Voeding 1 jarige..

Discussie in 'Voeding' gestart door fleur24, 29 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Hallo,
    Wat eet jullie kindje allemaal op 1 jarige leeftijd??
    Mijn dochter wil ineens veel minder eten. Normaal had ze 3 a 4 pap flessen half broodje koekje 200 groente (of meer). Ze lijkt wat flessen moe... Alleen van het vaste voedsel wil ze ook bijna niks. Fruit vind ze nog steeds heel erg vies, alleen als ze het zelf mag afhappen wil ze het. Maar er zijn nog geen kiezen ofzo dus dat vind ik een beetje eng met appel e.d.. Yoghurt e.d. gaan er ook niet in.. Hebben jullie nog tips? Hoe ik het er wel in kan of van lekkere gezonde tussendoortjes? Eten uit de koelkast vind ze ook echt heel vies. Pap met de lepel wil ze ook niet. Ik geef haar nu maar in de middag een potje groente en in de avond vers ze moet toch wat eten.... Maar zit nu wel een beetje met mijn handen in het haar.Wat is jullie schema?

Groetjes

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn schema met één jaar was:
    ontbijt: 1 belegde boterham + fruit + 100ml melk OF pap 180 + bambix en fruit
    lunch: 1 belegde boterham, 100 ml melk
    avondeten: 200 gram warme maaltijd + 100 ml yoghurt

tussendoor: koekje, rauwkost, rijstwafel, fruit
    drinken: diksap, thee, water of vers sap

Het klinkt alsof je dochtertje lui is geworden. Papflessen zijn heel makkelijk eten. Je hoeft er maar weinig voor te doen en het vult enorm. Het is dan niet zo raar dat je verder niet zoveel hoeft. Fruit lust ze dus wel maar wil het gewoon niet klein hebben maar lekker zelluf doen. Past goed bij haar leeftijd. Kiezen heeft een kind niet nodig om te kauwen.. die kaakjes kunnen dat prima!

Ik denk dat het tijd wordt dat je kindje echt leer eten en er is maar één manier om dat te doen. Doorzetten en volhouden. Geen strijd maken maar aanbieden en wil ze niet? Dan niet maar dan ook niet iets anders. Zolang ze genoeg drinkt (bijvoorkeur maximaal 500ml zuivel) is er echt niets aan de hand.
    Probeer eens vers eten en dan vooral bijtgraag (broccoli, bloemkool, spruitjes.. er zijn veel groenten die kindje heel goed zelf kunnen eten net zoals krieltjes e.d.)

Succes!

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dan zou ik verder ook niks meer eten!
    Laat al die flessen, de koekjes en het sap eens achterwege en kijk dan eens wat er gebeurt!

Een kind van 1 zou kunnen volstaan met 300cc zuivel, vers fruit, brood, water en 's avonds eten wat de pot schaft.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier aten ze op die leeftijd met elke maaltijd een hapje mee, ene keer meer dan de andere keer, en dronken ze borst op verzoek.
    Ik denk dat ze met 3 of 4 papflessen ook echt geen pap meer hadden kunnen zeggen, ben het helemaal met Zogelukkig eens, minder daar eens op, en laat je kind gewoon lekker met elke maaltijd meesmullen.

Na een jaar gaat een kind ook minder hard groeien, dus op zich is het ook helemaal niet raar dat je kind dan ook gewoon een beetje minder eten wil.

Overigens, ik eet ook alleen maar fruit als ik het zelf mag afhappen hoor! Dus op dat punt is je kind volgens mij echt volkomen normaal.:D

5. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje word morgen 1 en eet het volgende:
    Ontbijt: fles volle melk 120 cc + 1 boterham
    tussendoor: Fruit(vers 2 stuks)
    Lunch:1 a 2 boterhammen + volle melk 120 cc
    Tussendoor: Koekje + drinken
    Diner: Groente(soms potje, maar meestal met de pot mee) + toetje(soms yoghurt, soms fruit toetje)
    Voor het na bed gaan fles 120+4, soms 150+5
    De hoeveelheid pap vind ik idd ook erg veel dat vilt natuurlijk wel erg, dus ik denk als je daar in mindert het al beter gaat.

6. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Bedankt voor de tips!
    Ze kreeg al die pap nog omdat ze reflux heeft/had en het op die manier wel binnen bleef. Ook omdat ze ruim 3 maanden te vroeg geboren is en officieel gecorrigeerd moet worden in voeding.
    Maar ik ga nu idd alleen in de ochtend en voor het naar bed gaan nog pap geven. Want alles weghalen is wel een grote omschakeling in 1 keer voor haar denk ik. Ze is verder niet lui hoor. Want ze wil juist geen flessen meer vandaar de vraag. Ze wil alles zelf doen. En idd krieltjes is ook wel een goed id. Haar fruit wilde ze bij 4 maanden al niet en moesten het van de KA pureren verdunnen en opwarmen (bah). Dat vond ze heerlijk maar nu niet meer. (wat logisch is). Ze kreeg ook altijd voeding naar behoefte. en daar ben ik wat zoekende in nu. Maar ik heb veel aan de tips. En ga structuur aanbieden nu. En idd hoef je niet dan niet maar ook niks anders.

Groetjes

7. zogelukkig

Moet je kindje nu nog gecorrigeerd worden dan in leeftijd? Loopt ze dan nog steeds 3 maanden achter in lengte en groei? Onze ka vertelde dat als een kind gelijk gaat lopen, dus de schade van de vroeggeboorte ingehaald heeft, niet meer lichamelijk gecorrigeerd hoeft te worden.

Je zegt dat je al bijvoeding gaf met 4 maanden. Als je dat dus corrigeert, gaf je haar al met 1 maand bijvoeding. Beetje raar hoor! Dan zou je dus eigenlijk met 7 maanden pas moeten beginnen als je met 4 maanden al mocht gaan bijvoeden en je moest 3 maanden corrigeren.

Maar goed; geef gewoon een andere vaste substantie dan 2x pap, dat werkt ook wel. Laat haar maar happen van een banaan of stuk meloen en geef 's avonds op een lege maag groente en aardappel e.d.

8. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38

Mijn dochter kan nog niet lopen. En ik corrigeer haar soms wel en soms niet net hoe mijn gevoel erbij is. Ik gaf haar idd met 4 maanden groente hap omdat ze enorme problemen had met ontlasting. Wat vanaf dat moment beter gaat. Ook kreeg ze vanaf een maand of 4/5 fruit. Dus idd bij gecorrigeerd 1 maand. Ik heb wel een KA maar wat betreft de dingen die zij verteld of aanraad kijken wij of we dat ook zo zien. Zo niet dan niet. Toen de KA zag dat het haar dus wel hielp met de ontlasting vond ze het ook wel goed. Ze kon toen trouwens al prima met het lepeltje eten. En tot 2 weken geleden ging het prima zo. Als ze 200 pap had gehad wilde ze anderhalf uur later weer. En zoals ik al zei krijgt ze naar behoefte voeding. Dus ze dronk naast die 3 a 4 flessen ook nog thee, koekjes, groentehap af en toe een banaan (enige fruit wat ze wel wil maar mag natuurlijk niet te vaak). In de avond krijgt ze idd op een lege maag haar avond eten daar scheelt het ook niet aan. Ik was gewoon benieuwd hoe een "normaal" schema eruit ziet zodat ik ook aan de slag kan. Want ze geeft nu duidelijk aan dat ze het anders wil.

Groetjes

9. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38

Gefeliciteerd alvast!! Ik ga jou schema ook even los laten op mijn dochter. Denk dat ik even geduld moet hebben maar de aanhouder wint. Alleen eht ontbijt laat ik nog even in fles vorm. Ze is namelijk om half 6 wakker en vind het heerlijk om na de fles nog een tukkie te doen.

10. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje is ook vroeg wakker ook tussen 5.00 uur en 5.30 uur, maar hij accepteert het nu dat hij de fles pas beneden krijgt.
    Tot een week geleden kreeg hij ook de fles in bed en sliepen we nog verder, maar nu slaapt hij zonder ook nog tot een uurtje of 7.00 uur.
    Hij moet het toch leren dat hij pas beneden eten krijgt:)

11. zogelukkig

Lopen met 1 jaar is sowieso vroeg hoor!

Probeer gewoon steeds 1 fles te vervangen door een boterham of paar happen warme prak en zo bouw je dat uit.

Als jij al die (pap)flessen blijft aanbieden zal ze minder gretig zijn!

12. adi

adi Niet meer actief

Fleur, mijn eerste reactie was inderdaad dat de meeste kindjes nog niet lopen met 1 jaar, dat is echt geen gradatie.
    Hier zijn ze 2 maanden te vroeg geboren, en vanaf het moment dat ze in de 'gewone' groeicurve kwamen hoefden wij niet meer te corrigeren.
    Voor haar reflux gaat het toch juist om dat ze vaste voeding krijgt ipv vloeibare, dus een boterham blijft nog beter binnen dan een papfles.

Een kindje van 1 heeft zoveel flessen (laat staan pap) helemaal niet nodig. Probeer ze inderdaad te minderen en te vervangen door 'gewoon' eten. En dan moet je het voeden op verzoek wel enigzins loslaten, en wat meer structuur bieden met ontbijt/lunch/avondeten. Daarnaast kun je nog op verzoek nog een paar slokjes melk blijven aanbieden natuurlijk.

heel veel succes!

13. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

14 jun 2008
    686
    0
    0
    Mijn dochtertje is nu bijna 13 maanden en ze krijgt nog elke dag twee kleine melkflesjes en een papflesje voordat ze gaat slapen. Vindt ze heerlijk.

Schema;

5.30/6u flesje 150 ml
    8u tussendoortje (klein koekje ofzo) en slokje water
    10u fruit
    12u 1 boterham en diksap
    14.30 flesje 90 ml
    16.30 soepstengeltje en diksap
    17.30 warm eten (soms een toetje als ze daar zin in heeft)
    19u papfles 200 ml

Binnenkort proberen om het flesje van 14.30 te vervangen door iets anders...maar zou even niet weten wat...wil ook niet TE veel fruit geven want haar ontlasting is al vrij dun.

Groetjes Claudia

14. adi

adi Niet meer actief

Als je haar met de lunch 1,5 tot 2 boterhammen geeft zal ze die fles vanzelf laten vallen. Dan kun je bij het brood thee of sap geven voor de voldoende vocht.
    Vanaf 1 jaar groeit ze namelijk veel beter van een boterham dan van melk. Daarom wordt ook geadviseerd om te minderen met melk, omdat kindjes andere dingen moeten eten om verder te groeien.

15. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    We zijn er nu achter wat er aan de hand is. Ze is niet lui of te verzadigd van de flessen. (normaal dronk ze ook met gemak na 180 pap anderhalf uur later weer 180). Ze eet en at gewoon goed groente enzo. Maar ze blijkt nu dus gewoon ziek te zijn al een poosje en daardoor niet de kracht lijkt te hebben om van de lepel te eten. Gelukkig zijn we er nu eindelijk achter en aan onderzoeken begonnen hoe ze het beste geholpen kan worden. Dus het zal vanzelf wel beter gaan met eten. We blijven vast voedsel aanbieden voor een fles. En de ene dag gaat het heel goed en de andere iets minder. Maar komt vanzelf wel.
    Bedankt voor de reacties allemaal!!

Groetjes

16. zogelukkig

Wat heeft ze dan of wat denken ze dan?

17. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ze heeft nefrocalcinose en dat wisten we al. Maar volgens de dokter kon zou ze daar geen last van hebben en zou het vanzelf over gaan. Maar in zeldzame gevallen krijgt een kind daar wel last van. Mijn dochter heeft daar nu dus wel last van. Gelukkig zijn we er nu achter wat ze heeft en kunnen we verder kijken hoe ze geholpen kan worden, zodat ze er geen last mee van heeft.

18. zogelukkig

Moest wel even googelen: kalkneerslag in de nieren. Zou ze daarom minder eten dan?

19. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ja daardoor eet ze inderdaad minder. Ik ken mijn kind. Ik ken mijn kind heel erg goed. En ik weet dat dat de reden is. Ohja en de KA ook. Waarom vraag je dat eigenlijk???

20. zogelukkig

Het is echt nergens voor nodig je aangevallen te voelen hoor!
    Ik probeer mee te denken enzo.

Toevallig ben ik zelf bekend met nierproblematiek, maar heb nog nooit geen trek gehad!:D

Deel Deze Pagina