Rotterdam Alleen, zonder eten en drinken, trof een deurwaarder hem twee weken geleden aan in een woning in de Rotterdamse wijk Overschie. Vol stress, maar nog in redelijke gezondheid. De medewerkers van Dierenopvang Rijnmond geven de ongeveer 7 jaar oude Rottweiler de naam Sado. Hoe lang hij al zat opgesloten, is niet duidelijk.... Sado is 1 van de 1400 honden en katten die jaarlijks achterblijven als hun baasje het huis wordt uitgezet. Hier waren we nog op tijd bij zegt Henk Breugeling directeur van Dierenopvang Rijnmond. Maar een kleine wijziging in de agenda van een deurwaarder en het beest sterft de hongerdood. Het centrum vangt jaarlijks 250 huisdieren op die na een uitzetting in de steek zijn gelaten. Het is echt een enorm probleem. In het asiel krijgt het dier eerst de kans om de stress kwijt te raken. Een dierenarts bekijkt of de hond of kat extra verzorging nodig heeft. In veel gevallen is binnen een aantal weken een nieuw thuis gevonden voor het dier.Hoewel de problematiek groeit, is het nog niet zo erg dat dieren wegens plaatsgebrek moeten worden afgemaakt. Bron: www.ad.nl Ik kwam deze berichtgeving vanmorgen tegen op de internetsite en kreeg een brok in m'n keel en m'n maag draaide om. De armoede groeit in Nederland en daar zijn de dieren ook de dupe van. Ik hoop echt dat er met de komst van een nieuw kabinet (en de dierenpartij) dit soort triestigheden beperkt kunnen worden. Liefs van een grote dierenvriendin Mirre
Dit is ook iets belachelijks en misdadigs. Als mens zorg je ervoor als je b.v op vakantie gaat dat je de dieren die je hebt goed verzorgt elders onder brengt. Zo'n deurwaarder snapt zelf toch ook wel als iemand in hegtenis is genomen dat er eventueel dieren aanwezig kunnen zijn. zelfs de politie dient zijn maatregelen te nemen. In en in triest hoor. Ik ben blij dat die partij voor de dieren er is gekomen werd wel eens tijd dat er mensen zijn binnen de politiek die dit serieus nemen en met hun neus op de feiten worden gedrukt. BAH
Trieste zaak! Het verbaast me niet eens. Ik ben het er mee eens dat de dierenbescherming veel goede dingen doet. Maar.....en dit is een schop richting heel veel asielhouders. Ik fok honden. Een ras wat over het algemeen zelden problemen geeft. Misschien is het wel daarom dat eigenaars zich schamen als ze hun hondje toch moeten herplaatsen wegens...allergie, kids die omver worden gelopen...ach ik noem maar wat. De door mij gefokte honden kunnen hier altijd terug! Helaas worden ze dan toch aangeboden aan het asiel die DEZE ! honden dan heel graag aanneemt. Hier moet de eigenaar dan ook nog vet voor betalen. Via de raad of de vereniging hoor ik alsnog dat een hond in het asiel zit. Als ik dan het desbetreffende asiel opbel zijn deze honden allang hetplaatst. Ook weer tegen $$$. Dat ze in plaats hiervan, een hond aannemen die werkelijk een dak boven de kop nodig heeft. Die niet zo gemakkelijk herplaatst kan worden. Maar nee...deze lui krijgen dan te horen: Vol. Of....de hond/ kat moet eerst geënt worden voor dat ie mag komen. Kijk, de baasjes van deze minder gefortuneerde dieren hebben daar helaas vaak geen geld meer voor. Zijn de eigenaars daar slechter door. Dat geloof ik niet. (van enten is allang bewezen dat het veelvuldig herhalen niet goed is, al is het een makkelijke verdienste voor een d'arts) En deze dieren eindigen..zoals je o.a. al beschreef. Of in de natuur...ergens....
dit behoort eigenlijk niet te kunnen maar ja mensen nemen vaak zomaar een huisdier. en denken leuk maar denken niet na over de gevolgen, het opvoeden, voeden de jaren die (ik vind het plezier) van hebt. mensen denken niet na en als ze dan weinig geld hebben worden er eerst de dieren uitgedaan of op rantsoen gezegd. echt heel erg zielig en te gek voor woorden! liefs en dikke knuffels voor al die zielige beesten en de mensen die er daarna voor zorgen! femke
Hoi Katootje, ik snap je bericht. Ik werk zelf al 17 jaar in een dierenasiel (ook betaald gedaan, en fulltime) en bij ons geldt: honden van een fokker worden EERST aangeboden bij de fokker. Dat is hoe het hoort. Veel fokkers willen hun rashond ook terug als de nieuwe eigenaar de hond niet meer wil. Wij accepteren een rashond alleen dan, als wij ZELF contact met de fokker hebben gehad - en deze de hond niet terug wil/kan nemen. Dan willen wij ook alle papieren ontvangen en de stamboom gaat NIET naar een nieuwe eigenaar via het asiel. Alles volgens de regelgeving, altijd. Wij lichten sowieso de fokker in als een hond van hem/haar wordt aangeboden bij ons of een naburig asiel. Ook de Hondeninspectie zit op sommige 'gevallen'. In de eerste plaats geldt natuurlijk altijd: het welzijn van het dier. Je gaat er niet mee slepen en leuren alsof het een ouwe jas is... Triest verhaal van het AD. Ik kook dan vanbinnen, die ROT bureaucratie!
En ja... er zijn asiels waar het schering en inslag is. Die vragen veel geld voor een rashond. Bij ons geldt: lief, gedragsproblemen, stamboom, drie poten - alles wordt herplaatst. We hebben ook een gedragsdeskundige en trainers. En dat voor een stichting... bijna allemaal vrijwilligers. Daarom al 17 jaar!
vreselijk nieuws zoiets... word ik heel triest van, dieren zijn afhankelijk van mensen...en dan wordt er zo mee omgegaan, triest....