Ik ben allergisch voor kers en niet voor aardbei, dus sja.... Het is overigens wel bekend (bij allergologen) dat mensen met hooikoorts een 'kruisallergie' kunnen hebben voor bepaalde vruchten. Appel, peer, perzik, kers, en nog een hoop. Heb ik ook last van.
Allergieen voor kersen komen wel voor, maar volgens mij staat het los van een eventuele allergie voor aardbeien. Kersen zijn wel gerelateerd aan ander "roosfruit" (appel, perzik). Ik zou zeggen als er geen problemen zijn met deze fruitsoorten, kun je kers gewoon proberen. Julie heeft nog geen kersen gehad, zal ze vast lekker vinden (zal ze eens kopen). Aardbeien eet ze al een tijdje, gaat prima, geen allergieen. Ik snijd de aardbeien gewoon in partjes, dan smikkelt ze ze zo met haar handjes op.
Dit vertelde Finn zn KA op de allergiepoli idd ook... Finn kon dus ook echt niet allergisch zijn voor aardbei en tomaat omdat hij geen hooikoorts heeft. Maar dat kan zich zelfs ook nog op latere leeftijd ontwikkelen
Ik wist niet dat hier verband tussen bestond. Ik was als klein kindje wel allergisch voor aardbeien (daarom geven wij ze hier nog niet), maar ben daar later overheen gegroeid. Heb overigens nooit hooikoorts gehad.
Ja ze heeft dat helemaal uitgelegd...weet het ook niet meer precies. Het zou zo zijn dat je allergisch kan zijn voor aardbeien en dus echt net als KMA allergisch bent...maar wat heel veel mensen hebben (ook Finn) is dat ze alleen uitslag krijgen...en dat is dan meer een soort van reactie op het sap...daar kunnen mensen ook "allergisch" voor zijn. Maar dan alleen als contactallergie. Weet niet of ik het duidelijk omschrijf hoor! Maar dit is dus ook wat ik ervan begreep...de KA zei toen dat ze al dacht dat Finn niet allergisch was voor Appel en aardbei omdat hij geen hooikoorts heeft (nav zijn bloeduitslagen)
Het is natuurlijk niet zo zwart/wit dat als je geen hooikoorts hebt geen kersenallergie kan hebben en andersom!
Nee er zullen idd altijd wel uitzonderingen zijn e.d. Maar ik dacht echt dat ze zei dat ze al dacht dat Finn niet allergisch was voor appel en aardbei omdat ie op berkenpollen negatief had getest. Maar ze zei wel echt "dacht" dus ze sloot het niet uit. En anders heb ik het misschien idd verkeerd begrepen...ze zeggen ook zoveel daar! Hahahaha!
ik weet alleen dat steenvruchten ( appel bijv dus ) aarbeien en tomaten én komkommer! in de zware catergorie vallen. kersen zou ik niet weten maar heb het nooit gehoord. zou het dus gewoon proberen. ikzelf heb trouwens geen last van aardbeien maar wel van appel en perziken. wat de link is , geen idee?
sarah wat grappig om bij jou te lezen dat appel aan berkenbomen gerlateerd wordt. ik reageer extreem op berkenbomen en ook op appel. ( weer wat geleerd dat dat dus een combi is blijkbaar )
Appel is geen steenvrucht toch? En komkommer mocht Finn ook gelijk al...ook nooit een reactie gehad en hij vindt het heeeeeeerlijk!
Nee, appel is geen steenvrucht. Maar in appel én steenvruchten zit een stof die lijkt op dezelfde stof als berkenpollen. Dus als je een kruisallergie hebt, dan ben je eigenlijk niet allergisch voor die vruchten, maar je lichaam denkt: "Hé! Berk!" en begint spontaan allergisch te reageren. Aldus het verhaal van mijn allergoloog. Dát is dus meteen de link tussen berk en appel (en perzik, abrikoos, appel, peer, hazelnoot, kers, pinda, amandel, aardappel, tomaat, selderij, wortel, braam, framboos, etc) Stomme is dat ik bijvoorbeeld wél reageer op appel, peer, kiwi, kers, perzik, abrikoos, hazelnoot, walnoot, amandel en nog wat dingen, maar niet op pinda, aardappel, wortel, tomaat en selderij. We balen, trouwens, want ik kan een hoop vruchten niet eten hierdoor, en citrusvruchten (mandarijn, sinaasappel, etc) niet vanwege Ilias en de borstvoeding... Dus blijft er weinig fruit over. Banaan, ananas, mango... verder niet echt veel... En ik ben dol op fruit! Trouwens, appel eten kan ik niet, maar wel een schaaltje appelmoes (pot of zelf gemaakt) en appeltaart. Maar als ik drie glaasjes appelsap drink (flesje), krijg ik al last... Schijnbaar gaat die stof verloren bij sommige processen en bij andere niet... Misschien wordt appelsap te kort gekookt? Huidarts.com - Huidaandoeningen
ik kan ook appel eten als ik het even gekookt heb maar niet zo en inderdaad ook geen appelsap drinken. ik vind je verhaal wel heel verhelderend trouwens. over die kruisallergie. slaat blijkbaar precies op mijn persoontje. ik kan ook niet tegen appel en perzik en aardappels als ze rauw zijn. ( met schillen bijv) tomaten wisseld per soort heel apart. de kleintjes gaan vrij goed en de de pomedore. de rest is een ramp. maar als ik het spul ff kook is het ok blijkbaar. aarbeien kan ik dan weer wel hebben. ik heb meer last van kersen. ik vind het bar ingewikkeld allemaal.
Dat zei Finn zn KA bij de allergiepoli ook..over dat koken...daarom moesten we appel (nadat hij de 1e keer had gereageerd) de tweede keer gekookt geven om te kijken of hij dan nog reageerde...want dan gaat dus het grootste gedeelte van die stof verloren. Apart eigenlijk hoor...allemaal! Hahaha!
Citrusfruit is licht allergeen en wordt derhalve pas aangeraden boven de 1 jaar. De allergeniteit van citrusfruit via de borstvoeding blijkt overigens erg mee te vallen. Iig niet vergelijkbaar met een koemelkeiwit-allergie bijv. Appelsap wordt trouwens helemaal niet gekookt. Sommig appelsap wordt gepasteuriseerd.
Weet niet of het met allergische reactie te maken had, maar Ilias spuugde tot voor kort erg veel. Hij gaf regelmatig een mondje terug, maar ook vaak echt een hele plens. De HA raadde aan om geen citrusvruchten en kerrie te eten/drinken. Heb ik me aan gehouden. Baat het niet dan schaadt het niet.
Ik heb tijdens borstvoeding ook geen citrusvruchten gegeten, ook geen sinasappelsap gedronken. Mij is verteld dat de melk daarvan zuur kan smaken en baby krampjes kan krijgen. Of is dat ook een fabeltje?