Zijn hier ook thuisblijf-moeders?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lilly, 17 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Zijn hier ook meiden die na de komst van hun kindje willen stoppen met werken of die al gestopt zijn?

En hoe trokken jullie dit financieel?
    In mijn geval betekent het dat we er 900 euro op achteruit gaan als ik stop met werken, geen heel hoog salaris maar toch een hoop geld als je dat opeens moet missen. Mijn man heeft een goed salaris maar we hebben ook hoge kosten.
    Toch zou ik dolgraag (een tijdje) stoppen met werken om voor ons zoontje te zorgen.

Ik ben erg benieuwd waarom jullie zijn gestopt of gaan stoppen en of het is mee of tegengevallen.
    Redden jullie het financieel of is het elke maand weer een verassing of het gaat lukken?

Kortom ik zou graag kletsen met andere meiden/vrouwen over het thuisblijf moederschap! Ook zodat ik voor mezelf een goede keuze kan maken.

2. anja1969

anja1969 Actief lid

29 okt 2006
    317
    0
    0
    Lisse
    Hoi Lilly,

Ik ben inderdaad thuisblijf moeder. Tot afgelopen juni heb ik 2 dagen per week gewerkt en daarna volledig gestopt. De twee dagen die ik toen werkte, had mijn man onbetaald ouderschapsverlof. Ook wij moesten het met zo'n 800 euro minder gaan doen. Het wordt dan een stuk moeilijker om te sparen en je moet inderdaad drastisch gaan bezuinigen. De boodschappen wat goedkoper en een keertje minder vaak uit eten.
    Daartegenover staat voor ons wel de regelmaat in het gezin. Voor de kinderen (bijna 4 en 2) is het ook erg prettig om te weten waar ze aan toe zijn. Ik heb wel een werkhuisje, waar ik 4 uurtjes per week werk. Dat levert ongeveer € 130 per maand (zwart) op. Daar doe ik dan wat extra van en volgend jaar hopen we er van op vakantie te gaan.
    Mijn man verdient ongeveer €1650 netto per maand.
    Al met al is het wel te doen, alleen kan het niet meer zo royaal als voorheen.

groeten,

Anja

3. Cellie

Cellie Fanatiek lid

23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Ik heb het gedaan....toen ik me 1e kreeg....ruim 10 jaar geleden al.

Maar na de komst van de 2e (2 jaar later) werd ik toch een beetje kriegelig van dat kleine wereldje....en ben ik weer gaan werken.

Dit doe ik nu al jaren zo, en inmiddels is de 4e op komst....

Het bevalt mij echt stukken beter, ik werk 'maar' 2 dagen en de rest van de week ben ik thuis....maar het is financiël een extraatje én je hebt collega's en een leven buiten kinderen om.

Zou er nog is goed over nadenken voor je een vaste ? baan opzegt.
    Zeker in deze tijd is daar niet meer zo makkelijk aan te komen.

Gr. Cellie.

PS: Regelmaat is hier ook, ik werk 2 vaste dagen en de kinderen weten precies op welke dagen ze naar de opvang 'moeten' en ze vinden dat nog leuk ook!

4. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Nee, ik werk 5 dagen en wil straks 4 dagen werken.
    Niet om het geld, maar wel om de het wereldje niet te veel te beperken. Daarbij wil ik me graag blijven ontwikkelen. Voor mij is dat door te werken.
    Daarbij wil ook graag financieel onafhankelijk blijven!

5. AmanChel

AmanChel Bekend lid

6 nov 2006
    818
    0
    0
    Mama
    Papendrecht
    Ik ben ook gewoon thuisblijf mama! Vind het heerlijk dat ik niks van mijn kleine meid hoeft te missen en dat ik haar niet uit handen hoeft te geven.. Het zal voor jullie wel eventjes wennen worden idd met minder inkomen maar er staat genoeg leuks tegenover! Plus dat je dan misschien wel zorgtoeslag, huurtoeslag en heffingskorting enzo kan aan vragen wat je nu misschien niet krijg! Ik krijg zoiezo dus 250 euro van de belastingdienst per maand omdat ik niet werk en mijn vriend wel.. Zou ik nu bijv 2 dagen willen gaan werken ofzo.. en dat word dan een simpel baantje omdat ik verder geen opleiding heb ofzo dan zou ik dat niet verdienen en die huurtoeslag enzo zou weg vallen.. Mijn wereldje is totaal niet beperkt hoor! ;) Succes met je keuze en laat je niks aanpraten! Doe wat jij wil ;)

6. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik blijf ook thuis. Al dat gejaag naar de kinderopvang is helemaal niks voor mij. Ik hou van rust en regelmaat. Vind ik ook heel belangrijk voor het kind. Wij wonen gelukkig niet duur en gaan eigenlijk nooit uit. Dat moet financieel wel gaan lukken.

7. Sanny

Sanny Niet meer actief

Werk nu 2 dagen per week en straks als de kleine er is ga ik helemaal stoppen. Wij zijn er natuurlijk al financieel op achteruit gegaan toen ik van 40 uur naar 16 ging maar dat is een keuze. En we redden t hoor, mannetje heeft een goede baan.
    Mijn vriend wil t liefts dat ik thuis blijf omdat zijn moeder ook thuis was en hij daar goede herinneringen aan heeft, maar hij laat wel de keus aan mij over. Ik wil graag thuis blijven want mijn moeder werkte en ik vond dat nooit leuk, dus weet hoe t is om een werkende moeder te hebben.
    Vind je je baan nou heel leuk is t misschien een ander verhaal, maar ik werk voor t geld en niet voor de lol.
    En ik ben niet financieel afhankelijk want wat hij verdient is ook mijn geld. En vindt t onzin om te zeggen dat als je niet werkt je je wereldje beperkt, daar ben je altijd nog zelf bij ;)

8. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Ik ben na de bevalling van m'n 2 oudste thuis gebleven tot ze naar school toe konden.
    Ik was toen nog getrouwd en qua inkomen waren er geen problemen.
    Deze keer zal ik wel moeten gaan werken, anders té klein inkomen en dat zie ik niet zitten.
    Ik heb van m'n zoontjes àlles meegemaakt (eerste tandje, eerste lachje, eerste stapje, eerste keer rechtstaan en kruipen, eerste woordje enz enz), en dat gaat deze keer amper lukken.
    Ik zie er echt tegenop hoor, had liever terug huismama kunnen zijn :(

9. Lientje76

Lientje76 Actief lid

10 aug 2006
    189
    0
    0
    Ik blijf in principe gewoon vier dagen werken zoals ik nu ook doe. Dan kijk ik hoe dat bevalt en of ik het toch anders wil indelen. Vind het erg moeilijk om nu in te schatten wat er allemaal op me afkomt, omdat het de 1e is.
    Ben wel van mening dat je als je thuis blijft echt geen beperkt wereldje hoeft te hebben. Maar voor mij lijkt het me toch niet het ideale.

10. cristel1986

cristel1986 VIP lid

25 feb 2006
    5.200
    0
    0
    bij nijmegen
    ik ben ook en thuis blijf moeder... anders zou ik toch maar voor kidneropvang werken en ja dat is ook onzin... plus ik doe wat werk thuis

11. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Leuk dat er al zoveel reacties zijn!
    Als je om je heen kijkt lijkt het wel alsof alle mama's werken.
    Ook bij mij op zwamgerschapscursus werkt op 1 na iedereen en willen dat ook blijven doen, zelfs voor 4 of 5 dagen.

Voel me dan best een vreemde eend in de bijt ;)

Laat ik wel even voorop stellen dat ik er niks op tegen heb als vrouwen (of mannen ;) ) willen blijven werken als er kinderen komen.
    Daar gaat het niet om. Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende oplossingen.

Wij hebben gemerkt dat rust en regelmaat goed werkt voor ons.
    ook hebben wij geen opvang in de vorm van opa's en/of oma's die graag op willen oppassen. Daarnaast is mijn vader chronisch ziek en ook aan hem wil ik meer tijd besteden.

Mijn huidige baan blijf ik zowiezo niet want dat kan niet voor minder dan 32 uur ivm dat ik nog in opleiding ben.
    Dus.........na mijn verlof moet ik iets anders zoeken voor bijvoorbeeld 2 dagen per week of........ik doe een tijdje niks.

Mijn grootste zorg is het geld.
    Hoeveel zijn jullie per week of maand ongeveer kwijt aan boodschappen, leuke dingen doen, cadeautjes en dergelijken?

12. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0

13. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

20 okt 2006
    3.624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Pffff, wij zijn er nog niet helemaal uit. Nou ja, nog niet helemaal? Helemaal nog niet bedoel ik. Aan de ene kant heb ik zoiets van, ik wil thuisblijven en mijn kind alles geven wat het nodig heeft. Maar dat betekent geen tweede inkomen en op 1 loon leven is voor ons niet haalbaar. Dus eigenlijk moet ik wel blijven werken. Ik werk nu 28 uur en of ik dat zo ga houden weten we ook nog niet. Hangt ervan af hoe het komt met de oppas.... Schoonmoeder misschien? Creche is niet echt een optie omdat ze daar meestal pas vanaf 7 uur terecht kunnen. Mijn vriend begint (in de vroege dienst) om 6 uur en ik moet voor 7 uur op het werk zijn. Ook hebben we veel late diensten en de meeste creches zijn om 6 uur gesloten. Dus wij hebben nog geen idee hoe we het gaan doen.....
    Gelukkig hebben we nog even de tijd.

Groetjes Miep

14. Lientje76

Lientje76 Actief lid

10 aug 2006
    189
    0
    0
    Weet je wat ik zo jammer vind... je moet je in Nederland altijd verdedigen als je graag thuis wilt blijven of als je meer dan drie dagen per week wilt werken. In ieder geval ik krijg altijd dat gevoel. Hebben jullie dat ook?

15. Cellie

Cellie Fanatiek lid

23 apr 2006
    2.928
    0
    0

Ik dacht écht precies hetzelfde!

16. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Is in België hetzelfde hoor...
    Waarom thuis blijven als er zoveel onthaalmoeders en crèches zijn?
    Mjah, ik werkte tot voor 2 maanden in een crèche en vond het erg te moeten melden aan de mama's dat hhun baby net de eerste stapjes had gezet. De meeste mama's vonden het wel erg.
    Elk z'n eigen keuze (in zoverre je die kan maken op financieël vlak dan)

17. Lientje76

Lientje76 Actief lid

10 aug 2006
    189
    0
    0
    @Lilly:
    wij zijn nu zo'n €100,- per week kwijt aan boodschappen met z'n tweetjes. Daar zit ook wel een keertje per week chinees of pizza halen bij. Het verschilt heel erg per maand wat we uitgeven aan leuke dingen doen, maar dat kan je natuurlijk aanpassen. Er zijn veel leuke dingen te doen die helemaal niet zo duur zijn straks, zoals speeltuin, kinderboerderij, bos/strand, 'zwemmen, naar pluktuinen als je kind ietsje groter is, met de tent op vakantie etc.
    De dure pretparken hoef je in het begin volgens mij ook helemaal niet te bezoeken, want dat realiseert je kindje zich toch nog niet.

En cadeautjes hoeven toch helemaal niet duur te zijn? Het gaat om het gebaar. Ik vind het leuker om iets kleins of iets dat zelf gemaakt is te krijgen met een persoonlijke boodschap erbij dan een duur cadeautje.

18. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    Amanchel: je zegt wel ik heb geen opleiding etc geen goed betaalde baantjes etc. je bent nog zo jong waarom geen opleiding volgen?

kijk dat mensen thuisblijf moeder zijn/worden is niks mis mee integendeel als t zou kunnen had ik t ook gedaan maar dat uitkering getrek etc terwijl je gezond bent nee dat gaat er bij niet in.
    Het is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.
    Zo wordt het voor iedereen duurder als mensen op deze manier gaan leven! belasting en andere premies worden zo alleen maar duurder door alle uitkeringen enzo.

19. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Hier ongeveer hetzelfde verhaal...

20. AmanChel

AmanChel Bekend lid

6 nov 2006
    818
    0
    0
    Mama
    Papendrecht
    Voor mij heeft het dan idd geen zin want ik zou er op achteruit gaan financieel.. Ik zou zoiezo niet meer dan 2 dagen willen werken, nou dan kom ik ergens in een winkel terecht omdat ik verder geen opleiding heb.. Huurtoeslage en zorgtoeslag krijg ik dan niet meer, kinderkorting wel gewoon volgens mij, maar ook die heffingskorting niet.. Nou dan kies ik er idd voor om lekker thuis bij me meissie te blijven, zolang dat financieel mogelijk is! En red het zonder de belanstingdient ook, is het financieel niet mogelijk meer ga ik werken.. Maar zolang het kan wil ik alles van mijn kind mee maken..

Ik snap eigenlijk niet wat daar raar aan is..

Deel Deze Pagina