4/5 weken langer verlof of 12/13 weken minder werken?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door moonlight159, 18 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Pfff....mijn verlof zit er over 6 weken alweer op:$...Ik heb soms het idee dat ik gisteren nog aan het bevallen was.

Nu heb ik dit jaar geen vakantie opgenomen, omdat ik in de zomer toch verlof had. Ik heb dus nog zo'n 4 a 5 weken vakantie staan. Nu kan ik uit het volgende kiezen (ik weet het niet zo goed). Of ik plak de vakantie achter mijn verlof aan, dan zou ik pas in November weer aan het werk moeten. Of ik gebruik de uren om 12 a 13 weken minder te werken (ipv 3 dagen 2 dagen). Maar dat zou betekenen dat ik in Oktober alweer moet beginnen.

Wat zouden jullie doen?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja, dat is een lastige, zeker omdat je kleintje nu nog maar een maandje oud is.
    Ik had niet de gelegenheid om aansluitend vakantie te nemen (ivm hoogseizoen op t werk) dus moest direct na 12 weken weer beginnen. Heb er dus alweer bijna een maand opzitten ;)
    Hier dus een beetje spreiding in de vakantieplanning. Ik neem eind september nog 2,5 week op en dan met kerst een week vrij.

Op zich is een periode "minder" werken ook wel lekker hoor, dan kom je misschien wat meer in je ritme.

Maarja, het gaat er ook om of het op je werk is te regelen. Je werkgever moet ook akkoord gaan met jou wens.

3. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Bij Julia nam ik betaald ouderschapsverlof op, dus 2 dagen werken i.p.v 3. Nu ga ik alles achter mijn verlof aanplakken waardoor ik tot maart 2012 thuis blijf.

Ik weet niet of jij bv of kv geeft, maar voor mij was dit de reden van omschakeling. Ik gaf bv en moest op mijn werk kolven, dit vond ik ECHT verschrikkelijk. Dus straks ben ik lekker thuis met mijn baby en ga ik in maart 2012 niet kolven.

Tja waarvoor jij moet kiezen??????
    Bekijk beide scenario's en schrijf de voordelen op. Bespreek dit met je partner.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.112
    113
    Persoonlijk?
    Zou ik voor extra verlof gaan, omdat ik in mijn werk de ervaring heb dat je dan 3 dagen werk in die 2 dagen propt. :)
    En dan dus eigenlijk geen extra vrij ervaart.
    Maar ik weet niet of dat in jouw vak hetzelfde is.

Voor de rest sluit ik me aan bij mijn voorgangers: zet alle voor- en nadelen op een rijtje voor jezelf.

5. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Bedankt voor jullie reacties.

Mijn werkgever is vrij flexibel wat dit betreft! Ik geen flesvoeding, dus voor de borstvoeding hoef ik het niet te doen.
    Ik werk op een kdv, dus je kunt eigenlijk je 3 dagen werk niet in 2 dagen proppen. Wel vind ik het fysiek een vrij zware baan, heb nog steeds last van mijn bekken en mijn HB is ook nog niet hoog. Maar goed, nu heb ik nog tot oktober te gaan voordat ik uberhaupt moet beginnen.
    Ik ga het eens voorleggen aan m'n manager, kijken wat zij er van vind en wat haar verstandig lijkt (gelukkig is ze zelf moeder van 3 :) en heel begripvol).

6. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik zou nog lekker 4 of 5 weken achter je verlof aanplakken.

Ik had nog zoveel vakantieuren tijdens/na mijn verlof dat ik 7 weken vrij kon nemen van mijn werk. (werkte destijds 40uur, had in de zomer geen vakantie opgenomen omdat mijn verlof eind augustus begon en had al heel wat vakantie uren staan). Ik ben ipv de eerste week van december, pas in de laatste week van januari begonnen en vond het heerlijk.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik zou niet al je vakantiedagen opmaken. Wij nemen vrije dagen op als de jongens ziek zijn en met zo'n kleintje is die kans gewoon redelijk aanwezig dat dat nodig is. Het jaar is nog niet helemaal om. ;) Tenzij je zeker weet dat je dat dan anders zou kunnen oplossen. Maar zorgverlof betaalt vaak niet volledig uit dus dat vind ik zelf niet zo aantrekkelijk.

Kan het niet 50/50? Dus bijv. 2 weken volledig vrij en 2 weken spreiden?

8. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Ik zou kiezen voor 12/13 weken 2 dagen te werken. Daar kun je langer van genieten. Die extra verlofweken zijn natuurlijk ook fijn, maar dan moet je vanaf november 3 dagen per week aan het werk. Ik zou het liever spreiden. En inderdaad ook nog wat reservedagen houden voor het geval dat.
    Maar vooral nu nog 6 weken volop genieten, en niet teveel bezig zijn met werk! Komt vanzelf wel weer (helaas);)

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Ik vond 16 weken( of nou ja 18 in mijn geval omdat ik 2 wkeen overtijd was) verlof al ellendig lang en stond te juichen om weer te gaan werken dus ja, mijn keus zou zijn voorlopig 2 dagen werken

10. linnepinneke

linnepinneke Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Hmmm ik zou voor 2 dagen werken gaan!!! Heerlijk verspreid!

Gaat je kleintje naar het kdv waar je werkt of niet?

11. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Mijn kleintjes gaan straks mee naar het dagverblijf inderdaad. Ik moet er nu helaas al wel aan gaan denken, aangezien ik de opvang evt. een maand verder kan verschuiven, dus ipv start oktober, starten in november. Scheelt toch een hele maand opvang!

Ik ga morgen me manager maar eens benaderen!

12. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik zou het ook doen dmv minder uren per week, lijkt me ideaal!
    Hier eindigde mijn verlof net voor de bouwvak, dus als mijn vriend vrij kreeg, heb daardoor 3 weken extra opgenomen. De rest spaar ik nog even en dan doe ik her en der nog een dagje, vind ik fijner dan nog 2 weken. Ze vliegen toch voorbij, of je nou 12, 16 of 20 weken hebt en zo kun je een beetje rustiger je draai vinden en heb je na 2 dagen werken weer een mini vakantie :D

13. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Wanneer je je werk nog niet kunt doen ivm bekken/hb ivm de zwangerschap/bevalling dan kun je je beter ziek melden en niet je vrije dagen opmaken omdat je nog niet helemaal gezond bent.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou kiezen voor een 'inwerkperiode' waarin je minder uren werkt. Kun je er weer een beetje inkomen, ritme opdoen en je kind nog wat vaker bij je houden.
    Bij m'n eerste had ik niet meteen voldoende kinderopvang. De eerste maand na het verlof heb ik toen 2 dagen gewerkt, de tweede maand 3 dagen en daarna pas weer m'n volledige 4 dagen. Ik vond het fijn om rustig aan op te kunnen bouwen. Je bent wél weer tussen je collega's maar hoeft nog niet meteen op volle kracht mee te draaien.

En ik zou ook een paar vakantiedagen over willen houden, voor 'je weet maar nooit'.

Deel Deze Pagina