Zijn producten wel zo veilig en gezond voor jou en je kind?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door bosi333, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Het probleem was dat het niet 'af en toe' gebeurde maar aan de lopende band.
    Dus je kunt beter je eigen tomaten, komkommer, sla, aardbeien etc in je tuin hebben.

2. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Ja dat is inderdaad helemaal geweldig!! Dan weet je het zeker!

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.800
    113
    Ik denk dat het altijd moeilijk blijft om echt alles 100% eerlijk te krijgen.

Mensen blijven mensen. Maar er toch op letten helpt al heel veel.

Ik kijk voor een cadeautje nu ook weer vaker bij de wereldwinkel. En dat is niet eens heel veel duurder. Een leuk thema pakketje hoeft niet meer dan 10 euro te kosten.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Moet je wel de ruimte hebben in je tuin om dat allemaal te kunnen planten, dat gaat er bij mij nooit inpassen ;) .

5. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Wij hebben iedere week een pakket van www.Odin.nl Lekker en verrassend (er is al eerder een topic over geweest) verder ben ik niet zo bewust. Ik houd mijn afval gescheiden, dus er staat bij een doos voor:
    - papier
    - blik
    - glas
    - plastic
    - groente
    - textiel
    - restafval
    en dat wordt dan eens per week opgehaald.

Waar ik wel op let zijn toevoegingen, zo komt er bij ons geen voeding met aspartaam in huis, vertrouw dat goedje voor geen meter.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.800
    113
    Dat is ook zo Loeki2, jij bent daar ook erg mee bezig.

Zo'n pakket moet ik toch weer eens naar kijken.

In de stad waar ik woon wordt trouwens niet zo heel goed aan afvalscheiding gedaan.

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Wilma ben het helemaal met je eens! Ik koop dus ook alleen Nederlandse spullen voor mijn tuin en voor in mijn vaas!

Ik ben van mening dat het meest duurzaam is om Nederlandse produkten te kopen en dat doe ik ook zoveel mogelijk. Ik ga regelmatig naar een boer om groente en fruit te kopen, dat is er helemaal geen trasport en opslag geweest, hoe milieuvriendelijk!
    Toevallig zijn mijn vader en mijn man bezig met een soortgelijk bedrijf, maar dan wel veel professioneler dan een hoekje in de schuur. Gaat binnenkort open gelukkig!
    Ik scheidt ook al mijn afval en wacht geduldig tot we in de gemeente ook pastic gaan inzamelen. Ik wijs mijn leerlingen regelmatig op het scheiden van afval en hergebruiken van plastic flesjes. We zijn al begonnen met die petflesjes inzamelen op school en ik breng dat na school weg.

Maar buiten dat alles trap ik niet in biologisch groente en fruit. Mijn oom is ook bioboer (voor een deel, omdat het meer opbrengt) dus je kunt mij niet veel wijs maken wat dat betreft. Websites zijn lang niet altijd betrouwbaar en de overheid is wat mij betreft helemaal geen objectieve informatiebron. Daar wordt regelmatig informatie achter gehouden, al liegen ze dan niet...
    (ik ga overigens niet in op dingen die ik weet uit het wereldje van mijn familie, dat vind ik prive)

8. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nou voor het scheiden van afval kunnen vooral de gemeenten heel erg veel betekenen. Ik kan echt iedere week alles aan de straat zetten. Hoef dus alleen mijn statiegeldflessen zelf weg te brengen. Moet heel eerlijk zijn dat ik veel minder afval zou scheiden als het niet wekelijks opgehaald werd. Bovendien hebben we een diftar systeem en wat dus NIET in de grijze en groene bak gaat wordt GRATIS opgehaald (betaald je natuurlijk wel voor in de belastingen, maar niet nog eens extra per kilo) die combinatie werkt perfect.

9. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Kan ik me helemaal in vinden. Dat is ook de reden dat het zoveel tijd kost om dingen uit te zoeken. Is toch ongelooflijk dat dingen niet gewoon openbaar worden gemaakt, zeker als ze belangrijk zijn. De site van het ministerie van landbouw had ik alleen maar even gequote omdat daar werd aangegeven dat de terminologie ecologisch en biologisch in ieder geval internationaal hetzelfde betekent.

Ik ben zelf ook super alert op aspartaam en bijvoorbeeld E 621, is echt allebei troep. En er wordt door de overheid dat wel voorzichtig aangegeven dat het voor kinderen niet zo goed is om light frisdranken te drinken enzo.......maar het is gewoon echt ongezond, zeker voor kinderen met hun veel kleinere lijfjes en het feit dat ze graag veel van hetzelfde eten en drinken. Snap niet dat het toegestaan is.

Weet je waar ik me ook zo aan irriteer: staat er op de verpakking van een douchegel voor kinderen:
    Regel 1 (grotere letters) Gemaakt van 100% biologisch
    Regel 2 (kleinere letters) afbreekbare materialen

En dit merk presenteert zich als milieuvriendelijk (super!!) maar ze wekken ook de suggestie van biologisch. Er zit echter gewoon sodium laureth sulfaat in en als er iets niet bio (of gezond) is aan zeep, dan is dat het wel.

Of al die producten waarop staat: natuurlijke ingredienten......
    Dat betekent gewoon niks, net als het 'ambachtelijk' wat iemand hiervoor noemde.

Het gaat mij verder niet om zieltjes winnen voor biologisch, iedereen maakt daar zijn eigen keuze in. Ben super blij als mensen er over nadenken ipv maar gewoon te denken dat alles wat je bij de Albert Heijn koopt wel goed zal zijn. Producten van boeren om de hoek zijn natuurlijk zeker voor het milieu veel beter dan producten uit het buitenland. Zelf word ik gewoon het meest blij van biologische producten van boeren uit de buurt, helaas in de buurt van Rotterdam niet veel te vinden dus dan maar de biologische supermarkt waar de prijzen echt af en toe exorbitant zijn voor sommige producten (bijvoorbeeld creme van dr Hauscka is daar gewoon 20% duurder dan bij een andere winkel).

Wat geweldig trouwens zo'n gemeente die dingen gescheiden ophaalt, hier kom ik niet verder dan papier en glas.

10. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Sja ik denk altijd, ergens is het misgegaan en zijn we ons voedsel uit het (verre) buitenland gaan halen. Het voedsel hier in Nederland is altijd prima geweest!
    Daarmee is de markt echt kapot gegaan en zijn die rottige middelen op de markt gekomen, die wel giftig zijn maar ook goedkoop en goed reslutaat geven. Anders was er geen concurentie meer met het buitenland. Uiteindelijk hebben Nederlanders dus zelf hun markt en hun produkt stuk gemaakt, maar dat ik mijn mening hoor.
    Mijn vader denkt er weer heel anders over.
    Ik weet van mijn vader welke produkten hij gebruikt en zijn fruit is steengoed. Dat is ook te merken, want zijn klantenkring is groot! Maar helaas is dat bedrijf afgebrand en moet ik het nu met de ah doen. Ik vind het grote rotzooi.
    Maar goed, mijn vader is niet biologisch en is dat bewust niet.

Ik kan het ook voor een groot deel eens zijn met Marianne Thieme, de vleesproduktie zal drastisch omlaag moeten, biologisch of niet.

Ik kwam er trouwens gisteren achter dat de Etos een hele eco verzorgingslijn heeft, daar ga ik me eens in verdiepen!

Oh en ik moet mijn glas wel zelf naar de glasbak brengen. Heb daar eigenlijk een hekel aan, want die stinkende wijnflessen!!! Maar omspoelen vind ik ook weer zonde van het water haha. Wij hebben wel een oud papier container en die zit elke maand barstensvol! Super vind ik dat! Nu het plastic nog...

Moet wel toegeven dat ik gewone pampers gebruik en dat ik die in de grijze container gooi. Ik zie eerlijk gezegd nog geen voordeel in de alternatieven. Heb de eco luiers geprobeerd, maar ze lekken...

11. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Ik vind het zelf heel erg belangrijk om zo verantwoord en duurzaam mogelijk te eten. Mijn ouders hebben al een groot deel van mijn leven een boerenbedrijf, mijn vader heeft ook op bedrijven gewerkt waar ik heb gezien hoe het niet hoort. Mijn broertje is autistisch en heeft een glutenallergie en is daarnaast heel erg gevoelig voor bepaalde kleurstoffen en conserveringsmiddelen. Daarom heb ik vanuit huis meegekregen om veel dingen biologisch te kopen en veel dingen te laten staan omdat het "troep" is. (ik gebruik het woord troep omdat mijn vader dat altijd zegt, niet omdat het ook echt zo is) Sinds kort krijgt mijn zoontje biologische flesvoeding (daarvoor bv), biologische pap, biologische hapjes en biologische sap opmdat ik het heel belangrijk vind dat hij geen "troep" binnekrijgt. Ik geloof niet dat gewone non-biologische producten slecht zijn, vooral sinds er steeds meer regels zijn. Maar in mijn mening is biologisch wel gezonder en beter voor het milieu.
    Nou kom ik zelf ook van een boerderij en ik studeer die en melkveehouderij dus ik weet hoe moeilijk het is voor de boeren, en ik weet ook dat de landbouw in Nederland steeds duurzamer wordt, maar ik kies voor biologisch voor mijn zoontje.
    Helaas vind ik dat in nederland biologisch eten duur is en moeilijk aan te komen, voor veel dingen moet je naar een speciale winkel, dat vind ik erg jammer. Mijn ouders wonen in Duitsland en daar is het assortiment biologische voeding in de supermarkten groter en goedkoper.
    Daarnaast verspil ik ook geen energie, ik studeer nog dus ik heb een ov jaarkaart, dus als het kan neem ik de trein, ik ga vaak op de fiets naar de supermarkt (als ik weinig nodig heb), onze auto rijdt op G3 lpg, in het hele huis gebruikl ik spaarlampen, ik was altijd op het economische programma, en ik hang de was wanneer het kan buiten. Maar ik denk dat je niet 100% duurzaam kunt zijn, maar je kunt het wel proberen.

12. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Bedoel je Nature Care of een andere? Ik check altijd op parabenen, sodium laureth sulfaat, sodium lauryl sulfaat, triclosan, minerale oliën (parrafine bijvoorbeeld). Nature Care is trouwens het merk wat ik hierboven beschreef (goed voor het milieu maar voor mij niet oké genoeg qua stofjes die erin zitten).

Ik heb zelf een mix gebruikt van pampers en nature care luiers, ik vond pampers veel fijner. Pas voor mijn zusje weer op zoek geweest en we hebben wel een merk gevonden wat goed lijkt en lekker zit, maar het is best prijzig (meer dan 15 euro voor een pak luiers geloof ik). Het heet Wiona.
    Ik heb de laatste tijd ook veel gelezen over 'katoenen' luiers (die inmiddels ook van bamboe enzo gemaakt worden). Misschien dat ik daar inmiddels wel voor zou kiezen. Ze zijn veel makkelijker in gebruik geworden dan vroeger en hebben bijvoorbeeld nu papieren inleggertjes waardoor je niet steeds zo'n enorme vieze luier in de was hebt.

Wat voor fruit verbouwt jouw vader allemaal, Guppie? Vind het altijd mega interessant hoe dat allemaal gaat.

13. wendyp

wendyp Niet meer actief

Als ik zo lees, ben ik geloof ik de enige die zich hier dus echt niet mee bezig houd. Of ben ik gewoon de enige die durft te reageren ;)

Het enige wat wij hier doen, is afval scheiden voor de groene bak en we hebben ook een aparte vuilnisbak voor het papier, voor de rest kopen we nooit biologisch ofzoiets. Ja ik gooi mijn papiertje oid nooit op straat, maar we hebben 2 motoren hier voor de deur staan en 2 auto's en nog een vrachtwagen haha. We verbruiken ook een hoop energie thuis en ik vergeet ook heel vaak de verwarming savonds lager te zetten. Ik kook ook vaak met de deksels van de pannen. Waarom? Tja, omdat ik het gewoon vergeet.

Nu eerst maar even een bak chips wegwerken (met een hoop E'tjes ;) )

14. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Manon mijn vader is van oorsprong appelteler.
    Maar hij is al heel snel ingesprongen op de gezondheidstrend en heeft toen samen met mijn moeder een kleinschalige boerderij gebouwd op de Veluwe met een prachtige boerderijwinkel. Toen is hij zich gaan verdiepen in klein fruit, en dan met name kersen.
    Daar is hij echt een kei in, want die van hem zijn zeker zo goed als die uit de betuwe (dat zijn meestal de duurste kersen bij de groenteboer). En hij spuit zijn kersen amper, maar omdat het bedrijf niet biologisch is, mag het niet zo heten.
    Hij heeft ook super frambozen en bessen. Aardbeien laat hij nog aan de expert over.
    Mijn vader gelooft niet dat biologische appels een winstgevende markt heeft, want appels telen is veel moeilijker. Er zijn zoveel ziektes (1 op de 2 bomen krijgt kanker en dan is het einde verhaal, weet je wat een appelboom kost!) en de appels zijn zo lelijk dat je ze vaak niet verkoopt.
    Volgens hem is de timing van het plukken het allerbelangrijkste en sterke rassen telen!
    In mijn familie is een Jonagold soort ontdekt, de Jonagold DC en dat is zo'n sterke appel! Bij mijn ouders kwamen ze van heine en verre om die appel te kopen.

Helaas is het bedrijf in januari totaal afgebrand (de schuur) waardoor er nu geen verkoop is. Ik mis dat lekkere fruit zo ontzettend! Ik baal echt van de chinese en franse appels bij de Ap. Heb nu uit ellende maar een soort gekocht die in NL niet geteeld wordt, want de rest vind ik nergens naar smaken...

15. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Oh ja schiet me ineens te binnen; mijn vaders motto is dat hij fruit teelt met respect voor de natuur.

16. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    nou ik hou me er ook helemaal niet mee bezig. Heb wel wat anders te doen dan de hele dag letten op wat er in consumptiemiddelen zit. hier ook veel gas en stroom verbruik, twee auto's en ik scheid geen afval.

17. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Ik heb nog nooit een echt lekkere biologische appel gegeten en ik heb inderdaad al eerder begrepen dat appels biologisch telen echt moeilijk is. Er zijn er wel bij die te eten zijn hoor, maar gewoon echt onwijs lekker, nee die heb ik nog niet gevonden.

Het water loopt me in de mond bij het verhaal over de kersen, frambozen en bessen. Als je zin hebt, stuur me dan een mailtje als de winkel weer open is. Ik heb vrienden op de Veluwe en ik rij graag om voor dit soort dingen.

Krokus, je hebt helemaal gelijk dat het veel tijd kost om er op te letten. Dat zou toch eigenlijk niet nodig moeten zijn? Is ook één van de redenen om er over te gaan schrijven. Het zou gewoon super simpel moeten zijn om te weten wat gezond is en wat niet. Zoiets verwacht je van de overheid ofzo toch? Als ik bedenk hoeveel voorlichting je krijgt als je een baby krijgt, van de verloskundige, de kraamzorg en het consultatiebureau, dan zou dit er best bij kunnen.

Ik ben heel benieuwd of jullie er misschien aandacht voor zouden hebben als het geen extra tijd kost?

18. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    eigenlijk zou het zo moeten zijn dat alles wat je koopt gewoon goed moet zijn, dus zonder slechte dingetjes erin. Dan hoef je er ook niet over na te denken. Lekker makkelijk.

19. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Ja inderdaad. Het is toch eigenlijk bizar dat we ons er in moeten verdiepen! Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar een paar jaar geleden echt niet bewust van was. Mijn man was al wat langer 'achterdochtig' :D . Hij heeft me wel aangestoken en toen ik eenmaal begon met lezen viel ik van de ene verbazing in de andere.

20. wendyp

wendyp Niet meer actief

Tja ik denk niet dat iedereen daarop zit te wachten, op zulke informatie. En het is toch al algemeen bekend dat je beter zo min mogelijk E'tjes tot je kan nemen?

Al moet ik zeggen, dat het meeste wat het cb me verteld, ik niet op zit te wachten :)

Deel Deze Pagina