Hallo allemaal, Ik heb even een vraagje, ik ben nu 33 weken zwanger en mijn werkgever werkt tot nu toe niet echt mee tijdens mijn zwangerschap. In het begin toen ik bij P&O info aanvroeg over wat wel/niet tijdens een zwangerschap wilden ze geen info geven omdat ik nog nergens last van had. Toen ik eenmaal last kreeg deden ze moeilijk om mijn werk aan te passen, waardoor ik uiteindelijk al bijna 2 maanden thuis zit. Ik heb nu al een paar keer om info gevraagd i.v.m. ouderschapsverlof (via mail) en hoe we het na mijn zwangerschapsverlof kunnen gaan aanpakken met werken (ik wil zoiezo min. 20 max. 24 uur gaan werken verspreid over 3 dagen, ik werk nu gewoon 40 uur). Al eerder hebben ze gezegd die uren moet je maar over 5 dagen gaan verspreiden, maar dat was allemaal telefonisch.Ook is dat niet rendabel qua kinderopvang. De rest van de info of overleg zou na mijn bevalling wel komen, maar dan ben ik al te laat voor de kinderopvang -Kunnen ze mij verplichten om 5 dagen te blijven werken al maak ik minder uren? -Wat als ze echt pas na de bevalling info gaan verstrekken en ik geen kinderopvang meer kan regelen, zijn ze dan verplicht mij (betaald) verlof te geven zonder dat het van mijn vak dagen afgaat omdat hun verzuimd hebben info te geven? Ik moet eigenlijk geen stress hebben en genieten, maar voor een deel zet dit wel een domper op het verloop van de zwangerschap omdat ik gewoon nog helemaal niet weet hoe en wat qua werk. Ik heb wel een vast contract. Is het handig om nu toch nog een keer een brandbrief (bedoel hiermee aangetekende brief) naar P&O te sturen? Zelf op mijn vraag of ze even via de mail een bevestiging van ontvangst willen sturen word genegeerd tot nu toe. En dat is een week na mijn email. Sorry voor het lange verhaal, maar ik weet het even niet meer
kun je niet een gesprek aanvragen met je leidinggevende? volgens mij kun je het beste eens goed om de tafel gaan zitten.
Ik zou me als ik jou was, als de sodemieter inschrijven bij enkele kinderdagverblijven. Het duurt wel even voor ze je een aanbieding gaan doen, al hangt dat wel af van de regio. Je vraagt gewoon het aantal dagen aan dat je zou willen krijgen, en zegt erbij dat je er nog niet definitief uit bent met je werkgever welke dagen het ook echt zullen worden. Je werkgever is zeker niet verplicht jou verlof te geven omdat er geen kinderopvang is. Maak je dus zo min mogelijk afhankelijk van de informatie van je werkgever. Verder sluit ik me aan bij Tuttie: ga een gesprek aan met je leidinggevende, waarin het gaat over hoe jullie het samen willen invullen na je verlof. Begin nou niet meteen met hameren op je rechten (maar zorg wel dat je ze weet; als P&O je niet wil helpen dan via een vakbond of de website van FNV of het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid), maar bekijk het vanuit beide perspectieven. En ik zou eerder even persoonlijk langsgaan bij P&O, dan ze bestoken met e-mails en brandbrieven. Leg wel vast wat er is besproken, en verstuur die vastlegging per e-mail (met ontvangstbevestiging).
Het nadeel is dat het hoofdkantoor van mijn bedrijf niet naast de deur is, ik woon in omg. Alkmaar en het hoofdkantoor zit in Dordrecht ruim 125 km bij mij vandaan. Aangezien ik ook geen auto heb overdag is het eigenlijk niet te doen, met de trein ben ik namelijk totaal zo'n 6 uur onderweg heen en terug. Maar ik zal zeker gaan inschrijven bij kinderopvang verblijven. Dat lijkt me inderdaad het beste. Mijn leidinggevende in deze regio kan helaas niets zeggen erover, dat moet P&O doen. Ach ik vind het gewoon jammer zoals het loopt, tot mijn zwangerschap ging alles prima had eigenlijk gehoopt dat het wat makkelijker zou gaan allemaal. Wie weet valt het achteraf allemaal mee, maar ik wil me nu het liefst op de kleine spruit gaan concentreren i.p.v al dit gedoe van mijn werk. Heel erg bedankt voor jullie info en ik zal kijken hoe het verder gaat
Maar P&O is niet de afdeling die besluit hoe en op welke dagen jij je werkzaamheden gaat doen. Dat is iets wat je samen met je leidinggevende moet bespreken. Mbt zaken over ouderschapsverlof (OV), kijk eens op de site van Rijksoverheid (vroeger Postbus51) daar staat heel veel info over je rechten mbt OV. Beetje raar van P&O om maar gewoon te zeggen dat je je uren dan maar over 5 dagne moet verdelen. Lees je vooraf goed in, mbt wat je wel/niet wilt etc, wat je rechten en plichten zijn. Vraag desnoods advies aan de vakbond. Je OV moet je uiteindelijk twee maanden voor ingang schriftelijk hebben aangevraagd.
De hoeveelheid uren en de weekindeling is toch echt iets dat in overleg met je leidinggevende (of diens manager) moet gebeuren, dat is niet het pakkie an van P&O, die moeten alleen maar uitvoeren wat jouw leiding besluit (in overleg met jou). Of en hoe je minder kan gaan werken hangt natuurlijk ook van je werk af. Zomaar van 40 naar 20 uur gaan lukt niet altijd. Ik zou dus liever lagsgaan bij je leidinggevende om (en dat liever nu snel) te overleggen hoe het gaat na je verlof. Dingen als een kolfruimte kun jeook beter n al regelen als na je bevalling. Geeft je leidinggevende niet thuis, vraag dan een gesprek met zijn leidinggevende.
Nou vandaag een telefoontje van P&O gekregen dat ze er mee bezig zijn en hopen volgende per email de informatie te verstrekken. Tevens willen mijn teamleider en districtmanager in week 52 bij mij thuis langs komen om te overleggen, de districtmanager gaat er wel over. Ik probeer dan wel te regelen dat mijn vriend ook thuis is, want dat voelt voor mij gewoon prettiger. Tja, wat betreft kolfruimte. Ik verzorg koffieautomaten bij verschillende bedrijven en aangezien de bedrijven die ik voor vast had wegvallen heb ik geen flauw idee hoe wat en waar ik terecht kom. Daar hangt het ook van af of de bedrijven waar ik naar toe zal moeten gaan een kolfruimte hebben. Maar goed, ik vind het fijn dat ze nu in iedergeval gereageerd hebben en dat ik dan na die tijd (dus begin januari) alles kan gaan regelen i.v.m. kinderopvang. Ben benieuwd hoe het gaat, maar voorlopig is het feit dat ze er mee bezig zijn al een hele opluchting en scheeld dat een hoop stress. Alvast heel erg bedankt voor alle reacties en als ik het definitief weet laat ik het nog wel even weten.
Op zich hoef jij je ook geen zorgen te maken over de kolfruimte, dat moet je werkgever regelen. Maar als jij op de weg zit, ik ken aardig wat moeders die dan in de auto kolven.
hmm dat word dus een discussie punt, ik heb zelf geen auto en wat ik weet krijg je als parttimer geen auto van de zaak en in de trein zie ik het niet zitten om te kolven. Ach in week 52 zal ik het allemaal wel horen neem ik aan.