en mensen die tijdens hun zwangerschap een wijntje drinken? ook ik val niemand aan maar wil graag weten wat je hier van vind....
slecht is slecht. Maar er zijn heel veel dingen die slecht voor je zijn. Zoals: obesitas, drugs, teveel sporten, stress, roken, teveel wijn drinken, te weinig bewegen, te weinig eten, te weinig voedsel met goede voedingstoffen eten, negatieve levenshouding, te weinig slapen, teveel slapen, enz........ Daarom laat ik die nu even, , probeer ik tenminste. Straks weer een lekker wijntje met een toastje filet american.
Ik ben gestopt, ik heb namelijk twee hele goede voorbeelden, mijn ene zus rookte de hele zwangerschap door en mijn andere zus is gestopt. Ik zie toch wel verschillen in de ontwikkeling van de kinderen en de dochter van mijn rokende zus heeft astma, maar of het door het roken komt geen idee. Ik ben gestopt, omdat ik dat zelf wilde en ik rookte behoorlijk veel. Als anderen dat niet doen, dan is dat hun eigen keuze. Ik weet zelf namelijk dat het erg moeilijk is om te stoppen...
Daar kan ik iets minder mee zitten, de gevolgen zijn niet hetzelfde als bij roken. Maar zoals bosi333 ook zegt...slecht is slecht. Ik ben daar dus ook geen voorstander van. Ik geef toe dat ik tijdens mijn hele zwangerschap 6X een wijntje heb gedronken. In mijn omgeving (en ook mijn verloskundige ) gaf aan dat dat geen enkel probleem was. Toch ben ik daarmee gestopt toen ik te horen kreeg wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Dat was op dit forum overigens
Ik snap heel goed dat jullie niet kunnen stoppen nu. Is ook erg moeilijk, al helemaal met alle spanningen erom heen! Ik moet toch ff het volgende kwijt, zonder jullie er persoonlijk op aan te vallen! Het hoeft inderdaad niet verkeerd te gaan, maar het kan wel. Ik heb als verpleegkundige stage gelopen op de kraamafdeling. Daar lag een vrouw die zwanger was. Was al een wat 'oudere' zwangere boven de 40. Haar kindje was veel te klein voor zijn gewicht. Om de baby toch nog meer te kunnen laten groeien was ze opgenomen voor observatie en bedrust.. ze mocht haar bed niet uit! Toen vroeg ze aan mij of ik haar met bed en al naar de rokerskamer wilde brengen. Ze wilde toch roken. Dat heb ik geweigerd, met een boze 'mama' als gevolg. Nu heeft haar man haar steeds op en neer gereden naar de rokerstuimte. Ik ben zelfs bij de keizersnede bij haar aanwezig geweest. Was een prachtig mannentje, maar veel te klein, en daardoor een kans op ontwikkelingsachterstand. Dit is maar een voorbeeld, en het zal vaker goed gaan dan verkeerd. Daarom nogmaals, alle begrip voor jullie, want stoppen doe je niet zo maar 1-2-3. Maar als je dan al ziet dat je kindje er onder lijdt.. dan is het een ander verhaal! Maar zo lang het goed gaat.. enkel sigaretje. Ach.. stress is slechter! Petje af voor diegene die toch al weten te minderen!
Mis ik iets? Meliska reageerde er ok al op.... Heb ik ergens gezegd dat ik het ene slechter of beter vind dan het andere? Heb ik ergens gezegd dat ik een voorstander ben van roken of drinken tijdens de zwangerschap? Ik snap je niet.... Ik zou graag willen weten welk punt aan mij duidelijk wordt geprobeerd te maken.
Zie boven wat ik gequote heb 'Daar kan ik iets minder mee zitten, de gevolgen zijn niet hetzelfde als bij roken.' Bovenstaande reactie is van jou nav Meliskes opmerkingen over het drinken van alcohol. En ik reageer daar weer op omdat ik het vreemd vind dat je wel heel moeilijk doet over roken maar niet over drinken, snappie?
Ach, laat ik mezelf dan nog maar eens quoten m.b.t. drank.....komt íe: Het is beide slecht, maar ik vergelijk het een niet met het andere. Want het is nou eenmaal niet hetzelfde. De gevolgen zijn ook anders. Maar ik geloof dus dat we het er beiden over eens zijn dat het slecht is. Maar nogmaals voor de dames die nog steeds roken: hoe denken jullie over verantwoordelijkheid(sgevoel)? Ben ik gewoon benieuwd naar... O
Denk dat voor iedere zwangere wel wat te zeggen valt en dat iedere zwangere (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) wel bepaalde dingen eet-drinkt-doet die niet goed zijn voor de ongeboren baby.. denk daarbij aan het gebruik van alcohol (al is het maar een glaasje wijn op zijn tijd. denk daarbij aan koffie er zijn er tig die gewoon de koffie door blijven drinken (al dan niet bewust) terwijl er al lange tijd geleden is gebleken dat dit net zo schadelijk kan zijn als het gebruik van alcohol of het roken van (een paar) sigaretjes... te veel cola drinken of andere producten waar veel suikers inzitten is al van gebleken dat deze schadelijk kunnen zijn voor de ongeboren baby... vrouwen die denken op hun lijn te letten dmv van het gebruik van light exctracten kunnen nog eens vies opkijken als ze weten wat de gevolgen daarvan kunnen zijn als men er teveel van gebruikt, en zo kun je er nog een heel lijstje aan toevoegen van dingen die allemaal schadelijk zouden kunnen zijn.. begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil hier helemaal het roken niet vergoeilijken maar ik kan af en toe stijve nekharen krijgen als ik bepaalde dingen lees als lekker verantwoordelijk en bla bla bla van vrouwen (weet niet of dat ook op jou van toepassing is renate) die zelf ook het een of ander nog steeds gebruiken, ik vindt pas als je zelf alles aan kant gooit het drinken van koffie (meer dan 3) het drinken van thee (meer dan 3) teveel cola en dat soort dingen meer, light producten gebruikt e.d of gewoon door blijven sporten terwijl ook teveel sporten niet goed is pas dan vindt ik kun je met een vinger naar andere wijzen als je zelf alle factoren achterwege laat die maar enigzins schadelijk zouden kunnen zijn.... ik lees wel eens ach een broodje filet moet kunnen of ach lekker een keertje een medium biefstukje moet kunnen etc. etc. prima hoor, van mij mag het je zal mij daar ook niet horen, maar als ik dan lees dat diezelfde vrouwen het hardst blaffen wanneer het roken betreft dan denk ik bij mezelf wijs eerst met 10 vingers naar jezelf alvorens er 1 naar een ander te wijzen.... ik drink geen cola meer, ik ben overgegaan van de bakken koffie smorgens op warme chocolade melk, ik let dondersgoed op wat ik eet (ondanks dat ik nog niet eens zwanger bent) light producten gebruik ik gelukkig al helemaal niet en zo kan ik nog wel even doorgaan.. maar laat mij maar ook als ik straks zwanger ben dat sigaretje af en toe koesteren ik weet dat ik voor de rest echt wel heel verantwoordelijk ben als ik het nog een keer mag meemaken dat ik nog een keer zwanger ben....kortom ik af en toe een lekker sigaretje, een ander op zijn tijd haar koffie-cola-broodje filet- etc etc....
Vraag je dit ook aan mensen die ontzettend slecht eten? Lekker 's avonds een frituur halen, geen fruit of melk, geen foliumzuur slikken etc? Ik vind dit nogal suggestief, alsof vrouwen die nog een enkel sigaretje roken geen verantwoordelijkheid(sgevoel) hebben. Denk juist dat zij dit wel hebben, vooral als je ziet dat er veel zijn die gereageerd hebben op dit topic en van bv 20 sigaretten naar 4 gegaan zijn.
Ik ben zelf een niet roker maar ben het hiermee eens, slecht eten en veel stressen, of op een andere manier jezelf in gevaar of problemen brengen is op zijn minst net zo erg als roken....
Ik rook zelf niet, maar ik ben ook niet iemand die let op wat ik eet... Ben wel iets gezonder gaan eten sinds de zwangerschap maar om nu te zeggen dat ik gezond bezig ben nee... Als ik zin ergens in heb pak ik me eerder wat zoetigheid dan dat ik iets gezonds pak... Dit is mijn eigen keuze net zoals dat van anderen de keuze is om nog door te roken! Mijn moeder heeft ook bij alle 3 de kids gerookt en zelfs af en toe een wijntje gedronken. Wij alle 3 hebben geen ontwikkelingsachterstanden of zoiets dergelijks... Ja ik heb astma, maar ik ben de enige van de 3. (niet dat ik het roken wil aanprijzen!) En nu met mijn kleine, de kans dat hij astma heeft is groot, ikzelf heb astma en mijn vriend ook... En dat terwijl ik dus niet rook... Het is erfelijk (in mijn familie komt het veel voor) en daarom is de kans er ook! Je hoort vaak mensen zeggen door roken hebben ze meer kans op astma, maar astma komt zoveel voor dat ik persoonlijk niet weet of het door het roken komt... Maar goed! Iedereen is oud en wijs genoeg om eigen keuzes te maken. Jij moet je er goed bij voelen als je ervoor kiest toch gewoon te roken, het is jouw leven en jouw keuze op dat moment. Dat het slecht is hoeft hier niemand aan diegene te vertellen die wel roken... Er zijn gewoon zoveel dingen slecht voor het ongeboren kind... Iedereen die probeert te stoppen succes, ik kan me voorstellen dat het gewoon erg moeilijk is! En voor diegene die gestopt zijn vind ik het toch knap! Volhouden! Niet alleen voor je ongeboren kindje maar ook voor je eigen gezondheid! Gr. Miranda
Ik ben gelijk gestopt! Was altijd voorzichtig met mijn uitspraken daarover.. Omdat ik een behoorlijke verslaafde was... Maar heb er geen 1 meer aangeraakt. Ik durf het niet eens, ik ben de enige die nu invloed heeft op de gezondheid van het nieuwe leventje in mij en ik zou mezelf nooit vergeven als er straks iets niet goed is met de kleine en ik heb gerookt of iets anders wat schadelijk is... Dus nee, voor mij geen sigaretten meer.. Het kost me overigens ook geen enkele moeite...
Trouwens elke druppel alcohol is ontzettedn slecht voor het ongeboren kind.. Dat glaasje wijn af en toe is allang achterhaald!
Om het niet uit de hand te laten lopen, geloof ik dat het beter is als ik nu maar niets meer zeg... :c: :-#
Voor de stoppers onder jullie: GEWELDIG! PETJE AF EN VOLHOUDEN. Voor de rokers onder jullie: NEEM AUB (VOOR JE BABY) EEN VOORBEELD AAN DE STOPPERS. Hoe belangrijk dat is hoeft niemand jullie te vertellen........
Daniella zegt: Voor de rokers onder jullie: NEEM AUB (VOOR JE BABY) EEN VOORBEELD AAN DE STOPPERS. Hoe belangrijk dat is hoeft niemand jullie te vertellen........ Mensen moeten nog steeds zelf weten van hoe of wat! Het is hun leven! Hun weten de dingen die het kan aanrichten! Ze denken daar ook wel over na! Ik vind het al knap als mensen die minimaal een pakje rookte op een dag al heel veel verminderd zijn!