Ik moet eerlijk zeggen dat Jelle ook minstens zoveel tv kijkt... Als het niet meer is. Jelle mag vaak 's middags een film kijken, (als JItte op bed ligt) dan kan ik even lekker op de bank, samen onder een dekentje. Ik mijn ogen " laten rusten" en Jelle lekker ontspannen. Een de ene kant vind ik het ook veel, aan de andere kant word het dadelijk vanzelf wel weer minder als ze weer fatsoenlijk buiten kunnen spelen. En Jelle word in Juni 4, dan gaat hij ook naar school en dan kan hij niet meer zoveel tv kijken. Jitte kijkt 9 van de 10 keer niet eens mee, die is dan rustig in haar eentje aan het spelen.
Fabiënne kijkt alleen even tv als ze moe begint te worden en ik het eigenlijk nog net iets te vroeg vindt om naar bed te gaan. Ze kijkt dan meestal een dvd van bumba. Nog vaker zit ze gewoon even lekker bij me op schoot en kijken we op de laptop wat filmpjes van k3. Verder geeft ze er niks om.
Ben ik de enige die het niet zo geweldig normaal vindt? Wij hebben geen tv (wel gewoon een laptop met internet en dvd's enzo), maar ik merk dat veel mensen een tv hebben om gewoon 'zomaar' iets te kijken. Ook voor kinderen. Kies je een programma uit omdat het goed is voor je kind, of omdat het toevallig op tv is? Julia kijkt maximaal 2 keer op een dag een filmpje (5-10 minuten), bijvoorbeeld voor het slapen gaan om even rustig op schoot te zitten, of als ik alleen moet koken. We kijken dan altijd samen. Ik las laatst in de ouders van nu een stukje over dat elk uur wat je kind meer tv kijkt dan 'een uurtje per dag' (wat zeg maar oke is), dat meer tv kijken schadelijk is voor de sociale ontwikkeling en dat die kinderen later meer leerachterstanden enzo hebben. Nou weet ik niet precies hoe ze dat hebben ontdekt, maar ik vind het voor een kind ook niet gezond om de dag te beginnen met 3 kwartier tv... En wat doe je dan voor andere dingen met je kind? Het weer is niet geweldig, maar het regent niet altijd 24/7 en ook met een beetje wind vind je kind het heerlijk om even naar buiten te gaan. Juist leuk! Wat boodschapjes, beetje kleuren/verven, en ik vind die maaltijden aan tafel ook juist super waardevol. Even rustig zitten, beetje kletsen en eten. Hier is het de manier om daarna lekker rustig naar bed te kunnen gaan. Ik wil trouwens niet zeggen dat ik het altijd perfect doe ofzo, maar ik vind het toch wel apart dat zoveel moeders dit normaal vinden...
Ik kan niet zeggen of het veel is, of meevalt. Mijn zoontje heeft werkelijk niks met de TV. Ik zet ook weleens tekenfilms voor hem op maar het interesseerd hem helemaal niks ... soms baal ik hier wel van, want het lijkt me soms echt handig. Maar goed, misschien krijg je bruikbare reacties
Ik vraag me ook weleens af of ons zoontje teveel tv kijkt. Hij kijkt 's ochtends altijd 20 minuten kunnen wij ons douchen en aankleden. Ook kijkt hij 20 minuten tijdens het koken. Van de week was hij ziek en hebben we ook iets vaker tv gekeken. Ik denk persoonlijk dat het geen kwaad kan mits het niet een elke dag gewoonte wordt. Ook met regenachtig of slecht weer is het toch logisch dat kindjes iets meer tv kijken om ze een beetje te vermaken. Straks met het mooie weer wordt het vanzelf minder.
Ik vindt het eerlijk gezegt ook wel een beetje veel. Ik heb het geluk dat onze dochter niet echt een grote tv kijker is, maar als ze iets kijkt dan is het bumba. Na 15 min vindt ze het altijd wel mooi geweest. Ik zet hem smorgens 15 min even aan. En als ze geslapen heeft smidags maar dan kijkt ze twee filmpjes en dan vindt ze het wel goed. Verder kijkt ze echt bijna geen tv, ze vindt er ook niet zo heel veel aan. Alleen bumba daar is ze fan van
Hier hebben we de tv-tijd sterk terug gedrongen. Ik merkte dat ik het zelf gemakkelijk vond als onze oudste even televisie kijkt. Ik gebruikte het te vaak als oppas. Dan heb ik tijd voor mezelf. Wat het echter op lever was een passief en chagrijnig kind die ik na een uurtje tvkijken, een half uur opgang moet helpen met zelf spelen. Hier de regels aangescherpt. Door de week alleen als ik ga eten koken. Dus ongeveer een half uur per dag. In het weekend mag ze zaterdagochtend televisie kijken en soms overdag een filmpje (Winnie the Pooh e.d.). Werkt goed.
Zo zie je maar dat de meningen verschillen. Vanmorgen was hij al erg vroeg wakker(4.50 uur)en hij wilde niet meer slapen(gaat liggen wiegen in bed met veel herrie zelfs na de fles bleef hij herrie maken), dus toen heb ik de tv bij ons op de kamer aangezet (om 6.30 uur)konden wij nog even blijven liggen. Dit was ook een week geleden dat hij boven tv heeft gekeken, dus dan mag het ook wel weer een keer Nu kijkt hij ook tv hij is ook niet in zijn doen en het is vies weer, dus vandaag zal het wel iets meer zijn. Hij kijkt ook niet langer dan 10 minuten gericht dan gaat hij lopen spelen en tussen door kijkt hij zet hem dan vaak ook uit.
Ik heb dit stuk ook gelezen. Het ging er hierbij om dat televisie kijken op zich niet schadelijk is, maar dat alle tijd die een kind besteed aan televisie kijken niet wordt besteed aan: buiten spelen, puzzelen, blokken bouwen, kleuren, voorlezen, mama helpen schoonmaken, knippen en knutselen, vervelen, dansen, fietsen, wandelen, kinderboerderij etc. Allemaal activiteiten die goed zijn voor de motorische en sociale ontwikkeling. Vandaar de reden dat het goed is dat een kind niet teveel uren per dag passief achter de televisie zit.
hier ligt het aan het weer. Als de zon schijnt kunnen ze mooi helpen in de tuin en zijn we heel de ochtend en ook vaak middag buiten. Maar net zo als vandaag het is hier -1 en het sneeuwt dus tja..dan staat tv veel aan.
Mijn zoontje kijkt ook vrij veel tv. Ik probeer wel altijd 's middags de tv een paar uurtjes uit te laten. Maar ik merk ook dat hij wel dingen 'leert' van tv, woordjes bijvoorbeeld. Zo spreken we thuis bijvoorbeeld dialect, maar laatst zei hij iets op z'n Nederlands. Toen hadden we zoiets van 'hoe komt hij daar nu aan?'
Tja, mijn dochter heeft ook van die dagen dat ze veel tv kijkt en dagen dat ze helemaal niet kijkt maar als je een beetje selectief bent met programma's dan kunnen ze er best wel wat van leren. En vaak is het ook een beetje knipperend behang, dan kijkt ze niet eens en zet ik hem weer uit. En ze leert van sommige programma's echt ook wel wat hoor. Alleen met eten, tussen de middag en s'avonds gaat hij wel resoluut uit als dat ding aan staat.
Onze zoon van 16 maanden heeft sinds een week de tv ontdekt. Eerder keek hij wel als wij keken maar niet met volle aandacht. Ik heb een paar dvd's gekocht van baby tv en deze vind hij nu heel interessant. Hij gaat dan op de bank zitten en kijkt met volle aandacht naar het filmpje. Moet zeggen is ook wel heel leuk voor een dreumes, die plaatsjes en geluidjes. Maar nu is het zo dat als hij onder komt hij meteen naar de tv wijst en iets zegt wat lijkt op 'kijken'. Als het aan hem ligt staat de tv de hele dag aan, maar dat gaan we dus niet doen. Ik zet alleen de tv voor hem aan zodat hij effe een momentje van rust heeft, aangezien hij nogal actief is. Maar ja, dit is nu, maar je weet natuurlijk niet wat het over een paar maanden geeft !