Mijn man is ook Marokaan en ik spreek inmiddels een aardig woordje Marokkaans-Arabisch. In Marokko is iedereen altijd erg trots op mij. Ik heb een poging gewaagd om het te leren lezen en schrijven met een cursus van de LOI, maar dat heb ik maar opgegeven. Een vraag : Ik wil graag leren bidden maar krijg dit niet voor elkaar omdat ik de moeilijke teksten niet kan onthouden, heeft iemand daar nog ideeen over ? Of goede tips ? Liefs Ilja
schrijf de moeilijke teksten op in een voor jou leesbaar en onthoudbare manier en hou het blaadje bij je tijdens bidden tot je het uit je hoofd kent
je mag in het begin ook het boekje voor je leggen, zo heb ik het ook geleerd al doende leert met. ben je een bekeerde moslima? ik heb mezelf bekeerd in 2003, begin dit jaar heb ik de officiele papieren gekregen. groetjes Talia
Ik ben een dochter van een Hollandse moeder en een Marokkaanse (Berber) vader. Ik heb mijn moeders naam aangenomen. Heerlijke cultuur, goed eten, fijne mensen, de Marokkanen die ik ken. En de taal is prachtig. Maar mijn hemel, wat voelde ik me bekneld in mijn vaders opvoeding. Daar draag ik nog altijd de littekens van. Ik wil nu een kindje met (je raadt het al) een Nederlandse man. Niet getrouwd, wel samenwonend. Mijn vader zou - als ik hem nog zag- een rolberoerte krijgen Toch eer ik het mooie in de Arabische cultuur. Ik blijf een halfbloed en dat merk ik vooral in... het koken (couscous, loubia) en: de omgang met mijn Marokkaanse leerlingen!
Heb je geen contact meer met je vader? Berbers zijn veel strenger dan arabische marokanen(vind ik). Ik werd totaal niet bekneld in mijn opvoeding, mijn ouders beide marokaans. Ik mocht slapen bij mijn vrindinnetjes, mocht naar feestjes, soms mocht ik zelfs uitgaan. Me moeder zei altijd als ik te streng word gaat het alleen maar averechts werken. Wij 4 meiden konden ons moeder vertrouwen, me moeder was mijn vrindin. Ze zei vroeger altijd ik heb liever dat je mij in vertrouwen neemt dan iemand anders, want ik weet zeker dat ik eerlijk ben en het beste voor je wil. Me vader is helemaal niet streng voor hem was het alle aller belangerijkste is dat we onze diplomas haalden. Het resultaat van hun opvoeding is heel goed uitgepakt. We hebben allemaal een hoge opleiding en diplomas. Zonder hun steun was het ons zeker niet gelukt
Je mag idd een boek erbij hebben tijdens het bidden vooral in het begin is echt niet erg, ik vind het Masallah dat je wil leren bidden petje af echt waar, ik heb bewondering voor NL die Moslim worden AllahoeAkbar...
Ik ben van origine een Rifijnse Marokkaanse . Spreek het Rifijns en het Arabisch (lees en schrijf het ook). Wat betreft de opvoeding: ik ben beschermend opgevoed, maar wel met vrijheid. Ik heb een universitaire opleiding genoten en heel wat cursussen gevolgd (en mijn rijbewijs op mijn 19de gehaald), omdat mijn vader dat heel erg belangrijk vond. Dus de opmerking dat Arabische Marokkanen vrijer zijn dan Berberse/Rifijnse klopt niet. Ik ben het daar niet mee eens. In mijn familie zijn ze beschermend, maar zeker niet strenger.
Hi meiden, ik heb ook de uni doorlopen en ook bij mij thuis werd een hoge opleiding gestimuleerd. Ik heb ook altijd bijbaantjes gehad (vanaf mijn 17e.) Nee, ik zie mijn vader niet meer. Hij heeft nu zelf kleine kindjes en is zijn tweede jeugd begonnen. Jammer dat hij zijn eerste gezin als oud vuil aan de kant van de weg zette, zo'n 14 jaar geleden. Ik ben er zelf goed uitgekomen, ben misschien nog het meest van ons gezin 'Arabisch,' maar mijn moeder en vooral broer zijn heel lang heel verdrietig geweest... Toch kijk ik met trots en dankbaarheid terug op een goede opvoeding, het proeven van twee culturen en de ruimte, vanuit mijn moeder, om zelfstandig te worden en vrij te zijn.
goh ik vind het leuk om dit te lezen, vooral de kijk op de verschillen tussen de arabische en riffijnse marokkaan. ik denk dat het net zo is als bij de nederlandse cultuur, je hebt zoveel verschillende mensen en opvattingen. wel heeft het vaak ook met de invloed van de omgeving te maken. de sociale cotrole is vaak groot. mijn man en ik hebben 2 kinderen, van 13 en 9, jongen en meisje. mijn man laat ze wel vrij, maar is ook wel heel beschermend, en dan vooral naar onze dochter. wel is het heel mooi om te zien, dat ze haar eigen weg wel zoekt, ze interesseert zich heel erg in haar cultuur en vind het ook leuk om daarover te leren. ook zijn mijn man en zoon een paar weken samen in marokko geweest dit jaar, en mijn zoon was helemaal thuis daar. mijn dochter en ik zijn wat korter geweest, maar ik ben gek op het land, en het geboortedorp van mijn man in arif daar was het heerlijk. ik heb nu zin om terug te gaan.
Wat voor papieren Talia? Ik ben ook een bekeerde moslima, maar heb de shahada afgelegd bij de Iman in de moskee en meer was er niet zei hij....
Hi, Lin@ in 2000 ben ik samen met 2 vrindinnen naar Egypte geweest. 1 was een egyptische meisje en de andere was nl meisje. Zij heeft zich tijdens onze vakantie bekeerd(ze dacht er natuurlijk al een aantal jaar over). Zij heeft izch bekeerd in Universiteit van de Islam AL AZHAR in Cairo. Het was echt een bijzondere shahada. Zij heeft van hun ook een officieele bewijs gekregen en bewijs wat haar islamitische naam is geworden. Hier in nl geven ze geen bewijs af, alhoewel als je erom vraagt dan krijg je die. Of je dit ook bij de moskee krijgt weet ik niet. Is je andere schoonzus ook bekeerd?
Ik heb me ook bekeerd in de Moskee, maar papieren zeggen mij niets ? En, Moslima ben je toch in je hart en niet op papier ? Liefs Ilja
ik ben het er ook mee eens dat je moslima word in je hart. je gevoel en alles eromheen wat zo mooi is aan dit geloof dat zit in je, en daar kan geen papiertje wat aan veranderen.
Helemaal mee eens Noura. Ik ben Marokaanse en spreek dus ook Marokaans! mijn man is Nederlands en verstaat een beetje marokkaans. Liefs Najet
wat leuk najet! dat hoor je niet vaak. het is vaker andersom. maar ik vind dat het in het leven draait om respect, en voor mekaar klaar staan, een goede dosis gezond verstand, beseffen wat is goed en slecht. maar al te vaak zie ik dat mensen altijd met hun geloof naar voren komen, maar ondertussen een ander het licht in de ogen niet gunnen, achter iemands rug praten.
Ohh zo... de iman zei ook tegen me dat een papier niets zegt en dat is natuurlijk ook zo... de shahada kun je zelfs alleen afleggen, alleen Allah hoeft er getuige van te zijn... Mijn schoonzus is ook bekeerd ja.
Noura er zijn ontzettend veel marokaanse vrouwen met een nederlandse man getrouwd. Ik ken er zoveel in mijn omgeving. Een vrindin van mij is getrouwd met een nederlandse man en hij is niet bekeerd. De rest van de mensen die ken zijn de mannen bekeerd. Oh nee nog een vrindin van me moeder haar man is niet bekeerd.
ik geloof het ook best, maar ik kom ze niet tegen in mijn omgeving, en ook niet in de familie. ik ken 1 vrouw die getrouwd is met een nederlandse man. maar ik vind het wel leuk.