Jicht

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door wannabe, 28 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Goeienavond allemaal,

Kom net van de huisartsenpost terug.

Het verhaal :

donderdag had ik wat pijn in mijn enkel, ongemerkt gestoten dacht ik.
    Toen ik er gisteren eens naar keek was het dik en rood. Vreemd, even afwachten maar.
    Maar vanavond begon het toch een pijn te doen, en roder en dikker te worden.

Huisarts vond het verstandig dat ik langskwam, en constateerde met grote waarschijnlijkheid jicht.

Het kan nog een reuma soort zijn of heel onwaarschijnlijk een bacterie.
    Morgen bloedprikken en weer huisarts.

Nrmaal geeft ze diclofenac ( onstekingsremmend en pijnstillend ) maar ik moet me redden met paracetamol. Ik preer gewoon helemaal zonder iets voorlopig.

Ik las net op internet dat je door zwangerschap een hoger urinezuurgehalte in je bloed kan krijgen ( dat is de oorzaak van jicht) .

Zijn er onder jullie meiden die dit kennen ?

liefs
    Marieke

2. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Jicht komt eigenlijk meer voor bij mannen, maar komt inderdaad in een enkel geval bij vrouwen voor. Wat belangrijk is bij Jicht is dat je veel drinkt! (Liefst water, goed is in ieder geval suikervrije dranken, dus geen cola e.d.) Dat is ook goed te doen tijdens de zwangerschap.

Tevens kun je rekeninghouden met een purinebeperkt dieet. Om de hoeveelheid purine te verlagen is het zinvol om vis met vel, kip met vel en orgaanvlees (zoals lever, nier en zwezerik) niet te eten. (Ook goed te combineren met je zwangerschap) Voedingsmiddelen waarvan je niet te veel moet eten zijn alle soorten vlees en vleeswaren, wild, vis zonder vel en gevogelte zonder vel. Hetzelfde geldt voor erwten, sojabonen, bruine en witte bonen en kapucijners. Taboe bij Jicht is bier, maar dat is geen probleem tijdens je zwangerschap. (Ook geen light bier)

Heel veel suc6 ermee, het kan inderdaad enorm zeer doen dus erg veel sterkte.

Drink lekker veel water en laat je verwennen! (Wellicht had dit overigens beter onder gezondheid kunnen staan, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.)

3. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Hier werd eerst gedacht aan BI maar het blijkt rumatoïde artritis te zijn.
    Zit ik dus mee voor de rest vanm'n leven, maar het valt allemaal nog mee.
    Het is nu alleen wat erger door de zwangerschap, dus er is nog hoop :(

4. hironobesh

hironobesh Bekend lid

14 jul 2006
    624
    0
    0
    Mama bij huis
    Drenthe
    Hai Marieke,

Ik heb zelf geen ervaring met jicht, maar mijn moeder en broer des te meer.
    Doordat mijn moeder bloedverdunners gebruikt krijgt zij hier ook geen medecijnen voor.
    Wat zij doet is als ze er weer last van heeft veel karnemelk drinken. dit schijnt een zuiverende werking te hebben.
    Probeer het maar eens, kan geen kwaad. het liefst een liter per dag.
    Laat me weten (als je wilt) als het ook bij jou helpt.

beterschap ermee, want het schijnt vreselijk pijn te doen.
    Knuf,
    Hillegonda

5. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Vandaag verder onderzoch en inderdaad jicht.
    Dus rust, been omhoog , ijs erop en afwachten maar. Moet over twee weken over zijn.
    Even kijken hoe ik eea met werk ga doen.

Dat van die karnemelk ga ik proberen.

Dankjullie wel voor alle steun.

Deel Deze Pagina