Help wij zijn verslaafd aan nodeloze dingen kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door Valora, 29 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Valora

Valora Niet meer actief

Naar aanleiding van de geld-topics hier, heb ik ook eens uitgerekend wat nu onze inkomsten en uitgaven zijn. Ik schrok me eigenlijk dood. Na aftrek van de vaste lasten blijft er gewoon nog 1600 euro over! Daar moeten natuurlijk nog boodschappen en benzine af, maar waar blijft het toch allemaal?

En stiekem weet ik wel waar het allemaal blijft... We kopen zo ontzettend veel wat we niet nodig hebben. Een spelletje voor mijn man, wat kleren voor mij, kleren en speelgoed voor mijn zoon. En echt, we hebben al alledrie alles wat we maar willen. Hoe stop ik die koopdrang? Het zou zo fijn zijn om eens wat te kunnen sparen in plaats van alles altijd maar uit te geven.

Hoe doen jullie dat? Vooral in het weekend ook, vaak weten we niet wat doen en gaan dan maar naar een stad, maar dan geven we ook weer geld uit aan dingen die niet nodig zijn.

2. rums

rums Niet meer actief

Klein huis kopen dan weet je niet meer waar je het moet laten.

Maar dat is vast geen optie. Maar ik vraag me altijd af of ik het echt wil hebben en of ik het nodig heb. Dat scheelt een heeeele boel.

3. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Schrijf aan het begin van de maand je spaargeld over naar de spaarrekening.
    Geld wat niet op je rekening staat kun je niet uitgeven.

4. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Oei, als dat allemaal op gaat... dat is wel erg veel :D

Ik heb de uitgaven naast de vaste lasten verdeeld in 5 stukjes.
    Boodschappen, drogist/luiers, kleding, extra's en tanken. Voor iedere categorie heb ik een budget. Ik pin dus geld, stop dat in een envelop en dat geven we uit. Of niet, dan gaat het door naar de volgende maand en kunnen we dus wat meer uitgeven :) Het geld voor tanken blijft trouwens wel op de rekening, want we tanken vaak bij onbemande stations.

Succes!

5. rums

rums Niet meer actief

Oja en aan je pensioen denken die tegen de tijd dat jij met pensioen mag helemaal uitgekleed is. Dus dan is een flinke spaarrekening wel fijn.

6. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Opzich wel herkenbaar. Hier is de regel: zolang je geen schulden maakt en al je vaste lasten hebt betaald dan mag het. Wij willen ook graag genieten van ons geld.

7. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Eens!

8. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Komt je zoon dan niet om in het speelgoed TS? :p

9. Aylen

Aylen Niet meer actief

Och meid, wat zonde... Maar ja, geld moet rollen zegt Rutte! Jullie helpen de economie er weer bovenop ;)

Alle gekheid op een stokje, ik raad je aan om via automatische overschrijving toch een groot deel van die 1600 euro naar de spaarrekening te sluizen. Je geeft de opdracht voor 2 a 3 dagen na de storting van je salaris en dan mis je het misschien niet eens. Als je maandelijks 1000 euro spaart, dat is toch heerlijk? En 600 euro over de balk smijten ook :)

10. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Gewoon een vast bedrag per maand automatisch overmaken naar je spaarrekening en daar niet aankomen....

11. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    en je kan ook gewoon andere dagjes uit plannen, zwembad, kinderboerderij, dierentuin. Kost ook geld maar dan besteed je het in ieder geval aan een herinnering en niet aan onnodige materiële zaken.

En inderdaad ik vraag mezelf ook altijd, heb ik dit nodig of koop ik het om het kopen.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Als je er echt mee wil stoppen..dan moet je vaste bedragen opnemen voor bv boodschappen, drogisterij, kleding en dan niks meer pinnen.

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    niet meer zo vaak naar de stad, in plaats daarvan dan lekker naar het bos of park .

Je sparen op automatisch zetten en meteen eraf schrijven als je/jullie lonen binnen komen. Het geeft toch heel wat bewuster uit wanneer je eerst geld van je spaarrekening weer naar je betaalrekening moet overschrijven.

14. Valora

Valora Niet meer actief

Opzich zou het wel helpen om meteen naar de spaarrekening over te schrijven, het is gewoon altijd zo verwarrend met dat geld. Mijn man zijn loon wordt in 3 keer betaald en het mijne in 2 keer. Zo krijg je heel de maand geld binnen maar altijd maar kleine beetjes. Wat het ook moeilijker maakt het overzicht te bewaren.

15. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Dit dus :D

Een vast bedrag meteen automatisch laten overschrijven, en de rest van het bedrag gewoon lekker uit blijven geven aan die nodeloze dingen :p

16. minon

minon Niet meer actief

Inderdaad een vaste overboeking in de bank zetten naar je spaarrekening. Je geeft dus omgerekend 53,33 euro per dag uit aan nutteloze dingen.....
    Wat voor mijn man verhelderend werkte (In zijn geval stoppen met roken dus iedere dag 7 euro in een pot): Iedere dag dat je niets uitgeeft 53 euro in een dichte spaarpot stoppen. Moet je hem als ie vol zit eens openmaken. Je schrikt je echt als je het geld voor je ziet liggen.

17. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Dan laat je het toch ook 2x overboeken naar je spaarrekening zodra je loon gestort is?

18. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Dit werkt serieus! :D Wij hebben een mini huisje, en wij kunnen niets meer komen! Voor kerst hebben we een Nespresso machine gekregen. We hebben er gewoon geen plek voor.

Kleiner wonen is de oplossing! haha

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Gezien het bedrag wat je overhoudt, zou je elke maand de laatste pluk die binnenkomt helemaal kunnen sparen.
    Verder zou je over 'plezier' uitgaven afspraken kunnen maken:
    - je mag het alleen maar kopen als je het met elkaar hebt overlegd (als je je moet verantwoorden, denk je vaak beter na over dit soort dingen)
    - je mag het alleen maar kopen als je het 2 dagen later nog wil hebben (meestal gaat het om impuls dingen en heb je een paar dagen later al zoiets van, wil ik dat nou echt)

20. Valora

Valora Niet meer actief

Kleiner huis zal niet werken, ons huis is al klein. (100m² in totaal).

En overleggen met elkaar is een slecht idee voor ons, dat doen we sowieso al altijd, en dan spreken we met elkaar gewoon af dat we allebei wel iets mogen hebben. :D En natuurlijk mogen we onze zoon dan niet vergeten, dus, als 1 iemand wil komen we uiteindelijk thuis met voor iedereen iets. :)

Deel Deze Pagina