zwanger en sporten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Loltsje82, 20 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

20 okt 2006
    3.624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Hallo iedereen!

1 Keer per week ga ik altijd met een vriendin hardlopen, we lopen dan een blokje van 7 km. waarvan we ongeveer de helft hardlopen en de laatste helft wandelen we gewoon. Kan ik hier gewoon mee doorgaan totdat mijn buik me in de weg gaat zitten? Of kan dit schadelijk zijn? We doen dit trouwens al 3 jaar. Na die 3 of 4 km. houden we altijd op met hardlopen omdat we dan vaak steken in de buik hebben of een beetje buiten adem zijn. Kan ik hier 'gewoon' mee doorgaan? Wat denken jullie?

Ook doe ik elke dag buikspieroefeningen op zo'n bankje. Ik doe dit altijd braaf 1 keer per dag (en dan 9 keer 15 oefeningen). Kan ik hier ook gewoon mee doorgaan? (Ook al heeft het misschien geen zin meer omdat ik na de bevalling toch een flubberbuik zal hebben.) Het lijkt mij dat ik dit gewoon kan volhouden totdat mijn buik te dik is geworden. Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Miep

2. IkenKleine

IkenKleine Bekend lid

23 mrt 2006
    975
    0
    16
    Wat ik heb gehoord is dat je hardlopen gewoon kan blijven doen, totdat je het zelf niet meer prettig vind. Misschien dat je wat eerder moe wordt dan normaal, dus wel goed luisteren naar je lichaam. Mijn ervaring is dat het steeds moeilijker wordt, naarmate je duik dikker/zwaarder wordt. Maar zolang jij je er prettig bij voelt, kun je het gewoon blijven doen.

Met buikspieren moet je wel voorzichtig zijn, je rechte buikspieren mag je niet meer trainen, je schuine buikspieren wel.

3. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

20 okt 2006
    3.624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Oke, bedankt voor je berichtje.
    Gelukkig kan ik wel blijven hardlopen, anders had ik mijn vriendin nu al moeten vertellen dat ik zwanger ben.....

Weet je ook waarom je je rechte buikspieren nu niet meer mag trainen? (Ik heb dit dus wel gedaan tot en met eergisteren.)

4. danili

danili Bekend lid

22 mei 2006
    808
    0
    0
    Ik ben nu 35 weken zwanger van mijn eerste kindje. Tot op de dag van vandaag doe ik nog steeds aan fitness. Ik doe het allemaal wel in een minder tempo en op een lager pitje dan wat ik "normaal" altijd deed, maar ik hou het nog steeds vol ,en daar ben ik ok erg blij mee. Ook om de conditie op peil te houden tijdens de bevalling.
    ik doe voornamelijk nog beenspieren, en conditie oefeningen.
    Ik kan het nog steeds volhouden, en de buik zit ook niet echt in de weg. Nou scheelt het wel, dat ik geen enorme buik heb die in de weg zit moet ik eerlijkheidshalve erbij vermelden!

5. danili

danili Bekend lid

22 mei 2006
    808
    0
    0
    die buikspieren "mag" je niet meer trainen omdat je ze voorloopig toch niet nodig hebt, en de buikspieren gaan op den duur van je zwangerschap naar de zijkanten van je taille. Dus je hebt ze niet nodig. ook wordt er wle eens gezegd dat als je een keizersnede krijgt ze dan niet door die harde buikspieren kunnen snijden, en je flink wat bloed kunt verliezen, maar in hoeverre dat waar is kan ik je niet vertellen.
    Buikspier oefeningen komen na je bevalling wel weer hoor meis!

6. zorra

zorra Fanatiek lid

16 jun 2006
    3.353
    0
    0
  7. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

20 okt 2006
    3.624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Ok bedankt dames!

Aan de ene kant vind ik het jammer dat ik niet meer mijn buikspieren mag trainen, omdat ik het nu al 2 jaar braaf elke dag doe en dan moet ik er nu ineens mee stoppen. Maar goed, als het beter is dan hou ik er natuurlijk mee op, geen probleem hoor. Ik heb het er wel voor over!

Groetjes Miep.

8. Knuf

Knuf Actief lid

28 aug 2006
    304
    0
    0
    Over je buik lopen twee buikspieren tegen elkaar aan. Tijdens je zwangerschap gaan die buikspieren wat verder uit elkaar doordat ze niet heel veel op kunnen rekken.
    Wanneer je tijdens je zwangerschap buikspieroefeningen gaat doen, heb je kans dat die buikspieren na je zwangerschap niet meer netjes tegen elkaar aan komen te liggen en dan kun je last krijgen van allerlei vervelende kwaaltjes zoals bekkenproblemen, etc.

Dit is wat onze cursusbegeleidster vertelde...

9. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Hardlopen blijf ik gewoon doen 2x per week 10 km en fitness ook 1x per week, maar dan geen buikspieroefeningen, maar ik pas niet meer in mijn kleding en ik heb nog geen alternatief kunnen vinden, zeker voor het hardlopen is dat een probleem, want veel broeken zijn te dun voor de winter en de naden zijn niet goed weggewerkt waardoor ze voor het hardlopen ongeschikt zijn. Iemand hiervoor een oplossing?

10. kristel

kristel Niet meer actief

Klopt. Dit is mij ook altijd verteld. Hoe meer je toch deze spieren gebruikt des te moeilijker is het om ze straks weer goed te krijgen. Dus ook als je uit bed wilt stappen, dan mag je niet vanuit rugligging rechtop gaan zitten, maar moet je eerst op je zij gaan liggen en dan overeind komen.

Zelf sport ik 2 keer in de week, fitness. Ik gebruik wel altijd een hartslagmeter en probeer een maximum van 140 aan te houden. Als je namelijk traint met een te hoge hartslag dan maakt je lichaam een stof aan die ook wordt aangemaakt met weeen. Je krijgt dan pijnloze weeen. Je voelt er dus niets van, maar het is dus niet goed.

Verder wordt het juist wel aangeraden om tot het eind van de zwangerschap te blijven sporten. Het heeft namelijk vele voordelen: betere conditie, sneller herstel erna, betere doorbloeding van de placenta, makkelijkere bevalling, en tijdens de zwangerschap minder last van zwangerschapskwaaltjes (zoals rugklachten, bekkenklachten, maagzuur, vermoeidheid).

11. twijfelaartje

twijfelaartje Actief lid

6 jun 2006
    220
    0
    0
    Hoi hoi! Ook ik sport nu nog drie keer in de week waarvan één step-les, en twee keer gewoon fitness in de zaal op de crosstrainer of loopband en spierversterkende oefeningen. Maar aangezien ik nu in één keer een groei spurt maak wordt de step-les steeds zwaarder dus die zal ik ook wel snel op moeten geven. Maar de rest gaat nog hartsikke goed, gelukkig! Ja en de buikspieren moet je loslaten helaas! Maar ze zeggen dat het allemaal weer goed komt dus daar vetrouwen we dan maar op!

Deel Deze Pagina