje er niet meer in gelooft) wel gewoon Sinterklaas vieren, maar daarna overschakelen op kado's onder de kerstboom. Zo is het bij mij thuis vroeger ook gelopen.
ja wij doen wel aan sinterklaas,ook aan kerst trouwens,met heul veel kado`s en ook heel veel gezelligheid,ik voel me totaal niet verplicht,ik vind het juist leuk! valentijnsdag vind ik bijvoorbeeld wel commerciele onzin. Ik vind het eigenlijk sneu als ouders niet aan sinterklaas doen...
ik kan mij alleen maar volledig aansluiten bij cygnet, zo denk ik er precies over. Over sinterklaas en ook over "liegen".
Zelf vind/vond ik er niet zo veel aan. Ja als kind natuurlijk wel. Maar als ik nu zie hoe Finn er in op gaat (vorig jaar dan) en hoe hij nu al enthousiast wordt van de kruidnootjes, ja dan ben ik blij dat we het toch vieren. Kerst komt wel weer als de kinderen groter zijn, dan is daar nog tijd zat voor. Wat ik wel duidelijk heb afgesproken is dat we niet dreigen e.d. Ik wil dus niet dat er gezegd wordt dat iets niet gedaan mag worden of dat iets stout is en dat de Sint dat ziet en dat ie dan geen cadeautjes krijgt.
Nooit bij stil gestaan dat Sinterklaas gewoon Sint Nicolaas heet(te)? Dezelfde Sint Nicolaas die in de meeste Christelijke landen kado's komt brengen in december? Die ze in Amerika voor het gemak Santa hebben genoemd (makkelijker uit te spreken), en die in een rode pak met een witte baard rondloopt omdat A: dit afgeleid is van de kleren van de Nederlandse Sinterklaas; B: Coca Cola het een geweldige commerciele stunt vond. En dat wij in Nederland diezelfde Sint Nicolaas 2x in December zien, 1x als Sinterklaas en 1x als de Kerstman?
Ik moet wel lachen... in de plaats waar ik in Friesland woonde hadden we ècht geen Sinterklaas.... De beste man heette daar Sint Piter en kwam pas op 21 februari... Sint Piter Daar heb ik nooit aan meegedaan want mijn familie woonde in een dorp 5 km. verderop en die van mijn ex 60 km verder en we hadden zelf immers nog geen kinderen. Maar ik blijf het zo leuk vinden!! Ik weet zeker dat de meesten het hier belàchelijk vinden, maar als je je beseft dat geen kind in Grou ooit zal treuren dat ie niets met Sinterklaas krijgt valt het reuze mee.
oh haha wij doen dat wel trouwens....er zijn namelijk al luisterpieten in het land hihi Werkt als een tierelier! Maar mn zoontje is niet bang van de Sint hoor,hij kan namelijk niet wachten tot hij eindelijk zn angry birds krijgt
nee wij vieren het normaal ook niet maar ik ga wel met sinterklaas een kadotje geven elk jaar puur vanwege dit bovenstaande zo denk ik er ook over, is echt sneu als hij later in de klas de enige is die niks krijgt
Tsja sinterklaas is echt een kinderfeest en kan me voorstellen dat kindjes vanaf een bepaalde leeftijd er echt heel lang naar uitkijken. Vond het vroeger zelf ook geweldig en wie niet?? Lijkt me zo zielig voor de kindjes als ze erachter moeten komen dat sint hun huisje heeft overgeslagen... zolang ze in de sint geloven (en dat is maar zo kort!!) Zou ik het vieren en lekker genieten van die blije koppies als ze kadootjes uitpakken
Ja, wij doen absoluut wel aan sinterklaas! Vind het het allerleukste kinderfeest wat er bestaat-zelf als kind hele fijne herinneringen eraan maar nu ik zelf twee kleintjes heb vind ik het helemaal geweldig om die snoetjes-vol-verwachting te zien. Geweldig!! Kinderen zien het namelijk helemaal niet als commercieel en je kunt het toch zo gek maken als je zelf wilt? Ze zijn al zo blij met een chocoladeletter of iets in hun schoen (tenminste, nu ze zo klein zijn nog wel hihi..maar ook als ze groter zijn gaan wij echt niet aan dure kado's zoals computers en playstations beginnen hebben wij ons al voorgenomen ). Iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet, maar bedenk dat het voor je kindje een geweldig iets zal zijn.
Ja hoor hier wel . Het is zo mooi om die blije koppie's te zien voor ze op bed gaan en dan eerst nog even bij de schoen zingen voor sint en piet. Een wortel in de schoen voor het paard. En dan 's ochtends tja dat is zo mooi Het hoort bij nederland en ik gun mijn kinderen hun cultuur.
Wij vieren geen sinterklaas..nooit gedaan ook. En mijn kinderen zijn echt niet zielig hoor. Als ze nog klein zijn houden we ze gewoon een dagje thuis van school en als ze ouder worden nemen ze zelf initiatieven. Krijgen hier veel te vaak kadootjes..zomaar zonder reden!
Maar als je geen sinterklaas viert en je kind uitlegt hoe het werkt gaan ze toch niet grienen dat de sint hun huisje heeft overgeslagen.
Ik heb echt een hekel aan Sinterklaas (commercieel, wie koopt de grootste cadeaus, bah). Maar voor mijn kinderen zorg ik wel dat er een leuke avond met wat cadeautjes zal zijn. Ik gun ze dat! Zelf vond ik het vroeger rete spannend. Wel vind ik dat ik veeeeel te veel cadeaus kreeg. Op het eind van de avond kreeg ik altijd op mijn mieter omdat ik een verwend nest was, tja wie zorgt daarvoor? En dan 'moesten' we thuis ook nog! De dochter van een vriendin weigerde op centerparcs de kleurplaat van een vouwschoen te kleuren want ja, Sint vulde haar eigen schoen elke dag tot de rand! Dat soort perikelen wil ik voorkomen en daarom vieren we het bij de opa's en oma's en mag thuis de schoen een paar keer gezet worden. Het liefst zou ik het één keer vieren met alle opa's en oma's maar de ouders van mijn man kijken het hele jaar uit naar Sinterklaas op hun manier. Dat wil ik ze niet afpakken en ach zij houden zich meestal redelijk in qua cadeaus.