Babyslaapzak

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Eliseb82, 17 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eliseb82

Eliseb82 Actief lid

17 jul 2012
    224
    0
    0
    Amsterdam
    Ik ben even benieuwd wat voor slaapzak het beste is voor een pasgeboren baby (wij verwachten onze kleine 29 maart) - we willen niet dat ze het koud krijgt in de wieg. Wat denken jullie van een Puckababy piep? of is dat niet warm genoeg? En mag je nou wel/niet een laken/deken gebruiken over de slaapzak? Ik hoor zoveel verschillende verhalen, namelijk.. wat adviseren jullie met een eind maart baby?

2. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mij werd toen verteld door kraamhulp dat een slaapzak pas mocht vanaf 3 maanden oud, omdat ze anders erin kunnen zakken. Daarvoor gewoon in de wieg/ledikant met een deken en lakentje. Als ze net geboren zijn slapen ze ook nog met sokjes en een mutsje op.

3. Venne

Venne Actief lid

14 feb 2013
    464
    59
    28
    NULL
    Zuiden van het land
    Ons mannetje is van eind maart (2012) en sliep de eerste maanden niet in een slaapzak. Wij hadden wel de puckababy piep waar we hem in hebben gelegd wanneer hij onrustig sliep/huilde (standaard tussen 19u en 22u). Ik zou deze niet standaard aanschaffen (gezien de prijs), je kunt hem indien nodig snel genoeg via internet bestellen.
    Wij hebben wel altijd een lakentje en dekentje gebruikt.

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Je moet kleine slaapzak hebben newborn: purflo is perfect voor eerste dag
    Geen gedoe met dekens en lakens.
    Ik heb het niet eens gekocht

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Een puckababy piep is echt heel dun, is natuurlijk ook niet echt een gewoon slaapzakje en ik zou zelf geen puckababy gebruiken als dat niet nodig is.
    Ik heb zelf gewoon een newborn slaapzakje van de prenatal gekocht. Het belangrijkste is dat de slaapzak niet te groot is (en je kindje dus niet in de slaapzak kan verdwijnen!!)

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Ik zou beginnen met een gewoon slaapzakje, niet meteen met een inbakerzak. Als het hoofdgat klein genoeg is (en de armsgaten ook niet veel te groot) dan moet dat volgens mij gewoon kunnen.

Over een slaapzak mag alles, maar je moet er natuurlijk wel voor waken dat je baby het niet te warm krijgt.

Maar voor een pasgeboren baby kan een lakentje met dekentje over het algemeen ook prima, pas na verloop van tijd gaan ze meer bewegen en komen ze onder het dekentje vandaan.

7. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Ik zou idd een newbornslaapzakje kopen, bij prenatal oid.
    Ik had een badstofslaapzakje maat 60 van prenatal. lakentje+dekentje. Dit was precies goed.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik had een newborn slaapzakje van de hema, echt piepklein, maat 56/62. Een puckababy is een inbakerzak en die zou ik niet gebruiken als 't niet nodig is. Over een zomerslaapzak kan je wel wieglaken en deken doen ja. En dat heb je toch ook nodig voor de kinderwagen.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Maar als ze dan in je armen in slaap vallen enzo, dan moet je nog een slaapzak aan gaan friemelen? Althans, de eerste 4 maanden ofzo vielen hier de kinderen nog tijdens voedingen in slaap, op schoot en op andere 'ongeplande' tijden. Dan kan je ze wel zo in bedje wegleggen en toedekken maar een slaapzak aan frunniken zie ik niet gebeuren?

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Purflo slaapzak heeft hele handige rits dus geen gefrimmel alleen handjes erin. En je kan toch snachts in slaapzak bv geven?

Overigens heb ik 1 deken voor wagentje of zo maar ik ga gewoon slaapzak gebruiken voor de nacht altijd en overdag dan kijk ik wel.
    het purflo rits je het als dekentje- baby erop- moutjes erin en rits zo over de baby heen.

Ik heb ook pucks baby gogo voor buiten dan of box die is ook makkelijk aan en uit.

Slaapzaak waar je ook nog beentjes moet erin propen inderdaan lastig lijkt mij

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Ik heb 'm even opgezocht, maar dit is een gewoon normale slaapzak qua rits. Wat ik dus bedoel, als je baby in slaap gevallen is in je armen dan lukt het meestal echt niet om dan nog een slaapzak aan te gaan doen - armen ergens in, dichtritsen. Wegleggen en toedekken met een deken is veel minder handelingen zeg maar. Maar misschien werkt het bij jullie wel helemaal super, ik zou echt niet zonder dekentjes kunnen! 's nachts en nu hij wat ouder is met de 2 slaapjes per dag slaapt mn zoon hier ook gewoon in een slaapzak hoor, zeker ook ivm de nachtvoedingen; het is hier 's winters zeker 12 graden en soms kouder boven dan is 't gewoon zielig om een kindje alleen in pyama op schoot te nemen, in slaapzak is hij nog lekker warm als ik 'm uit zn bed haal.

12. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik vind de kleine slaapzakjes van de Prenatal wel fijn. Indd de eerste weken liggen ze daar niet in.

Puckababy zou ik niet zomaar kopen, dat is meer om in te bakeren.

13. Eliseb82

Eliseb82 Actief lid

17 jul 2012
    224
    0
    0
    Amsterdam
    Ok, bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik toch de eerste weken een rompertje ga gebruiken (lange mauwtjes) en dan lakentje en katoenen deken in de wieg. Daarna kijken we wel wat het handigste is, ga in ieder geval geen Puckababy kopen... scheelt weer 40EUR :)

14. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

28 jan 2012
    450
    0
    0
    Wij zijn een slaapzak gaan gebruiken toen hij zijn dekentjes weg ging trappelen (was wel al bij 1,5 maand). Daarvoor ging hij met z'n gewone kleertjes onder een deken en een lakentje. Als ze heel klein zijn vallen ze inderdaad vaak na de fles gelijk in slaap en dan is het fijn als je ze weg kunt leggen.
    Mocht je tweedehands niet erg vinden en ooit toch een puckababy nodig hebben, op Marktplaats worden ze volop aangeboden.

15. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Alleen een romper??
    Dat is niet warm genoeg hoor...

Zeker nog kleertjes/pyjama achtig iets aan

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Romper is ondergoed, dat doe je dus altijd, tenzij 't boven de 30 graden is zeg maar, onder de kleertjes of onder de pyama aan. Meestal leg je dus een pasgeboren kindje in een romper, shirtje/broekje met lange broek of boxpakje aan 1 stuk aan. Eerste dagen vaak ook een mutsje op, en sokken natuurlijk.

17. sietsie

sietsie Bekend lid

13 sep 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    De eerste tijd wordt een slaapzak afgeraden, heeft in mijn ogen ook geen meerwaarde.

Gewoon een romper met een zacht pakje, mutsje en sokjes, onder een lakentje met daarover een dekentje is meer dan voldoende. Met een kruik kun je de eerste dagen veel oplossen. Ook temp je in het begin regelmatig, dan kun je goed in de gaten houden of je kindje het daadwerkelijk warm genoeg heeft :).

18. Anne1988

Anne1988 Actief lid

20 mrt 2012
    371
    0
    0
    Verzorgende IG ouderenzorg
    Schijndel
    Wij hebben pas later een slaapzakje aangeschaft (3 maanden), in het begin heb je ze eigenlijk nog niet echt nodig... Dan voldoet gewoon een lakentje met dekentje ook.
    Slaapzakje is pas makkelijk als ze beginnen te bewegen in bed, en onder de dekentjes uitkomen...

19. o0melis0o

o0melis0o Actief lid

29 jun 2012
    471
    6
    18
    Vrouw
    Dierenartsassistente Paraveterinair - in wording
    Heerlen
    Hier gebruiken we voor de kleine ook een maatje 60 van de prenatal en die past hem goed (hij is nu bijna een week oud). Dit heeft hem de eerste dagen thuis goed geholpen om lekker op temperatuur te blijven. Het wil boven bij ons nog wat sneller afkoelen en zijn temperatuur is nog niet constant genoeg. Als je een slaapzak hebt wat Goed past, hoef je echt niet te wachten tot 3maanden voordat een baby een slaapzakje aan kan(maar het is in principe niet echt nodig, tenzij ze zich onder de dekens uit trappen, maar in ons geval wel fijn om de temperatuur wat hoger te houden) Ik vind het in ieder geval erg fijn om hem mee in bedje te leggen :)

Deel Deze Pagina