Zika virus

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Chenoa, 11 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chenoa

Chenoa Actief lid

20 okt 2011
    114
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb een lastige vraag wat betreft het Zika Virus.
    Wij hebben binnenkort een reis gepland staan naar Panama.
    Nu ben ik er net achter gekomen dat ik zwanger ben, i.v.m. het Zika virus overwegen we de reis te annuleren, maar dit wordt niet vergoed door de verzekering.
    Eigenlijk willen we ook heel graag gaan, want we hebben heel lang naar deze reis uitgekeken, maar natuurlijk wil je ook geen risico lopen.
    Wat zou je mij adviseren?
    Aan de andere kant denk ik gewoon goed insmeren met anti-muggenolie en bedekkende kleding dragen, een klamboe meenemen etc.
    Ik heb ook het e.e.a. op internet opgezocht en in Panama zijn er 125 mensen besmet met het Zika virus, in verschillende regio's, maar niet in de regio waar wij naar toe gaan.
    Ook is het nog helemaal niet zeker dat het virus afwijkingen veroorzaakt bij ongeboren kinderen.
    Ik vind het erg moeilijk om een beslissing te nemen en hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Chenoa,

op het moment heerst er in NL een heel uitgebreid en streng protocol voor verloskundigen en gynaecologen voor vrouwen die in risicogebieden zijn geweest. Je haalt je heel wat op de hals als je gaat, want je wordt als mogelijk besmet beschouwd en zult ook veel onderzoeken extra moeten ondergaan naar de groei van het kindje. Er is helemaal nog niets zeker over het Zika-virus icm afwijkingen bij de baby, maar de vermoedens zijn dusdanig groot, dat er heel streng op wordt geanticipeerd. De kans dat je het oploopt is misschien niet zo groot, maar de gevolgen als je het wel oploopt, kunnen heel groot zijn.
    Ik vind het lastig hoor, om je een advies te geven, want ik snap ook goed dat het een hoop geld kost als je besluit niet te gaan en we hebben gewoon geen zekerheden tot op heden. Of het bv gegrond is dat er zo secuur en minutieus mee om wordt gegaan.
    Persoonlijk zou ik niet gaan;
    Vragen en antwoorden zikavirus - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Groeten Brigitte

3. Chenoa

Chenoa Actief lid

20 okt 2011
    114
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Brigitte,
    Het is inderdaad jammer dat er nog niet zo veel over bekend is, dat maakt het ook zo lastig om een beslissing te nemen.
    Ik moet er nog maar eens over nadenken.
    In ieder geval bedankt voor je reactie!

Deel Deze Pagina