Snap het niet ...bloedonderzoek

Discussie in 'De lounge' gestart door ZonStraal, 19 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Hallo Dames,
    Ik kreeg zojuist telefoon van mijn vriendin dat haar moeder in het ziekenhuis ligt. Hoogstwaarschijnlijk heeft ze leukemie.

Ze voelde zich al maanden niet goed. Vaak erg moe en later begon ze ook flauw te vallen. Ze had veel stress dus dacht ze dat het daardoor kwam. Na haar vakantie ging ze naar de HA en die besloot haar bloed te prikken op ijzer- en vitaminetekorten. Een dag na het bloedprkken werd ze gebeld door de HAdat ze met spoed moest komen ze hadden iets gevonden in haar bloed.

Maar nu is mijn vraag .... Hoe kunnen ze leukemie vinden in haar bloed terwijl ze geprikt is voor ijzertekort en vitamine D en B12??

Groeten Zonstraal

2. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Dan zullen ze wel iets meer dan alleen ijzer geprikt hebben. Wrs een bloedbeeld. Verdeling van de witte bloedcellen....

Edit: bij vermoeidheid klachten prikt een normale huisarts wel iets meer dan alleen ijzer en vitamines.

3. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ze zullen ook naar algeheel bloedbeeld, bezinking, bloedplaatsjes etc hebben gekeken? Heel akelig voor haar zeg

4. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Oh en natuurlijk veel sterkte voor je vriendin en haar moeder.

5. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

21 feb 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Vaak hebben ze bij labformulieren een kopje 'moeheid e.c.i.'
    Daar staan dan veelvoorkomende oorzaken van moeheidsklachten onder, o.a. ijzertekorten, vitaminetekorten, pfeiffer en ook leukemie staat er tussen.

Toen mijn man op pfeiffer werd getest is leukemie ook aangekruist, maar dat is niet gezegd door de huisarts. Ik denk dat ze dat niet zeggen omdat je je dan mogelijk onnodig druk maakt.
    Meestal kijk ik wel na wat er precies wordt/is geprikt, vandaar dat het mij wel opviel.

6. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Bedankt dames, weer wat geleerd!

7. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Het niet zeggen van aankruisen van lab onderzoek mag niet. Het gaat van het eigen risico van de patiënt af. En sommige mensen willen sommige dingen niet weten over zichzelf. Dus eigenlijk zou de huisarts moeten vertellen wat hij gaat prikken en als de patiënt het laat doen mag er uitgegaan worden van informed consent.

En bij mijn weten is er geen vakje "leukemie" om aan te kruisen. Wel leucocyten (witte bloed cellen). Misschien is dat wat je gezien hebt.

8. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Dan hebben ze waarschijnlijk, zoals de rest al zegt, op meer geprikt..

Ik ben ook op leukemie getest vanwege vermoeidheidsklachten, was uiteindelijk gelukkig niets..

Heel veel sterkte! :(

9. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

21 feb 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    @ Rian: Ik zei het misschien anders dan ik bedoelde :)

Je krijgt het formulier zelf in handen hier, maar alle afkortingen die er onder een vakje 'vermoeidheid e.c.i.' staan worden niet uitgelegd met wat het allemaal al dan niet kan betekenen en in welke context.
    Er wordt wel gezegd we denken in deze richting.

10. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Ivm mijn vermoeidheid hebben ze ook heel wat meer gecontroleerd, en dat tot 3x toe! :)
    Vermoeidheid testen ze idd op heel wat mogelijke dingen :)

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Dat zien ze aan de hoeveelheid en activiteit van de witte bloedcellen, leucocyten. En daarbij vaak een laag aantal trombocyten,
    Die prikken ze vaak bij algemene klachten

Deel Deze Pagina