34,5 weken stuit

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Bureau, 9 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    Beste verloskundige,

Met 32.5 weken kwam onze verloskundige erachter dat onze baby in stuit ligt. Met 34.1 weken heb ik nogmaals controle gehad en hij blijkt nog steeds in stuit te liggen. Met 36.5 weken krijg ik een liggingsecho. Als hij dan nog niet gedraaid is, dan word ik overgedragen naar de gynaecoloog. Ik heb al aangegeven dat ik geen draaipoging wil en ook geen stuitbevalling.

Ik vind het niet erg als het een keizersnede wordt, maar ik word er wel wat onrustig van dat ik niet weet waar ik mezelf mentaal op voor kan bereiden (normale bevalling of keizersnede). Ik ben nu 34.5 weken en naar mijn idee ligt hij nog steeds in stuit.

Ik heb de volgende vragen:
    - Is de kans groot dat de baby nog draait?
    - Kan de baby na 36.5 weken alsnog draaien? Gebeurt dit vaak?
    - Wanneer wordt een keizersnede ingepland als de baby na 36.5 weken nog steeds in stuit ligt? (oftewel: wanneer krijg ik duidelijkheid over het type bevalling?)
    - Is er een manier waarop ik zelf kan nagaan of de kleine nog in stuit ligt?

Ik hoop dat je hier antwoord op kunt geven, ik merk dat ik wat onrustig word van de onduidelijkheid

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Bureau,

ik snap je onzekerheid goed, dit zijn vragen die door je hoofd spoken en het blijft gewoon onzeker tot het eind; dat is het lastige.
    1. De kans dat de baby vanzelf nog draait is kleiner als je voorbij de 34 weken bent. Het ligt er wel aan hoeveel vruchtwater er nog is, of het je eerste kindje is, of het is ingedaald etc. Dit kan de kans op spontaan draaien beïnvloeden.
    2. Na de 36 weken is de kans dat het draait nog kleiner, mede door de beperkte ruimte die het kindje nog heeft en de mogelijheid dat het ingedaald is.
    3. Een keizersnede wordt meestal rond de ( 38- )39 weken ingepland, omdat je de kans dat de bevalling spontaan op gang komt en er een spoedkeizersnede gedaan moet worden wilt beperken.
    4. Het is voor jezelf lastig na te gaan of een kindje nog in stuit ligt. Bij een stuitligging voel je bovenin vaak een rond hard bolletje dat je enigszins heen en weer kunt bewegen zonder dat de hele baby beweegt. Je zou dat zelf kunnen proberen als je ontspannen in bad, bed of op de bank ligt met je hoofd plat. Maar dan is het onderscheid zelf vaak lastig te maken.
    Je zou eens aan moxa-therapie kunnen denken als je zelf iets zou willen proberen.

Groetjes Brigitte

3. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    #3 Bureau, 12 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2016
    Hoi Brigitte,

Ontzettend bedankt voor je antwoord! Heel helder :)

Afgelopen week was het hoofdje heel duidelijk voelbaar, tegen m'n ribben/middenrif aan. Ik had het enorm benauwd en kreeg qua eten maar de helft op van wat ik normaal eet.

Donderdagavond voelde ik een flinke schop in mijn zij en daarna ging m'n buik behoorlijk alle kanten op. Ik schrok behoorlijk bij het idee dat hij wellicht gedraaid was; ik ging me steeds meer instellen op een keizersnede.

Nu twijfel ik erg, hoe hij ligt. De ene keer voel ik het bolletje bovenin, de andere keer weer niet. Ik voel meer trappen bovenin m'n buik maar ook meer "gerommel" onderin m'n buik (dat laatste had ik eerst niet). De hik voel ik op allerlei plaatsen, maar volgens mij zegt dat niet zoveel.

Ik ben inderdaad erg aan het opletten of ik het bolletje heen en weer voel gaan, zodra ik in de nacht wakker word ga ik al checken, maar ik kan het nu moeilijk bepalen. Goed om te weten dat ik het hieraan enigszins kan herkennen.

Ik heb wel het idee dat m'n buik nu lager zit, kan dat komen doordat hij misschien naar hoofdligging gedraaid is?
    Kan het bij stuitligging zijn dat je onderin de buik van alles voelt (geen lompe trappen of zo want ik heb het idee dat ik de voeten nu heel duidelijk bovenin heen en weer voel gaan, onderin zijn meer kietelende bewegingen)?
    Als hij wel in hoofdligging ligt nu, is de kans dan nog groot dat hij toch weer in stuit draait?
    Of is het misschien mogelijk dat hij van de ene stuitligging in de andere is gegaan (ik weet dat er 4 soorten zijn)?

Pfff, veel vragen. Ik ben er ook enorm mee bezig.
    Het is trouwens mijn 2e kindje en met 34.1 was hij nog niet ingedaald.

Deel Deze Pagina