Wat dacht je? Dat de peuters van ouders die hun kinderen vrij laten in slaapgedrag pas om middernacht nar bed gaan ofzo? Neen. Mijn kind mag zelf bepalen hoeveel hij eet en overeet zich niet, mag zelf bepalen wanneer hij moe is en gaat niet pas rond middernacht pas naar bed. Het is iedere dag ongeveer dezelfde tijd. Honger en slaap zijn zeer basale behoeftes, laten we het erop houden dat mijn peuter die daar altijd vrij in is gelaten die uitstekend kan handelen.
Kinderen conditioneren gemakkelijk... elke dag een vergelijkbaar patroon geeft een vergelijkbare reactie.
Precies! Bovendien zijn ze puur in hun emoties. Moe zijn is een vervelende emotie, slapen is dan lekker. Ik snap het ook nooit als kinderen hele nachten liggen te spoken. Het enige verschil is of ze zelf dat patroon hebben aangewend of dat hun ouders dat gestuurd hebben.
Dat is denk ik wel een beetje makkelijk gezegd. Want er zijn ook genoeg gezinnen waar de kinderen wel pas om 22u ofzo aangeven naar bed te willen.. En tja, hier is t dus, als ik dr uit bed laat komen wanneer zij wil, dat het steeds vroeger wordt. Niet alle kinderen regelen het allemaal zelf 'zo makkelijk' en binnen redelijke grenzen. En mijn kind 'overeet' zich soms wel als ik geen grenzen stel. Na 3 boterhammen wil ze soms nog wel een 4e, dat vind ik te veel. En als ik haar de vrije hand geef, eet ze de hele dag door. Dan kiest ze ook best wel gezond hoor, maar echt te veel dan.
als hij dus half uurtje slaapt op dit tijdstip dan slaapt hij pas om 20-20:30uur met heel veel moeite. ik kan me niet voorstellen dat hij 17:30 uit t bed komt en dan weer in bed ligt te slapen rond 20uur. half jaar geleden met middagslaap van 2 uur sliep hij nog steeds niet tegen 22uur. ik weet niet hoeveel uren je zoontje slaap binnen 24uur.kun je het vertellen? en wat vr medicijnen gebruikt je zoon?ik weet wel dat hij iets gebruikte.misschien heeft dat ook n effect?
Oh nee, zijn medicijnen hebben totaal geen versuffende werking ofzo en werken puur plaatselijk! Hij slaapt iedere dag 11,5 uur. Gaat tussen 20.00 en 20.30 uur slapen en is tussen 7.30 en 8.00 uur wakker. Maar vorige week heeft hij 's middags lang geslapen en toen sliep hij die dag 13,5 uur.
ok. maar dan slaapt je zoontje evenveel als mijn zoontje. behalve dan op die dag. het is gek genoeg had mijn zoontje vorige week ook een dag middagslaap gedaan tussen 11-13uur en hij had ook 13,5 in totaal geslapen op die dag. dat had hij echt maanden lang niet gedaan om 11uur in slaap vallen. ik was er zo blij mee. maar het was dus maar 1 dagje....vorige week donderdag was het denk ik.
ik vind het wel belangrijk dat ik zelf mijn kindje in bed stop. hoe cygnet doet is voor mijn ogen iets voor een van een 8 jarige of oudere.dat is veel te zelfstandig op hele jonge leeftijd. dat is dus mijn persoonlijke mening. mijn zoon bedacht n tijdje geleden dat wanneer hij heel vroeg wakker is en niet weer in slaap kan vallen dat mama-papa nog moete slapen. daarom maakte hij me niet wakker. hij ging dan zijn kamer licht aan doen en in eigen kamer stiltjes spelen.dat vond ik echt niet goed omdat ik dan geen idee had hoelang hij al wakker was. dus heb hem geleerd mij wel wakker te maken door deur te knokken wanneer het hem niet lukt om in slaap te vallen. dat doet hij nu wel.
hier is de enigste vaste tijd 's avonds 19:00 a 19:30 overdag doen wij " slapen op verzoek" puur omdat niet iedere dag hetzelfde is... normalite slaapt onze dochter tot volgende ochtend uurtje of 8 maar als ik moet werken gaat wekker half 6 en word zij ook wakker... zij heeft dan zo af en toe echt nog behoefte aan een 2e slaapje ... 's avonds hebben wij vooralsnog geen problemen mee ervaren
hij hft dus pas 19:45 in slaap gevallen. hij wil gewoon niet slapen. ik denk dat hij het gevoel heeft dat hij iets mist als hij slaapt. 6:30-19:45uur wakker geweest met 2 korte rust momenten. maar hij is niet moe of zo.dansen spelen zingen springen etc.waar haalt hij zijn energie toch vandaan...
Beide kinderen worden gewoon naar bed gebracht hoor maar van mij hoef je niet direct je ogen dicht te doen en te slapen. Ik vind dat raar... dat is hetzelfde in mijn ogen als je bord moeten leeg eten. Zoon lief bepaalt gewoon zelf wanneer hij moe is en dat doet hij op zijn eigen kamer. Bij ZG doet het kindje het beneden. Het is maar waar je voor kiest. Ik ben erg gesteld op mijn eigen vrije avondje en vind het heerlijk als de kindjes naar hun bedje / kamertje zijn. Hoe kan je trouwens te zelfstandig zijn? Zoonlief is nog nooit na 20:00 gaan slapen...
Slapen, eten en zindelijkheid kun je niet afdwingen Je kunt wel de situatie eromheen zo ideaal mogelijk maken.
Wat dat betreft lijkt onze zoon sprekend op zijn papa en mama; wij leggen ons hoofd op ons kussen en slapen. Ieder mens heeft zijn eigen waak- en slaapcyclus. Mijn man en ik zijn beiden avondmensen, gaan er niet echt vroeg in, maar hoeven ook niet vroeg op. 's Ochtends gaat hier geen wekker; zoonlief maakt ons wakker. Als mijn kind nog 3 kwartier nodig zou moeten hebben om rond te keutelen, dan zou ik graag zien dat hij 3 kwartier eerder naar bed gaat. Wij bouwen na het eten rust in. Dan doen we nog even gek (verstoppertje, tikkertje, stoeien) en geen tv/i-pad/muziek meer. Terwijl papa met zoon de dag doorneemt (heel belangrijk voor onze zoon) wordt het speelgoed opgeruimd. Daarna een verhaaltje en gaan we naar boven; tandenpoetsen en douchen. Dit hele proces duurt een uur. Hier gaat altijd alles nog steeds gepaard met rust en regelmaat.
je doet natuurlijk wat wel werkt vr je kindje. het ligt ook aan de karakter van je kind. maar dan nog steeds, je zoon slaapt niet meer qua uren dan mijn zoontje. mijn vraag was wanneer je schema los laat of je kind meer uren zou kunnen slapen. met te zelfstandig bedoel ik dat hij zelf bepaalt wanneer licht uit gaat en wanneer hij in bed ligt. op leeftijd 2,5 kan n kind (meeste kinderen)niet zelf goed merken of hij moet eten plassen of slapen. daarmee oefenen ze nog. je zoon gaat zelf rond om 20uur naar bed en jij laat hem nog plassen rond 23uur? dat zou echt niet werken hier. mijn zoon gaat makkelijk over zijn vermoeidheid, honger of plas grens heen als ik daar niet op let.hij is juist bezig om die grenzen te verzetten. hij wil dus langer op blijven, langer zijn plas ophouden en heeft geen geduld om voldoende te eten.dat is wel typisch vr zijn leeftijd! deze zijn veel te grote verantwoordelijkheden om zelf te dragen vr zo een klein kindje. voor de duidelijkheid, ik dwing mijn zoontje ook niet. maar ik maak het wel duidelijk dat het tijd is om te slapen. hij mag dan niet rond lopen in zijn kamer of d licht aan doen. als hij dat doet stop ik hem terug in zijn bed, doe de licht uit. ik zeg niet dat hij moet slapen, maar dat hij in zijn bed moet liggen dat hij anders opde grond in slaap valt. jij doet tzelfde. maar je geeft hem meer ruimte om te bewegen maar ook n grotere verantwoordelijkheid. het is wat vr n kind je hebt. mijn zoon zou dan van alles doen totdat hij op de grond zittend in slaap valt om 23uur of zo. (misschien ligt hij ook in bed rond 20uur? ik weet dat niet).
er is ook nog iets:meeste kinderen zou niet alleen in eigen kamer zitten te puzzelen. wanneer ze niet willen slapen betekent ook niet dat ze niet moe zijn of geen slaap nodig hebben.het is dat ze niet alleen in hun kamer willen zitten.
Hier ben ik het wel mee eens.Toen ik mijn zoontje vrij liet met slapen was er geen houden meer aan,hij sliep op een gegeven moment van 23.00-23.45 tot 7.00-8.00 tussen door vaak nog drinken en dan overdag maar 1,5 uur.Hij was vaak stierverveelend ,maar slapen ho maar.Op een gegeven moment (ben bij een kinderfluisteraar geweest voor o.a dit probleem)heb ik hem "gedwongen" en nu gaat het echt super.Hij slaapt van 20.30-7.00 en overdag gem.2-2,5 uur en ik heb weer een vrolijk kind,heerlijk!
Wel deels eens, maar peuters verzetten zich ook als ze ergens toe 'gedwongen' worden. Dus 'ga nu maar slapen, want ik zie dat je moe bent', 'je moet nu plassen, want je houdt t al zolang op', 'je moet wat meer eten'. Het is dus de vraag waarom ze die grenzen wíllen verleggen, kennelijk (deels) omdat wij proberen ze bepaalde dingen volgens onze regels te laten doen. Het is een beetje een wisselwerking. Tenminste dat kan het zijn. Het kan een methode zijn om ze het zelf uit te laten vinden. Ze komen er vanzelf wel achter als ze te weinig slapen, dat dat helemaal niet zo prettig is. Als ze daarin niet worden tegengewerkt leren ze dat mogelijk sneller dan als je constant probeert te laten zien dat jij gelijk hebt. Maar ieder kind is anders, het ene kind merkt na een paar dagen dat weinig eten niet zo prettig is, het andere kind heeft daar 2 jaar voor nodig Hoe meer je dwingt, hoe minder goed ze leren luisteren naar hun eigen behoeften. Dat is een manier om het uit te leggen. Maar dat kan betekenen dat het een (lange) tijd totaal niet zo gaat zoals jij graag zou willen. Want wat maakt het voor een kind uit als het van 22-7u slaapt of van 20-5u bijv.? Zelf ben ik meer van het bepalen van grenzen. Prima als jij niet wilt slapen, maar je blijft wel op je kamer. Ik dwing haar niet (direct) om te gaan slapen, maar ik laat haar ook niet vrij om zelf te bepalen wanneer ze naar boven gaat. Op dr kamer is het niet enorm spannend om urenlang wakker te blijven, het is redelijk prikkelarm, dus dan zal ze sneller voelen dat ze moe is en er aan toegeven. Zo kun je ook leren om naar die behoefte te luisteren.
mja wellicht dat nadat je zoontje een week lang om 23 uur gaat slapen... is hij zo moe dat hij daarna vanzelf eerder gaat slapen dat is een leerproces.. en als je dat vanaf kleins af aan doet.. dan is je kind dat al gewend.. dus zal hij ook niet tot 23 uur blijven zitten. overigens.. hier is het gewoon zo rond 7 uur in bed hoor maar ik zie bij bijv onze buren dat hun kinderen ook echt niet tot 23 uur op blijven. wel soms tot 9 uur.. en soms gaan ze na het eten vrijwel meteen naar bed. en als het in een andere cultuur kan... dan kunnen wij dat toch ook? alleen onze hele wereld is er niet zo op ingericht en wij luisteren niet meer naar het eigen lichaam. tja.. dan werkt het dus niet.
arevinol:ik zeg echt niet dat ik dwingen goed vindt.dat werkt ook niet hier. je moet n beetje onzichtbaar aansturen en begeleiden. als voorbeeld: als mijn zoon niet wil slapen dan verteel ik hem hoe het allemaal werkt:de zon is al naar bed en hij slaapt.het is nu nacht. de maan is er in de hemel die snachts de hemel bewaakt.en dat maan ook moe is en hij wil ook slapen.maar hij wacht totdat alle kinderen slapen en dan pas mag maan ook slapen!