Zijn hier ook thuisblijf-moeders?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lilly, 17 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Bij mij is het in kannen en kruiken dames!
    Ik mag van m'n werkgeefster een jaar familiaal verlof nemen :)
    Zolang neemt ze een vervangster in dienst, dan is het werk ook gedaan zei ze.
    Ik vond het zo naar te moeten gaan werken na 3 maanden terwijl ik voor m'n 2 oudste thuis ben gebleven tot ze naar school gingen.
    M'n werkgeefster (werk in een crèche) voelde zo met me mee dat ze mij haar beslissing meedeelde deze avond, hoihoihoi!

2. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Geweldig voor je meid!

Maarre mag ik vragen wat dat is familiaal verlof?
    Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, en krijg je dan nog doorbetaald of is het zoiets als ouderschapsverlof?

3. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Ik ben naar 20 uur gegaan, maar heb het zo kunnen regelen met mn baas dat ik alleen maar savonds werk en om het weekend.
    Werk dus ongeveer 2 avonden per week. en 1 keer in de twee weken een weekend.

Zo hoef ik luca dus nooit weg te brengen naar oppas. Als ik moet werken komt mn vriend thuis.
    Perfect zo!

4. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Familiaal kan je hier nemen als er een familielid (enkel van het gezin dan) is die grote zorgen nodig heeft.
    Ik krijg gewoon betaald, maar dan 85% van m'n normale loon.
    Toch véél beter dan te gaan stempelen zeg ik dan, en kan dus gewoon lekker bij de kleine blijven voor een jaar.
    Ik kon hem ook meenemen naar m'n werk (de crèche) maar daar moest ik hem dan delen met nog een 30-tal andere kinderen en ik was bang dat ik alleen mijn baby aandacht ging geven en de andere ukkies links ging laten liggen.
    Alles opgelost nu :)

5. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Bussum
    O ik geloof dat ze dat hier zorgverlof noemen, maar volgens mij mag je dat alleen opnemen wanneer iemand ziek is.

Maar geweldig dat het zo geregeld is meid! Moet inderdaad een opluchting zijn!

6. margrieta

margrieta Lid

28 dec 2006
    26
    0
    0
    hoi
    allereerst als je wilt weten of je in aanmerking komt voor al die kortingen kun je gewoon een voorlopige teruggaaf (krijg je geld per maand terug)
    of een belastingaangifte downloaden op www.belastingdienst.nl
    die kun je invullen en dan rekent het programma uit wat je terug krijgt.
    in de help kun je lezen wanneer je ergens voor in aanmerking komt gewoon op de pagina van de vraag op help klikken.

verder heeft iedereen recht op heffingskorting als je partner genoeg afdraagt kan de weinig tot geen verdiende partner het via de belasting terug kirijgen en als je zelf verdient krijg je het als een korting op je loonbelasting.

combinatie korting is er voor de werkende ouder (dus als je beide werkt heb je er beide recht op.) je hebt ook nog aanvullende combi korting voor de minst verdiendende partner.
    wel even de voorwaarden lezen want in eerste instantie word dat wat je aanlevert ook betaalt.
    later kijken ze het na en kun je moeten terug betalen als er iets niet klopt.

zo dat wat betreft de belasting

ik werk zelf 25 uur (mag je na dit verhaal raden waar :) )
    en blijf dit ook doen.
    zou soms ook liever thuis blijven maar dan moet ik al onze dieren weg doen en stoppen met onze hobbyboerderij en dat wil ik beslist niet.
    ik zit te denken aan gastouderopvang maar moet nog het een en ander uitzoeken.

7. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    Een heel intressant topic, maar ik lees niks over papa'smijn man zou het liefste thuisblijven of 2 dagen willen werken. Maar helaas kan hij 4 dagen gaan werken en evt 3 dagen maar minder niet.

we gaan eerst kijken hoe dat werkt maar met al die toeslagen wie weet. Ik blijf 4 dagen werken ook omdat ik nu de hoofdkostwinnaar ben zeg maar, en we moeten wel gewoon hypotheek betalen etc. als ik stop en mijn man blijft werken dan moeten we verhuizen.

Als ik fulltime blijf werken en hij stopt reden we het prima. Maar dat wil ik niet, ik wil er ook voor mijn kleintje zijn.

Mijn vader gaat 2 dag per week oppas opa zijn, daar zeurt hij al jaren over dat is echt een wens van hem en 2 of 1 dag chreche (ligt aan of mijn man 4 of 3 dagen kan gaan werken)

met 1 dag chreche en huidig inkomen (dus zonder dat we nu al minder werken) zouden we heel veel terug krijgen va de belastingdienst voor de opvang volgens de berekeningen die op de site kan doen zou ik ongeveer 40 euro per maand moeten betalen voor de opvang ik vind dat wel meevallen.

8. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Tja dat van die kortingen, dat ga je toch uitzoeken wat financieel het beste voor je is?
    Ik doe het ook hoor, ik kan beter thusi blijven en bij mijn dochter blijven dan 2 dagen gaan werken en de oppas betalen en de toeslagen mislopen.. Tja.. dan is de keus toch makkelijk?

Groetjes Kalush

9. Niet meer actief

Tja dat je niet hoort over papa's @ tientje, volgens mij ben ik ouderwets maar ik zou niet willen dat mijn ventje dat zou willen, ik doe het graag zelf, vind mannen die thuisblijven een beetje watjes (sorry maar das nu eenmaal mijn mening) laten we het erop houden dat het bij mij anders werkt als in "moderne" gezinnen, wat een ouderwetse trut ben ik toch ook :p

10. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Bussum
    Nou ben ik ook wel een beetje ouderwets denk ik wel eens.
    Ik ben in ieder geval geen hippe, stoere, werkende mama, die alles tegelijk doet en ook nog tijd heeft om te sporten, 3x in de week sex te hebben en in het weekend met haar 'girlfriends' concktails te gaan drinken ;)

Maar mannen die thuisblijven zijn 'watjes' :confused: :confused:

Dat is wel weer het andere uiterste!
    Ik vind dat dus absoluut niet! Ik denk dat het voor een man nog veel meer lef vergt om te zeggen dat je huisman bent/wilt zijn als voor een vrouw.

Kun je nagaan, als je als jonge vrouw tegenwoordig zegt dat je TBM wilt worden krijg je vaak al dingen over je heen als wat ongeemancipeerd, en hoe moet dat met je 'ontwikkeling' en je 'wereldje wordt zo klein'.
    Kun je nagaan waar een TBV tegenop moet boksen!

Nee hoor niks dan respect voor Vaders die voor hun kroost willen zorgen!

11. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    He Tientje,
    Jawel hoor een paar blz terug zei ik ook al iets over thuisblijfvaders.
    Mijn vriend gaat minder werken straks ik niet.

lilly,
    yep ze bestaan moeders die 6x per week sporten een super carriërre maken , leuke dingen doen met de kinderen en snachts met de vriendinnen de kroeg in.
    Ik heb het 6 jaar gedaan als alleenstaande mams. Een zware maar heerlijke periode ( vind ook mijn nu 10 jarige dochter)
    Tegenwoordig nog wel die carriërre en dat sporten ( uiteraard als mijn kind slaapt.. enneh nu met zwangerschap na zware blessure wel op een laag pitje hoor) maar die nachten stappen zijn gelukkig ingeruild voor heerlijk op de bank of anderszins met mijn vriend :)
    Met de vriendinnen wordt geluncht en op de bank gehangen.

En dat is timemanagement, geen bijzondere gave of zo hoor :) nooit tv kijken, nooit niets doen en het huishouden voor 100% uitbesteed.

ps voor wie het niet geloofd. ik ben als sportster heel makkelijk te vinden op
    www.ghostbabes.nl ... naam Marieke

12. Visjes

Visjes Bekend lid

2 jan 2007
    592
    0
    0
    Beetje lullig hoor om te zeggen dat haar man een watje is!

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Dat mag je vinden.

Mijn vriend wil dat ook, straks minder werken om voor zijn kind te zorgen. Hij is militair geweest, is een echte werker( met zijn handen) en blaast vele mensen zo omver, ;)

Een watje, nee dat is hij niet, verre van dat.

Ik denk dat jij hem niet aankan, ;)

Een echte man, van deze tijd, moet vind ik openstaan voor alles. Vroeger gingen de vrouwen en de mannen ook samen "jagen" daar is zelfs niks moderns aan.

14. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    haha dat had ik helemaal gemist.
    Mannen die thuis blijven zijn watjes.

Mijn man is fotograaf en extreme sporter , freestyle freeride snowboarder en downhill mountainbiker ( ben ik ook trouwens) echt een watje dus.....

Die mannen bij mij op het werk met hun pakken aan en hun net iets te dikke buiken en iets te grote auto ( ik ben dus zo'n vrouw he, dus zie de zelfspot) die fulltime werken en hun vrouw thuis ... dat vind ik veel grotere watjes dan mijn vent die straks part time werkt.

Mijn enige maar tegen de TBM keuze is : besef dat de helft van de relaties misloopt... jij kan één van hun zijn. Zorg dat je voor jezelf kan zorgen als het nodig is. Bijstand of een klein parttime baantje is dikke dikke ellende. Zeker als je weet dat je ex er allene maar op vooruit gaat ( uit onderzoek blijkt de gemiddelde moeder verdient een kwart van wat haar man verdient, en wordt bij een scheiding arm, de man gaat er bij een scheiding op vooruit)

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Of erger......

Mijn vader overleed. Mijn moeder had gelukkig een baan....

Maar ik heb niks op thuisblijfmoeders tegen, evenmin ik dat op thuisblijfvaders heb. Maar zorg wel dat je als thuisblijver er inderdaad bij scheiding enz er niet op achteruit gaat.

16. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Dat is nog veel erger inderdaad.

Iki heb ok niets tegen thuisblijven hoor ( geeft een boel rust verwacht ik) maar zorg ervoor dat je of makkelijk werk vind met je opleiding of partime werkt wat makkelijk uit te breiden is, of veel spaargeld hebt of of of ....
    Want de ellende van een scheiding is zonder de geldzaken al erg genoeg.

Maar ik dwaal af, sorry we hadden het over thuis blijven en hoe je dat regelt etc etc...

17. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0

Mijn moeder krijgt meer geld na de scheiding als mijn vader, allimentatie en ze houden er rekening mee met jullie levensstijl voor de scheiding, dus niet hellemaal juist. Overigens vind ik het wel belangrijk je tijdens het thuisblijven kunt voorbereiden op herintreden op de arbeidsmarkt, cursussen volgen e.d zo vergroot je je opties en kansen.
    Kinderen worden nu eenmaal ook groot en als die de hele dag weg zijn, word je wereldje wel klein!

18. Guinevere

Guinevere Fanatiek lid

25 mei 2006
    1.179
    0
    0
    ik blijf lekker thuis :)

19. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    Mijn Man is ook geen watje, ik vind het juist heel stoer dat hij straks bij de kleine wil blijven. (ik voel het niet als een aanval hoor, iedereen heeft zijn eigen mening)

Helaas zijn bij ons de rollen omgedraaid en verdien ik nou eenmaal meer dan hij en we moeten straks toch alles gewoon blijven betalen.
    (Hij is loodgieter en ik zit in de computers)

en wat voor TBM geldt dat je op je eigen benen moet kunnen blijven staan als er iets mis gaat geld ook TBV. Ik gok dat als hij stopt met werken en er gaat iets mis met onze relatie dat ik diegene ben die allimentatie moet gaan betalen en hij niet.

Daarom wil ik niet dat hij stopt met werken. De tweede reden is dat ik het oko belangrijk vind dat het kindjes straks om leert gaan met andere kinderen.
    wij zijn de eerste binnen de vrienden groep en binnen de familiesfeer die een kleintje krijgen (alle nu nog mama's en papa's worden voor het eerst opa's en oma's)

20. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    idem hier tientje , helemaal mee eens.

mamalieske. Het hangt ervan af hoe lang je getrouwd bent, hoe goed de vader meewerkt, etc etc..

Fijn dat het bij jullie zo goed gaat, maar alle onderzoeken tonen aan dat TBM's na de scheiding in de problemen komen.

Er zijn niet voor niets veel arme bijstandmoeders. Die bijstand krijgen ze alleen omdat er echt niets anders is.
    en daar kun je geen leuke eensgezinswoning in een fijne buurt van betalen. laat staan vakantie , kleding en sportclubs voor je kinderen.

Deel Deze Pagina