Bij ons iz het gelukkig net zo als in bovenstaand voorbeeld (misschien doe ik zelfs minder dan m'n vriend ) En vooral met de vetgedrukte zin ben ik het 100% eens. Tuurlijk kan het zo zijn dat een van de twee een veel drukkere baan heeft o.i.d. maar dan verdeel je de rest naar verhouding, lijkt mij.
Bedankt meiden voor jullie reacties! Mijn vriend heeft een schema (na een half jaar ruzie!!) opgesteld met wat er gebeuren moet. Ik heb hem daarbij geholpen ook. Maar hij heeft zich niet 1 keer aan het schema gehouden... Wat betreft halen/brengen kdv.. Hij heeft de auto (officieel mijn auto) en ik moet met het openbaar vervoer. Hier kies ik wel gedeeltelijk voor want ik wil niet dat ze al om half 8 op het kdv zit terwijl ik haar daar een uur later breng.. Ik vindt het maar moeilijk hoor. Ik ga idd maar alles op papier zetten wat ik doe op een dag en dan proberen of een brief te schrijven of een normaal gesprek aan te gaan waarin ik hem niet elke keer met de vinger aanwijs.. Dat gebeurd nu wel in de ruzies.. Ik wil gewoon genieten van me gezinnetje! Hij heeft gehoord van een "vriendin"dat ik de relatie niet meer zie zitten.. En hij geloofd het nog ook?! Ik was daar zo kwaad om geworden! En nu na deze ruzies ben ik gaan dreigen dat ik het echt voor de laatste keer zeg en doe allemaal.. Nu denkt hij dus dat het waar is wat die "vriendin"heeft gezet.. (fijn.. not!!) Als ik weg wilde dan had ik het niet zolang vol gehouden..
whaha gister nog ruzie ove rlopen maken, dat ik alles moet voorkauwen. wil je dit doen...? wil je dat doen...? en idd ik ga naar beneden met mn dochtertje en manlief ligt dan nog lekker op bed! daarna ga ik weer naar boven om boven alles netjes te maken als hij eruit is... ik wordt er ook een beetje moe van maar moet wel zeggen dat als ik hem iets vraag hij het ook gewoon doet. Ik werk ook minder en hij heeft ook nacht en vroege diensten dus ja dan vind ik het logisch dat ik "iets meer" doe. Wel is hij enorm betrokken bi jhaar, luier, flesje nee dat doet hij gewoon. misschien moet je er met hem over praten? zeggen wat je verwacht ne je dwars zit, dat je het zo niet meer ziet zitten en je gewoon moe bent! Ik weet niet of het normaal is, niet alle mannen zijn zo hoor maar vaak weten mannen ook niet wat er van ze verwacht wordt aangezien er het zo bij in is geslopen. gewoon zeggen wat je vind.
Wij hebben de taken altijd (redelijk) evenredig verdeeld. Maar we werken ook allebei. Ik moet zeggen dat ik van hem weinig huishoudelijks zou verwachten als ik niet zou werken, (weet niet of je inmiddels alweer een baan hebt of niet?). En nee, mannen zijn dus niet zo. Ze zijn zo waar je ze dat toestaat. Kwestie dus van afspraken maken en elkaar daaraan houden. Geen dingen over gaan nemen als jij vindt dat het eerder of beter moet gebeuren. Overigens: mijn man doet wel vaste dingen op vaste tijden, want hij ziet het niet zo, als er ergens iets schoongemaakt moet worden. Ja, echte troep ziet ie wel, maar als het niet zo overduidelijk is, zal ik het echt moeten vragen. Dat heb ik gewoon geaccepteerd: het helpt echt niet als ik maar van hem blijf verwachten dat hij dingen ziet die hij eenvoudigweg niet ziet....
Nee niet alle mannen zijn zo. Mijn vriend speelt, wast/baddert en verschoont onze dochter. Ook flesje en eten geven doet ie vaak in het weekend. Dat doet ie dan niet op de manier waarop ik het het liefst zou zien (vooral het wassen voor het badje), maar daar zeur ik dan niet over.. Qua huishouden ligt het anders: ik doe hier het meeste in huis, hij werkt en ik niet. Als ik een keer hulp nodig heb (in het weekend) moet ik HEEL duidelijk aangeven wat er dan moet gebeuren anders doet ie het niet.. Volgens mij is dat wel een beetje man-eigen..
mijn man doet ook niet veel met de kinderen qua verzorging. Lydia heeft hij nog nooit verschoond bijv. Fles komt ook meestal op mij neer, aankleden etc. Hij knuffelt wel met dr enzo, maar verzorgen, nee. Bij Daniel gaat het steeds beterder, die is al stuk ouder en is hij minder bang om wat bij te breken. Die verschoont hij wel, aankleden, eten geven etc gaat goed, op bed leggen accepteerd daniel niet vaak omdat mama het normaal altijd doet. huishouden: doe ik ook het meeste in, maar wim maakt als we varen ook dagen van 5-22 vaak. Als we stilliggen wil hij nog wel keer afwassen, opruimen, stofzuigen. Was is wel altijd voor mij.
Mijn vriend werk zo'n 70 uur in de week. Het spreekt voor zich dat ik doordeweeks alles zelf doet. Huishouden, boodschappen en kindjes verzorgen. Dit is soms erg vermoeiend. Soms hoef hij niks te doen in het weekend maar soms zou ik het wel fijn vinden. Ik moet het meestal wel vragen of hij iets wilt doen, en dan doet hij het ook wel. Hij doet ook wel dingen uit zichzelf hoor maar dan heeft hij een opruimbui haha. Mijn vriend loopt weleens te klagen dat het een rommel is.. Kindjes vragen ook aandacht en ik kan niet de hele dag gaan shoonmaken of elke koekkruimel achter hun kont opruimen. Erword hier nou eenmaal geleefd in huis. Vroeger was de tijd dat de vrouw alles in huis deed en sommige mannen verwachten dat in deze tijd nog steeds. Gelukkig zijn niet alle mannen zo
mijn vriend is ook niet zo.. ik doe wel t meeste met esmée & het huishouden, maar F. werkt 40 uur en ik zit thuis door infarct.dus vind ik, hoe ouderwets het ook klinkt, dat dat mijn taken zijn.. maar hij kan wel zijn was opvouwen maar niet die van jou?? pff zielig zeg.. laat hem ook zijn was zelf wassen.. pff zou eens een x goed in gesprek gaan!
Mee eens! Ik herken dit ook niet. Mijn vriend doet best veel in het huishouden en met onze dochter. Ik vind het zinnetje "dat zijn mannen" altijd zo'n flauw excuus. Niet elke man is zo. Ik zou je vent eens een flinke schop onder zijn kont verkopen en anders op je handen blijven zitten en niks meer doen. Kijken of het hem dan opvalt..
Gister nog een hele discussie hier gahd met mijn man. Hij zegt dat ik hem moet vragen om iets te doen, maar ik vind dat hij het ook uit zichzelf wel kan doen. Hij zegt dan gewoon dat hij daar niet zo mee bezig is. Hij speelt wel altijd met de kids maar douchen of verschonen moet ik hem altijd zeggen. Nou hebben we weer afspraken gemaakt en dan gaat hetw el weer goed.
Hey Sanjor! Dat is niet leuk zeg.... strijd over wie wat moet doen, of dat alles op jouw schouders terecht komt, en dan ook nog eens een roddel over dat je bij hem weg zou willen... Meis, wat een vervelende situatie! Het is niet normaal dat hij niets doet! Ik vind dat niet normaal. Als je met z'n tweeen in een huis woont en daar met z'n tweeen leuk wilt wonen, zul je allebei je steentje moeten bijdragen. Soms kan de verdeling huishouden - werk -verzorgen van de kinderen scheef zijn, bijv. omdat de een veel meer werkt dan de ander, maar in andere gevallen vind ik dat je allebei de handen uit de mouwen mag steken! Mijn man helpt heel veel, maar ik moet wel álles tegen hem zeggen of aan hem vragen. De was in de wasmand doen? Ik geloof dat ik het al een miljoen keer gezegd heb, en toch vind ik regelmatig sokken onder de tafel of een trui over een stoel.... Of de vuilcontainers, waarvan het zijn taak is om ze buiten te zetten, die kan ik op vrijdag altijd zelf buiten zetten, omdat hij het vergeten is.... Zelf zegt hij dat hij het niet ziet wat er gebeuren moet in het huishouden (ik kan me dat niet voorstellen, maar blijkbaar is het echt zo), of dat hij vergeet wat er gebeuren moet. Ik word er echt wel eens moe van dat ik álles moet zeggen of vragen, maar dat is de enige manier waarop hij het wel doet (en dat irriteert me toch minder dan wanneer ik het dan uit frustratie maar zelf ga doen....). Kortom; misschien moet je voor een andere aanpak kiezen. Als je wil dat hij iets in het huishouden doet, dan vraag je of hij dat wil doen (en dus niet het dan zelf maar gaan doen en vervolgens verwijten dat hij het niet gedaan heeft). Als je wil dat hij iets aan de verzorging doet, dan vraag je dat aan hem, in plaats van het alvast maar zelf te doen.... Sterkte ermee meis! X
Wat zij zegt Ik ben er inmiddels wel redelijk van overtuigd dat mannen soms echt niet zien wat er gebeuren moet. En dan werkt vragen het beste!
Dan zou hij haar kunnen halen toch? Zo doen wij het hier ook. Mijn man brengt ze op donderdag en vrijdag (mijn werkdagen) naar school en ik haal ze 's middags weer op bij de BSO... En je zegt dat je een takenplan voor hem hebt gemaakt? Nou, alles wat is onderverdeeld naar je man laten liggen. Wanneer hij zich af gaat vragen waarom het zo'n troep is/wordt (geen idee welke taken hij op zich heeft genomen?), leg je zijn takenlijstje onder zijn snufferd! En waarom doet hij in godsnaam wel zijn eigen was?
Nee sorry, herken je verhaal niet. Mijn vriend heeft mij altijd erg geholpen, ook lang na de bevalling. Ook al heeft hij altijd werk van 40 uur in de week en ik maar 2 dagen in de week, hij helpt met alles waar hij maar kan. Soms kom ik thuis als ik even een middagje ben weggeweest en dan is het hele huishouden klaar, incl de was en de badkamer die blingt... maar moet zeggen, hoor van veel mensen dat mijn vent weer uniek is
Hier ook geen herkenning in je verhaal maar wel erg vervelend dat je zo alleenvoor staat. Heb niet echt goede tips maar denk toch regelmatig gesprekken aangaan. Ik merk ook wel dat mannen wel specifieke aanwijzingen nodig hebben als je wel iets vraagt aan ze en dat is soms best vermoeiend
Mijn ex was wel zo. Mijn nieuwe vriend.... Die kookt eten. Doet als het lukt 3x pd de afwas, helpt met de kleine man (eten geven, fles geven, in bad doen, aankleden, naar bed brengen. Het enige wat hij niet doet is een poepluier verschonen). Verder als hij thuis is en ik vraag of hij iets wil doen doet hij dat, maar van mij hoeft het niet. Hij werkt en ik niet. Maar hij is 7 dagen pw de kok in huis.
Ik herken het gedeeltelijk. Wij hebben de taken redelijk evenredig verdeeld en over de verzorging enz. van onze dochter kan ik zeker niet klagen. Hij is geweldig met haar. Maar de simpele huishoudelijke dingen 'vergeet' hij... want ja, hij was gezellig met haar wezen wandelen o.i.d. als het zijn dag is en toen ze sliep was ze zoooo moe. Met als gevolg dat als ik die dag dat ik werk thuiskom ik thuiskom in een huis waar niet gezogen/gedweild is (zijn taak: dweilen), de vaatwasser nog niet eens leeg is enzovoorts. Tegenwoordig zeg ik het 's ochtends tegen hem: wil jij vandaag dit dit en dit doen? En dan gebeurt het wel. Als ik het niet zeg vergeet hij het gewoon. Beetje laks maar ja, op deze manier hebben wij een goede oplossing.