wat zou het beste voor mn stiefdochter zijn

Discussion in 'Samengesteld gezin' started by shirley710, Feb 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. shirley710

Nov 29, 2013
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Wij zitten hier met een probleempje.
    Mijn vriend heeft 2 dochters 1 bij mij en 1 bij zn ex.
    De ex van mn vriend houd hun dochter regelmatig weg soms zelfs langere tijd.
    Nu is er kort geleden een gesprek geweest met een bemiddelaar erbij.
    Mn vriend en zn ex moeten nu ook een bepaalde training gaan volgen.
    Uit dit gesprek hoorde we van zn ex dat hun dochter kompleet van de kaart af is als ze naar ons toe moet of bij terugkomst.
    Wat wij dus niet wisten was dat hun complete dagschema,s hebben om 11 uur dit 12 uur dat. Wij dus niet wij hebben wel een bepaalde structuur meer in vaste maaltijd momenten maar zijn meer van we kijken wel wat de dag brengt. Mn stiefdochter heeft bij ons ook nergens last van.
    Maar blijkbaar bij thuiskomst wel.
    Wij stellen dit zeer ten twijfel dit omdat ex ook aangeeft dat dochter van de kaart is als we bij een voorstelling van school komen kijken on aangekondigt terwijl wij het idee hebben dat ze ons niet eens gezien heeft.
    We hebben wel is gewoon een kalender bij ons gemaakt waarop dan stond wanneer we bijvoorbeeld naar een pretpark gingen maar daar keek ze naar onze mening nauwelijks naar om.
    Verder gaf moeder ook aan dat de regels bij ons thuis niet duidelijk zijn voor haar.
    Iets wat wij ook nog nooit gemerkt hebben
    Zouden jullie wel of geen dagplanning gaan maken ?
    En zouden jullie wel of niet de regels opschrijfen
    Het klinkt misschien dom allemaal maar door alle omstandigheden van de afgelopen 5 jaar ( die ik hier niet allemaal ga melden) weten wij het zo langzaam aan ook niet meer. Wij zij bang als we hier in mee gaan dat moeder weer wat nieuws verzint

2. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    hmm de eerste vraag die bij mij opduikt is of er een medische reden is om zo'n strak dagschema te hanteren bij jullie dochter (autisme, adhd etc).

Hoe oud is jullie dochter, is ze oud genoeg om zelf aan te geven wat ze prettig vind.

Ik kan me heel goed voorstellen dat (wanneer er bij haar moeder inderdaad zo'n strak schema gehanteerd wordt) ze er tegen op ziet om ergens naar toe te gaan zonder dit schema.

Wij hebben een autistische zoon die komt ook altijd gebroken terug van logeren bij opa en oma, simpelweg omdat ze een ander schema hebben. Bij opa en oma geeft hij niets aan maar wij hebben er altijd een paar dagen "lol" van

3. shirley710

Nov 29, 2013
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet dat wij weten. Mijn vriend zelf heeft adhd zn dochter is erop getest maar is alleen energiek.
    Moeder heeft dit schema al vanaf baby af aan strak gehouden.
    Toen ik dit hoorde dacht ik ook gelijk aan autisme maar aan de andere kant kan het ook zijn omdat ze niet beter weet. Bij moeder thuis en bij vriendinnen van moeder gaat het allemaal net zo.
    Ze is inmiddels 11 en wij vertellen haar ook de ochtend dat ze hier is wat we gaan doen en vragen haar wat ze wil doen. Dit lijkt allemaal prima te gaan bij ons.

4. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Lijkt me dat je aan een elfjarige prima kan vragen of ze het vervelend vind dat jullie geen vast dagritme hebben? Of er dingen zijn die ze bij mama op een bepaalde manier gaan en die ze bij jullie graag op dezelfde manier zou willen doen? Mijn stiefzoon is negen en hem hebben we die vragen ook wel eens gesteld, kwam uit dat het hem eigenlijk niks uitmaakte dat het bij mama anders ging dan bij ons, behalve dan dat hij bij mama 18+ spelletjes mag doen op de playstation en bij ons niet, dat had hij graag anders gezien (helaas voor hem gaan we daar dan weer niet in mee)

Eventueel als je twijfelt aan moeders verhaal eens op school vragen of ze daar verschil zien op de maandag na jullie weekend vergeleken met anderre dagen? Als het meisje echt zo van slag thuiskomt lijkt het me dat dit op school ook merkbaar is.

5. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Misschien eens aan (stief)dochterlief vragen wat ze zelf wil? Ze is 11, ze mag dus best een mening hebben.

En anders zou ik een "schema light" (niet het strikte schema van haar moeder, maar wel een soort planning) opstellen en kijken hoe het loopt.

6. shirley710

Nov 29, 2013
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Cvm en kaboutermeisje aan school vragen is geen optie, we kwamen er achter dat ze de maandagen na dat ze bij ons geweest was thuis gehouden werd.
    School heeft hier wat van gezegt en nu gaat ze wel en blijkt er volgens school niet super veel aan de hand te zijn.
    Maar school merkt zowiezo geen verschil ook als ze een tijd word weg gehouden bij ons is bij haar op school daar niks van te merken. We hebben ook vaak vragen gesteld over hoe ze het graag zou willen bij ons maar dit word door moeder weer omgekeerd in de vorm van ze is bang dat jullie boos worden daarom durfde ze niet te zeggen dat ze het liever zo en zo wil. Wij weten niet meer wat we er mee aan moeten. Wij zitten met de vraag wat als moeder alles bij elkaar verzint om de controle over onze weekenden te krijgen/houden maar stel nou dat het allemaal wel zo is zoals moeder zegt.
    Een schema light lijkt me idd wel een goede optie

7. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Klinkt bekend allemaal, mijn mans ex verzint ook de wereld bij elkaar om onze weekenden te bepalen, wij hebben inmiddels via jeugdzorg (die hebben wij zelf ingeschakeld) een gezinsbegeleider gehad (die bij beide gezinnen kwam praten met stiefzoon) en daaruit bleek dat er helemaal niets aan de hand is en dat stiefzoon graag bij ons komt, kortom uit niets bleken de verhalen van zijn moeder te kloppen. Maar goed, we hebben dus wel eerst onderzocht of ons gevoel (dat moeder loog) juist was voor we besloten niets met haar aantijgingen te doen.

8. shirley710

Nov 29, 2013
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Cvm, wij hebben het amk ingeschakeld omdat je kind weghouden bij de andere ouder onder kinder mishandeling valt. Dit moesten we doen van de politie. Omdat het de spuigaten uit begon te lopen.
    Er is idd ook een gesprek gekomen met mn stiefdochter en een begeleider maar die was inmiddels zo gebrainwashed dat de antwoorden van geen kanten klopten.
    Zoals dat ze bij ons niks te eten zou krijgen terwijl wij elke keer met haar naar de supermarkt gaan om haar zelf uit te laten zoeken wat ze smiddags wil eten.
    Uitkomst is nu dat mn stiefdochter voorlopig 1 keer per maand nog maar naar ons wil eenige wat ze heeft aangegeven is wat meer uitstapjes alleen met papa te willen doen. Dus daar gaan we ook rekening mee houden. En dan maar even een schema light proberen kijken of het gezeur dan nu eindelijk is ophoud met de begeleidinggs gesprekken en cursussen erbij.

9. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Respect voor jullie dat julliezo blijven vechten voor omgang zelfs al betekend dat dat je allerlei consessies moet doen om kind (ex) tevreden te houden. Ik denk dat hier dan wel de grens bereikt zou zijn, in ieder geval voor mij.

10. shirley710

Nov 29, 2013
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons is de grens ook wel bereikt.
    Dit is het laatste nog wat we proberen blijft het gezeur dan nog aanhouden gaan we alles gewoon op onze manier doen. Jammer dan als moeder dan met een gestrest kind thuis zit. Dat word/is dan haar probleem.
    Reden waarom we zo vol blijven houden is vanwege mn andere dochter we willen ook graag dat die haar (half)zus leert kennen.

Share This Page