Vraagje over een gerecht

Discussie in 'De lounge' gestart door mijngeluk1992, 17 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mijngeluk1992

mijngeluk1992 Bekend lid

18 feb 2013
    718
    20
    18
    Leuke dingetjes doen met mijn vriend:)
    gaat totaal niet over zwangerschap haha
    maar ik dacht stel hem hier ook gewoon!:p

Ik wil graag witlof met ham en kaas uit de oven maken
    mijn ex-schoonmoeder maakte die altijd en dat vond ik zo lekker maar weet niet hoe het moet :p
    die had ook nooit hele witlof maar gewoon stukjes enzo
    iemand een lekker recept?:p

2. Emmanuelle82

Emmanuelle82 Actief lid

9 mrt 2013
    265
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zeggen: google op recept witlof ham kaas oven. Dan heb je het zo gevonden....

3. LeennKen

LeennKen Bekend lid

12 apr 2012
    932
    0
    0
    Herentals
    ge kookt uwen witloof (wel goed wassen en het "gatje") eraf doen & ge laat dat een paar uur uitdruppelen :) (anders wordt de saus kei waterig)

ge maakt kaassaus (ik gok dat ge wel weet hoe da moet :p)

ge doet rond u witloof u hesp (ge kunt die witloof eerst wa vaneen snijden) & ge legt dees in een ovenschotel :) ge giet u kaassaus erover & strooit vanboven nog wat geraspte kaas..

dit alles +/- 25min op 200° in de oven :D

4. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Witlof schoonmaken en koken in een pan met een laag water.

Oven voorverwarmen.

Ovenschotel pakken, witlof in ham wikkelen en in de schotel leggen. Riante hoeveelheid kaas eroverheen. In de oven zetten en wachten tot de kaas gesmolten is.

Eet smakelijk!

5. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    ik braad de witlofstronkjes rondom bruin in een hapjespan en dan laat ik ze een tijdje sudderen in een laagje water.
    uuitlekken en daarna omwikkelen met ham en kaas en hup in de oven.

heerlijk!

6. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik kook de witlof (stronkje eruit snijden hoeft tegenwoordig niet meer omdat witlof zo gekweekt wordt dat het 'bittere' eruit is) met een bouillonblokje in een pan. Daarna laat ik de witlof uitlekken op keukenpapier of een schone theedoek. Ik verwarm de oven voor... Pak alvast de ovenschotel, het paneermeel, de ham en de kaas.

Vervolgens wikkel ik de uitgelekte witlof in een plakje ham (oké, in twee plakjes ham - maar wij houden van ham!). En daarna strooi ik er geraspte kaas overheen. Even afhankelijk of ik zelf eerst moet raspen of niet, en daarna wat paneermeel zodat er een krokant(er) korstje op komt. De oven zet ik op 180 graden en ik kijk om het kwartier of ik het al voldoende vind. Ongeveer na 25 minuten zal het wel klaar zijn - maar dit is uiteraard per oven verschillend.

7. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Witlof onderkant er af, pit er uit, groene top er af. Dan even een minuut of 10 koken in een grote pan water.
    Witlof in ham wikkelen en in ovenschaal doen.

Kaassaus maken van melk (aan de kook brengen) en papje van maizena toevoegen (maizena en melk in beker mengen). Daarna kaas er door.
    Kaassaus over de witlof doen.
    Aardappelpuree over de kaassaus, beetje paneermeel er over strooien en klein drupje vloeibare boter (of een laag kaas over de puree).

10 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden, daarna nog een minuut of 4-5 onder een hete grill van 250 graden.

8. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Als ik het zo lees ben je op zoek naar een witlofschotel van gewoon gesneden witlof?

Ik maak 't wel eens zo:
    Aardappelpuree maken en hier geraspe oude kaas door heen roeren
    Witlof schoonmaken, koken en goed laten uitlekken.

Dan een hoge ovenschaal invetten met boter of olie.
    Laagje aardappelpuree, laagje geraspte jonge kaas, hamblokjes (als je vlees eet) laagje witlof, en weer een laagje aardappelpuree en zo alles herhalen tot de puree en witlof op zijn of de schaal vol is;)
    Dan twee eieren losroeren met een klein beetje melk, zout, peper en paprikapoeder.
    Even een paar deukjes in de bovenste laag maken, mengsel over de schaal verspreiden en in de oven op 190 graden (half uurtje ofzo)
    Eet smakelijk:)

Deel Deze Pagina