Werkgever wil mijn parttime werkrooster wijzigen, maar kom in de knoop met oppas

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Fnoepie, 1 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fnoepie

Fnoepie Actief lid

25 nov 2008
    184
    0
    0
    Allround medewerkster dierenasiel
    Mijn werkgever wil mijn parttime werkrooster wijzigen (zelfde hoeveelheid uren, maar andere dagen), maar dan kom ik in de knoop met oppas (opa's/oma's passen op vaste dagen op). Welke rechten/plichten heb ik, weet iemand dit?

2. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Dat hangt ervan af of er schriftelijk ook vaste dagen met je overeen zijn gekomen en hoelang je al in dit zelfde rooster werkt.

Ook van belang is of er regelmatig is gecommuniceerd dat dit rooster zou kunnen wijzigen.

Ik werk zelf als p&o-er in de zorg, wij leggen geen vaste dagen vast en zeggen bij elke wijziging dat ze hieraan geen rechten kunnen ontlenen. Dit zodat wij indien het noodzakelijk is wel het rooster kunnen wijzigen.

Een werkgever moet zijn best doen om aan je rooster wensen tegemoet te komen, maar dit niet ten koste van alles.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zit in het ondwrwijs en bij ons heb je wat dat betreft geen rechten. Ik denk dat dit inde meeste sectoren zo is. Je hebt een bepaald aantal uren of een wtf en daarbinnen bepaalt je baas uiteindelijk hoe en wat. Het is natuurlijk het prettigst als dit in onderling overleg gaat en de meeste werkgevers zullen dat ook doen. Maar hoe jij werk en privé met elkaar regelt is jouw zaak, niet die van de werkgever.
    Ik zou dus eens met elkaar rond de tafel gaan zitten en proberen tot een compromis te komen.

4. Fnoepie

Fnoepie Actief lid

25 nov 2008
    184
    0
    0
    Allround medewerkster dierenasiel
    Dank je wel voor je snelle reactie!
    Nee, de dagen zijn niet schriftelijk vastgesteld jammer genoeg.
    Ik werk ruim 2 jaar volgens dit rooster. Een andere collega (zonder kinderen) wil ook haar rooster niet wijzigen, maar heeft geen kinderen. Is het niet zo dat een werkgever verplicht is te kijken naar de tegenargumenten van de werknemers? En afhankelijk van de zwaarte daarvan een beslissing moet maken wie er nu wat moet wijzigen in z'n rooster? Ik wil overigens best wel wat wijzigen, maar 1 dag kan gewoon echt niet.

5. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Het hebben van kinderen of niet doet er niet toe, ook iemand zonder kinderen heeft evenveel recht om zijn/haar voorkeur voor dagen uit te spreken.

Kan niet kun je tegen je werkgever niet zeggen, je hebt een contract om een bepaald aantal uren te gaan werken en je hebt niet schriftelijk vast gelegd op welke dagen dat zal zijn.

Mocht het echt niet anders kunnen dan zul je je opvang anders moeten regelen. Probeer zo flexibel mogelijk te zijn richting je werkgever, dat geeft je de grootste kans dat je krijgt wat je graag wilt. Maar zeg ik geen geval dat iets "moet" want de werkgever heeft natuurlijk geen verplichtingen tov hoe jij je kinderopvang hebt geregeld.

6. Roos84

Roos84 Actief lid

24 jan 2010
    189
    0
    0
    Ik zit nu met het zelfde probleem. Echt vreselijk balen!!

7. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Je werkgever moet in het kader van zijn goed werkgeverschap wel rekening te houden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemer. Het is een afweging die de werkgever moet maken: is de wijziging zodanig zwaarwegend dat daarvoor de belangen van de werknemer moeten wijken of niet. Het is altijd lastige materie!

8. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Kijk eens wat er in het cao staat.
    Ik heb (dacht ik) ooit eens in mijn cao gelezen dat het wel gewijzigd mag worden, maar alleen als je daardoor niet in de problemen komt met opvang voor je kinderen.

9. winnietje

winnietje Niet meer actief

ik weet niet in welke branche je zit, maar ik werk zelf in de gehandicatpenzorg. Wij hebben recht op 1 vaste wens ( ik ben standaard de woensdag vrij ) en 3 losse wensen in de maand. Hierdoor is het voor ons goed te regelen. ik woe, don en om het weekend vrij en manlief dinsdag en woe vrij. Alleen de maandag en vrijdag en om het weekend oppas nodig. Ideaal

Deel Deze Pagina