Jaren geleden was het volgens mij nog wel mogelijk. Hoorde van bekenden wel dat ze reageerden op een woning, die kregen toegewezen, vervolgens iemand anders lieten bijschrijven en zich dan zelf weer lieten uitschrijven. Zo kon iemand die niet lang ingeschreven stond toch de woning krijgen. En da's inderdaad net eerlijk!
Nou, dat blijkt niet uit je verhaal! Het wordt gewoon een heel gedoe nu of in de toekomst als jij gaat wonen in zijn huis. Met belastingen, toeslagen etc. Daar komt gedonder van, dat moet je niet willen!
@ zwollywood, zou even lekker zijn zeg als je dat zou doen, dan heb je aan mij wel een verkeerde, ons huis wordt noodgedwongen verkocht en wij zijn dringend opzoek naar woonruimte, zou wat zijn als iedereen zo zou doen, dan komen wij noooit aan de beurt, en we staan wel langer in geschreven als jullie, eerlijkheid duurt het langst, tevens kan je de woningbouw niet kwalijk nemen dat ze neit iedereen persoonlijk van alles op de hoogte stellen, zou een mooie bak zijn jullie zijn niet de enigen die er wonen. het is gewoon moeilijk in zwolle een woning te vinden, als je echt los van je (ex) vriend wil komen zal je dat op eigen kracht moeten doen, en niet via rare constructies, dan kom je nog niet los, lijkt me dus geen fijn nieuw begin. voor nu heb je nog een dak boven jehoofd, zoek verder, kijk eens uit richting kampen doen wij ook, daar heb je meer kans, wij hebben nog eens het grote nadeel dat we net 4000 euro bruto te veel verdienen op jaar basis (op papiier he we zitten in de schuldsanering, dus we krijgen dat niet allemaal en hoeft ook niet ben dankbaar voor de regeling) en dus alleen op vrijesector woningen mogen reageren, particulier is inderdaad heel duur in zwolle, al kan je ook wel goedkoper kleiner wonen, ook heb je recht op huursubside via particulier, en dan is het bij een aantal nog best te doen, kijk daar toch eens na rond. heb je je al wel eens llaten informeren er zijn verschillende makelaren in zwolle, echt wel de moeite waard, Ik wens je wel veel zoek succes, maar hou het eerlijk , (je bent overgens je jaren kwijt zodra je iets accepteerd he, dan begint het opnieuw te tellen mits je als zoekende ingescchreven blijft staan)
Ik heb al aangegeven dat het idd te lastig is die constructie. Ik was gewoon te enthousiast over het feit dat er een kans was op, eindelijk, een huisje dat ik gewoon naar iets zocht om dit huis uit te kunnen. Maar ik zie ook wel in dat het te moeilijk denken is en dat ik moet wachten op een huisje echt voor mezelf. Bedankt voor jullie reacties. Topic mag dicht!
Als je van je ex los wil konen dan zou ik het niet doen... Op deze manier blijf je altijd aan elkaar verbonden en zal je naar zijn pijpen moeten dansen om nooit op straat te komen. Dan zou ik nog liever particulier huren tot je zelf een woning toegewezen krijgt..
Het kan zowieso niet! Wanneer je op een woning reageert via de woningstichting en je krijgt de woning, wordt automatisch de huur van je andere woning opgezegt. Zou ook wel raar zijn he, twee sociale huurwoningen op 1 naam.
Heb niet alles gelezen, maar stel hij krijgt de woning, jij blijft in de oude..kan je dan niet woningruil doen?
ik heb ook nooit bijgetekend maar ik wist het wel dat dat moest. Maar wij zijn inmiddels getrouwd dus ik mag blijven zitten, als er een kink in de kabel komt.
Nou nee, niet automatisch. Een woningstichting kan tenslotte nooit weten hoeveel tijd jij nodig hebt met verhuizen en klussen, dus weet ook niet per wanneer jij je woning gaat verlaten. Dus opzeggen zul je meestal nog altijd zelf moeten doen
Naar mijn idee zou het geen probleem zijn, maar ik vermoed wel dat het allemaal veel extra werk kost. Jullie zouden dan financieel alles op een rijtje moeten zetten en aangezien maandelijks de verbruikskosten enz zullen schelen moet je dat gewoon goed afspreken. Hij mag het huis niet in onderverhuur doen, ik wou dat namelijk ook proberen toen mijn moeder vroeger uit haar huishuis ging om vervolgens een huis te kopen, mijn broer OF ik mochten ook niet in onderverhuur gaan (ookal waren we meerderjarig). Het hangt er dus vanaf wie toen dertijd als hoofdhuurder dat huis ingegaan is. Als dat je (ex)man is, dan staat de woning officieel op zijn naam, en mag dat niet zomaar overgedragen worden. Anders zou ik ook bijvoorbeeld nu bij een vriend kunnen gaan wonen en zeggen dat we een relatie hebben en gezamelijke huur doorgeven bij de belastingdienst en dan kan ik dus in zijn huis blijven en hij ergens anders heen. Maar zo makkelijk zit het helaas niet in elkaar. Stel dat jullie onder huwelijksevoorwaarden getrouwd zijn en pas NA het huwelijk gezamelijk hoofdhuurder zijn geworden van het huis, is dat volgens mij weer anders. Maar dan is het wel zo dat inderdaad al zijn gegevens op het nieuwe huis staan en dat hij dus ook het aanspreekpunt zal zijn nvan de belastingdienst etc. Maar vergeet niet dat je als (alleenstaande)moeder recht hebt op bijvoorbeeld hogere subsidies, of heffingskortingen, als je dus onopgemerkt naar de andere woning wil (maar ze daar denken dat je nog in dezelfde woning zit) worden die subsidies weer gebaseerd op de hoogte van je huurprijs etc. Dus je zou er dan alleen goed aan doen als het huis waar je dan op papier ingeschreven zou blijven staan, hoger ligt dan het nieuwe huurhuis. Naar mijn mening/idee kunnen ze nooit bewijzen wie van jullie 2 nou eigenlijk daadwerkelijk gebruikmaakt van welk adres, maar dan moeten jullie dus ook wel elkaars post wekelijks bijvoorbeeld aan elkaar afgeven Maargoed, het is maar net hoe bang je bentvoor betreffende controles of wat dan ook, maar naar mijn idee zijn die controles er niet, ze kunnen moeilijk bij iedereen aan de deur gaan om identificatie vragen en controleren of dat ook echt die persoon is, en als die persoon dat niet is, kan jetoch ook een vriend/vriendin/familielid zijn. Etc Etc. Het is dus maar net hoe goedjullie het onderling kunnen regelen, als jullie daar samen uit komen zie ik het probleem er niet echt in (ik zou in jou geval, en als de nood aan de man kwam, namelijk precies hetzelfde doen... Maargoed, hahaha)
Die controles zijn er wel hoor, kan ook dmv een tip. Hier zie ik ze regelmatig lopen en ze gaan dan ook echt je huis door om te kijken hoe de situatie is. Stel dat er dus totaal geen mannenkleding in dat huis liggen dan ben je de pineut.
Ja dat is wel helemaal waar! Je blijftwel afhankelijk van elkaars zaken, erkomt meer bij kijken dan je denkt
Oooh oke! Nou dan hebik niks gezegd haha, zoals ik al zei, naar mijn idee. Maardat heeftdan te maken met dat ik dat in mijn omgeving nog nooit gezien/gehoord heb ofzo! Misschien toch niet zo'n slim idee dan
@mamaclair lijkt mij dus ook niet dat iemand er "achter" komt. We betalen gewoon netjes huur en alles. Ja lastig met post maar daar vind je wel wat op. Maar het hele verhaal gaat toch niet door want zodra mij ex een nieuwe woning toegewezen krijgt sta ik op straat.
Nou ik heb ze nog nooit gezien, is onze oude straat word heel veel onder gehuurd, huizen die maanden onbewoond zijn en nog nooit hebben die mensen controle gehad. Ik heb het zelf ook nog nooit gehad, wij stonden wel beiden in geschreven. Ik weet niet waar je woont maar hier in Zwolle doen ze dat echt niet!
hier ook hoor. en er is ook een tijd een programma op tv geweest over dit soort dingen. dan gingen ze inderdaad controleren of alles klopte. hoeveel mensen er woonden en of dat inderdaad de officiele bewoners waren. er werd gekeken of er vrouwen of mannenkleren hingen enz. in utrecht wordt dit ook gedaan. er hoeft er maar 1 een tip te geven en je bent zwaar de pineut. ik zou het risico niet nemen en even wachten. op de 14e plek staan is aardig hoog hoor. ik ging van 14 ineens naar 6 en toen naar 1. op dit moment sta ik van de 120 op plekje 75 dus dat duurt nog even.
toevallig hier iemand uit zwolle... als eerste het "nieuwe" systeem sucks! iedereen kan reageren op spoedmodule ook al is er geen spoed.. maar goed, jullie staan apart van elkaar ingeschreven bij de woningzoeker dus wanneer hij een nieuwe woning krijgt toegewezen kan en mag jij niet als hoofdhuurder ingeschreven staan en hij mag niet op 2 adressen ingeschreven staan. dus ben bang dat deze vlieger niet op zal gaan
en als "bijhuurder" moet je tegenwoordig min. 2 jaar ingeschreven staan voordat je omgezet mag worden naar hoofdhuurder...
Nou het onmogelijke is gebeurd: ex heeft de woning toegewezen gekregen. We gaan er alles aan proberen om te zorgen dat de woning op mijn naam gezet kan worden (we waren al begonnen aan dat medehuurder worden) Kan dat niet gaat het huisje aan mn neus voorbij