Hoi hoi, Ik ben benieuwd of iemand antwoord heeft op de volgende vraag.. Wij versturen regelmatig, laten we zeggen zo'n 6 a 10 keer per maand, pakketten naar buiten de EU. Dit zijn landen zoals China, Taiwan, Zwitserland, Hongkong, Singapore, USA etc. Geen probleem. De koper betaalt de invoerrechten en klaar. Ik betaal daar ook geen 21% belasting over ivm dat het wordt uitgevoerd. Maar als ik naar Engeland moet versturen wordt het een ander verhaal. Allereerst moet ik mij inschrijven bij de Engelse belastingdienst... Ik krijg daar dan een VAT nummer en een Eori nummer. Als de waarde dan boven de 135 pond is betaalt de koper gewoon zijn invoerrechten en klaar. Maar als het minder dan 135 pond is, moet ik, naast dat de koper dus invoerrechten moet betalen, als verkoper daar ook nog eens 20% belasting over afdragen, aan Engeland zelf?? Dus ik moet 20% VAT betalen aan Engeland, mij daar inschrijven bij de Belastingdienst, een EORI aanvragen maar naar alle andere landen buiten de EU hoeft dat helemaal niet? Bedoel, als ik nu iets voor 100 euro verkoop hou ik daar minus de veiling kosten en dus Engels belasting welgeteld 63 euro aan over, waar ik vervolgens ook nog inkomstenbelasting over moet betalen. Totaal niet rendabel, dus versturen we niet meer naar Engeland. Iemand enig idee waarom dit zo is? Ik snap niet helemaal waarom dit alleen voor Engeland geldt? Als ik iets naar China stuur is dat voor mij btw vrij, ik betaal dan alleen inkomstenbelasting.
Zal wel met de Brexit te maken hebben verwacht ik. Mocht je nog geen antwoord van iemand anders hebben en m'n man is thuis, dan zal ik hem eens vragen. Hij heeft voldoende up to date kennis hieromtrent ivm. z'n werk.
Heb het nagevraagd aan m'n man en zoals ik al dacht: heeft puur met de Brexit te maken. Ieder op zichzelf staand land mag zelf de regels bepalen over zoiets.
Ik heb me daar laatst in verdiept omdat ik een webshop wil beginnen. Ik heb een accountant gesproken gespecialiseerd in verkopen binnen en buiten de EU en in dropshipping vanuit China. Er waren wel wat simpelere manieren dan die jij omschrijft als het jaarlijks onder een bepaald bedrag blijft. Zal morgen even zijn document met alle punten opzoeken. Als je mij je email in pb stuurt dan stuur ik je alle info van de accountant over dit onderwerp door. Notulen van gesprek, document met regels en manieren om het simpeler te houden per land en max. Bedragen per jaar per land om de simpele manier te kunnen blijven toepassen. Het is in ieder geval per 1 juli allemaal een stuk lastiger geworden om te handelen buiten eigen land.