hallo dames de titl zegt t al dus vul d poll vn in n licht toe !! t zit zo . nu t dichtrbij komt word ik wel weer een beetje bang . bij de eerst dacht ik , ik laat t over me heen komen en ik zie wel (zal wel pijn doen) maar j weet t niet precies . nu weeet ik wel hoe t voet dus voel me meer nerveus dan de vorige x . maar ook hoor je vaak dat een 2e wel meer mee valt , niet qua pijn natuurlijk maar dat t sneller gaat enzo , dus wel eerder van de pijn af . hoe ging t bij jullie ???
Bij de eerste duurde de bevalling in totaal nog geen 6 uurtjes en heb nog geen 15 min moeten persen en verder geen knip/hechtingen of ingescheurd, dus ik dacht de 2e wordt appeltje/eitje... Helaas was 2e sterrenkijker, weeen zette niet door en wilde ze de laatste paar cm maar niet zakken, uiteindelijk was het zover en mocht ik persen. Hoofdje er eindelijk uit, op dat moment zakte haar hartslag hebben ze mij een knip gegeven en haar snel eruit gehaald... Toen ook nog bijna 2 liter bloed verloren.. Maar goed dit is gewoon pech hebben, als ze goed had gelegen was ze er binnen paar uurtjes geweest zei de verloskundige. Dus over het algemeen... Ja een 2e bevalling gaat makkelijker.
Nee hier zeker niet. Beiden waren vanuit medisch opzicht ideaal (snel, makkelijk en geen hechtingen) maar de tweede had een langdurige aanloop (al 3 dagen weeen) en omdat het zo snel ging deed het mega veel pijn. Ik vond de weeenstorm bij de eerste veel beter te verdragen.
Vaak zeggen ze dat je minder lang moet persen toch... Ik hoop want dat deed toch wel het meeste pijn haha.
Ik vond de 2e bevalling inderdaad makkelijker. Ik heb wel bij beide kinderen beenweëen gehad, dus dat was hetzelfde :x Bij de eerste duurde vooral de persfase heel lang, uiteindelijk met vacuum en knip na 1 uur en drie kwartier geboren. Bij de tweede was ze er met ongeveer 20 minuten. En wanneer de VK me niet had afgeremd, was ze er waarschijnlijk al met 10 minuten persen al geweest.... maar met veel meer schade Nu uiteindelijk wel een knipje gehad vanwege het risico om naar voren toe uit te scheuren. Maar door de rust van de VK is ons kleintje bijna als vanzelf geboren. 1e bevalling dus 12 uren ontsluitingsfase en bijna 2 uur uitdrijving 2e bevalling 5,5 uurtjes ontsluitingsfase en 20 minuten uitdrijving.
Bij nummer 2 had ik al 2 weken voorweeen waar ik echt gek en moe van werd, maar toen de bevalling leek door te zetten ging het zo snel... Ik vond de weeen opvangen ook veel makkelijker dan bij de eerste, want je weet wat voor jou werkt. Al met al was de tweede bevalling echt veel meer ontspannen en prettiger!
ik vond zelf de persweeen t minst erg omdat je dan druk zet en de pijn weg perst , helaas heb ik anderhalf uur geperst en is ze uit eindelijk met de vacum geboren , hoop dat dze iig na een paarx persen eruit is , want anderhalf uur is erg lang was bekaf
Dat waa hier idd wel, bij de eerste 10 minuten en bij de tweede 3 seconden. Was wel een mega heftige perswee trouwens..
heb ook al een hele tijd last van voorweeen of ja zo voelt t (hevige ongi krampen ) die ik echt weg moet puffen , van de week is de vk zelfs geweest om te kijken of t ontsluiting opleverde maar da was niet , hoop nu wel dat t snel gebeurt kan namelijk bijna niks meer
ik heb 2 uur persweeen tegen moeten houden pfff wat een hel. Het persen was daarna wel een opluchtig maar deed wel onwijs zeer. Ik heb 30 min moeten persen deels op eigen kracht ook nog omdat me weeen stopte.
heb niet gestemd.... het is niet zo makkelijk uit te drukken... nummer 1 was ook geen zware bevalling (tot het einde...) nummer 2 bleef lang zitten.. veel rommels... dagen 3 cm ontsluiting (zonder weeen trouwens) en vervolgens een super, super snelle bevalling... mijn omschrijving van een tweede bevalling: *kort en krachtig*... doordat het zo snel was gegaan, had ik zelfs nog persweeen terijl alles er al uit was... en ik heb naweeen gehad... dat ik dacht dat er nog een kindje was blijven zitten!!! op papier zou ik de tweede makkelijker kunnen noemen, zonder schade... etc... maar heb ik toch liever wat meer "opbouw".... nummer 3 zat meer opbouw (ook ontzettend snel!!!) en wat nou weeen alleen maar ongipijn tot ik kon gaan persen...
1 bevalling: - 18 uur tussen breken vliezen en geboorte zoon (3800 gram) - 6:00 vliezen breken op het toilet - 12:00 vk komt kijken, geen inwendige controle. - nauwelijks voelbare ontsluitingsweeën - 19:00 5 cm ontsluiting. Naar zkh op advies van vk ivm niet voelbare maar wel effectieve weeën - 20:30 - 22:00 van 5 naar 10 cm ontsluiting (mini storm, lastig maar niet pijnlijk) 22:00 volledige ontsluiting, persdrang viel helemaal weg na één perswee. 22:15 infuus met weeënopwekkers (geen effect gehad) 00:14 zoon geboren na 1 uur en 58 minuten persen (zonder persdrang). één binnenhechting en één buitenhechting -injectie + direct volgend: placenta 2e bevalling: - 8:00 vermoeden van weeën - 8:30 niet pijnlijke buikweeën met 10 min ertussen - 10:10 manlief gebeld dat hij maar naar huis moet komen - 10:45 manlief thuis en hij belt vk (nog altijd 10 min ertussen, wel goeie weeën) - 11:15 vk is binnen en doet inwending: 3-4 cm - 11:35 persdrang en volledige ontsluiting. Wegzuchten ivm sterrekijker (en beetje in paniek door snelle ontsluiting) - 11:55 persen (heel rustig ivm sterrekijker) - 00:13 dochter thuis geboren (4100 gram) geen hechtingen - injectie + direct volgend: placenta
1ste duurde 3 kwartier 3250 gram 36 weken. 2de duurde een half uur 2430 gram en 37 weken..en toch was die veel erger dan de eerste. Veel meer pijn. Er is simpelweg niets van te zeggen,het komt zoals het komt.....
Ik kan eigenlijk niet goed stemmen hierop. Ik neig naar nee (en dat stem ik dan ook, omdat het dichter bij Nee zit dan bij Ja, en ik heb zéker wel een verschil ervaren). Ja, het ging veel sneller dan de eerste keer. Maar ik vond de pijn zo anders (en eigenlijk heviger) dat ik zéker niet zal zeggen dat het makkelijker was. Na de eerste dacht ik: het was heftig, maar ik teken er zó weer voor. Na de tweede dacht ik: wat ben ik blij dat ik dit nooit meer hoef te doen. De weeën waren veel scherper (kwamen niet geleidelijk opzetten maar BOEM daar was er weer een) en daardoor kon ik ze veel minder goed opvangen. Doordat ik sneller ben bevallen (10 min persen ipv 1,5 uur) en ik wat minder bloed had verloren (200 ipv 500 cc) ging het herstel een stuk vlotter, dat was wel een echt voordeel. Maar als ik de bevalling zelf bekijk, zou ik liever die eerste nog een keer overdoen dan de tweede. Ik zet er ook nog even zo'n timeline bij als Cygnet, voor het overzicht. Eerste: 7.30: wakker met iets wat op een wee lijkt. Zou het? 13 uur: lekker even gaan slapen. Weeën komen om de 15 min ongeveer, doen niet echt pijn maar zijn er wel, begin ook bloederig slijm te verliezen. 20 uur: ik bel de vk maar eens op. Weeën komen om de 6 min, worden iets krachtiger maar doen niet echt pijn. 21.30: 1 cm ontsluiting. Afspraak: bel als de weeën gedurende een uur om de 3 min komen. 1 uur: weer bellen. Weeën doen véél pijn (moest ervan overgeven) en komen al een uur om de 3 min. VK zegt: ik ben er over een uurtje, blijf goed doorademen. 2 uur: ik hou het niet meer. Voel persdrang opkomen en weet niet meer waar ik het zoeken moet. Nog een keer VK bellen dus. 2:20: vk komt. Ik heb volledige ontsluiting en mag gaan persen. Wát een opluchting! 3 uur: vk breekt de vliezen. 3:48: zoon wordt geboren! Wat is hij mooi, wat is hij lief. injectie en meteen daarna de placenta. 2e bevalling. 2 weken lang gerommel, zijn dat nou voorweeën? 15 uur: dat gerommel begint nu wel op weeën te lijken. 18 uur: vriendin gebeld om zoon uit kdv te halen; vriend staat nl in file en ik kan niet meer lopen tijdens de weeën, ze doen zo'n pijn (al duren ze maar 30 sec). 19 uur: vk gebeld. Weeën om de 5 min, duren 30 sec, en doen pijn. 20 uur: vk komt. 1-2 cm ontsluiting en er staat nog een randje. 21:30: vk weer gebeld, pijn wordt heviger en heviger en ik kan er niet goed mee om gaan. 3 cm ontsluiting, wel helemaal verstreken. weeën duren nog steeds maar 30-40 sec. vk blijft bij ons op de bank zitten / slapen, ik ga onder de douche. Moet haar waarschuwen als de weeën 1 min duren. 23:30: weeën duren 1 min. vk geroepen. Ze komt bij me zitten, ik zak weg tussen de weeën in, maar zit wel te grappen. Ze denkt dat het niet zo hard gaat. Andere mensen bellen haar, of ze kan komen. 0:00: vk gaat nog even naar die andere mensen toe. 0:20: ik voel persdrang en weet: this is it, bel die vk terug! 0:35: vk is terug. op het moment dat ze wil toucheren breken m'n vliezen. ik voel het hoofdje al staan. 0:45: dochter wordt geboren. ik ben wat gescheurd, omdat ik haar echt niet meer kon tegenhouden. Wat is ze klein, en echt waar, een meisje? injectie en placenta geboren.
Hier wel veel makkelijker!!Bij de eerste 48 uur over gedaan en bij de tweede iets meer dan 2 uur(incl gewone weeen).Doe het zo nog een keer haha.Wel heftig zo snel maar des te eerder je hem/haar in je armen hebt.
Ik heb zeker op ja gestemd. Ik heb dan ook 2 bevallingen gehad waar veel vrouwen jaloers op zijn (sorry dames ) 1ste bevalling: - 6.30 wakker worden, honden voeren, koffie drinken, en lamballen op de bank. - 8.00 manlief wakker gemaakt, mijn buik deed raar en moest steeds plassen. - 8.30 toch maar ff vk gebeld - 8.45 vk was er en ik bleek al 8 cm ontsluiting te hebben (nog steeds geen wee of iets gehad, alleen maar veel plassen. vk ging ff haar spullen thuis halen. - 9.15 vk was terug en dronk nog mee koffie en legde toen haar spullen klaar. -10.00 ben ik maar eens op bed gaan liggen, want eindelijk begon ik iets te voelen (beetje druk) - 10.15 ik had eindelijk 10 cm, en braken mijn vliezen. - 10.25 kon ik eindelijk persen en met 2x persen werd onze meid geboren. -10.35 is de placenta geboren. Verder heb ik geen knip, op scheur gehad en ging de bevalling als een tierelier. Ik dacht nog van, zo wil ik er nog wel een aantal. Dus van wakker worden tot aan de geboorte had ik 4 uurtjes nodig. Maar goed het kan nog altijd sneller en makkelijker 2de bevalling; - 01.30, de heetste nacht van het jaar (boven was het wel 27 graden pppfff), ik dacht wakker te worden van de hitte, kannonen wat was het heet. - 02.00 het was te heet boven en ik moest me een partij plassen, dus hup naar beneden om te plassen en de koelte op te zoeken en lekker buiten even te zitten om 2 uur in de nacht. - 02.30 weer moest ik tig keer plassen en dacht meteen aan de vorige bevalling, dus manlief wakker gemaakt. - 3.00, ik zat nog steeds buiten af te koelen en op en neer te rennen naar de wc. ondertussen had ik de vk gebeld. - 3.20 vk kwam en we gingen gelijk naar boven. Onze oudste was er wakker van geworden en ging met papa beneden zitten, hij dacht net als mij, dat gaat nog wel ff duren. - 3.22 Oeps het ging allemaal iets te snel, onze zoon (toen wist ik het geslacht niet) had erge haast. De vk ging voelen en ik had al 10 cm ontsluiting en meteen braken de vliezen. Tijd voor het bed verschonen was er niet. De vk belde meteen de kraamhulp en manlief was mijn moeder aan het bellen om te komen en zat nog benenden met onze dochter, toen ineens met een kleine pers van een tel onze zoon (echt waar) de wereld in kwam gevlogen en de vk hem op moest vangen en het vruchtwater over het hele bed lag. - Nou goed, onze man was om 3.24 geboren, mijn vriend was er dus niet bij en kwam na het horen van zijn eerste huil als een dolle naar boven gerend, dochterlief had hij in de box gezet (meteen huilen van paniek). Mijn moeder kwam samen met de kraamhulp 10 minuten na de geboorte (het ging ook allemaal zo snel). En ook deze keer geen knip, scheur of iets dergelijks. Dus van wakker worden tot aan de geboorte duurde 2 uurtjes. Mocht er dus een derde komen hoop ik toch niet dat het nog sneller gaat. Maar al met al, 2 snelle en eigenlijk pijnloze bevallingen. En inmiddels is de oudste alweer 2,5 en de jongste alweer 16 maanden en de kriebels zijn er weer voor een derde.
Hier was de 2e bevalling zwaarder vooral omdat de 2e een sterrekijkertje was. De bevalling begon wel gewoon normaal, 1e ingeleid ivm te vroeg gebroken vliezen. De eerste wel een flinke weeenstorm gehad maar toen ruggeprik gehad en dat scheelde heel erg veel. Persen was zo gepiept. 2e dus sterrekijker. Geen pijnbestrijding omdat het begin wel heel vlot verliep maar na de 8 cm stagneerde het helaas. Heb ruim een uur persweeen op moeten vangen en dat heb ik echt al heel erg zwaar ervaren.