Hallo Ik ben 1e jaars SPH student en de toetsweken komen er weer aan. Nu is het de bedoeling dat ik een muzische agogische activiteit verzin voor licht verstandelijk gehandicapten ( leeftijd weet ik niet zal niet hoog liggen). Zowel voor muziek en spel heb ik ideeen nodig. Het moet ook een muzische inleiding en afsluiting hebben. Ik hoop op reacties want ik ben behoorlijk radeloos
wat bij mijn cliënten in de smaak valt is karaoke, denk dan vooral aan t frans bauer, bzn, heintje en jan smit gehalte. Ook dans is geweldig. Even kijken naar de mogelijkheden. Als je rolstoelers hebben is t dus dansen met en dat is geweldig. Ik zou niet te moeilijk en te lang denken. Als ik kijk naar mijn clienten is een half uur actief bezig zijn al slopend.
Ik denk dat het niveau wel hoog is, aangezien je praat over 'licht' verstandelijk gehandicapten. Ik zou eerst eens nadenken wat je wilt bereiken met deze doelgroep, wat wil je dat ze leren met de agogische activiteit. Als je echt geen idee hebt.....zou je misschien een soort van spel op muziek doen. Ik zou even googelen op muziekactiviteiten voor kinderen, deze kun je vaak wel ombuigen naar een activiteit voor verstandelijk gehandicapten. In iedergeval veel succes.
Heb je het boek eigenwijs? Daar staat een liedje in "Tjoep zegt de vlieger", is voor groep 3/4 volgens mij. Kan je dat liedje zingen/aanleren, daarna een vlieger knutselen en met die vlieger kan je dan tijdens het liedje uitbeelden of je hoog of laag zingt (omhoog houden is hoog zingen, omlaag is laag zingen). Zoiets?
Oh ik weet er ook nog 1 voor groep 7/8; Ook uit eigenwijs, liedje faja sitong. Zit een spelletje bij dat je steeds blokjes doorgeeft op het ritme en als het liedje afgelopen is moet je kijken wie het blokje met rode onderkant heeft. Ik weet er nog wel meer hoor, maar niet vanuit sph achtergond. Heb naast de lerarenopleiding de opleiding docent muziek gedaan.
denk dat t heel belangrijk is t niveau te weten voor je begint. Het idee van Guppie 81 is heel leuk, maar als ik dat zou vertalen naar de licht verstandelijk gehandicapten zou t al veel te "laag" van niveau zijn. Licht verstandelijk gehandicapt kunnen ook lvg'ers zijn van 16 jaar die midden in de puberteit zitten en dan kun je daar niet mee aankomen. Bij lager niveau kan t juist weer geweldig zijn! *edit bdoel tjoep zei de vlieger*
als eerste moet je bedenken wat je doel is. wat wil je bereiken met je activiteit? ik zeg maar iets hoor bijv. leren omgaan met geld. dan zou je als activiteit bijv. het geldspel kunnen doen (weet niet precies de naam van het spel) heb je niet het boekje van Liet de Vries (muzisch agogisch werken) staat me bij dat daar ook wel veel voorbeelden in staan. succes (ben zo blij dat ik al heel lang geleden ben afgestudeerd en dit soort stomme dingen niet meer hoef te doen) grtjes joyce
voorwaarde lijkt mij dat je de doelgroep helder hebt voordat je een activiteit kiest. Dus je afvragen: leeftijd, niveau van de lvb (iemand met een gemiddeld iq van 55 is anderss dan 80), is er sprake van dubbeldiagnose etc!
heb niet goed gelezen zie ik, moet spel en muziek zijn. misschien als het jongeren zijn samen een rap maken. waarbij je als doel hebt samenwerken. spel euhhhhmmmm kan het echt niet bedenken!!
Nou ik heb in ieder geval wel echt wat aan de tips! Volgende week vrijdag krijg ik mijn casus pas en weet ik wat voor doelgroep ik heb en wat mijn doel is van de activiteit. Zo lastig, ik moet nu dus maar op alles voorbereid zijn. Die maandag heb ik de toets al! Maar vind het echt super dat jullie meedenken alle hulp is welkom!
Ook altijd een succes... Mocht net niveau wat lager liggen: Kinderliedjes - Tsjoe tsjoe wa Mocht je straks het niveau weten.. ik ben spelagoge, en heb genoeg ideeen
wat ook vaak wel aanspreekt is het maken van een eigen lied samen. pubers bv een rap/ dance nr afhankelijk van je groep kinderen, liedje over een bepaald onderwerp volwassene, levenslied ( vooral bij laag niveau er leuk) uiteraard hebben alle groepen de nodige begeleiding nodig. Jij moet kunnen vertellen wat ze er van leren.
Wat dacht je van samen een nummer opnemen.. met verschillende muziek instrumenten. Kan heel eenvoudig met tamboerijn en trommels. Tot moeilijk met piano en gitaar.. Karaoke is i.d. leuk en dan in " wedstrijd" vorm.. Muziek quiz?