Bij de tweede heb ik dus een ontsteking gehad....dat was zo pijnlijk dat ik dan nooit meer wil meemaken. Nu vraag ik me af wat er toen fout is gegaan...waarom krijg je een ontsteking eigenlijk?
Ik heb het (nog) niet gehad,maar als ik het goed begrijp zit er vaak dan een melkkliertje verstopt waardoor er melk achterblijft waar dan een ontsteking in kan komen,ook kan er veel melk in je borst zitten door een overproductie, waardoor het kan gaan ontsteken als die borst niet goed word leeggedronken. Meer weet ik ook eigenlijk niet,misschien iemand hier die het beter kan uitleggen.
Bij lage weerstand..krijg ik het altijd Vooral in me kraamweek en de maanden erna had ik er last van.. Laatst ook nog toen ik in het zk lag.
Meestal heeft het niets met bacterien te maken, maar is het een ontstekingsreactie van het borstweefsel op een geblokkeerd melkkanaaltje, door de druk die dan op het weefsel komt te staan. Voorkomen: zorg dat je borst altijd goed geleegd wordt, draag geen knellende kledingstukken (te strakke bh, te kleine cups), en als je harde plekken voelt, warmte erop toepassen (compres of douche) en harde plek wegmasseren/borst leegmaken.
Oké....dus goed zorgen dat de borst leeggedronken wordt.... Maar zou ik dan gewoon kunnen kolven zou het niet lukken ... Dat leegdrinken? Ik loop op de zaken vooruit natuurlijk maar die ontsteking wil ik voorkomen en wist de vorige keer helemaal niet hoe en wat.
Het kan door een verstopping of lage weerstand, maar ook door een bacterie van buitenaf die via je tepel naar binnen komt. Mijn schoonzus kreeg de tip ook niet met alleen een dun shirt in de tocht te gaan staan of bij een open deur. Kon je het ook van krijgen zei die omdat je een open verbinding hebt. Ik kreeg ontsteking na afbouwend kolven omdat de borstvoeding niet lukte. Ik heb denk ik slechte melkklieren, leek wel of het er niet uit kon. Ben dan ook geopereerd en heb 5 weken met open wonden gelopen
Jeetje sandana wat heftig! Hier was het toen de jongste 2-3 maanden was meen ik.... Bij de oudste nooit gehad... Maar wat verschrikkelijk veel pijn deed dat. Ze spuugde ook bloed op een gegeven moment, voelde het gewoon knappen in mijn borst. Dus ik denk idd een verstopt kliertje. Toen was het ook snel over.
Bacterien komen niet zomaar van buitenaf je borst in hoor! Dat kan eigenlijk alleen als er al een flinke beschadiging, bijvoorbeeld een wond of kloof is. Moedermelk doodt bacterien, zomaar via de tepel aar binnenkruipen, dat lukt een bacterie niet. Kou kan bij vrouwen die er gevoelig voor zijn een rol spelen, vooral omdat door kou hun melkkanalen en aders te veel kunnen samentrekken, wat de kans op verstoppingen vergroot. Bij jouw afbouwen heeft je arts of vk een flinke steek laten vallen: ze hadden je syntocinonspray moeten voorschrijven om de borst leeg te krijgen (als je dat op tijd had gekregen was je bv waarschijnlijk niet mislukt).
Door kou op de borst werd mij verteld door de kraamhulp en verloskundige. Dit is niet alleen als het buiten kouder is, maar ook bij vrij blote borst door airco in de winkels, je eigen koelkast of vriezer waar je te lang voor staat.