zijn er peuters die slapen wanneer ze willen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door belize, 24 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik laat hem wel toe in de middag hoor. maar ik breng hem niet meer in vaste tijden naar bed. hij gaat zelf ook niet naar bed.hij zegt soms dat hij op de bank wil slapen. maar dat betekent ook niet dat hij dat ook doet.vaak ligt hij 15mn op de bank zonder in slaap te vallen. heel soms valt hij wel in slaap(dan maak ik hem wakker na max 1 uur). als hij half uur geslapen hft dan kan hij half uur later in slaap vallen in de avond. en in de ochtend is hij ook half uur later wakker. hij is dus erg precies.
    half jaar geleden maakte ik hem niet wakker in de middag maar legde hem in zijn bed. dan sliep hij wel 2-3 uur lang.maar in de avond 2 uur lang van alles omdat hij niet kon slapen.

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Wij hebben hier nooit moeilijk gedaan met slapen, hij ging slapen als hij moe was of dat nu een uur na het opstaan was of 4 uur en dat werkt hierheerlijk. Hij heeft een periode gehad dat hij wat minder sliep omdat hij bang wakker werd voor spoken en dna niet meer durfde maar overdag gaat hij evt slapen als hij moe is zegt dan ook zelf ik speenlekker slapen. En in de avon dis hij meestal tussen 19.00-20.00 dat hij naar bed gata omdat hij moe is, hij slaapt dan ook binnen 10 minuten als hij in bed ligt, dus wij zijn van het zelf aangeven tot bepaalde grenzen maar wordt het dus een avond laat maakt me dat ook niet uit.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik vind structuur geven ook 'niet moeilijk doen', juist duidelijk en rustig. Hier was zelf laten bepalen juist moeilijk gedoe.
    En ik vind t ook prima als ze een keer veel later in bed ligt of als ze sporadisch eens 's middags in slaap valt in de auto.

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik leid het wel in banen, maar ik merk dat zij het daar prima op doet. Ik breng haar voor 20.00 naar bed (incl ritueel, ik vind dat erg belangrijk om nog even tijd te hebben voor elkaar) en meestal is ze tussen 7 en 8 uur wakker. Dus geen problemen mee eigenlijk. 's Middags slaapt ze niet meer, ook geen probleem.

Ik zou persoonlijk niet willen dat mijn kind 's avonds pas om 22 uur slaapt en dan tot 9 uur ofzo. Komt niet uit met de PSZ en dan kan het dus op bepaalde dagen weer niet. Daarbij kan dat straks ook niet meer als ze naar school gaat. 's Ochtends is een mooie opsta-tijd, gewoon voor 8 uur ongeveer. Ik maak haar niet wakker, alleen op PSZ dagen als het nodig is, maar ze gaat er 's avonds wel gewoon lekker op tijd in. Meestal als ze moeilijk in slaap komt is dat geen teken dat ze niet moe is, maar dat ze moeite heeft om te blijven liggen en de rust te vinden om te blijven liggen. Als ik er naast ga liggen slaapt ze binnen 5 minuten.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    gentle:je dochter slaapt dus net als mijn zoon 11uur per dag ongeveer. ik vind dit weinig vr hun leeftijd. wat vind jij?
    mijn jongen heeft geen last van weinig uren. maar elke dag neemt hij zelf rust momenten...

6. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Mijn zoontje heeft lang mogen slapen op verzoek maar toen ie wat ouder werd werkte het voor geen meter meer.
    Nu gaat het nog niet heel streng,het enige wat echt vast staat is om 20.30 op bed.Maar ook met het middag slaapje geef ie rond 12uur aan dat ie wil slapen soms 1,5uur soms wel 3 uur!
    Probeer wat voor jou kindje werkt!

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou me niet focussen op die gemiddelden. Mijn oudste heeft die gemiddelde slaapuren nooit gehaald, als baby al niet. Maar ze doet het prima hoor. Elk kindje is anders en slaap kun je niet afdwingen.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Belize.. je hebt kinderen die meer slaap nodig hebben en kinderen die minder slaap nodig hebben. Zolang jij als ouder je kindje in de gelegenheid stelt om te slapen is het meestal genoeg. Ook zijn buitenactiviteiten en beweging belangrijk om hierin mee te nemen.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij hft bijvoorbeeld net ongeveel 40 mn op de bank gelegen zonder slapen.hij hft d tv aan gezet(o.a. nr fifi gekeken) en nu is hij weer uit de bank aan t spelen.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Voor de tv zitten is voor het LICHAAM rusten maar voor het BREIN niet. Tel deze dus maar "half" mee

11. Ik vind het wel meevallen hoor. Er zijn hier ook perioden (geweest) dat hij niet meer dan 12 uur slaapt. Als hij er geen last van heeft hoef je je er niet druk om te maken. Het ene kind is het andere niet. Sommige kinderen slapen voor ze 2 zijn al 's middags niet meer! Gewoon goed kijken naar zijn behoefte en volgens mij heeft hij het niet echt nodig.

12. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    's middags mag ze ongeveer zelf weten hoe lang ze slaapt, ze blijft wel altijd een uur boven (tenzij het echt drama is, maar meestal gaat ze een boekje lezen), als ze lang slaapt maak ik haar na 2,5 uur wakker. 's Avonds gaat ze rond 19.00 uur naar boven, douchen en dan naar bed, dus ligt ze er rond 19.30 in. Als er een verjaardag is of bezoek mag ze soms wat langer op blijven, maar alleen als ik de volgende dag niet hoef te werken en ze kan slapen tot ze wakker word

13. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Mijn zoontje slaapt ook niet elke dag even veel. De ene dag heeft ie meer behoefte aan dan de andere dag. Als ik hem om 19.00 uur naar bed breng terwijl hij overdag heeft geslapen gaat ie spelen of zingen, dus houd ik hem lekker beneden, vind ik veel gezelliger. Hij ligt nu in bed te spelen dus kijk ik het even aan en anders slaapt ie niet. Ook best.
    Soms slaapt hij een hele tijd 11 uurtjes op een dag en dan weer een paar dagen wat meer. Zolang hij er geen last van heeft vind ik het prima.
    De ene keer is hij half 7 wakker en de andere keer 8 uur.
    Ik houd eigenlijk niet bij hoeveel hij slaapt.

14. TantePerenboom

TantePerenboom Niet meer actief

Mijn jongens gaan standaard elke avond tussen 18:30/19:00 uur naar bed. Ze zijn dan ook echt moet.

De oudste (3 jaar) slaapt niet meer op de dag, de jongste nog wel. Na het middag eten naar bed en dan laat ik hem slapen tot hij wakker word.

Elke ochtend worden ze zo rond 7:00/7:30 uur wakker.

Mijn jongens zijn echt van het ritme.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je oudste heeft toch niet in een keer gestopt met middagslaap?of wel?

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik denk dat je hem s middags gewoon eens zijn eigen ritme moet laten volgen, als je na 1 uur wakker gemaakt word is het vaak net te kort en als je ze zelf laat wakker worden is het vaan `,5 a 2 uur (bij peuters) . Het zou heel goed kunnen zijn dat hij gewoon wat over zijn slaap heen is. En daarnaast zou je hem ook eventueel ook gewoon later naar bed kunnen doen. Hier gaat shannon ergens tussen 10.00-13.30 slapen net wanneer ze moe is, s avonds tussen 1915-20.30 en colin slaapt af en toe op de bank of kruipt zelf in zijn bedje s middags en s avonds ligt hij er meestal voor 20.00 in omdat hij dan gewoon moe is.
    Maar bijna nooit rond/voor 19.00 dan gaan ze niet zomaar slapen.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar meestal slaapt hij gewoon helemaal niet in de middag.vandaag bijvoorbeeld:hij hft 40 mn op de bank gelegen met zijn slaapdoekje en al zei van dat hij wilde slapen.maar t lukte niet. daarna gewoon om 15:30 op mijn schot bijna in slaap gevallen maar toen ik hem elders op legde ging dat ook niet door.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik kan hem toch niet om 15:30 in bed leggen om nog 2 uur te gaan slapen dan zou hij helemaal niks eten en niet slapen tot 22uur of zoiets. is dat dus goed als ik het toe zou laten?

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je kan hem wel laten slapen, maar dan kan je hem het beste na 2 uur wakker maken, gewoon eten geven, onder de douche in bad doen en lekker laten slapen om 20.00/20.30 uur. Je moet gewoon even kijken hoe dat gaat.
    Hier is moe moe en er mag altijd geslapen worden.

20. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou het zelf niet vrij willen geven, omdat ik zelf graag structuur zie in de dag. We zijn er helemaal niet zo strikt in, de ene keer is het 7 uur, de andere keer half 8 en in het weekend wordt het ook wel eens 8 uur. Maar ze gaan wel naar bed als wij het zeggen. En ze mogen in het weekend om 8 uur in hun eigen kamer spelen en om half 9 bij ons komen. Jongste gaat ook nog regelmatig 's middags naar bed (hij is ruim 3 jaar) en heeft dat ook hard nodig. Hij kan soms wel zonder, maar niet dagen achter elkaar.
    Bij ons werkt het, we hebben nooit problemen met slapen gehad na de babytijd. En ik moet eerlijk zeggen, ik wil de avonden ook gewoon voor onszelf houden, ik werk vaak 's avonds nog en dan wil ik wel om half 8 kunnen beginnen en niet pas als het mijn peuter blieft om te gaan slapen.

Deel Deze Pagina