een tuinvraagje......... misschien kunnen jullie je er iets bij voorstellen of hebben jullie t zelf. we hebben een andere afscheiding van onze tuin nodig en eerst wilden we een schutting, maar die gaat zo tegen de 1500-2000 euro kosten, dus had mn man bedacht om er dan maar een haag van laurier te maken. kwam ie gister met t idee om dus een paar meter laurier te poten, dan een schutting deel (1 scherm) en dan weer een paar meter laurier, en zo dus de hele 40meter, dus ongeveer 3 schuttingdelen ertussen. nu is mijn vraag..... zou dat wel lijken, ik kan me er niet echt wat bij voorstellen, t is misschien wel minder saai als zo'n groene haag, en t is op die stukken dus meteen goed dicht... iemand een idee? of een ander idee mag ook, alleen van die gaasmatten met klimop ertegen ziet mn man niet zitten, dus dat wordt m niet.
Kan heel goed hoor, al heb ik zelf gen ervaring met laurier, weet niet of t makkelijk de snoeien is zodat t echt een haag lijkt. Ik heb zelf liguster staan, erg leuk en groeit goed, ( geen doorkijkgaatjes ) hihi Ik zou indd. ook niet voor klimop kiezen, dat groeit heel snel en voor je t weet heb je t overal...das veel werk. Mits je er van houd natuurlijk Succes !
Ik zou er dan iets van betonvlechtspul tussenin doen, dan blijft het ook nog netjes staan. Maar denk op zich dat het niet lelijk zal zijn....
ik ga ff googlen op liguster, dat ken ik niet. ja laurier kun je goed snoeien, vandaar. maar heb jij t dan ook gecombineerd met schuttingdelen?
Laurier is goed te snoeien. Mn buren hebben dit ook. Wordt een behoorlijke dichte struik en ziet er best mooi uit.
@marjolente, betonvlechtspul blijft toch deels open? het moet helemaal dicht, mn buren kunnen nu precies vertellen hoe laat mn kipjes eten krijgen, en daar heb ik geen behoefte aan haha!
Ja, hier staan er ook van die betonijzer delen achter, die stonden er al van de vorige eigenaar en ik had er toen we hier kwamen wonen wilgenteenmatten tegenaan gezet, maar die waren na een paar jaar vergaan.... toen de liguster ervoor/ tegen. Kleine groene blaadjes en is mooi met een heggeschaar ( ik doe t elektrisch) in vorm te scheren. ideaal. 2 keer in de zomer en verder geen omkijken naar. Ik heb ze bij kweker gekocht, zijn ook evt bij tuincentra te koop, niet duur en met een beetje mest groeit het als een tierelier !
Wij hebben dit ook en het staat mooi hoor. Ben erg blij met mijn laurier. Onze buren hadden al schuttingen geplaats en wij hebben de rest opgevuld met laurier. houdt er wel rekening mee dat je een goed moet graven van ruim 75 cm diep en 50/70 cm breed. Wordt een hoop graven Onze laurier is prachtig groen en vol! Ideaal!
dat graven is geen probleem, we moeten de oude struiken eruithalen, en manlief heeft een kraantje, gaan deze week maar eens langs de laurierkweker.
Als je een redelijk grote tuin hebt is laurier een prima optie. Wij hadden dit nml. ook als afscheiding. Ga er wel vanuit dat laurier erg breed en hoog wordt. Bij ons heeft hij 5 jaar gestaan, maar had al een een breedte van meer dan 1 meter, snoeien werd toen ook erg moeilijk. Van binnen zaten er kale takken, dus echt insnoeien lukte hier niet, hoogte was prima. Zaten trouwens altijd wel veel ongedierte in (wespen, muggen etc). Bij ons is de laurier er nu dus uit, staat nu een houten schutting.
de tuin is 1000m2, we willen achterlangs en op 1 zij de laurier/schutting. er staan nu ook al stukken laurier, de hoogte is prima, maar de vorige eigenaren hebben ze niet vaak genoeg gesnoeid waardoor ze heel breed zijn en niet meer smaller te snoeien helaas.