Gisteren stond er een berichtje in het FD: Het aantal gevaarlijke producten dat van de Europese markt is gehaald, is in 2008 met 16% gestegen ten opzichte van 2007. En dan staat er ook nog: "Volgens eurocommissaris van consumentenzaken Meglena Kuneva bleek er relatief vaak wat mis met speelgoed, fietsen, fopspenen, kinderbedjes, elektrische producten en motorfietsen" http://www.fd.nl/artikel/11444658/meer- ... ten-europa Het blijft toch echt verbazingwekkend dat er juist veel dingen voor kinderen bij zitten.
idd terwijl daar neem ik aan toch juist streng gecontroleerd wordt! Nou ja misschien is dat ook wel weer de reden dat dat er toch uitgepikt wordt?
Ja echt ongelofelijk. :x Ik vond trouwens dit stukje op je blog ook eigenlijk wel erg schokkend. http://greenjump.wordpress.com/2009/04/ ... comment-39
Niet echt, de rest is 10x zo gevaarlijk, maar wordt 100x minder gecontroleerd. Kinderspeelgoed ondergaat veel meer testen dan de lakens die ik op mijn bed heb liggen. Toch komen ze waarschijnlijk uit dezelfde container die met chemische middelen van ongedierte ontdaan is.
Dus zelfs als het zo wordt gecontroleerd blijven er schadelijke stoffen inzitten. Eigenlijk vind ik dat het verboden moet worden in Europa. ( eigenlijk over de hele wereld natuurlijk)
Mwoah ik kan hier dus echt niet zo mee zitten. Zelfs sla is kankerverwekkend als je het in grote hoeveelheden eet. Ik vertrouw er op dat de echt gevaarlijke spullen verboden zijn en dat er veelvuldig wordt gecontroleerd. Ik vind het te ver gaan om als onwettende allesgelovende en angstige consument iedereen ervan te overtuigen dat leven in de natuur eigenlijk de enige oplossing is (overdreven gezegd). Als een 1 of ander lullig onderzoekje zegt dat de wipstoel van babybjorn mogelijk heel misschien een heel klein beetje kankerverwekkend is, wordt dat door een groep moeders direct uitgemeten als 'gevaarlijk'. Ik trap er niet in.
Hoi! Ik zie mezelf in ieder geval niet als allesgelovend want ik zoek dingen juist altijd erg uitgebreid uit en maak dan een weloverwogen afweging over waar ik wel of niet iets mee doe. Heel veel dingen die dus wel verboden zijn en dus regelmatig gecontroleerd worden, komen dus nog wel voor, zoals bijvoorbeeld dat in 28% van het gecontroleerde babyspul toch verboden weekmakers zitten. Hoe zie je dit soort dingen? Groetjes, Manon
He bah! Dat is super irri! Als je zin hebt om het nog een keer te typen..... wil het graag lezen. PS wat een schattige foto!!
Wisten jullie trouwens dat eind 2008 een nieuwe speelgoedrichtlijn is aangenomen in de EU en dat deze in april gepubliceerd zou worden? Ik heb m nog steeds niet gezien. Jammer want ik ben heel benieuwd wat er nu precies instaat. Ik weet in ieder geval dat kankerverwekkende stoffen verboden zijn (met wat uitzonderingen) en ik weet (helaas) ook dat de CE markering nog steeds door fabrikanten zelf mag gebeuren.
Hebben jullie ook in de kranten en op tv gezuen dat Philips nu de advant babyflesjes ook in de benelux uit de productie haalt net als al in de usa en canada is gebeurd vanwege de stof die erin zit die schadelijk is en hartklachten etc kan veroorzaken? Of liep ik erg achter haha
wist het al.. ik ga ook weleda gebruiken ipv zwitsal oid, maar eigenlijk meer omdat weleda producten me altijd goed bevallen
Bisphenol A oftewel BPA ...... is in Amerika en Canada al lang heel veel over te doen. Hier in Nederland veel minder. Overigens verkoopt Philips ook Avent Flessen die wel BPA vrij zijn dus je kunt in ieder geval de flesjes blijven gebruiken die je gewend bent. Er gaan ook weer veel stemmen op voor glazen flessen, heel gezond maar ook onpraktisch. Er zijn genoeg BPA vrije flesjes en spenen etc te vinden op de markt maar je moet er dus wel even op letten.
Goh dat is toch weer even schrikken zeg. Ik gebruik (te) dus altijd avent flesjes. Heb je dit ook op je blog staan Manon? Ik wil er toch wel meer over lezen.
ik had er eigenlijk om heel eerlijk te zijn nooit zo over nagedacht, maar dankzij jullie heb ik wat bedacht! wij hebben nu een woestijn in de tuin... en die gaan we een beetje oosters inrichten... en langs de inheemse vijfer (lekker inheems komen goudvissen in) komt een klein moestuintje ik ga straks naar t tuincentrum om te kijken wat voor groente en fruit plantjes ze hebben. ik vind t heel goed dat iedereen hier zo over na denkt en dat ga ik ook zeker doen , t zal even wennen zijn om alles na te kijken (in het begin met een naslagwerk boodschappen doen) maar dat komt wel goed.
Klopt het dat de stof BPA alleen vrijkomt als je bijv. de flessen (of naja, de voeding dan) in de magnetron opwarmt?
Helaas niet. Het komt wel veel sneller vrij (55 x sneller) wanneer je het verwarmt maar het lekt sowieso. Het zit overigens niet alleen in plastic babyflessen maar ook in bijvoorbeeld blikjes enzo. Dit is wel een aardig artikel http://www.thegreenestdollar.com/2009/0 ... rs-of-bpa/