Zijn we dan nooit financieel klaar voor een baby?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Fleurtjeee28, 10 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleurtjeee28

Fleurtjeee28 Niet meer actief

Nee nogniet van gehoord. Wat is dat precies?

2. mammiesam

mammiesam Actief lid

11 dec 2012
    193
    0
    0
    ik zit me eigenlijk een beetje op te vreten over al die rare reacties..op de telefoon is pas over 1,5 jaar te besparen, autoverzekering kan nog niet goedkoper gezien de leeftijd, een bril nemen ipv lenzen, kom op zeg die 2 tientjes p maand?? en dan ook die opmerking over de scooter weg doen en gaan fietsen haha...zo kan ik er nog wel een paar verzinnen bv. Oude kranten ipv wc papier..1x per dag doortrekken..kachel uitzetten en met je jas aan gaan zitten, dit zijn echt geen schokkende bedragen en daar kun je zeker niet ala minuut op bezuinigen.

ik begrijp dat je alles duidelijk wilt hebben financieel gezien...maar het op papier zetten en de praktijk loopt altijd anders..

jullie kunnen nu al 200 euro p maand sparen, dan is een kindje zeker geen probleem...de meeste mensen kunnen niet eens sparen!

Je heb nog ruim de tijd...ik zal me niet zo druk maken alles wat je nu spaart kan mooi voor de baby ed gebruikt worden! Ik denk dat alles wel goed komt...tegen de tijd dat je voor een kindje wilt gaan zijn jullie allebei wat ouder en staat je vriend er misschien wel positief tegenover..

3. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Nou,nou mammiesam, wat een pittige reactie, last van je hormoontjes meis?
    TS vraagt om tips, en mensen helpen haar.
    En met fietsen en die lenzen kan ze TOCH weer enkele euro's (be)-sparen, en een autoverzekering kan per maatschappij flink wat euro's schelen.

Dus ik snap jou hele probleem niet, aangezien TS zelf al aangeeft dat ze de tips erg nuttig vindt. :)

4. mammiesam

mammiesam Actief lid

11 dec 2012
    193
    0
    0
    hahahahaha nee hoor...maar het feit dat ze nu al 200 euro kan sparen zegt al genoeg toch...als je kan sparen heb je geld over..dus geld genoeg voor een baby!

5. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Ben ik niet helemaal met je eens. :)
    Ook als je een kindje heb zal je toch moeten sparen voor een kapotte droger, wasmachine of iets.
    En voor TS is t allemaal maar gokken en bedenken wat je kwijt zal zijn voor een baby in de maand.
    Ze zal t er wel mee redden,ben ik met je eens, maar TS is gewoon bang dat t kantje boord word op t financiele vlak,dat ze niet meer kan sparen, en dat kan ik me best indenken.

6. mammiesam

mammiesam Actief lid

11 dec 2012
    193
    0
    0
    wat ik er ook uit begrijp is dat ze pas over 2 jaar wil beginnen voor een kindje...tot die tijd heb je al een hoop gespaart (200 p maand) in de tussentijd gaan de lonen van beide nog iets omhoog...en als ze eenmaal klaar zijn voor een kindje gaan ze bv 50-75 sparen en de rest voor de baby 125-150 dat moet ruim voldoende zijn lijkt me...?

7. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ja ik snap ook niet waar TS een probleem mee heeft, maar ik snap ook niet hoe hier dan weer een probleem van gemaakt kan worden.

:)

8. Mum82

Mum82 Actief lid

26 nov 2012
    110
    0
    16
    Brabant
    Lieve meid,

Hier hebben we het ook niet breed.
    Je hebt het over je gewone lasten. Wij hebben daarnaast ook nog eens schulden die we netjes maandelijks afbetalen. En we hebben 3 kindjes. Maar we staan nog steeds overeind.

Ik zeg altijd moet je je dromen dan opgeven voor iets wat best wel te overzien is en waar je aan kan werken indien nodig? Ooit gedacht om wat thuiswerk erbij te doen? ;)

9. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Leuk topic!

Ik vind het superverstandig dat je dit allemaal op een rij zet. En ik vind het superverstandig dat jullie goed sparen. Zowel voor gezamenlijke uitgaven (doen wij ook) maar ook dat je vriend je geen rad voor ogen draait en zegt: ik wil ook voor andere dingen sparen. Dat is misschien een prioriteitenkwestie, maar goed, daar is helemaal niets mis mee. Wij sparen ook voor onszelf en vinden dat vanzelfsprekend. Als ik kleren koop voor mezelf komt dat van mijn rekening, als hij een weekend weg gaat met vrienden hoeft hij niet bij mij te checken of dat financieel wel kan. Dat geeft vrijheid, financiele zelfstandigheid en dus een gelijkwaardiger relatie. Wij hebben een excel waarin we onze netto inkomsten pp invoeren, en dan verdelen we naar verhouding wat wr.bijdragen aan de gezamenlijke lasten. Stel, ik heb netto 1500 en mijn vriend 500, dan maken we een bedrag over met de verhouding 3:1. Ik bijvoorbeeld 1200 en hij 400.

Wat ik mis in het plaatje zijn de josten van de kinderopvang. Hier zijn die netto ruim 500 e per maand, eerste kind, dus tja. Dat geeft natuurlijk wel aan dat wij een wat hoger inkomen hebben, maar met 80 euro voor een kind kun je echt alleen als je een thuisblijver bent, of als je vriend dat is, of als je je ouders voor je karretje spant (wat mij niet aan te bevelen lijkt, maar goed, ik los de dingen liever zelf op).

Je kunt op vrijwel al je vaste lasten besparen volgens mij. Wij hebben een autootje dat maar de helft kost in de verzekering en belasting, onze kabel is lang zo duur niet (want gewoon standaardpakket), ik heb een bril (van een euro of 100, doe je drie jaar mee, makkelijk, dus dat is ongeveer 31 maanden lang ongeveer 20 euro per maand uitgespaard). Scooters heb ik altijd verafschuwd, paupervervoer en ongezond bovendien. en een dierenverzekering? Mijn kat krijgt medische verzorging als hij wat mabkeert, maar er is werkelijk geen enkele reden om hem te verzekeren tegen vanalles en nog wat. Wordt ie chronisch ziek, dan doen we wat men vroeger ook deed: dan helpen we hem met bescheiden middelen en laten hem inslapen als dat niet werkt. Ben gek op dat beest, maar het is wel een beest.

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Combinatiekorting krijg je via de Belastingdienst wanneer je allebeide werkt en er voor minstens 6 maanden in het jaar een kindje deel uitmaakt van je huishouden. Degene die het minste verdient mag deze korting aftrekken van de belasting.... dus je krijgt het niet maandelijks terug (volgens mij) maar het is een korting op de inkomstenbelasting die je betaalt.

11. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Bescheiden middelen... Schiet me een beetje in t verkeerde keelgat.

Jij koos ervoor om voor dat beestje te zorgen. Van de zotte dat je een financieel onnozel belang daarboven stelt.

Een verzekering voor een kat heb je al vanaf 8 euro per maand. Van de zotte om te zeggen dat een ander maar geen verzekering moet nemen. Waarom niet? Voor die paar euro? Niet iedereen denkt aan een spuitje.

12. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Komt allemaal goed meid, iedereen heeft recht om moeder te worden hoeveel jullie inkomsten ook zouden zijn het is heel goed dat jullie alles op een rijtje zetten maar raak aub niet in de stress om nooit moeder te worden. Er lijden meer wegen naar rome en heeel wat mensen in de bijstand met 1 of meerdere kindjes, zolang jullie er samen voor open staan komt het helemaal goed!! Dus niet een jaar lang stressen of het allemaal wel lukt ook jij word moeder! Succes met besparen;)

13. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wat ik overigens bijzonder vind is dat niemand precies schijnt te weten wat een kindje kost per maand. Ik zie allemaal schattingen. Niemand die hier een aantal maanden heel precies de kosten van bijhoudt of bij wil houden?

14. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    @ kim ik vind dat ook wel een beetje ver gaan. Fleurtje heeft een hond en ik weet dat je daarvan net zoveel kan houden en je deze ook kunt zien als "je kind" . Als die ziek word dan maar gelijk laten inslapen omdat je bezuinigd gaat mij ook te ver, dan kan je nog beter je auto weg doen en 40 euro verzekering betalen. Want als die eenmaal wat gaat mankeren is 40 euro niet veel ivm wat alle behandelingen kost.

15. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28

Zal dat ook niet verschillend zijn per situatie borstvoeding of fles voeding pampers of kruidvat opvang of oma dek dat het moeilijk in te schatte is de een red het met 150 euro pm en de ander geeft 400 euro uit aan de kosten voor een kindje

16. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    OMG, laat je je kind ook inslapen ook het cronisch ziek word of is? :| Is natuurlijk geen vergelijking een kind of dier, maar een dier is ook een levend wezen met gevoel.
    Sorry maar vind dat wel erg ver gaan, met andere woorden dan komen we er makkelijk en goedkoop vanaf.
    Dan kun je net zo goed je diertje afstaan aan een ander huisje.

Ik heb zelf 2 katten, en heb dus 3 kindjes in mijn eentje en straks 4.
    Ik leef met een weekbudget en daar kan ik zelfs nog wat van wegleggen.

17. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Iedereen heeft andere prioriteiten.
    Ik koop bijv niet elke maand meer nieuwe kleding of speelgoed.
    Heb ik wel bij de oudste gedaan, vreselijk haha

Over t algemeen had ik met flesvoeding zo'n 2 pakken á 10,- per week en 1 tot 2 pakken luiers.
    Vanaf 6 maanden mogen ze fruit en groenten, maar dat is nog zo weinig, bijv. 1 appeltje, misschien 30 cent? etc.
    Dat verschilt per kind en per persoon.
    Tegen mij zeiden ze ook dat t heeeeeel duur was, maar vind t nog wel meevallen.

18. Mommysince13

Mommysince13 VIP lid

7 nov 2012
    5.683
    326
    83
    Vrouw
    Horeca medewerker Hotel
    Ik denk dat jullie het helemaal niet zo verkeerd hebben hoor :) ik werk 24 uur en verdien 600 p/m mijn man werkt 40 uur en krijgt 1800 p/m
    Wij sparen 500 euro in de maand nu, krijgen aan zorgtoeslag slechts 60 euro (voor ons beiden)

Mijn zus is alleenstaand en werkloos, dus geen verdienende partner en zij moet het ook met een uitkering doen. Ik sommige dingen is het voor haar wel korten sparen gaat bijv niet meer maar ze red het wel.
    Je krijgt ook kindertoeslag en kindgebonden budget, dat is ook niet zo veel maar het is toch wat.
    Probeer je minder druk te maken om het financiële want er zijn zat mensen die het met minder moeten doen ;)

19. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL

Heb de reacties niet gelezen, maar ga zelf ook een duit in het zakje doen.

Begrijp op zich je bedenkingen volledig. En goed dat jij je realiseert dat een kindje geld gaat kosten. Maarrrr....

Die maar he? ;)

Je kunt er nu financieel heel slecht voor staan en morgen de loterij winnen...
    Je kunt er nu heel goed voor staan en morgen alles kwijt raken...

Het zijn twee uitersten, maar niet alles is te plannen in het leven.

Als ik alleen maar even naar onszelf kijk.
    12 jaar terug hadden we een heel goed inkomen en financieel beslist ruimte voor kinderen (jaaaa meervoud;)).
    Alleen... het mocht niet zo zijn helaas.
    Inmiddels ziet het er niet naar uit dat ik nog echt terug kan keren naar de werkende maatschappij:( en dat heeft verregaande gevolgen voor je inkomen, zeker omdat ik altijd het grootste aandeel heb geleverd.
    En nu komt er dus na al die jaren een baby!

Dus, theoretisch gezien (al kan onze situatie over vijf jaar weer heel anders zijn, maar dat weet ik dus niet) zal ons kindje niet in merkkleding lopen, niet vooraan staan als het om de duurste vakanties en speelgoedzaken gaat (dat zou anders trouwens ook niet het geval zijn, ik vind het namelijk niet belangrijk), maar ons kindje zal gegarandeerd, zolang wij leven, vooraan staan, als het gaat om liefde, aandacht en verzorging!:)

20. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Daarom vraag ik het ook ;) De een zegt: ik denk dat ik ongeveer 50-75 euro per maand kwijt ben. De ander zegt: ik denk wel 150-200 euro kwijt te zijn. De een heeft wel kinderopvang, de ander niet. Verschillende situaties zijn hier juist handig want dan kan je voor jezelf een beetje nagaan wat voor jou zal gelden.

Het gaat mij er meer om dat niemand het precies schijnt te weten of een wat preciezer gemiddelde heeft per maand. Want tussen 50 in maand kwijt zijn of 70 in maand, dat scheelt toch 20 euro per maand. Dus, waar zitten bij mensen de kosten nu eigenlijk in?

Ik zit namelijk ook met het hele kostenplaatje. Wat kost het allemaal nou werkelijk? Want ook dat ene truitje/flesje/speentje/zalfje wat je 'even meeneemt' kost geld dat van je rekening af gaat, of dat nou 5, 15 of 25 euro is.

Deel Deze Pagina