Zijn er nog meer vrouwen die ook geen idee hebben van hun eigen financien?

Discussie in 'De lounge' gestart door nana33, 29 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blijzwanger

blijzwanger Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.832
    35
    48
    Utrecht
    ik weet ook echt niet wat we verbruiken aan energie en gas.. het is allemaal inclusief de huurprijs dus ik ben er totaal niet mee bezig.

qua inkomsten eigenlijk ook niet, we betalen samen de huur en ieder onze eigen vaste lasten maar verder doen we maar wat.. moet eigenlijk wel anders!

2. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ik kijk regelmatig op internetbankieren wat erin en eruit komt. Daardoor ben ik aardig op de hoogte.

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik herken het ook niet; wij hebben alleen een gezamelijke rekening en ik weet exact wat er in en uit gaat.
    Dat moet ook wel want wij houden na aftrek van alle vaste lasten
    (incl boodschappen en bezine) ongeveer 50-100 over dus dan moet je wel georganiseerd te werk gaan.

Heb ook een excel file waar alle vaste lasten in staan en als er dan bv. een premie veranderd wordt dit ook meteen aangepast. :)

4. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Pfew, kan me er niks bij voorstellen hoe jullie het dan allemaal doen ts, ik weet precies wat er in en uit gaat... Ik zou alles op een rijtje krijgen, zou gek worden als ik niet wist hoe en wat..

5. Eriva

Eriva Niet meer actief

+1

Ik zou er ook echt gestrest van raken als ik het niet onder controle zou hebben....;)

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

wat vreselijk..

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ook hoor..zou een toeval krijgen als ik daar geen zicht op had. Je ziet in al die programma's als: een dubbeltje op zn kant ook dat de grootste financiele problemen ontstaan als er tegenvallers zijn en mensen daarbij geen inzicht hebben.

8. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Hier een beetje een mengsel van alle huidige uitgaven topics denk ik. Ik weet wat er binnenkomt en uitgaat, want check regelmatig alle rekeningen en hou een overzicht bij. Qua maandelijkse uitgaven is het iets anders gesteld: we geven best veel uit omdat het kan. We kopen dingen wanneer we willen, en ik let in de supermarkt niet op prijzen, waardoor de kosten best hoog oplopen soms.
    Ik wil best wel weer eens wat meer sparen, maar er staat al ruim voldoende op de spaarrekening, dus laten we het rollen nu het kan...

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Wij betalen geen belastingen, geen rekeningen, geen verzekeringen (alleen ziektekosten). Dat weet ik inmiddels:D
    Mijn man wil een auto kopen dus er komt nog een kleine autoverzekering bij.
    Verder alleen huur(wordt automatisch afgeboekt), boodschappen, de mobiele telefoon en leuke dingen? Vliegtickets worden ook betaald 1x per jaar.
    Ik ben echt helemaal kwijt wat er binnenkomt en wat er uitgaat momenteel. Komt zoals ik eerder zei, door het omrekenen.

Wij hebben nog wel onze eigen bankrekeningen in Europa. Het bizarre is dat het loon van mijn man op een Europese rekening wordt gestort en vervolgens moeten we dat naar onze rekening hier in Saudi terugboeken:)

Ik voel me best wel afhankelijk nu. Maar goed. Dat went ook wel. Ik heb als status 'dependent' dus ik mag geen eigen rekening hier hebben.

10. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Ik weet goed wat erin komt en uitgaat.
    Wij hebben een gezamenlijke rekening waar beide salarissen opkomen
    een gezamenlijke spaarrekening.
    Mijn man heeft nog een zakelijke rekening en aparte spaar rekening hij is voor
    zichzelf begonnen vanuit hobby en dat sparen we allemaal op.

ik zou er niet tegen kunnen niet te weten wat de status van de rekeningen zijn
    en ik wil die controle hebben.

11. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Maar je kunt toch wel met internationale credit cards vanef een Europese rekening betalen daar? Dan heb je persoonlijk toch helemaal geen lokale bankrekening nodig?

12. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Ik weet dat we het financieel ruim hebben, we hebben een aardig bedrag achter de hand waar we tegenvallers mee op kunnen vangen.
    Wat er op de rekening staat weten we beide, maar of we 100 euro per maand aan boodschappen uitgeven of 500, dat weten we niet.

13. Joycey

Joycey Niet meer actief

Klaarblijkelijk hebben de vorige bewoners van mijn huurwoning geen idee van hun eigen financiën. Ik ontvang namelijk nog steeds (al 2 jaar lang) het blad van Jamie Oliver op dit adres, en dat abonnement kost iets van 50 euro per jaar (geloof ik; ruw uit mijn hoofd), en verder krijg ik om de zoveel tijd weer een nieuw boek van iets. Ik vind het wel humor.

Er was ook eens een incassobureau wat contact opnam met hun brieven en ik heb hen vriendelijk verzocht op te krassen; dit is mijn huis :cool: Merendeel gooi ik de brieven/post retour, maar de Jamie Oliver-boeken 'bewaar' ik wel voor ze :D !!! Mochten ze ze ooit op willen komen halen, dan kan en mag dat. Gna gna gna.

Ik begrijp niet hoe iemand zomaar 50 euro per jaar weg kan gooien alsof het niks is en dit gewoon 2 jaar lang of langer gewoon niet doorhebben. Ik vind dat retedom. Net als bij mijn partner in zijn vorige woning; hij kreeg al ruim 4 jaar het tros kompas (of hoe heet dat ding?). Die wordt nog steeds wekelijks bezorgd.

Ik kan daar zelf niet bij; ik kijk om de dag wel op mijn rekening en hooguit in het ergste geval van laksheid 2x per week. Ik 'moet' het weten van mezelf :)

14. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Als ik erover nadenk wordt ik ook wel een beetje gestrest ervan. Ik denk dat ik er juist daarom maar niet over nadenk. Tot nu toe komen we altijd redelijk uit met geld, dus een acute stok achter de deur om er naar te kijken is er niet echt. Maar ik realiseer me wel dat ik waarschijnlijk best op dingen kan besparen als ik beter overzicht heb en het is niet zo dat we dit niet zouden kunnen gebruiken ;).

Maar ik lees hier wel wat goede tips. Die website die iemand noemde klonk ook handig. Verder zal ik eens kijken of mijn bank (abn) ook een app heeft, want dat zou het ook al makkelijker maken om het af en toe even snel te checken. Ik heb soms echt het gevoel alsof wij als een stel kinderen met geld omgaan. Niet dat we het nou per sé zo makkelijk uitgeven, maar wel dat we geen benul hebben van wat dingen nou eigenlijk (horen te) kosten en wat normaal is om uit te geven. Ik merk ook dat mn man hier ook niet handig aan is. Wat dat betreft vullen we elkaar totaal niet aan, we zijn gewoon allebei financiële klunzen.

15. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Dat zou ik dus kunnen zijn, schaam schaam. Een paar voorbeeldjes. Ik heb ooit een keer een reiskostenvergoeding van 700 euro misgelopen, omdat ik niet wist hoe ik hem moest aanvragen en het steeds vergat te vragen. Toen ik er eindelijk aan toe kwam, was het financiële boekjaar voorbij en had ik er geen recht meer op (was van werk).

Heb ook een keer een internetvergoeding van 40 euro per maand een jaar lang misgelopen, omdat ik hem steeds vergat aan te vragen.

Heb vorige jaar het hele jaar geen kinderopvang toeslag ontvangen omdat ik dacht dat ik er toch geen recht op had, wat helemaal niet bleek te kloppen.

Voel me over al deze dingen dus ook altijd wel slecht en stom, maar toch blijft het gebeuren. Zodra het over geld gaat "tune ik out", lijkt het wel.

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

Voor 80% van de winst qua besparingen; doe ik jullie boekhouding wel :p:p:p

17. IH5

IH5 Niet meer actief

Hier ook geen excel bestanden hoor.
    Gewoon af en toe eens kijken of er nog genoeg staat en of de vaste overboekingen nog kloppen en dat is het.
    Gaat al jaren prima zo.
    Wanneer er aan het einde van de maand geld over is, gaat dat van de lopende rekening af. Zo is er ieder maand een redelijk vaste hoeveelheid dat erin komt en eruit gaat met een ingestelde marge voor onverwachte dingen.
    We hebben elk een eigen rekening, een gezamelijke en twee spaarrekeningen. Oja en beide kids een spaarrekening. Maar toch is het niet zo ingewikkeld hoor en hebben we geen excel bestand nodig.
    We hebben gewoon een aantal vaste ingeplande betaalopdrachten staan voor de vaste lasten op de dag nadat het salaris binnenkomt,
    Gaat allemaal automatisch dus en dan is wat overblijft voor de rest van de maand voor de losse uitgaven.

18. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    hahaha, nou wij zijn duidelijk dom genoeg om er in te stinken :p

19. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij houden het heel makkelijk bij, gewoon dagelijks op internetbankieren kijken. We weten wat er uit gaat aan vaste lasten en we weten wat er binnenkomt. Weet niet precies op de cent na wat we kwijt zijn aan boodschappen enzo. Dit is gewoon hoe wij het al 4 jaar doen en het werkt prima!

20. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Hier ook zo ;)

Deel Deze Pagina