bovengemiddeld begaafde peuter, tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jalea, 10 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ze noemen het niet zomaar hoogbegaafd als ze klein zijn, maar het cb noemt het daarom bovengemiddeld begaafd. wat voor etiketje het krijgt maakt me niet uit, maar... herkent iemand het? hoe hou je het leuk voor je peuter zolang 'ie nog niet naar school mag??
    hoe hou je het gezellig als je kind nogal goed is in het ter discussie stellen van werkelijk álle regels die hem niet aanstaan, en als het ff kan je de les gaat lezen?

2. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Allereerst vraag ik me af wanneer een peuter bovengemiddeld begaafd is?

3. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    volgens het cb als hij/zij nogal voorloopt in cognitieve ontwikkeling

4. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mij is verteld dat er onder de 6 geen uitspraken over gedaan mogen worden. maar mijn dochter heeft asperger en een iq wat boven gemiddeld is. wat bijna altijd is met autisme trouwens, maar goed. ik zou contakt opnemen met een hulpinstantie. die kunnen je leren hoe je om moet gaan met deze vragenstroom enzo. want die moet je indammen anders blijf je eindeloos bezig. ze gaan zo diep dat je zelf ook de antwoorden niet meer weet.

5. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ze kunnen idd onder de 5 a 6jr geen definitieve uitspraken erover doen, enkel een vermoeden uitspreken.
    ik was erg verbaasd, begon namelijk te denken dat iedere mama van een 3 jarig kind stapelgek word van de discussies en eindeloze vragen de hele dag, en eindeloos overal de uitzonderingen in zoeken (en ja daar sta je dan weer met je mond vol tanden pfffff ze weten wel hoe ze anderen moeten tegenspreken)
    hoe hebben jullie ontdekt wat je het beste kunt aanbieden om verveling tegen te gaan??
    het cb doet z'n best maar weet zelf ook niet helemaal hoe en wat. ze gaven als enige tip online gaan zoeken naar kleuter lesideeen en dat thuis eens proberen

6. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier doet de peuterspeelzaal wonderen. Ze krijgt er allerlei ideëen die ze dan thuis kan uitvoeren in de vorm van veel knutselen, fantasie laten gaan....verhaaltjes laten vertellen aan mij of aan haar zusje. We zijn ook met lettertjes in de weer, proberen te onthouden wat welke letter is.

De discussies en vragen waarom....ik vertel haar waarom iets is en probeer dat zo goed mogelijk uit te leggen. Meestal snapt ze het dan of neemt het aan, maar soms ook niet. Soms weet ze het gewoon beter en dan luister ik naar haar. Ga ook wel eens mee in haar ideeen over iets, het kan natuurlijk ook echt anders zijn als dat ik denk dat het is. Ze hebben zo'n andere kijk op de dingen en ik probeer dus ook echt te luisteren en dingen dan op haar manier te doen. Soms werkt het prima of beter dan daarvoor.

Merel (2 jaar en 8 maanden) loopt ook voor en ik probeer zoveel mogelijk verschillende aan te bieden. Zij is heel creatie, dus de meeste dingen zijn dus om te knutselen, te puzzelen, te lezen, te maken..... Ook gaan we tenminste 1 maal in de week iets leuks doen in de vorm van dierentuin, het strand of wat dan ook.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm en naders bestaat er ook nog de stichting vroeghulp..

die kunnen ook bij peuters al vanalles :)

8. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    ik zou idd peuterspeelzaal aanradern.... tegenwoordig heb je ook al speelzalen die een peuter plus programma aanbieden.... de tegenhanger van de speciale programma's voor peuters die een achterstand hebben...

verder zou ik proberen haar intresses op alle vlakken breed te houden... dus afwisselend creatief, informatief en met de diverse motoriek bezig te zijn.... je kan leuke doe boekjes in de bieb vinden wat je samen kan doen... lekker erop uit in het park/en bos en dingen onderzoeken. Verder kan je misschien spelen/dingen doen die het concentratie vermogen stimuleren... hiermee valt of staat vaak later de voorsprong op de ontwikkeling. Doordat deze kindjes dingen vaak gemakkelijk vinden leren ze niet goed en lang concentreren waardoor ze later in de lessen niet alles meer meekrijgen...

Verder is het belangrijk dat je je zoon/dochter ook laat spelen met andere kinderen.(desnoods iets oudere kindere) kinderen die vaak slimmer zijn o.i.d. hebben nogal de neiging een eenling te worden terwijl het spelen met andere kinderen juist zo belangrijk is voor de sociale ontwikkeling.

Verder moet je niet vergeten dat het een kind is en ook moet blijven... dus houd het lekker speels en laat je kind af en toe ook alleen spelen/dingen doen want dit moeten ze ook kunnen...

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Ik denk dat peuters sowieso heel erg onderzoekend zijn.

Wij gaan elke week naar de bibliotheek en halen daar een aantal boekjes voor de week.

Tijdens wandelingen kun je dingen over de natuur vertellen. Bijvoorbeeld over de fotosynthese.

Verder is sporten ook erg goed voor de andere ( niet cognitieve) ontwikkeling.

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Kan me voorstellen dat je er af en toe een beetje gek van wordt :) Ik denk dat je als het gaat om discussies over jouw regels eigenlijk niet te veel discussie moet toestaan, het is gewoon zo omdat jij dat zegt. Ik doe het altijd zo dat ik Thijmen alleen een keus biedt of een vraag stel als hij ook echt een keus heeft. Als hij geen keus heeft, dan zeg ik wat er gaat gebeuren.

Als het gaat om discussies om hoe dingen werken etc, dan kun je misschien samen gaan zoeken op internet of in boekjes in de bieb. Of gewoon naar buiten gaan om dingen te bekijken. Het is op zich toch ook niet erg als jij het ook niet weet, dan kunnen jullie samen iets leren.

Wat betreft vervelen ben ik zelf van mening dat het op zich niet erg is als kinderen zich af en toe vervelen. Op die momenten kun je haar stimuleren zelf iets te bedenken wat ze kan gaan doen. Misschien kun je ook speelgoed kopen/lenen wat voor een iets ouder kind bedoeld is. Puzzels met meer stukjes, moeilijkere boekjes etc, misschien vind ze echte lego al leuk om iets mee te bouwen.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Nee inderdaad mee eens Rosoa, vervelen heeft ook een doel. vaak kom je dan op de leukste fantasie spelletjes.

12. Saskia78

maar even zonder flauw te zijn.. ook minder bovengemiddeld begaafde peuters zijn lastig, dwars en schoppen tegen alle regels die ze kunnen vinden.

Dat is eerder typisch peuter dan typisch slim...

en wij kijken thuis sowieso al niet naar de leeftijd op de verpakking maar naar datgene waarvan we weten dat ze het (bijna) kan en het dus leuk en een uitdaging is.

of dat nou kleurpotloten, plakstiften of een moeilijkere puzzel zijn..
    Verder gaan wij niet elke week naar de dierentuin oid... (duur grapje) maar wel naar bijv. de kinderboerderij, het park of gewoon gezellig samen wandelen.
    en tijdens het wandelen is er ook genoeg te zijn
    we zijn nu helemaal into de kleurtjes bijvoorbeeld.. van alles waar we langs lopen word er naar de kleur gevraagd.

wat dat betreft maakt het nu nog niet zo verschrikkelijk veel uit of ze wel/niet slimmer zijn dan gemiddeld denk ik?

als jouw kind alle kleuren kent en het leuk vind om ze te benoemen dan kan dat
    kent hij/zij de kleuren niet.. kun je het als het leuk is oefenen.
    zelfde voor tellen of zelfs evt. lezen.

Je kindje is nu nog niet slimmer dan dat jij bent.. dus je hebt nog vanalles in je mars om je kind te leren.
    Dat word lastiger als ze straks naar school gaan en ineens boven de leeftijdsgenootjes uit blijken te steken.

overigens.. hele slimme kinderen zijn vaak sociaal een stuk minder vaardig
    dus wellicht als je denkt dat het echt veel scheelt.. (cb zal het heus met een reden zeggen tenslotte) kun je natuurlijk ook gwoon wat vaker sociale dingen gaan doen.. gewoon om alles een beetje in evenwicht te houden.

Of zeg ik nu iets heel geks?
    (dan hoor ik het graag natuurlijk)

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Even nog een opmerking over de dierentuin: een abonnement is in vergelijking met losse bezoeken vaak goedkoop en je kunt dan onbeperkt gaan. Wij hebben een abonnement op Blijdorp en dat is voor mijn vriend iets van 60 euro per jaar. Thijmen mag tot zijn 3e oid gratis mee.
    Kinderboerderij is hier ook nog favoriet hoor!

14. Saskia78

@rosao: vergeet je geen rotterdampas te kopen VOOR je je blijdorp abbo koopt?
    dan krijg je 50% korting op je abonnement :)

maar inderdaad met een abonnement is het goed te doen :)

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoe kom je aan een rotterdampas?? Nog nooit van gehoord, maar goeie tip!!

16. Saskia78

rotterdampas.nl

maar zie nu dat de rotterdampas inmiddels ook 60e kost :)
    dus dan is die 50% korting op je abbo mja.. wel leuk maar dan is het wel ahndig als je hem vaker zou gebruiken dan alleen daarvoor :)

maar zie de site.. er staan allerlei leuke dingen op die je met die pas met korting kunt doen :)

17. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Wat is slim en wat is bovengemiddeld? Er is nu zo weinig over te zeggen.
    Iris is nu 22 maanden; ze kent de kleuren (kent zelfs t verschil tussen licht en donker blauw), kan tot 10 tellen, is qua taal zeker een jaar vooruit en heeft veel interesse die oudere kindjes hebben. Aan de andere kind is ze op andere gebieden een echte dreumes / peuter en zeer sociaal.
    Ik denk dat ze intelligent is maar vind niet dat ik haar heel anders moet behandelen dan elke andere peuter. Tuurlijk gaat ze in discussie over dingen (een kindje dat minder ver is qua taal krijgt ws en driftbui, zij spreekt het uit), moet ik enorm consequent zijn en breng ik haar in situaties die haar uitdagen en waar ze dingen ontdekt. Dit laatste is denk ik gewoon bij elke peuter; die blijf je uitdagen en stimuleren.

Ik denk dus dat dit bij elke peuter hetzelfde is; het is een superleuke en tegelijkertijd vermoeiende leeftijd. Naar mijn idee heeft dit met de fase te maken en in mindere mate met de inteligentie.

18. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even off topic over de dierentuin... hier heb je een abonnement voor 10 euro per jaar dus die kosten zijn te overzien.

19. Saskia78

Mja ik woon dichtbij blijdorp (rotterdam) en daar is de entree per persoon per keer al 18€ geloof ik :)

wij gaan dus vooral naar de kinderboerderij (om de hoek, gratis) of de speeltuin (1€/keer of een abbo van 12,50/jaar)
    net zo leuk op zich. Al gaan we vandezomer ook vast wel weer een keer naar de dierentuin :)

20. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mijn dochter is en was erg creatief. deed graag kleuren kleurde met 2 al prachtig binnen de lijntjes bijv. en knutselen kleien noem maar op. en ze keek elke dag 2 keer peter pan. dat "moest". ze kon goed zelfstandig spelen en tuttelde veel met een keukentje en blokken enzo.we gingen niet zovaak weg dat vond en vind ze vreselijk. vroeger gingen we wel vaak samen zwemmen maar dat was de limit wel zo'n beetje. mensenmassa's heeft ze het niet op. en verder alles met dieren. we gaan elk jaar naar de beekse bergen op vakantie en daar kijkt ze een vol jaar naar uit.

verder tetterde ze de hele dag door. ik weet niet beter meer ondertussen. het omgaan met vragen heb ik therapie voor gehad evenals het omgaan met autisme en zij heeft ook therapie gehad en zat en zit nu nog op een speciale school. ze denkt minimaal 3 stappen vooruit maar ook daar draai inmiddels mijn hand niet meer voor om. ze is nu 15 en we hebben een heel goede band. qua gedrag en denken loopt ze erg voor. ze is heel zelfstandig en draait haar hand niet om voor een maaltijd op tafel te toveren of een huishouden te draaien als dat zou moeten. op andere dingen loopt ze weer achter met leeftijdgenoten en pubergedrag vind ze vreselijk.

haar hoge iq geeft haar met leren eigenlijk meer problemen dan het haar goed doet. heel apart is dat. ze moet veel moeite doen. ze doet in mei examen we hopen en bidden dat ze het gaat redden want anders kan ze niet verder met wat ze uiteindelijk wil gaan doen. terwijl ze bepaald niet dom is is leren haar zwakste punt. dingen als verslagen samenvattingen en powerpoint rammeld ze dan weer zo in mekaar. heel vreemd zou je zeggen met een hoog iq en dan slecht kunnen leren maar ik hoor het vaker. op de een of andere manier wordt dan dat iq op de verkeerde manier aangesproken en ze zijn er nog steeds niet helemaal achter hoe ze dat moeten omgooien voor dit soort kinderen helaas.

ik moet soms vreselijk om haar lachen het is een geweldige meid. dingen waarvan wij denken huhhh??? hoe zit dat nou, zegt zij heel simpel ja duhhh dat doe je zo zo zo en dan zo. snap je dat niet???? met een air van, dat snapt toch elke 4 jarige.

dat is wat er zo even in me opkomt nu. kweet niet of je er iets mee kan.

Deel Deze Pagina