Zika vrije / zwangerschapsproof landen

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door MD11, 18 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MD11

    MD11 Nieuw lid

    22 okt 2022
    1
    0
    1
    Vrouw
    Goedemiddag,

    Help! Ik heb zojuist ontdekt dat ik zwanger ben (3 dagen voor nod positief getest) en aanstaande donderdag vlieg ik voor 3 weken naar Thailand (backpacken) met mijn vriend.

    Nu is er kans op zika dus ik twijfel er erg hard aan om te annuleren, iemand ervaring hiermee?

    Hebben jullie tips van landen (liefst Azië) waar je wel veilig zwanger heen kunt?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    In 2019 is het risico om besmet te worden met het zikavirus in Midden- en Zuid-Amerika en de Cariben sterk afgenomen. Zwangere vrouwen raden we niet langer af om naar deze gebieden af te reizen. Dit geldt ook voor vrouwen die zwanger willen worden.

    Naar midden/zuid amerika of de cariben dus?
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.783
    113
    Ik zou morgen bellen met de huisarts.
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.783
    113
    Al andere plannen gemaakt?
     
  5. Milkakoetje

    13 apr 2022
    27
    24
    3
    Vrouw
    Geen zorgen! Als je jezelf goed beschermd tegen muggenbeten (deet, lange kleding aan in de jungle of die even vermijden, slapen onder een klamboe) dan is het risico echt heel klein.

    Ik ben afgelopen zomer ook in Thailand geweest. Heb toen extra navraag gedaan, omdat ik ook bezig was met zwanger worden en geen risico's wilde lopen. Ik heb de ggd consulent aangegeven dat als het risico ook maar enigzins aanwezig was, ik de reis zou willen annuleren waarbij zij mij op het hart drukte dat dat écht niet nodig was. Wel heb ik bijvoorbeeld Pai gemeden, omdat ik hoorde dat het daar stikte van de muggen.

    In 2019 was er inderdaad een zika uitbraak, maar die is inmiddels weer onder controle.

    En je kan het beste contact opnemen met de reis/vaccinatie-afdeling van de GGD, die hebben de meest recente informatie (ipv de huisarts).

    Veel plezier en natuurlijk gefeliciteerd!! ❤️
     
  6. mgeul84

    mgeul84 Bekend lid

    17 aug 2012
    765
    105
    43
    Informeer ook even naar Malaria. Ik heb in 2018 mijn reis naar Thailand aan moeten passen adhv zwangerschap en ik geen malariapillen wilde slikken.
    Of hou daarmee rekening met de route die je gaat reizen (weet niet of die al vast ligt?)
     

Deel Deze Pagina