Ik vraag me af of jullie extra controles kregen bij de volgende zwangerschap als je eerder zwangerschapsdiabetes hebt gehad? Ik ben hiervoor ook alweer zwanger geweest (helaas mk) maar toen had ik mijn glucosemeter nog en kwam ik erachter dat ik vrijwel direct alweer iets te hoge nuchtere waardes had. Zo rond de 6,5. De gyn vond het toen niet echt boeiend. Gaf aan dat ze je als je pas net zwanger bent nog niet echt aan de waardes voor zwangeren houden, dat komt pas later. Maar ik neem aan dat die waardes niet lager worden hoe langer je zwanger bent, dus vond het vreemd. Toen zelf de diabetesverpleegkundige gemaild en die gaf me meteen een recept voor nieuwe cassettes zodat ik kon blijven prikken en ze gaf aan dat ze me binnenkort wel verwachtte op basis van die waardes. Maar goed, dat heeft toen nooit zo mogen zijn. Nu ben ik dus wederom zwanger. Afgelopen week aan de gyn gevraagd of ik weer een recept mocht. Zij deden dat niet zei ze, maar ik kon het wel zelf regelen bij de diabetesverpleegkundige. Maar ze raadde het me af want het zou alleen maar stress geven en het was toch nog te vroeg. En ze gaf aan dat als ik het echt wilde ik wel al eerder die GTT mocht krijgen, rond 12-14 weken al. Maar als ik dat niet zelf per se zou willen dan krijg ik het gewoon rond 28 weken pas?! Dat is toch veel te laat? Vind dat een beetje vreemd. Hoe is dat bij jullie gegaan?
Ik durf het niet te vertellen hoe het in NL is geregeld, maar in Duitsland is het protocol om bij een volgende zwangerschap al rond de 10 weken te gaan prikken. Bij afwijkende testuitslagen, dan krijg je de OGTT aangeboden. En daarna ga je dan de "molen" in. Helaas liep mijn derde zwangerschap anders dan verwacht, ons zoontje had trisomie 18 dus, verder geen controles meer gehad op suiker.
Hier bij beide zwangerschappen gehad. Maar bij de tweede kreeg ik mijn gtt al bij 14 weken. Toen was al duidelijk dat ik het weer had. Tot 32 weken niets gehad de laatste 6 weken tabletten. Bij 38 weken baby gehaald. Haar suiker was perfect.
Heb jij tabletten gehad? Dat heb ik nog niet eerder gehoord, altijd alleen insuline spuiten. Dacht dat die tabletten niet mochten bij zwangerschap, dat zeiden ze tegen mij. Kreeg je metformine of iets anders?
Het is juist in de eerste weken super belangrijk om je suiker binnen de grenzen te houden. Tijdens de aanleg van de organen kan schommelende suiker echt schadelijk zijn. Ik heb de OGTT met 12w gedaan, vanwege overgewicht en had een iets verhoogde waarde na 2u. Heb toen dagcurves bijgehouden en uiteindelijk ben ik pas met 24w insuline gaan gebruiken. Ik slik overigens ook metformine, maar dat is in overleg met Gent. Ik slikte metformine ivm insulineresistentie toen ik zwanger werd en het zou een rol kunnen spelen bij het voorkomen van miskramen. Vandaar dat ik er niet mee heb willen stoppen. Mijn NLse internist vind het niks, maar respecteert mijn keuze. Ik slik dagelijks 850mg.
Ik heb de diabetesverpleegkunfige gesproken en per 1 jan is mijn type meter niet meer vergoed... Ze kan me nu geen andere voorschrijven want dan moet mijn gyn me doorverwijzen, en dat wil mijn gyn niet. Advies is nu op eigen kosten die cassette halen, dagcurves bijhouden en zodra ik boven de toegestane waardes kom de gyn confronteren en me laten doorverwijzen naar de internist. Ik vind het de wereld op z'n kop? Maar er is geen andere weg want mijn gyn zegt gewoon dat zwangerschapsdiabetes zo vroeg in de zwangerschap niet bestaat... zucht!
Dat is dus echt kletskoek van je gyn!!! Definitie van zwangerschapsdiabetes in de richtlijn van de NVOG: GDM is elke vorm van hyperglykemie die tijdens de zwangerschap wordt ontdekt, onafhankelijk van het feit of deze afwijking na de zwangerschap weer verdwijnt. Zwangerschappen gecompliceerd door GDM worden gekenmerkt door een hogere kans op perinatale en maternale complicaties, zoals macrosomie, schouderdystocie (neonatale fracturen of plexusletsel), neonatale hypoglykemie en neonatale hyperbilirubinemie. Tevens hebben vrouwen met een doorgemaakte GDM 50% kans om binnen vijf jaar diabetes te ontwikkelen. Vrouwen bij wie aan het eind van het eerste trimester c.q. bij de eerste prenatale controle de glucosewaarde verhoogd is, hebben een groter risico op een gecompliceerde zwangerschap (o.a. structurele afwijkingen). Meest waarschijnlijk is hier sprake van een (niet eerder ontdekte) DM type 1 of type 2, die al voor de zwangerschap bestond. Hoeveel vrouwen dit jaarlijks in Nederland betreft, is niet bekend. En het stukje over screening: De screening vindt plaats zowel in het eerste als in het tweede trimester. De werkgroep is van mening dat dit alleen gebeurt bij vrouwen met risicofactoren. De risicofactoren zijn: - GDM in voorgeschiedenis <---!!!!! - een BMI > 30 (kg/m2) bij de eerste prenatale controle - een eerder kind met een geboortegewicht > P95 of > 4500 gram - eerstegraads familielid met diabetes - bepaalde etnische groepen waarin diabetes veel voorkomt (Zuid Aziaten, o.a Hindoestanen, Afro-Caribiërs, vrouwen uit het Midden Oosten, Marokko en Egypte) - onverklaarde intra-uteriene vruchtdood in de voorgeschiedenis - polycysteus-ovariumsyndroom Screening eerste trimester (bij de eerste prenatale controle) De screening bij vrouwen met bovengenoemde risicofactoren wordt gedaan met een random, maar bij voorkeur met een nuchtere glucose, gevolgd door een OGTT indien afwijkend, (zeker bij vrouwen met een GDM in de voorgeschiedenis) om een niet eerder ontdekte pre-existente DM op te sporen. BRON: NVOG Het staat dus gewoon in de richtlijn dat als je bij een vorige zwangerschap al zwangerschapsdiabetes had, je bij een volgende dus meteen gecontroleerd moet worden! Uitgebreid document van de NVOG (pas op PDF): http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CDcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fnvog-documenten.nl%2Frichtlijn%2Fdoc%2Fdownload.php%3Fid%3D863&ei=Ri6nVIyOA4_Var6lgegE&usg=AFQjCNHXhL6si_LRPnKA_StUoVdpiQB5cg&sig2=1Mo3sG1ckfUjLm1_HXzmiQ&bvm=bv.82001339,d.d2s
Bizar zeg. En mijn bmi is hoger dan 30 en mijn vader heeft diabetes 2. Dus ik voldoe aan nog meer punten. Mijn gyn wil het met 12-14 weken wel checken als ik erop sta. Eerder niet. Sterker nog, het werd me met klem afgeraden om zelf te gaan meten!! Ik ga gewoon zelf m'n spullen regelen. Het is mijn lichaam, mijn kindje, ik regel het dan zelf wel. Dankjewel voor de info ik ga dit wel meenemen denk ik. Want ze bedoelen dus echt al eerder dan die 12 weken, gewoon nu dus eigenlijk toch?
Overigens heb ik zeker geen diabetes 2. Dat is recentelijk nog gecheckt. Misschien is m'n gyn daarom niet zo zorgelijk. Ik word gek van al die artsen met allemaal hun eigen ideeën.
Er staat: "Screening eerste trimester (bij de eerste prenatale controle)". Dat lijkt mij dus bij je eerste afspraak. En zeker als je aan 1 of meerdere punten voldoet van de 'risicofactoren', dan snap ik de discussie niet. In het PDF-document staat bijvoorbeeld ook: "Een zo goed mogelijke glucoseregulatie, zowel preconceptioneel als gedurende de zwangerschap, is van groot belang voor vermindering van complicaties". Misschien wil je huisarts het wel voorschrijven dat je diabetesspullen krijgt of die tests mag doen? Als je voor de zwangerschap al diabetes hebt (en hoe anders is dat nou dan als je er met 6 of 7w al achter komt dat je suiker op de hobbel gaat...), dan zijn de mogelijke complicaties: · kans op een miskraam · kans op structurele afwijkingen · risico's van foetale macrosomie · kans op (plotselinge) intra-uteriene sterfte · kans en risico's van pre-eclampsie · kans en risico's van vroeggeboorte En... "In de algemene zwangere populatie is de kans op een structurele afwijking 2-3%. Bij zwangere vrouwen met PDM ligt deze kans tussen 2,7 en 16,8%. De incidentie van structurele afwijkingen is gerelateerd aan de glucoseregulatie vroeg in de zwangerschap." Ik snap jouw gyn echt niet... :x
Als je al zo vroeg in de zwangerschap ziet dat je suiker op de hobbel gaat, dan heb je misschien formeel geen DB2, maar dat er 'iets' niet helemaal goed gaat is ook wel duidelijk. Je kunt ook insulineresistentie hebben, of zoiets.
De discussie is een beetje dat mijn waardes volgens mijn gyn helemaal nieg te hoog zijn. Ik heb nog de waardes in mijn hoofd die golden toen ik zwangerschapsdiabetes had. Dus nuchter < 5,3. Ik testte vorige keer (nu heb ik nog helemaal niet getest én ik ben 20kg lichter dan vorige keer) nuchter 6,3-6,5. Dat vond ik te hoog. Mijn gyn dus niet, want die vond dat je zo vroeg in de zwangerschap nog de waardes mag aanhouden van niet zwangeren. En dan is de waarde wel goed. Ook was mijn zwangerschapsdiabetes "licht". De internist noemde het "een beetje diabetes". Heb aan een dieet genoeg gehad en mijn dochter is nooit te groot geweest. Hoe dan ook, ik ga meten dat is duidelijk
Tsja, ik vind het een rare discussie met je gyn, want je kunt toch pas zeggen hoe het nu is als je test?! Maar goed dat je het zelf gaat monitoren!!
Maar toen was je nog niet zwanger. Het zou toch goed zijn om nu in de gaten te houden wat je waardes doen. Wat is nou het probleem on je een recept te geven voor teststrips of een meter... Echt heel apart hoor...
nee klopt, maar ik zie dat die eerste termijn test meer gericht is op vrouwen die onontdekte DM2 hebben. Ik ga sowieso testen ze kunnen me wat.
Wat die richtlijn zegt is dat zij ervan uitgaan dat vrouwen met verstoringen vroeg in de zwangerschap eigenlijk een onontdekte DM2 hebben. Jij zegt: "dat is bij mij niet zo, want ik ben getest" en dat snap ik.. Aan de andere kant: als je waardes al zo vroeg op de hobbel gaan is er wel 'iets', ook al is dat dan geen DM2. Maar misschien insuline-resistentie. Of toch een hele snelle reactie op de zwangerschap. Het heeft immers allemaal met hormonen te maken en ook de artsen snappen er echt nog niet alles van... Maar goed, misschien zijn je waardes nu (mede ook dankzij je gewichtsverlies, superknap!) wel prima! Het is alleen, gezien je risicofactoren, wel fijn om te weten.
Precies zo denk ik er ook over! Ik ga geen risico nemen ik wil het graag zeker weten. Zo even kijken of de apotheek hier open is.
Wel apart ja, ik ben ook bezig geweest met de waardes. Waar een 6,1 prima is als je niet zwanger bent, houden ze tegenwoordig 5,3 aan gedurende de hele zwangerschap. ( nuchter) Ben benieuwd of je nog hebt getest. Ik moest, omdat mijn moeder diabetes type 1 heeft, met 10 weken nuchter prikken en dan met 16 weken weer. Of de suikertest, maar ik mag ook een dagcurve prikken.
Ik kan pas dinsdag zo'n cassette halen dus heb nog niet getest. Gek hè dat je niet zwanger nuchter hoger mag prikken. Alsof het lager wordt als je zwanger bent? Ben benieuwd wat ik ga prikken deze keer.