Zijn producten wel zo veilig en gezond voor jou en je kind?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door bosi333, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oh hm als ik het zo lees, is het onvermijdbaar. Dan ga ik daar de flessen niet om weggooien.

Dat wilde ik overigens eerder al zeggen (maar dan uitgebreider): de broer van mijn man is er eentje die overal een gevaar in ziet. En als je dus inderdaad goed zoekt op internet, zitten overal gevaarlijke stoffen in (zo eet hij geen pastasaus uit een potje, is chinees voedsel absoluut verboden, etc. etc.). En als er 1 ongezond is, altijd griep heeft en chronisch moe is, dan is hij het wel. Dus ik geloof daar niet zo in. Hij kwam trouwens ook met het verhaal aan dat babyflessen niet goed zijn (tenzij ze van glas zijn), maar ook dat je je kind niet moet laten inenten (grrr en als ik ergens boos om word, dan is dat het wel).
    Ik ken trouwens nog iemand die van het extreme is, en ook zij is altijd ziek (om GEK van te worden, ze zat in mijn bestuur en ze had altijd wat).

2. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Het is absoluut wel vermijdbaar want er zijn plenty plastic flessen te krijgen die geen BPA bevatten. Ook Avent verkoopt BPA vrije flessen. misschien heb je al BPA vrije flessen.

Wat betreft het verhaal van de broer van je man. Natuurlijk besluit iedereen voor zich wat hij/zij niet wil eten. Ik denk dat hij bepaalde dingen (potjes, pakjes, Chinees) niet eet omdat er E 621 inzit. Ik eet die dingen soms wel maar ben me (sinds kort) ook bewust van de troep die erin zit. Heb ik ook een stukje over geschreven op mijn blog nadat ik een boekje over E nummers had gelezen. Die E621 is echt bizar, het stimuleert gewoon de eetlust (zit ook in chips enzo). Daarom is het zo moeilijk om die zak niet leeg te eten.

3. vlootje

vlootje Lid

29 apr 2009
    12
    0
    0
    Amsterdam
    ik vind het ook goed, wij als consumenten moeten het signaal afgeven dat we die spullen niet meer willen, want de producenten denken helaas maar aan 1 ding...

wel wil ik als kanttekening plaatsen dat onze kindjes wel in deze wereld opgroeien en helaas ook moeten leren wennen aan verontreiniging en de gevolgen daarvan. ik woon bijv. dichtbij een grote chemische fabriek die zgn geen uitstoot heeft, eromheen zeer dichtbevolkt. Ik moet altjd denken aan mijn vriendin die in Amerika in een stad bekend om de smog woont, maar helemaal hysterisch wordt als er een sigaret in de buurt van haar kind komt...
    de aarde is (nog) niet schoon dus onze kindjes moeten wel ergens tegen kunnen!!

4. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Ja helaas went die van mij ook....woon vrij dichtbij de snelweg. En ze eet niet-biologisch als ze niet thuis eet enzo en ze eet schadelijke E nummers bij schooltractaties. Maar om nou bewust schadelijke dingen te geven etc, nee dat wil ik niet. Ik vermijd wat ik kan vermijden. Sommige dingen lukken niet en daar doe ik niet panisch over, maar waar ik invloed op heb, daar doe ik mijn best voor.

Uiteindelijk doen we het allemaal met de beste intenties voor onze kinderen.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.800
    113
    Ik ben het er mee eens dat je inderdaad niet te panisch moet doen. Je kunt tegenwoordig niet alles controleren wat je kind doet. Maar ik let wel erg op mijn consumeer gedrag en sinds het blog van Manon ook meer op producten en wat wel en niet zo goed is.

6. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Hoe zouden we dan voor elkaar kunnen krijgen dat er meer voorlichting komt over bepaalde dingen? Als het 'schoolontbijt' wat onder andere door het voedingscentrum wordt ondersteund in de aanbevolen ontbijtproducten de vruchtenhagel opneemt, terwijl daar een E-nummer inzit wat in een ander land verboden is?

Ik zou dan eigenlijk van bijvoorbeeld het voedingscentrum volledige info verwachten. Jullie?

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Idd en zo'n melkdrankje (ff de naam kwijt) met zoetstoffen erin. Terwijl het voedingscentrum zelf zegt dat kinderen dat niet te veel mogen.

8. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Of Davitamon multivitaminen waar aspartaam in zit, ook zo apart. Bevelen ze op het consultatiebureau aan.

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik bedoel meer dat zo te lezen BPA in onwijs veel producten zit (blikjes bijv.) en ik heb geen zin om dat allemaal te gaan vermijden (maar dan heb ik het niet meer over producten voor kinderen, maar eerder over mezelf).

Ik denk trouwens niet dat de broer van mijn man die producten vermijd vanwege die E621. Hij eet namelijk praktisch niets uit de supermarkt en eet zoveel mogelijk biologisch etc. Alles wat in een verpakking zit is slecht. Tsja, dat vind ik dus echt veel en veel te ver gaan. Zeker omdat hij zo'n slechte gezondheid heeft (en niet omdat ie een ziekte heeft) en dus niet echt als voorbeeld fungeerd ;)

Maar goed, op zich vind ik het wel goed hoor dat je er zo op let. Ik ben ook best bereid om op een aantal dingen te letten, ik ben alleen niet bereid om heel erg ver te gaan daarin zoals de broer van mijn man. Daar word je naar mijn mening niet beter van. Ik wil bijvoorbeeld best wel eens chips eten, ook al zou daar iets in zitten wat meer honger opwekt. Je gaat me niet vertellen dat mensen daar dik van worden, want dat ben ik tenslotte ook niet. :p

10. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    MerleQ, just so you know, ik eet ook chips :). Nou hou ik toevallig meer van zoet en toevallig ook nog eens van M&M's waar ook echt troep in zit.

Het gaat mij er ook echt niet om dat iedereen à la de broer van je man zou "moeten" eten of dat dat de enige juiste manier is. Het gaat mij er gewoon om dat ik het zo belachelijk vind dat die informatie niet beschikbaar en volledig is. Ik vind gewoon dat de overheid dit soort dingen goed moet uitzoeken en moet communiceren zodat we allemaal zelf een gefundeerde keuze kunnen maken.

Bij mij is het echt allemaal begonnen toen ik zwanger was, nu dus bijna 5 jaar geleden. Sinds die tijd verdiep ik me er in en mijn focus is dus ook vanaf het begin op de gezondheid van Lana geweest. Zoals iedere moeder wil ik haar gewoon het beste mee geven en dat betekent dus ook dat ze wel snoep etc krijgt omdat alles wat ik verbied natuurlijk heel interessant wordt. Zo geef ik bijvoorbeeld geen melk (wel yoghurt) en Lana is echt onwijs gek op melk, als ze ergens op visite is en er wordt gevraagd wat ze bij het eten wil drinken dan zegt ze meteen melk!

Ik maak me gewoon zo boos over al die dingen die gewoon bekend zijn (7,5% van de komkommers bevat zoveel gif dat er een acuut gezondheidsrisico voor kleine kinderen is bijvoorbeeld) en die niet duidelijk gecommuniceerd worden.

Ik had vanavond een etentje en toen ontstond er ook een gesprek over deze onderwerpen. Mijn tafelgenoten zeiden dat het web voor mij niet de juiste plaats was omdat ik live zo gepassioneerd vertel dat ik dat online nooit zo kan overbrengen. Ze zeiden dat ik maar filmpjes moest gaan maken :) . Ik denk er serieus over na want misschien bereik je dan weer wat meer mensen met informatie.

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Haha nou ik vind dat je het nu ook wel redelijk kan overbrengen, maar zou heel benieuwd zijn naar je filmpjes ;)

12. Schatteboutjes

Schatteboutjes Nieuw lid

15 mei 2009
    3
    0
    0
    Persoonlijk vind ik de hype om dat BPA overtrokken. Dat plastic niet goed is voor het milieu lijkt me duidelijk. Als je het daarvoor doet gebruik je glazen flessen.

Recent Europees onderzoek toont aan dat BPA door het menselijk lichaam niet wordt opgenomen. (http://www.efsa.europa.eu/EFSA/efsa_locale-1178620753812_1211902017373.htm) Het wordt gedeeltelijk afgebroken en verlaat via de urine het lichaam. Wij gebruiken voor onze kleine meid van drie maanden bewust BPA houdende flessen. Niet vanwege de BPA natuurlijk maar omdat deze flessen het beste ontluchtingssysteem hebben en daarmee veel spugen, krampjes en middenoorontsteking voorkomen. We hebben zelf een babywinkel en verkopen ook BPA vrije flessen.

Opvallend is overigens dat de onderzoeken die zouden aantonen dat BPA niet goed is voor je lichaam (aantasting zenuwstelsel, verstoring hormoonhuishouding) zijn gedaan op ratten die een heel andere spijsvertering hebben dan mensen.

Het zou mij overigens niet verbazen dat we over tien of twintig jaar blijkt dat de BPA vrije plastics weer een andere stof loslaten die niet goed voor je zouden zijn.

Kies je veilig dan kies je dus voor glas, veiliger kan ik mij niet voorstellen en milieuvriendelijker ook niet.

13. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Er zijn duizenden links te vinden die zeggen dat BPA schadelijk is en ook duizenden die zeggen dat BPA niet schadelijk is en alles er tussenin.

Het onderzoek naar BPA loopt al heel lang en gaat nog steeds door. In een (lang, niet zo lekker lezend) artikel van 13 april 2009 ( http://www.aaas.org/news/releases/2009/0413bpa.shtml ) staat het volgende: "the FDA and the European Food and Safety Authority have defended the current exposure standard for BPA (50 micrograms per kilogram of body weight) based on two large, multi-generational studies in animals, which they describe as more rigorous, sound and reliable than other studies in the literature. However, the FDA's own subcommittee of science advisers criticized the agency's 2008 draft assessment of BPA, disagreeing with the decision to rely solely on the two industry-funded toxicity studies."

FDA is trouwens de U.S. Food and Drug Administration oftewel onze Voeding en Waren Autoriteit.

Wat ik hier belangrijk aan vind is dat de studies waarop de EFSA zich baseert, zij uitgevoerd in opdracht van (en betaald door) de industrie zelf.

Daarnaast is het eenvoudig om BPA voor baby's te vermijden en als er zoveel twijfel is en er zulke ernstige risico's zouden kunnen zijn, dan is het aan iedereen de keuze om te kiezen voor BPA vrij of niet.

Overigens is er in februari 2009 (dus na het onderzoek van de EFSA) gepubliceerd over een nieuw aspect van BPA, namelijk een verhoogde kans op borstkanker (bij ratten) http://www.environmentalhealthnews.org/ehs/newscience/low-bpa-raises-breast-cancer-in-adult-rats-nursed/

Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat glas de ideale optie is!

14. Schatteboutjes

Schatteboutjes Nieuw lid

15 mei 2009
    3
    0
    0
    Er zijn inderdaad twee kampen in het BPA verhaal. De onderzoeken waaruit blijkt dat BPA (bij ratten) schade kan aanrichten zij ook door de industrie gefinancierd, de BPA vrije fabrikanten in dit geval.
    De hoeveelheid BPA die migreert naar de babymelk verminderd overigens snel. Als je de babyflesjes een paar keer uitkookt voor gebruik (in elke keer nieuw water) is de migratie van BPA naar de melk echt heel minimaal, ver onder het als veilig geachte niveau.

Waar in Amerika tot nu toe geen rekening mee wordt gehouden is de conclusie van het Europese onderzoek dat zij stellen dat het menselijk lichaam de BPA grotendeels afbreekt en wat overblijft afvoert. Ratten nemen BPA op, daar zit een groot verschil.

Maar ga vooral voor glas!! Dat is (tot nu toe) nog vrij van migratie.

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ schatteboutjes: he, van de website schatteboutjes? :D Die hebben inderdaad sinds kort flessen van glas zag ik (dr brown, die wij gebruiken).

16. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
  17. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Dat heb ik ook regelmatig!

Bedankt voor de link!!

18. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Poeh, heb me net meer dan een dag zitten verdiepen in waarom plastic speelgoed nou eigenlijk niet goed is. Ik was zondag op een verjaardag en daar zag ik tussen de berg met kunststof speelgoed toch wel één houten ding uitsteken (plus die ene die wij hadden gegeven hihi).

Volgens mij voelt iedere ouder wel aan dat al dat plastic niet geweldig is, sowieso niet voor het milieu maar de materialen waar het van gemaakt wordt, leidt toch uiteindelijk tot meer schadelijke effecten dan ik wist. Nou ja weer wat geleerd en weer een leuk blog geschreven.

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik begin het wel steeds interessanter te vinden je blogs, maar ik mis wel de tegenstrijdige onderzoeken in je verhaal. Vooral omdat ik af en toe lees dat je daar wel naar kijkt. En de behandeling hiervan vind ik juist belangrijk om het objectief te houden.

Wat betreft plastic speelgoed, zijn er bepaalde merken die altijd volgens het keurmerk produceren?

Hier trouwens veel houten speelgoed, maar eigenlijk vooral omdat we dat gewoon mooier vinden ;)

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.800
    113

Deel Deze Pagina